24.01.2011

Maria Amelie

Jeg fant ut jeg måtte skrive mine tanker om denne omskrevne dama.
Ikke er jeg den flinkeste til å holde tritt med nyheter, men jeg vet da litt!
Mine meninger om saken spør du?


Ikke verdens beste sang, men fengende beat og samfunnsengasjert innhold. Why not?


Staten vil sende Maria Amelie ut av staten fordi hun bor her ulovlig.
Foreldrene var høyt på strå i Russland, og begge var politisk aktiv.
Det ble nye maktinnehavere som jaktet på Marias familie, og familien flyktet til Norge.
Dette må være en av Norges mest debaterte saker på lenge!
Norge vil at hun skal bli, men politikerne ikke. Helt motsatt av meningene om Mulla Krekar...
Jeg tror kanskje hun ville ha reaksjon. Kanskje det var en av grunnene til utgivelse av boka?
Uansett så mener ikke andre land så mye om oss nå.
De tror vi lyver om hvor bra landet er, og at menneskerettighetene her ikke er så bra som vi skal ha det til.
Jeg føler meg litt flau egentlig. Norge er jo det beste landet og bo i, og vi har da demokrati, eller?

Hva mener du om denne saken?

Siv
xxx

10 kommentarer:

  1. er faktisk enig med deg, blir litt flau av det ;o

    SvarSlett
  2. Hun skal ut av landet. Hun har jobbet svart. I alle de årene hun har bodd i Norge ulovelig burde hun vell søkt asyl? Ikke være dær ulovelig, selv om hun er søt å snill og er en ressurs. So what? En lov er en lov.

    SvarSlett
  3. Jeg synes hun skal få bli jeg! Ja, hun har bodd her lenge, og kunne søkt asyl iløpet av den tiden - men hun turte vell ikke ta sjansen. Sjansen var der jo for at hun skulle få et nei. De behandler jo søknadene nøye da, og jeg vet ikke om det er en grunn bak det at hun ikke søkte, men uansett; hun har bodd en stund i Norge nå, uten å gjort noe galt og i tillegg klart å fullført en mastergrad, skrevet en bok ogsånt.

    Jenta er sterk, og har ikke gjort noe annet galt enn å vært ulovlig norsk i flere år. Har hun vært i Norge så lenge som hun nå har, så kan hun liksågodt få være i Norge. Hun er, og kommer neppe til å bli, noen skade for det norske samfunnet.

    SvarSlett
  4. Helt håreisende at de sendte henne ut..

    SvarSlett
  5. Jeg blir også som smått flau av å lese om denne saken. Og nå er hun i Russland. Synes ikke hun fortjente å bli sendt bort, men jeg skjønner jo at det må være likhet for loven også... /:

    Sv.: Det var bare jeg som ikke kunne vente, siden jeg har hørt så mye bra om filmen ;)

    SvarSlett
  6. Skjønner virkelig ikke hvorfor alle politikerne hengte seg opp i akkurat denne saken. Maria Amelie er ikke den eneste innvandreren som har vært i Norge uten oppholdstillatelse.
    Hvis én skal ut, så skal alle ut. Enkelt og greit.
    Det er bare rett og rimelig, men politkere vet jo ikke forskjell på rett og galt.

    Hvis de absolutt MÅ sende ut noen så kan de vel sende ut Krekar som har bosatt seg så fint her. Og alle andre innvandrere som ikke gjør noe for samfunnet, men som lever som kriminelle.
    Maria Amelie hadde utdanning - i mine øyne er hun norsk. Og nordmenn blir ikke utsendt av sitt eget land, simples.

    Norske politikere burde virkelig skamme seg.
    Hjelper ikke med lover hvis ikke de med høyest makt klarer å se hva lovene egentlig innebærer!

    SV: Haha, jeg fant bare en måte å få lyden av videoene på SC på laptopen :P

    :O!! Kan virkelig ikke tro du disser "sangtextene" mine, Siv. Bare vent. Om noen år så er den sangen number 1 over hele verden. Da kan du angre deg da! ;)

    xxx

    SvarSlett
  7. Jeg er litt usikker på hva jeg tenker.. Føler liksom at det er så mange andre som ikke fortjener å være her enn en sånn herlig dame som henne..
    I tilegg blir jeg litt satt ut av hvor lite makt folkets stemme og engasjemang har. Lenge siden jeg har sett så mye oppstyr, demonstrasjoner, og skriverier rundt en sak her i norge, men desverre til ingen nytte.. Så skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg..

    Adriane..

    SvarSlett
  8. helt enig med deg faktisk! :)

    SvarSlett
  9. E ikke heilt enig me dæ :S
    Folk lure på koffer ikke de andre "flykningan" i lande også må bli sendt ut.
    Vest Maria ikke hadde skreve bok om å bo ulovli i Norge ville ikke politikeran funne ut om de og ho kunne levd fint med sin samboar.
    Foreldran hennes blei jo ikke sendt ut av lande.
    Næsten alt som blei sakt i saken i media kom i fra ho og samboarn hennes e journalist.

    vest man ska sende de som bor ulovli ut av lande så syntes æ ho også ska/skulle ut av lande

    SvarSlett
  10. Jeg har lyst til å diskutere litt med dere, jeg. Er ikke helt enig med meg selv heller, såe...
    MEN, jeg tror Maria var fullt klar over hva hun gikk til. Hun har bodd lenge i Norge, og kjenner sikkert til både lover og regler. Derfor visste hun nok også hvordan den fjerde statsmakt også fungerer. Ved å skrive bok ville hun få oppmerksomhet. Kanskje det var dette hun ville ha. Hun har levd i mange år i 'dekning', og mest sannsynlig med falsk identitet. På den måten har hun ikke helt fått være seg selv. Hun er ei sterk dame, og jeg har en følelse av at det ikke er bare henne selv hun kjemper for...
    xxx

    SvarSlett