08.11.2011

Interesseportrett #18

Det er viktig å holde seg i form, og har man en sunn treningsform som hobby, da har man et forsprang på oss som er late av natur. Mona skriver om Crossfit, noe som virker veldig interessant! Selv bor jeg øde, og de har ikke noe tilbud på mils omkrets, men Crossfit virker uansett veldig spennende!

Navn: Mona Rabben
Alder: 25år
Bosted: Ålgård (like utenfor Stavanger)
Bloggadresse: http://monar86.abcblogg.no




Interesse:

Crossfit!

Tror ikke det er så mange som vet hva det er, så jeg skal prøve å forklare med mine egne ord. Crossfit er en treningsform som egentlig kan utføres hvor som helst av hvem som helst. På http://crossfit-norge.no står det at det er en rekke varierte funksjonelle øvelser som utføres med høy intensitet. Forklart med mine ord så er det veldig mange ulike øvelser; slik som pull ups, markløft, klatre i tau, box jumps og løping. Disse øvelsene blir som regel utført ved hjelp av en klokke. Enten så skal man utføre treningsøkten på kortest mulig tid, eller så skal man kjøre så mange runder på for eksempel 10 min. Variasjon er viktig i Crossfit. Når man melder seg på en time på treningssenteret der jeg bor, vet man ofte ikke hvilke øvelser vi skal utføre før samme dag.

Trening (4)

Vanlige treningsmaskiner som man finner på for eksempel Elixia og Sats eksisterer ikke på Crossfit sentrene. ”Don’t use a machine, become one” (et uttrykk jeg stjal fra Crossfit-norge sin nettside). En annen ting som skiller Crossfit sentrene fra andre treningssentre er at samholdet mellom medlemmene er utrolig bra! Folk skriker, heier og klapper på hverandre. Vi hjelper hverandre å fullføre, kommer løpende med bøtte man kan kaste opp i og fyller på vannflaskene til hverandre. Det er et helt fantastisk treningsmiljø! Og ja, det er beinhard trening. Det har skjedd både titt og ofte at folk må springe mot doen for å kaste opp. Alikevell kommer personen ut igjen og fullfører! Elsker elsker innsatsviljen til crossfiterne! Disse videoene viser godt hva Crossfit går ut på: her og her.

test2

Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
I fjor sommer tok en kompis meg med på et helt nytt treningssenter og var kjempegira på å vise meg denne formen for trening. Under og etter treningen var jeg sikker på at jeg både skulle kaste opp og svime av! Det var noe av det mest intense jeg har vært med på noen gang. Men på samme tid så var det så utrolig kjekt! Jeg var hekta!

Hva får du ut av det?
Jeg får selvsagt god trening. Men samtidig så er det sosiale miljøet så utrolig bra. Folk som trener Crossfit er kjempeflinke til å motivere hverandre og pushe deg til å gi litt ekstra når du tror du ikke har mer å gi.

test

Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?
Jeg har lært utrolig mye nytt! Trenerne på Crossfit er veldig opptatt av at du skal utføre øvelsene riktig. Derfor har jeg lært veldig mye teknisk når det kommer til styrketrening. Jeg har og lært at man skal aldri tro at man ikke får til noe. Alt går, noen ting tar bare litt lengre tid! Og ikke minst så har jeg lært at kroppen min tåler mye mer enn jeg trodde den gjorde!

Hvem kan du dele hobbyen din med?
Min aller beste venninne trener også på senteret, så vi prøver å komme oss på trening sammen ett par ganger i uken. Dessuten har jeg fått mange nye venner gjennom Crossfiten. Noe som gjør at det aldri er kjedelig å gå på trening.

199570_198946066806455_186999014667827_569633_1306833_n

Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Ja, absolutt! Det kjekke med CrossfitCentrum (som er senteret jeg trener på) er at omtrent alle er på fornavn med hverandre. Det gjør hele miljøet veldig spesielt i forhold til andre treningssentre. Jeg liker at alle sier hei til hverandre når vi kommer på treningen og at det er naturlig å bli igjen til alle er ferdig med økten. På den måten hjelper vi hverandre til å ikke gi opp, men fullføre på best mulig tid.

Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Det varierer, da jeg jobber skift. Men prøver å komme meg på trening minst fire ganger i uken!

