Viser innlegg med etiketten Interesseportrett. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Interesseportrett. Vis alle innlegg

21.05.2012

Interesseportrett #28

Dette er et skikkelig golfinspirasjonsinnlegg! Synne skriver så fint, og når det da er om en interesse hun virkelig digger, blir det automatisk et treffende innlegg. Jeg lærte iallfall mye om golf, og det frister å prøve, det skal jeg ærlig innrømme! Så etter å ha blitt inspirert til å spille golf, kan du besøke bloggen til Synne og se på alt det fine hun legger ut der også!

Navn: Synne H. Rustad
Alder: 24 år
Bosted: Oslo
Bloggadresse: sostrenesuse.blogspot.com

Interesse: Golf


Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Jeg begynte å spille etter at moren og faren min hadde startet, og jeg tror det m være omtrent ti år siden. Foreldrene mine ble begge fort begeistret, og ville dele det med oss barna. Både lillesøsteren og storebroren min driver også med golf, så hele familien kan spille sammen. Kjempekoselig!

Hva får du ut av det?
Jeg får veldig mye tilbake ved å holde på med golf. Jeg liker å trene, liker å spille, liker å se golfballene sveve flere hundre meter før de slår seg til ro akkurat der jeg ønsker (selv om det skjer at jeg slår rett til skogs, haha!), liker å være i bevegelse, liker å treffe andre likesinnede, liker å ha det gøy i grønne omgivelser. Golf blir for meg både sosialisering, underholdning, terapi og trening på samme tid!



Hvor har du lært nye ting innenfor golf? 
Hele familien pleier å reise på tur to ganger i året, og da får vi undervisning og oppfølging av golfinstruktører. Det er viktig å holde golfsvingen ved like, samtidig som man prøver å bli flinkere og plukke opp nye teknikker og triks!

Hvem kan du dele hobbyen din med?
Som nevnt så spiller hele vår familie på fem, og det er et privilegium å kunne samles om noe slikt. Dessuten har mange venner av familien begynt å spille, og kjæresten min kommer sannsynligvis til å begynne nå i sommer, og for øvrig blir man godt kjent med nye folk gjennom å melde seg inn i en golfklubb. Alle medlemmene ønsker seg det samme, nemlig gode golfopplevelser, og i et inkluderende miljø får man fort nye bekjentskaper.

Har du blitt kjent med noen nye personer ved å spille?
Absolutt! Jeg har truffet andre golfspillere over hele verden. Man kan utøve denne aktiviteten hvor som helst, for reglene er like over alt, så man trenger ikke engang snakke samme språk for å kunne kose seg på banen sammen.



Hvor ofte spiller du?
På golfbanen! Et grønt og nydelig sted. Det finnes rundt 150 baner i Norge, og man melder seg inn i en klubb og får en hjemmebane på den måten. Da kan man spille der så mye man vil etter å ha betalt medlemsavgiften. "Min" bane heter Sorknes og ligger på Rena. Det er et stykke unna hjemstedet mitt, men banen er så bra at vi byttet! På Sorknes har jeg tilbragt veldig mange fine timer. Noe av det beste med golf er likevel at alle baner er forkjellige. Om man spiller tennis eller bowling, for eksempel, er spilleområdet alltid likt. Golfbaner finnes over hele verden, og ingen er like!

Noen baner har store, stille vann og bekker med broer over, andre har bebyggelse i form av leiligheter eller hytter (der må folk gjerne sikre vinduene sine så det ikke kommer golfballer flyvende inn!), noen har tett furuskog, noen har lavt kratt og tornebusker, noen har blomsterenger så store som parkeringsplasser (prøv å finne en golfball blant hundre tusen prestekrager!), noen har fjellskrenter og bratte bakker, noen har midnattssol... Man blir aldri lei av å spille golf, fordi at det finnes tusener av golfbaner man kan spille på, og opplevelsen blir aldri den samme.


Hvor mye koster det å holde på med golf?
Det trenger ikke være dyrt å spille golf! Fordi at mange oppfatter golf som noe snobbete, tror mange at det koster titusener å holde på med det. Slik er det heldigvis ikke - jeg kunne jo ikke spilt som student om det var tilfellet! Når man begynner å spille, tar man et kurs for å lære det praktiske og teoretiske som trengs ute på golfbanen. Det koster kanskje en tusenlapp eller to, og når man har fått det grønne kortet som er et bevis på at man spiller, så beholder man det for resten av livet. En trygg investering, med andre ord!

Så skaffer man seg et sett brukte, lettspilte golfkøller, for i begynnelsen trenger man bare noe å trene med, og en slik grunnpakke kan koste så lite som fire, fem hundre kroner. Sammenlignet med for eksempel terrengsykkel, speilreflekskamera eller ski, staver og sko til langrennsløypene,  er det jo veldig rimelig utstyr for å utøve hobbyen sin! Man behøver ikke skifte ut garderoben; de fleste har kanskje noen skjorter med krage liggende, og om man ikke har, så setter man på seg en vanlig t-skjorte. Om man har lyst til å kjøpe egnede sko, kan man gjøre det, men vanlige joggesko går helt fint. Så skaffer man seg noen golfballer for en femtilapp, og vips! så er man i gang.



Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen din? 
Inspirasjonen kommer når man begynner å spille! Det er så gøy, og det føles så bra! Når man tar med seg golfkøllene, som etterhvert føles som naturlige forlengelser av armene, og rusler ut på en nydelig, grønn golfbane en tidlig morgen. Det finnes nesten ikke noe finere enn å rusle rundt i timevis i frisk luft blant trær og fugler og dyr og selvfølgelig andre spillere, som gjerne hilser og sier "god tur videre" når man treffes. Det blir en avslappende og estetisk naturopplevelse, og det er sosialt og spennende, og man får masse mosjon. En gjennomsnittlig golfrunde tar fire timer, og da går man omtrent en mil, helt uten å tenke over det! Etterpå tar man kanskje en øl i solen sammen med sine medspillere, og så føler man seg full av overskudd. Golf er inspirasjon i seg selv!


Eventuelt: Jo, jeg vil understreke at selv om mange har et inntrykk av golf som en rikmanssport, så er det ikke lenger slik at bare fiffen spiller golf. Golf er blitt en folkesport. I dag er det den tredje største idretten i Norge - bare ski og fotball er større! Terskelen er blitt mye lavere for å prøve seg som golfspiller, og det er så fint, for golf passer alle. Man kan tilpasse tempoet etter hvor god form man er i, og man kan gå korte eller lange runder ettersom hvor fort man blir sliten, og både menn og kvinner, barn og pensjonister kan samles på golfbanen. Dessuten kan man spille sammen selv om man er på ulike nivåer. Tenk deg at et kjempeferskt håndballag spiller mot eliten - de nye blir totalt overkjørt og har det ikke gøy.

På golfbanen brukes et poengsystem som gjør at en nybegynner kan spille sammen med en kretsmester - og til og med vinne! Poenregningen tar nemlig utgangspunkt i ens egne ferdigheter, slik at ett resultat kan gi ulik poengsum, avhengig av hvor god man er. På denne måten blir forskjeller viskes ut og konkurranse blir erstattet med kos. Golf er ikke en snobbete prestisjesport, det er en givende og inkluderende idrett som alle kan bedrive. Dessuten blir det ikke bare et tidsfordriv, men en livsstil. Jeg kommer nok til å spille så lenge jeg lever, og gleder meg til årets sesong kommer i gang! Nå er gresset blitt grønt på min kjære Sorknes, og jeg håper å kunne svinge mye i sommer!

Siv
xxx

Om du vil skrive om din hobby, send mail til siiiv95@hotmail.com
/Alle bildene er lenket

11.04.2012

Interesseportrett #27

Uutrolig snille, gode og kreative Maria hadde lyst til å skrive om noe hun brenner for, nemlig musikk. Jeg skjønner denne kjærligheten så godt, og det tror jeg mange andre også gjør; Som Maria sier - Alle kan forholde seg til musikk!! Staheten for å ville lære selv, er det også noe kjent med!

Navn:
Maria
Alder: 23
Bosted: Randaberg/Stavanger
Bloggadresse: www.eiforandring.com

Interesse: Musikk!

Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Eg huskar rett og slett ikkje. Mine tidligaste minner med musikken var at eg sat ved pianoet hos mormor og morfar og spelte sangane frå barneTv frå hukommelsen. Eg kan ha vore 4-5år kanskje. Eg nekta å synga aleina i offentligheita, men blei dradd fram av eit frimodig søskenborn. Etterkvart begynte eg og å tørre. Me fekk piano heime då eg var ca 11-12. Og då var det gjort. Eg sat med øyreklokkene på med fingrane klistra til tangentane mange timar, kvar dag, i mange år. Så eg er sjølvlært. Sta som eit beist ville eg verken ha hjelp frå mi mor som er ein dyktig pianist eller gå på musikkskole. Eg lytta til alt om kring meg. Spelte alt det eg kunne få til. Eg har alltid laga min eigen musikk, og huskar framleis små bruddstykker av melodiar eg laga då eg var lita.




Hva får du ut av det?

Alt. Nokon gonger trur eg at eg er galen i hovudet. For om eg setter meg ned og tenker over det, ser eg, følar eg og høyrer eg melodiar over alt, alltid. I monge år prøvde eg å overbevisa megsjølv om at musikken ikkje var så viktig for meg. For kunne ein bli lege eller advokat med slike eigenskapar liksom? Men eg kjenner meg levande av å skapa musikk. Og eg må gjera det. Om eg ikkje følger skaparlysta i meg, ville eg svikta den indre kjerna i meg. Det som held meg fast til bakken, og alle melodiane som ber meg om å fanga dei, leka med dei og gjera dei levande.




Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?

