28.01.2011

Likheter?

Jeg funderer mye over hva som binder oss sammen som mennesker.
Hva holder et vennskap sammen?
Må man ha alle de samme egenskapene for å trives i hverandres selskap?


















Åh, jeg digger den serien!

Det finnes så mange ting i verden som splitter menneskene.
Ting som gjør folk uenig og som skaper splid mellom menneskegrupper.
Politikk; hvem skal styre og bestemme, og hva er den beste styreformen?
Religion; finnes det en Gud, og hvem er den rette guden?
Sport; "mitt lag er bedre enn ditt!" og "haha, du heier på feil lag".
Musikk; hva slags sjanger er "musikk" og hvilke er bare bråk?
Men kan man være venner om man ikke har noe av dette til felles?
Kan man være i lag uten å komme i snakk om noe av dette, og uten å være konstant irritert over dens andre meninger?
For å være venner, er det nok om man er åpen eller er god på å holde hemmeligheter?
Holder det å være interessert i det samme tv-programmet?
Holder det at alle i vennskapet liker matte?

Hva mener du?

Siv
xxx

11 kommentarer:

  1. Trur nok ikke det e en "fasit" på kordan man kan få vennskap til å vare.. :)

    For mæ e det viktig at æ kan stole på vennan mine, at æ har det artig med dæm ogsånt. Det gjør ingenting om vi ikke har så masse fellese interessa, men det kan jo være et stort pluss! ;)

    SvarSlett
  2. Jeg tror man hvertfall må ha et eller annet til felles for å være venner. For man må jo ha noe å gjøre sammen. Hvis man ikke liker noen av de samme tingene. Hva skal man finne på eller snakke om da?

    SvarSlett
  3. man må ihvertfall ha noen til felles, sånn at dem har ihvertfall noe å snakke om og gjøre sammen, men en venn burde også en du kan stole på, og er en ekte venn.. :)

    SvarSlett
  4. You-Know-Who..29/1/11 1:26 a.m.

    Vel du veit... D holl i massevis å DELE sine EGNE hemmeligheta ;OOOOO ;]]]]]]

    SvarSlett
  5. Jeg tror det er likheter som fører mennesker sammen og binder vennskap. Men man kan også møtes via felles venner, og deretter skape et vennskapsbånd til tross for ulikheter. At man har felles syn på enkelte områder er jo klart en fordel, for da kan man lettere sette seg inn i den andres meninger og følelser. Respekt og tillit er viktig. Jeg tror derimot ikke at man kan bli bestevenn med en person man kun har for eksempel matte til felles med.

    SvarSlett
  6. Selv tror jeg det er litt forskjellig. Vi er en liten gjeng på åtte jenter og alle er forskjellige. Ellers har jeg gode venner utenfor gjengen som er like meg. Tror egentlig alt ettersom...

    Det viktigste er tilliten, tror jeg. Og ikke minst resepekten. Selv er jeg mot pels, men venninnene mine har ingenting mot det og går gjerne med det. Men jeg respekterer at de gjør de og de respeketerer at jeg ikke gjør det :)

    SvarSlett
  7. A great Tv program, one of my favourites!
    I really like Lost too.

    PS: Yes, I did the fake city :)

    SvarSlett
  8. Tror man kan ha gode venner som er ulik seg selv, men da må man respektere hverandres forskjeller, og ikke hele tiden prøve forandre den andre.
    Men når det gjelder bestevenner eller venner for livet, tror jeg man må ha noe til felles.
    Felles interesser og å ha noe å snakke om er viktig.

    SvarSlett
  9. Jeg har venner som er veldig lik meg, mens andre som er det helt motsatte av meg. Så jeg tror nok egentlig ikke at det er noe direkte fasit på det. Jeg trudde en stund at like barn leker best he he men det var helt til jeg møtte en av mine bestevenner, vi er så ulike det går an å få til men likevel er vi verdenes beste venner:)

    SvarSlett
  10. Forresten elsker den tv-serien, ser faktisk på den nå:)

    SvarSlett
  11. I enkelte tilfeller kan ulikheter tiltrekke av ingen spesiell grunn.. Det er ei veldig god venninne jeg har og vi.. Vel, vi har ingenting til felles, haha, men vi klikket momentant uansett!
    Det er nok bare det med kjemien tror jeg. Enkelte passer man bare ikke sammen med :)

    Også spiller jo tillit en stor rolle! Hvem ønsker å tilbringe hver dag sammen med en person som du ikke kan stole på engang liksom.

    Friends er et godt eksempel syns jeg! ;) Mange ulikheter! :D

    xxx

    SvarSlett