20.01.2011

Pessimist vs. Optimist

Jeg skal ærlig innrømme at naturfagstimen i dag inspirerte blogglysten.
Vi snakket om pessimister og optimister. Også realister.
Læreren fortalte en historie om to frosker, den går som dette:



















Det var en gang to frosker som datt i ei bøtte fløte. Den ene ble fortvilt, og var overbevist om at han kom til å drukne. "Jeg kommer til å dø, jeg kommer til å dø", var alt han klarte å tenke. Han sank til bunns og druknet. Den andre frosken var mer optimistisk, og tenkte: "dette klarer jeg, jeg svømmer bare rundt, så klarer jeg meg". Neste morgen sto han på et berg av smør.


Altså overlevde den andre frosken ved å tenke positive tanker og backe seg selv opp.
Til slutt hadde han pisket fløten til smør!
Jeg liker å se på meg selv som en optimist. Hvorfor skulle jeg ha begrensninger?
Alt jeg går inn for skulle jeg da klare om jeg virkelig prøver!
Positivitet og positive tanker.
Jeg har et eksempel.
Både L og jeg er gode på skolen, det er ingen hemmelighet, men vi har forskjellige syn på ting.
Mens jeg går for 6'ere, og sier jeg SKAL ha 6 i diverse fag, har hun en annen utdøvende mening.
Hun går heller for en 5'er, for så bli glad for en 6'er, i stedet for å bli skuffet om hun får mindre enn forventet.
Hun har sin realitet, mens jeg har min.
Jeg mener jeg må ha noe å rekke meg mot, og at jeg når målene mine bedre slik.
Hver vår realitet. Jeg er realist i mine øyne, mens hun er det i sine øyne.
Ingen av oss er pessimister; 5'ere og 6'ere er syke karakterer uansett.

Er du pessimist eller optimist?

Siv
xxx

5 kommentarer:

  1. I enkelte tilfeller er jeg pessimist. I andre tilfeller er jeg realist. Det avhenger nok av situasjonen og humøret mitt.

    SvarSlett
  2. Jeg er pessimist av natur, men prøver hardt og inderlig å spre optimisme. Kunne ønske jeg var optimist!!!

    SvarSlett
  3. Jeg er en god blanding, tror jeg! Jeg ser veldig pessimistisk på noe, mens jeg ser veldig optimistisk på andre ting.

    Når det gjelder karkaterer setter jeg meg klare mål på karakterer jeg SKAL ha i de og de fagene, fordi jeg trenger noe å jobbe mot! :) Ellers blir det bare slurv. :P

    SvarSlett
  4. SV:
    Alltid like gøy å lage i stand til overraskelsesfest for gode venner. Denne gangen var det ekstra gøy siden jeg fikk ordnet med at mange av kompisene hans også ble med :) Selv har jeg aldri opplevd å bli overrasket med fest, men tror i grunn det er like greit.

    Jeg prøver stadig å være optimist, men innerst inne ligger nok en liten pessimist på lur... Etterhvert har jeg kanskje blitt mer realist, selv om jeg også drømmer om gode karakterer så vet jeg det ikke kommer til å skje. (Kanskje jeg rett og slett er for lat :P)

    SvarSlett
  5. Det er jo sånne tanker man skal ha! Det må jo være litt trist å ikke ha noe mål å strekke seg etter.. Da er det jo det samme som å si at man allerede har oppnådd alt man vil her i livet. Og hvis man gjør det, så strekker man seg ikke lenger.. Da mister man noe mye spenning og livsglede!

    Må nok innrømme at jeg har gått fra å være en ekstrem optimist til en ganske stor pessimist i løpet av det siste året. All uflaksen min drar meg ned på en måte. Men, 2011 er et nytt år, et bedre år, så det skal jeg forandre på! ;)

    SV: Haha, jaaa selvfølgelig er de et ekte band! :D
    De er jo ganske flinke og! De har jo fans over hele verden allerede, siden Debbie og Carrie har fortalt twitter-verdenen om dem;)
    Den første konserten de hadde, oppe i Chester, var faktisk utsolgt. Folk kom fra hele UK liksom, bare for å se dem. Ikke verst for et nyoppstarta band! :)

    xxx

    SvarSlett