Som sagt er eg sjølvlært, med ganske mykje staheit ovenfor å bli opplært i noko så "sjelelig" som musikk. Men eg gjekk i korps ei lita stund, der fekk eg grunnleggande forståelse for noter og samspel. Eg har gått i kor, lært stemmen min godt å kjenna. Eg har dirigert kor og voklagrupper i mange år, lært musikaliteten min å kjenna. Og no, når eg er vaksen og litt meir ydmyk, høyrer eg på andre sine råd, for å strekka mine tekniske ferdighetar lengre og lengre! Eg studerte musikk på høgskule for nokre år sidan, men eg møtte sjedan/aldri opp til timane. Og dropp ut til slutt. Eg lærte med andre ord ikkje så mykje då, men det er ein annan historie.




Hvem kan du dele hobbyen din med?

Vel, eg kan jo dela den med alle som vil høyra! Men musikalsk kan eg jamma med mamma til longt ut på natt, laga tullete sangar med venner ein kveld og synga og spela for barna i barnehagen der eg jobbar. Eg likar musikk så godt på den måten, alle kan forholda seg til det på ein måte. Og ein kjem lett i kontakt med andre med musikken!

Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Ja! Diverse bandmedlemmer og koristar, folk som har høyrt på eller likar det eg gjer. Som sagt, det er ein veldig sosial hobby.

Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Så ofte som eg orkar. Eg prøvar å spele/synge minst ein halv time til dagen. Nokre dagar blir det meir, andre dagar orkar eg ikkje noko. Men det er greit. Akkurat no er det ikkje noko eg stressar ved, det er berre kos.




Hvor mye koster det å holde på med dette?

Musikkutstyr er ganske dyrt. Men heldigvis har eg foreldre som veit kor mykje tid eg brukar på musikken, og som gjerne kjøper tekniske gåver i anleding jul/bursdagar. Til jul i fjor fekk eg f.eks studiomikrofon og lydkort av dei! Det er vel verdt ein 4-5000. Ledningar, strenger, og oppdateringar av programvare kostar nokre tusenlappar det og. For å ikkje snakka om instrumenter som er kjempedyrt! Så eg ville ikkje sei det er billig å driva på med musikk, tenknisk sett. Men musikalsk sett så er det jo gratis;) (Viss du brukar den stemmen du har)

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?
Eg får inspirasjon av nesten alt! Andre artistar inspirerer meg til å fortsetta å drømma, og å jobba for drømmane mine. Livet og mennesker eg kjenner inspirerar ofte til tekstar og melodiar. Alle følelsar kan overførast til eit musikalsk uttrykk, alle følelsar inspirerar meg. Alt frå eventyr til filosofar kan gje tankane påfyll til å fortsetta på ein sang. Det er litt vanskeleg å sette fingeren på kor alt kjem frå, for sinnet samlar ofte på uttrykk ubevisst, og kokar det saman til noko heilt anna over natta.




Eventuelt: (Noe mer du vil fortelle?)

Oppdateringar om musikken min postar eg under "min musikk" på bloggen. I vår/mot sommaren er det mykje spennande som skjer, så viss du er intressert; følg med. Ellers så postar eg lydklipp, coverlåter el. På soundcloud profilen min.

Siv
xxx

/Alle bildene er stjålet fra bloggen til Maria!

05.03.2012

Interesseportrett #26

Hvor bra er det ikke, at noen brenner for det de studerer? Det gjør iallfall Margrete! Psykologi må jo være veldig spennende, og at du kan bruke det du kan til å kunne hjelpe noen, må være veldig givende! Tror iallfall jeg. Men nå kan dere lese litt om hva Margrete har å si om interessen sin!

Navn:
Margrete Myhr
Alder: 19
Bosted: Tromsø
Bloggadresse: http://omyhr.blogspot.com

Interesse: Psykologi




Hva fikk deg interessert i dette? Og når?

Jeg har vært interessert i psykologi så lenge jeg kan huske, men det var etter kompisen min tok sitt eget liv at jeg virkelig begynte å engasjere meg (tre år siden).

Hva får du ut av det?
Siden jeg nå studerer emnet, og tenker å fortsette med det, får jeg en utdanning som psykolog. På den måten får jeg sjansen til å hjelpe andre mennesker, aller helst barn og tenåringer. Det å hjelpe andre mennesker tror jeg at kommer til å gi meg et liv hvor jeg kan være tilfreds med meg selv. Alt dette er framtida, men akkurat nå så gir det meg innsikt i mine egne tanker og opplevelser.





Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?

Først og fremst i lærebøker på Universitetet i Tromsø, men også i andre bøker, nettartikler og egne erfaringer. Og ikke minst Criminal Minds! Den serien er faktisk nevnt i lærebøkene mine også.

Hvem kan du dele hobbyen din med?
Jeg har flere venner som interesserer seg for det samme, og noen av de studerer det også. Så jeg deler interessen min med dem. Også hender det at jeg babler om det til familien min som ikke skjønner så mye av det jeg sier, men morsomt er det allikevel!




Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?

Ja, jeg har blitt kjent med mange nye fjes i seminargruppene og forelesningene på universitetet.

Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Hver dag. Jeg leser om psykologi hver dag; leser jeg ikke pensum, leser jeg andre bøker eller ser filmer om emnet. Og nesten uansett hvor jeg går og hva jeg gjør, så tenker jeg på de psykologiske perspektivene på det jeg holder på med der og da.

Hvor mye koster det å holde på med dette?
Jeg kjøper en del bøker, men de fleste har vært på tilbud. Så litt penger går jo til det. Men siden jeg studerer emnet, så får jeg et studielån på ca 60 000 i året.. Det er verdt hver penge!





Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?

Fra vennene mine, medier (Criminal Minds er en sterk faktor!), slekt og annet. Jeg ser noe eller leser om noe, og vil finne ut hvorfor folk tenker slik og/eller handler slik. Det er veldig interessant!

Eventuelt:
Dere kan jo få vite at jeg har en drøm om å åpne privat praksis en gang før jeg dør!'


Om dere vil skrive om deres interesse, send mail til siiiv95@hotmail.com, c'moon!

Siv
xxx

/Bildene er linket, utenom det siste som er Margretes.

30.01.2012

Interesseportrett #25

Folk som klarer å fange deg i skribleriene sine. De bare imponerer. Man trenger ikke irritere seg over skrivefeil, feil tegnsetting eller dårlig ordforråd. I stedet kan man lene seg tilbake og nyte bildene som dannes. Jeg håper jeg får høre nyss om det når denne jenta gir ut bok, for den vil jeg lese!

Navn: Elefantjenta/Ine
Alder: 16 år
Bosted: Troms
Bloggadresse: teposekroken.blogspot.com

Interesse: Skriving





Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Hm... Det må vel være norsktimene i åttendeklasse, da vi skulle begynne å skrive stiler. Det var det jeg gleda meg mest til da jeg begynte på ungdomsskolen - lære meg å skrive historier. Og så bare utvikla det seg.

Hva får du ut av det?
Først og fremst er skriving min egen måte å få ut følelsene mine på. Det er det som får orden på alt kaoset man noen ganger har inni seg. Og selvsagt er det kreativ utfoldelse, og det å uttrykke seg selv. Jeg kunne jobba med musikk eller kunst og oppnådd akkurat det samme, men jeg føler at ord er det jeg behersker best.





Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?
Norsktimene på skolen, haha, for en nerd jeg er! Og nettsiden Trafo.no har hjulpet meg masse, og hjelper meg enda. Og så prøver jeg å lese meg litt opp. Skrivekurs er vanskelig, siden jeg bor på bygda. Og så rollespiller jeg aktivt på galtvortskolen.net, og tror det har hjulpet meg masse språklig sett.

Hvem kan du dele hobbyen din med?
Bestevennen min er ganske glad i å skrive, dog han ikke har ambisjoner om å bli forfatter, så vi utveksler tekster og sånt. En i klassen min skriver sangtekster, vi utveksler tips og råd, ris og ros. Og alle på Trafo, det er jo et slags kreativt nettverk, om du skjønner? Og sist, men ikke minst: Mamma. Hun er min største fan, tjohei.





Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Nei, ikke egentlig. Eller. Jo, kanskje. Nei, det er en veldig... enslig hobby, man sitter jo alene med tankene sine og fantasien sin. Vent litt... Jeg HAR faktisk blitt bedre kjent med noen pga skrivingen min!

Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Når jeg føler for det. I noen perioder skriver jeg flere sider hver dag, men så kan det også gå perioder hvor jeg ikke skriver noe som helst. Alt er opp til meg og hva jeg føler for.





Hvor mye koster det å holde på med dette?
Absolutt ingenting! Med mindre du vil bruke penger på fancy kulepenner og fine Moleskine-bøker (slik som meg, haha).

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?
På Trafo, hos bestevennen min, mennesker rundt meg, forskjellige sider på nettet (Tumblr, Weheartit, Flickr, sånn der), bloggen worldofmike.no, Galtvortskolen.net.





Eventuelt:
Det kan kanskje virke nerdete, det kan kanskje virke kjedelig, det kan kanskje virke ensformig. Men om du liker det, så gjør det! Ikke la andre fortelle deg hva du skal og hva du ikke skal gjøre, og viktigst: Ikke la frykten for å ikke være god nok, stoppe deg!


Vi er sikret én framtidig forfatter, eller hva?

Siv
xxx

Nå har jeg publisert alle interesseportrettene jeg hadde liggende, så det kan hende spalten blir dødlagt. Dette håper jeg derimot ikke skjer, for det finnes da flerfoldige interesser som er i omløp!
Vil dere dele deres? Innboksen venter i spenning: siiiv95@hotmail.com
/Bildene er linket til weheartit utenom det første, det er Ine sitt!

