Navn: Synne H. Rustad
Alder: 24 år
Bosted: Oslo
Bloggadresse: sostrenesuse.blogspot.com
Interesse: Golf
Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Jeg begynte å spille etter at moren og faren min hadde startet, og jeg tror det m være omtrent ti år siden. Foreldrene mine ble begge fort begeistret, og ville dele det med oss barna. Både lillesøsteren og storebroren min driver også med golf, så hele familien kan spille sammen. Kjempekoselig!
Hva får du ut av det?
Jeg får veldig mye tilbake ved å holde på med golf. Jeg liker å trene, liker å spille, liker å se golfballene sveve flere hundre meter før de slår seg til ro akkurat der jeg ønsker (selv om det skjer at jeg slår rett til skogs, haha!), liker å være i bevegelse, liker å treffe andre likesinnede, liker å ha det gøy i grønne omgivelser. Golf blir for meg både sosialisering, underholdning, terapi og trening på samme tid!
Hvor har du lært nye ting innenfor golf?
Hele familien pleier å reise på tur to ganger i året, og da får vi undervisning og oppfølging av golfinstruktører. Det er viktig å holde golfsvingen ved like, samtidig som man prøver å bli flinkere og plukke opp nye teknikker og triks!
Hvem kan du dele hobbyen din med?
Som nevnt så spiller hele vår familie på fem, og det er et privilegium å kunne samles om noe slikt. Dessuten har mange venner av familien begynt å spille, og kjæresten min kommer sannsynligvis til å begynne nå i sommer, og for øvrig blir man godt kjent med nye folk gjennom å melde seg inn i en golfklubb. Alle medlemmene ønsker seg det samme, nemlig gode golfopplevelser, og i et inkluderende miljø får man fort nye bekjentskaper.
Har du blitt kjent med noen nye personer ved å spille?
Absolutt! Jeg har truffet andre golfspillere over hele verden. Man kan utøve denne aktiviteten hvor som helst, for reglene er like over alt, så man trenger ikke engang snakke samme språk for å kunne kose seg på banen sammen.
Hvor ofte spiller du?
På golfbanen! Et grønt og nydelig sted. Det finnes rundt 150 baner i Norge, og man melder seg inn i en klubb og får en hjemmebane på den måten. Da kan man spille der så mye man vil etter å ha betalt medlemsavgiften. "Min" bane heter Sorknes og ligger på Rena. Det er et stykke unna hjemstedet mitt, men banen er så bra at vi byttet! På Sorknes har jeg tilbragt veldig mange fine timer. Noe av det beste med golf er likevel at alle baner er forkjellige. Om man spiller tennis eller bowling, for eksempel, er spilleområdet alltid likt. Golfbaner finnes over hele verden, og ingen er like!
Noen baner har store, stille vann og bekker med broer over, andre har bebyggelse i form av leiligheter eller hytter (der må folk gjerne sikre vinduene sine så det ikke kommer golfballer flyvende inn!), noen har tett furuskog, noen har lavt kratt og tornebusker, noen har blomsterenger så store som parkeringsplasser (prøv å finne en golfball blant hundre tusen prestekrager!), noen har fjellskrenter og bratte bakker, noen har midnattssol... Man blir aldri lei av å spille golf, fordi at det finnes tusener av golfbaner man kan spille på, og opplevelsen blir aldri den samme.
Hvor mye koster det å holde på med golf?
Det trenger ikke være dyrt å spille golf! Fordi at mange oppfatter golf som noe snobbete, tror mange at det koster titusener å holde på med det. Slik er det heldigvis ikke - jeg kunne jo ikke spilt som student om det var tilfellet! Når man begynner å spille, tar man et kurs for å lære det praktiske og teoretiske som trengs ute på golfbanen. Det koster kanskje en tusenlapp eller to, og når man har fått det grønne kortet som er et bevis på at man spiller, så beholder man det for resten av livet. En trygg investering, med andre ord!
Så skaffer man seg et sett brukte, lettspilte golfkøller, for i begynnelsen trenger man bare noe å trene med, og en slik grunnpakke kan koste så lite som fire, fem hundre kroner. Sammenlignet med for eksempel terrengsykkel, speilreflekskamera eller ski, staver og sko til langrennsløypene, er det jo veldig rimelig utstyr for å utøve hobbyen sin! Man behøver ikke skifte ut garderoben; de fleste har kanskje noen skjorter med krage liggende, og om man ikke har, så setter man på seg en vanlig t-skjorte. Om man har lyst til å kjøpe egnede sko, kan man gjøre det, men vanlige joggesko går helt fint. Så skaffer man seg noen golfballer for en femtilapp, og vips! så er man i gang.
Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen din?
Inspirasjonen kommer når man begynner å spille! Det er så gøy, og det føles så bra! Når man tar med seg golfkøllene, som etterhvert føles som naturlige forlengelser av armene, og rusler ut på en nydelig, grønn golfbane en tidlig morgen. Det finnes nesten ikke noe finere enn å rusle rundt i timevis i frisk luft blant trær og fugler og dyr og selvfølgelig andre spillere, som gjerne hilser og sier "god tur videre" når man treffes. Det blir en avslappende og estetisk naturopplevelse, og det er sosialt og spennende, og man får masse mosjon. En gjennomsnittlig golfrunde tar fire timer, og da går man omtrent en mil, helt uten å tenke over det! Etterpå tar man kanskje en øl i solen sammen med sine medspillere, og så føler man seg full av overskudd. Golf er inspirasjon i seg selv!
Eventuelt: Jo, jeg vil understreke at selv om mange har et inntrykk av golf som en rikmanssport, så er det ikke lenger slik at bare fiffen spiller golf. Golf er blitt en folkesport. I dag er det den tredje største idretten i Norge - bare ski og fotball er større! Terskelen er blitt mye lavere for å prøve seg som golfspiller, og det er så fint, for golf passer alle. Man kan tilpasse tempoet etter hvor god form man er i, og man kan gå korte eller lange runder ettersom hvor fort man blir sliten, og både menn og kvinner, barn og pensjonister kan samles på golfbanen. Dessuten kan man spille sammen selv om man er på ulike nivåer. Tenk deg at et kjempeferskt håndballag spiller mot eliten - de nye blir totalt overkjørt og har det ikke gøy.
På golfbanen brukes et poengsystem som gjør at en nybegynner kan spille sammen med en kretsmester - og til og med vinne! Poenregningen tar nemlig utgangspunkt i ens egne ferdigheter, slik at ett resultat kan gi ulik poengsum, avhengig av hvor god man er. På denne måten blir forskjeller viskes ut og konkurranse blir erstattet med kos. Golf er ikke en snobbete prestisjesport, det er en givende og inkluderende idrett som alle kan bedrive. Dessuten blir det ikke bare et tidsfordriv, men en livsstil. Jeg kommer nok til å spille så lenge jeg lever, og gleder meg til årets sesong kommer i gang! Nå er gresset blitt grønt på min kjære Sorknes, og jeg håper å kunne svinge mye i sommer!
Siv
xxx
Om du vil skrive om din hobby, send mail til siiiv95@hotmail.com
/Alle bildene er lenket



















