15.01.2011

Harry Potter

For de av dere som ikke liker å lese; skam dere, Harry Potter MÅ leses uansett.
Det er en bedrabelig kul verden, som jeg akkurat har blitt dratt ut av.
Bok sju er endt for andre gang, og jeg savner trollmannsverdenen allerede.























J.K.Rowling må ha enormt med fantasi. Tenk å skrive en sånn serie.
'Bakrunnsinformasjon' om hver enn karakter, og realistiske skildringer.
Man blir dratt inn i historien og lever seg inn i det som blir fortalt.
Hver gang en person som lå hjertet nært gikk bort, rant tårene bokstavelig.
Torstein Bugge Øverstad har gjort en god jobb som oversetter synes jeg!
Men jeg har irritert meg en ørliten smule over navn.
Fred og Frank høres kult og bra ut, men når originalnavner er George kunne vel Georg vært bra nok?
Bare for å være pirkete da. Og litt nysgjerrig.
Også fant jeg ei ytterst interessant side på internett. Ei Harry Potter-ordbok.
Den kan jo være grei å ha om man sliter med ord og uttrykk.
Alt hadde vært komplett om jeg hadde hatt en tryllestav og kunne bruke den fornuftig.

Er du en betatt av Harry Potter-verdenen?

Siv
xxx

9 kommentarer:

  1. Jeg er enig i at det med oversettelsen av navn kan føles ganske unødvendig. Tenk da, Pius Thicknesse ble til Trivius Fjoth Fjolne! Wæ. Norske oversettere var nær sagt de eneste som fikk operere med oversatte navn, for rett etter De Vises Stein kom ut på norsk la Bloomsbury ned forbud mot å oversette dem. Men siden Norge allerede hadde begynt med det, fikk de fortsette. Selv om magiminister Bloeuf het Kornelius Bortfor-Klar i den første boka, haha.. Men joda, jeg eeeelsker Harry Potter-universet. En dag må vi få besøkt Orlando of Wizarding World of Harry Potter, uansett hvor langt det enn er!

    SvarSlett
  2. enigenig, elsker de bøkene, foretrekker de på engelsk ;)

    SvarSlett
  3. nei, off..
    sorry siv, men æ hate Harry Potter. Syns det blir så altførr kjedelig! :p

    SvarSlett
  4. Jeg liker å lese, men leser for det meste i ferier ogsånt - når jeg har så mye mer tid.

    Må nok skuffe deg her, men jeg har bare sett èn Harry Potter film, og har ikke lest noen av dem bøkene. Er ikke så stor fan av Harry Potter, sånn egentlig. :p

    SvarSlett
  5. Helt enig i det du skriver. Harry Potter er en utrolig stor del av både barndommen og tenårene mine - jeg har lest Harry Potter siden jeg var åtte år, og det er nok noe jeg kommer til å fortsette med. Selv etter åtte år er det en utrolig stor del av hverdagen min, og det er så fantastisk at J.K. har skapt et helt univers! Jeg har ikke ord.

    SvarSlett
  6. Jeg har lest de fleste bøkene på norsk, men alle på engelsk. Og det opptil flere ganger! Den siste boka gadd jeg aldri lese på norsk, for da var jeg rett og slett litt lei av HP (ja det går faktisk ann).

    SvarSlett
  7. ååh seriøst ILU harry potter. æ har sekkert læst aille bøkern sånn 30 gånga kver.

    SvarSlett
  8. Må ærlig innrømme at jeg aldri har helt skjønt greia med Harry Potter jeg.. Eller Ringenes Herre.
    Misunner alle som er sånne hardbarka fans da! Trodde jeg kom til å bli skikkelig oppslukt at Twilight-bøkene, og jeg var jo det en stund.. Men så slutta det. Er enda ikke ferdig med Eclipse... *rødme*

    xxx

    SvarSlett
  9. Har ikke lest noen av Harry Potter bøkerne, men filmene må jeg se hver gang de kommer ut :)

    SvarSlett