16.01.2012

Interesseportrett #24

Jeg synes det er råkult å få publisere stilige fotografier på bloggen min. Denne gangen får dere lese hva Gøril synes om hobbyen sin! Det er ei stund siden Gøril og jeg ble bloggvenner, og i tillegg til å ta kulkule bilder, er hun skikkelig grei! Do visit her page!

Navn:
Gøril Hernes
Alder: 20
Bosted: Trondheim for øyeblikket, siden jeg studerer ved Norsk Fotofagskole (er fra Os, utenfor Bergen)
Bloggadresse: photomotion.blogg.no

Interesse:
Fotografering (som hobby og karrierevalg).

IMG_6391

Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Min søster kom hjem med et speilreflekskamera da jeg var rundt 15 år. Til da hadde jeg gått rundt med familiens kompaktkamera og dokumentert mine omgivelser. Søster var ivrig med å lære meg om speilrefleksens magi og jeg var en like ivrig elev. Etter lønnsslipp en desembermåned gikk jeg å skaffet meg mitt første kamera, Canon 450D.

hairdry2

Hva får du ut av det?
Jeg får et yrke ut av det. Da jeg søkte på fotoskoler ble jeg bedt om å søke på universiteter i tillegg, slik at jeg hadde noe i reserve i tilfelle jeg ikke kom inn på noen av fotoskolene. Men det var ingenting av interesse. Jeg merket at jeg ikke hadde lyst til å studere eller jobbe med noe annet.

Selvfølgelig får jeg også en massiv gledesfølelse av å fotografere - fordi det er noe jeg mestrer. Det er også noe som sysselsetter meg med planlegging, skissering og skaffing av rekvisitter til shoot. Hele prosessen er til stor underholdning for meg.

IMG_5853

Hvor har du lært nye ting innenfor fotografering?
Jeg spankulerte rundt med bare meg selv og fotoblogger som inspirasjon i noen år. Jeg kom meg inn på fotolinja på Danvik Folkehøgskole i 2010 og lærte mye der. Nå går jeg på Norsk Fotofagskole i Trondheim, hvor jeg bare har blitt helt mind blown! Jeg lærer så mye av kunnskapsrike lærere og miljøet rundt meg. Og tenkt, her skal jeg være helt til 2013, wee!

Hvem kan du dele hobbyen din med?
ALLE - som har interesse av den.

Untitled-1

Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Åh, mange. Mye på grunn av skolegang, så klart. Folkehøgskole, fotofagskole. Men det finnes jo også egne grupper i nærmiljøet, som en fotoklubb. Det er helt ypperlig å kunne dele interessen sin med folk som er likedans opptatt av det.

Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Daglig. Mest på grunn av skole. Jeg er litt for lite flink til å ta med meg kamera på helt enkle turer - hvor det ofte oppstår situasjonen verdt å ta bilde av!

IMG_4559(2)

Hvor mye koster det å holde på med fotografering?
Uh, kommer helt an på hvilket utstyr du vil se deg fornøyd med. Det er ikke den billigste ideen av en hobby/yrkesvalg, men det er absolutt levbart - om en er flink til å spare.

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?
Inspirasjonen min drives mye av motivasjonen for å lykkes som fotograf.
Sett vekk ifra fotoblogger og andre fotografer så er skolen og undervisningen den største inspirasjonen i nuet.

Stilige bilder, eller hva?

Siv
xxx

/Alle bildene er publisert med Gørils samtykke. Vil du være med i interesseportrettet? Mail siiiv95@hotmail.com

06.01.2012

Interesseportrett #23

Navn: Mai Lene
Alder:
15
Bosted:
Nærbø (Perla på Jæren)
Bloggadresse:
http://bokverdami.blogspot.com/

Interesse:
Skriving (skjønnliterært)

Image and video hosting by TinyPic
Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Det som fekk meg interessert i det var bøker og det at eg likte å dikte opp ting. Bøker har alltdi inspirert meg i tillegg til at me fekk prøve å skrive litt på skulen i første og andre.

Hva får du ut av å skrive?
Det er ein veldig koselig hobby å drive med og fint tidsfordriv. Det eg får ut av det er å kunne bruke fantasien min og å skrive ned mykje av det eg tenkjer på.

Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?
Mykje i ei bok som eg fekk ein gong som heiter skriveboka. Den er proppfull med skrivetips i tillegg til at eg har lese mykje og lært litt på skulen.

Image and video hosting by TinyPic
Hvem kan du dele skrivingen din med?
Dei fleste eg kjenner veit at eg driv og skriv, men det er eigentlig ingen som vil dele det med meg, og for det meste synes eg det er fint å ha ein eigen hobby òg som ikkje alle venene mine driv med.

Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Det trur eg ikkje. Det å sitje inne å skrive er vel ikkje noko som er veldig sosialt. Skriv litt på ein nettstad saman med mange andre som skriv, men utanom det så har eg ikkje blitt kjent med nokon.

Image and video hosting by TinyPic
Hvor ofte skriver du?
Litt forskjellig. Alt etter om eg har lyst eller ikkje, og så må eg ha nokre gode idéar for å kunne skrive.

Hvor mye koster det å holde på med dette?
Ingenting eigentlig. Bare du har ein blyant og litt papir så går det. Sjølv synes eg det er best å skrive på PC, og skal du kjøpe deg det først, blir det fort nokre tusenlappar dyrare.

-Tinypic har fjerna bildet-

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?
I frå bøkene eg les. Og fantasien min. Bøkene har ofte handlingar som får tankane mine til å kverne, og så byrjar eg å tenkje på ei lik handling, men går lenger og lenger bort i frå handlinga i boka eg las etterkvart som eg kjem på meir, så mesteparten av tinga eg skriv har blitt inspirert av bøker.

Eventuelt:
"Øving gjer mester" vil eg bare seie til alle andre med skrivekløe der ute. Sjølv om du ikkje føler det veldig god endå, er det øving som gjelder. (og kanskje litt lesing?)

Flere som synes det er en fryd å spinne sine egne historier?

Siv

xxx

/Bildene er Mai Lene sine. Vil du skrive om din hobby? Send en mail til siiiv95@hotmail.com

20.12.2011

Interesseportrett #22

Navn: Yasemin
Alder: 20
Bosted: Oslo/Drammen
Bloggadresse: holdkjeks.blogg.no

Interesse: Håndball





Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Da jeg var 6 fikk vi tildelt lapper i klasserommet om håndballskole. I og med at jeg var såpass ung, så tok selvsagt mamma avgjørelsen for meg - du skal begynne på håndball! - Ville det selv også, ingen barnemisshandling. Høhø.

Hva får du ut av det?
Trening, fellesskap og ikke minst samhold.

Image and video hosting by TinyPic

Hvor har du lært nye ting innenfor dette håndball?

Jeg har lært mye gjennom å se kamper på tv og det å hele veien ha noen å se opp til innenfor samme sport er viktig. Da har man noen å måle seg mot.

Hvem kan du dele hobbyen din med?
Hobbyen min har jeg alltid delt med alle rundt meg. Jeg har prøvd å få med flere av venninnene mine, men du vet - jenter og ball.. Neida, joda.

Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Absolutt. Jeg skapte meg et stort nettverk innenfor håndball og håndballdømming.

Image and video  hosting by TinyPic

Hvor ofte spiller du håndball?
Ingenting nå lengre. Jeg måtte slutte pga kneskader; Men jeg følger alle nasjonale og internasjonale kamper på tv!

Hvor mye koster det å holde på med dette?
Kommer veldig ann på hvor høyt man spiller og selvfølgelig kommer det også ann på klubbens økonomi. Vi betalte ball, sko og knebeskyttere selv, Resten fikk vi sponset av klubben eller ved dugnader. Nå må man riktignok ikke kjøpe ball, sko og knebeskyttere daglig, så det er faktisk ikke så dyrt!

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med håndball?
Jeg fikk utrolig med motivasjon da jeg satt å så håndball på live og på tv og hva man kunne oppnå. Folk ble sendt til utlandet og fikk oppleve mye, og det ville jeg også.

Image and video hosting by TinyPic

Eventuelt: Vil bare si i fra til eventuelle andre håndballinteresserte der ute; Om man får tilbud om en plass på det regionale laget; ikke takk nei. Det gjorde jeg, og det angrer jeg iherdig på i ettertid. Jeg har alltid vært veldig sjenert og turte derfor ikke å begi meg ut på noe slikt med mange ukjente mennesker. I dag ville jeg valgt en helt annen vei; takket ja til det regionale laget og satset høyt!

Hva slags forhold har dere til håndball?

Siv

xxx

Ps. Vil du fortelle om noe du brenner for? Det kan være alt fra noe fredelig som tegning, til noe drastisk som basehopping! Send en mail til siiiv95@hotmail.com !!
/Bildene er Yasemin sine.

12.12.2011

Interesseportrett #21

Selv om jeg alltid har syntes at hester er en smule skummel, så er det fine dyr. Og fine fotografier liker man alltid; Benedikte er flink, og bildene av hestene er spennende! Et minipluss er jo at hun bor i fiiine nord. Også venter hun et lite knøtt snart; sjeeekk bloggen!

Navn:
Benedikte Bull
Alder: 19 år
Bosted: Tana, Finnmark
Bloggadresse: http://benediktebull.com/

Interesse: Hestefotografering.

_MG_8372bwsepia

Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Jeg har alltid interessert meg for både hest og fotografi, men det at jeg kunne kombinere disse to sammen var vel det som fikk meg ordentlig interessert i det jeg velger å kalle hestefotografering. Jeg fikk for alvor øynene opp for hestefotografering sommeren 2009.

Hva får du ut av det?
Oi, det er så masse! Jeg lærer meg masse om både fotografi og hest, treffer fantastiske mennesker og får noen av de råeste bildene i arkivet til videre bruk. Jeg har lært mye om hestens språk, hestens holdning til mennesker/dyr og natur, kamerainnstillinger, fotografi generelt, lysforhold, vinkler. Ja, det er vanskelig å notere opp alt, men jeg får iallfall enormt mye ut av å fotografere hester. Veldig givende arbeid på mange måter.

_MG_6113copy

Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?
Alt er selvlært når det gjelder hestefotografering. Har selvfølgelig sett noen flotte fotografier på internett og i bøker, men jeg vil påstå at alt er selvlært, da hestefotografering ikke er i nærheten av like populært som portrettfotografering, naturfotografering osv.. Er ikke ofte du ramler over en flink fotograf som fokuserer på hestefotografering, som du kan lære av, ikke i Norge iallfall. Det er synd, kanskje jeg tar intiativ til å holde kurs eller lignende en gang i framtida om hestefotografering? Hvem vet.

_MG_6323bwdarkcopy

Hvem kan du dele hobbyen din med?
Så og si ingen. Tror jeg vet om 2-3 bloggere som kan ta flotte hestefotografier, ellers så er det ingen jeg kjenner som virkelig har hestefotografering som en stor interesse, men mest som en hobby de ikke er så veldig interessert i å bruke tid og energi på å bygge opp til noe mer. Jeg er den eneste jeg kjenner som er ordentlig interessert i hest som hovedmotiv, for å si det på den enkle måten. Derfor blir jeg helt GIRA når jeg en veldig sjeldent gang kommer over en blogger eller fotograf som tar fantastiske hestefotografier, det skjer så sjeldent at jeg hører bokstavelig "HALLELUJAH" når det skjer, haha.

_MG_7986copy

Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Har ikke blitt kjent med så mange personer i foto-sammenheng, men har derimot blitt kjent med en haug med personer som interesserer seg for hest. La meg bare si det slik, om jeg ikke hadde begynt å fotografere hester hadde jeg aldri truffet kjæresten min, mange av mine nærmeste venner og hvertfall ikke bodd i Tana. Jeg hadde mest sannsynlig ikke forstått den ekte og eviglange lykken i livet, som er en kjekk cowboy, en god hest og fantastiske venner.

_MG_9203bwcopy

Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Når jeg bodde på gård og hadde hestene i hagen så fotograferte jeg hest hver dag, nå er det blitt litt sjeldnere, men for all del, jeg fotograferer hest så ofte jeg får muligheten.

Hvor mye koster det å holde på med dette?
Ikke så vanvittig dyrt. Kamerautstyret er det som koster, og det du trenger aller mest når det gjelder hestefotografering er et solid og godt kamera samt et kjapt og lyssterkt telezoom-objektiv. Det er det mest nødvendige.

_MG_9851copy

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?
Inspirasjonen kommer som regel fra mitt eget hode, men om jeg trenger et lite inspirasjons-dytt så stikker jeg gjerne på Flickr og andre nettsteder for å la meg inspirere.

Eventuelt?
Det viktigste er vel egentlig å kunne tolke hestens språk, smelte inn i flokken og bringe fram naturlig oppførsel hos dyret. Det er der du får de beste bildene. Og om du skal fotografere hest og rytter sammen så er det viktig at du ser et godt motiv, leker meg vinkler, ta gjerne mange bilder da det er veldig lett å få mange "misforståtte" bilder derpublikum kan reagere kraftig, selvom situasjonen er helt uskyldig. Har tatt noen bilder der hesten ser ekstremt utilpass ut, der rytteren ser ukomfortabel og redd ut osv..

_MG_6508copy

Har desverre også sett mange forferdelige bilder på internett av hester som ser veldig utilpass ut med rytter på ryggen, disse bildene kan ødelegge ryktet til rytteren som hestemenneske, uten grunn. Så om du fotograferer hester, husk at det er ikke alle bilder som bør offentliggjøres. Ikke fordi det er noe galt med bildet, men fordi bildet kan representere en helt annen situasjon enn det som faktisk var tilfelle. Bare et lite tips.

Og til sist, jeg fotograferer selvfølgelig ikke bare hester. Jeg er en alt-mulig fotograf, men hestefotografi er det som interesserer meg mest, derfor valgte jeg å skrive om det.

Hva slags forhold har dere til hester?

Siv
xxx

/Bildene er alle tatt av frøken Bull, og vil dere skrive om interessen/hobbyen dere, send mail til siiiv95@hotmail.com eller legg igjen kommentar under her!

06.12.2011

Interesseportrett #20

I dagens samfunn blir flere og flere ungdommer i dårlig form, iallfall om vi skal tro media. Da er det bra at det enda finnes dem som holder på med sport frivillig. Fotball er vel den sporten som er mest utbredt, og selv om jeg ikke liker det selv, har jeg stor respekt for de som er god i det, som Marthe!

Navn:
Marthe Hansen
Alder: 15
Bosted: Andenes
Bloggadresse: iiingen ;o

Interesse: Fotball




Hva fikk deg interessert i dette? Og når?

Har egentlig alltid vært ganske interessert i fotball, men det som fikk meg interesser må vel være å se andre spille. Både på tv og her hjemme. Det ble ikke jentelag her på Andenes før for ca. 2 år siden, så før det kunne jeg bare spille på fritiden med venner. Heldigvis har vi lag nå. Fotball er en kjempegøy sport og veldig god trening!

Hva får du ut av å spille fotball det?
Det er først og fremst god trening. Jeg får også være sammen med folk jeg allerede kjenner og bli kjent med nye som jeg ikke kjenner så godt fra før. Får jo også dra å spille kamper og da har vi det kjempegøy sammen hele laget.




Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?

Lærer nye ting på trening. Vi har en trener som har trent lag veldig lenge og er kjempeflink, og da er det morsomt å lære av en som kan det han driver med og ikke bare en som har sagt ja og kan litt. Lærer også når man ser andre spille.

Hvem kan du dele hobbyen din med?
Deler den jo med de som er på laget, og de som ser på hver gang vi har kamp.



Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Ja, er blitt kjent med noen som er begynt på vårt lag og i tillegg noen fra andre lag.

Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Har trening to ganger i uka, men er også ute for å spille sammen med både gutter og jenter bare for morro skyld.

Hvor mye koster det å holde på med dette?
Er litt usikker, men man må betale er forsikring i tillfelle man blir skadet. Tror ikke det er så veldig mye man må betale. Man trenger også fotballsko, leggskinner, fotballsokker og evt. shorts eller treningsbukse. Noen kjøper seg også egen fotball.




Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?

Får mest inspirasjon fra å se andre spille både på tv og når jeg ser A-laget her på Andenes og guttelaget.

Eventuelt: Fotball er en kjempegøy sport som mange burde begynne med! :)

Hva slags forhold har dere til fotball?

Siv

xxx

/Bildene har jeg fått på mail av Marthe, og
vil flere fortelle om interessen sin, er mailen åpen på siiiv95@hotmail.com

28.11.2011

Interesseportrett #19

I dagens samfunn er det nesten ikke til å unngå å se film, og de aller fleste ser på film i blant. Om det er Scifi, komedie, drama eller vampyrfilmer er opp til den enkelte, og med mengden filmer som finnes til dags dato er det ikke noe problem å finne noe for en hver smak! Men i motsetning til meg som bare ser film i blant, er det de som Nina-Martine som brenner for film!

Navn: Nina-Martine
Alder: 22
Bosted: Kløfta i Akershus
Bloggadresse: http://xoxoninamartine.blogg.no

Interesse: Film!





Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Det var vel bare det faktum at jeg alltid har likt å se mye filmer, og har nok bare blitt mer og mer interessert i film i løpet av tenårene, og de siste årene. Og har nok kanskje innsett at jeg har lyst til å jobbe med film på en eller annen måte!

Hva får du ut av det? Det er en sjanse å rømme litt fra hverdagen, på samme måte som med bøker. Man lever seg inn i andre personer sitt liv. Film er jo en kunst, og det kan både være rørende og morsomt, og kan gi deg alle slags følelser av å se på det.



Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet? Har vel kun lært noe etter å sett på forskjellige filmer fra alle tiår, og lest utrolig mye om filmer, hvordan de lages, og om både skuespillere, regissører, produsenter osv.

Hvem kan du dele hobbyen din med? Det er vel med venner som jeg ser på filmene sammen med. Drar ofte på kinoturer, og føler en stor trang til å gå på kino, og skulle gjerne gjort det hver eneste dag hvis jeg hadde hatt nok tid og penger!



Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette? Tja, har vel i grunn ikke det. Kun bedre kjent med meg selv kanskje, ved å skjønne at jeg er over gjennomsnittet mer interessert i film.

Hvor ofte utøver du denne hobbyen? Prøver å se på film hver uke, men har ikke vært så flink i det siste. Nå har jeg heller begynt å få ut min lidenskap for film gjennom bloggen min, hvor jeg skriver om en av mine favorittfilmer hver uke, og innimellom oftere enn det!





Hvor mye koster det å holde på med dette?
Det koster jo en del å gå på kino i Norge, og har en ganske stor DVD samling som blir bare større og større for hver uke. Så det blir nok noen hundrelapper i måneden.

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen? Gjennom filmene jeg ser på, og leser om dem på forhånd. Kommer jo aldri til å slutte å se på film!

Kobling

Eventuelt: Hmm, nei si det... Film er vel egentlig den eneste hobbyen jeg har hatt de siste ti årene, og som jeg nevnte ovenfor så er film absolutt noe jeg kan se meg selv jobbe med. Har vært inne på tanken som art director/production designer, men først får jeg vel heller se om det er film produksjon jeg kommer til å studere (i USA), men det blir det nok mest sannsynlig :)

Hva slags forhold har dere til film?

Siv

xxx

/Bildene er linket til der jeg fant dem. Vil dere skrive om deres hobby? Send mail til siiiv95@hotmail.com