Hvor mye koster det å holde på med dette?
Det varierer fra senter til senter og ut fra hvilket medlemsskap du ønsker! Det finnes rene Crossfit treningssentre i Bodø, Bergen og Stavanger. Samt det åpner et nytt senter i Oslo til høsten. Det er og mulig å trene Crossfit i Trondheim. Se http://crossfit-norge.no for informasjon om hvor sentrene ligger.

207267_198946010139794_186999014667827_569630_4214052_n

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?
Det hjelper selvsagt å føle på kroppen at formen blir bedre og at buksa sitter løsere. Ellers så går veldig mye av treningsøktene på Crossfit ut på at man tar tiden, eller har X antall minutter å fullføre økten på. Da kan man skrive ned resultatene og se om man har forbedret seg neste gang økten skal kjøres. Også er det en stor inspirasjon å merke at man blir sterkere.

Eventuelt:
Hvis du syns det høres spennende ut så anbefaller jeg de som bor i Stavanger området å komme på Crossfit Centrum og prøve en time. Det er gratis, og trenerne er kjempeflinke til å gå gjennom øvelsene med deg og tilpasse vektene til ditt nivå! Foruten om den siden, så anbefaler jeg http://crossfit-norge.no som er en side skrevet av to kompiser av meg som er utrolig dyktige når det kommer til Crossfit og trening/kosthold generellt. Mye bra informasjon på siden deres!

Flere som trener/kunne tenke seg å trene crossfit??

Siv

xxx

/Alle bildene fikk jeg tilsendt på mail fra Mona. Om flere vil skrive litt om hobbyen sin, skriv en kommentar og send en mail til siiiv95@hotmail.com

30 kommentarer:

  1. Virker som en spennende treningsform:)

    SvarSlett
  2. SV;Takker Siv:) Glad for at jeg vant! Har litt love and hate forhold til skumle filmer. jeg liker å se på de,men hender jeg blir småredd:P hehe

    SvarSlett
  3. Oi, hun har jeg jo vært innom før! :)

    Sv. Haha, ja, du jeg har funnet ut av det jeg og. Har mistet flere busskort opp igjennom årene ;P

    SvarSlett
  4. Hadde faktisk ikkje hørt om d før :o

    SvarSlett
  5. Ååå jeg savner Mona sånn i bloggverden for tida!! Hun er steiktøff som holder på med dette synes jeg og jeg beundrer henne veldig

    SvarSlett
  6. haha that's so funny. A friend of my husband was just talking about that just a couple of days ago :D He's totally hooked ;D

    SvarSlett
  7. en jeg kjenner holder på med crossfit. det ser helt sykt slitsomt ut, men det er jo delig med intens trening når ikke økten varer så lenge :)
    / takk! :) det er ikke engangskamera nei, det er et analogt speilreflekskamera, hvor jeg tar bilder med film. som i gamledager :):) hehe. veldig artig, man må tenke mye mer over hva man tar bilder av.

    SvarSlett
  8. Fint interesseportrett:) Neeei, jeg tror nok ikke at jeg ville trent det;)

    SvarSlett
  9. wow, kult! en trening som passer godt for meg :D

    SvarSlett
  10. sv: Takk :D Syns ikke bursdagsbildet ble helt heldig, men rakk ikke stille inn kameraet før hun var ferdig med å blåse xD
    -
    Har vurdert crossfit selv, men tørr ikke dra ;$ holder meg til spinning jeg :)

    SvarSlett
  11. Så veldig spesielt ut, men interessant, absolutt ^^

    SvarSlett
  12. nja, tror kanskje ikke det hadde helt vært noe for meg, meeen gøy å lese om da:D

    SvarSlett
  13. Jeg blir like imponert hver gang jeg er innom bloggen hennes :)

    SvarSlett
  14. / ja fytti, de e heldige dei som får te å ta sånne øyblikk på bilder :D

    SvarSlett
  15. Hørtes kjempegøy ut! Liker disse interesseportrettene, spes når det er noe jeg ikke har hørt om fra før.

    SvarSlett
  16. Den bloggen liker jeg ;) Fint portrett :D

    SV. Ja veldig morsom serie.. Jeg liker det jeg har sett så langt i hvert fall ;)

    SvarSlett
  17. Crossfit hadde jeg aldri hørt om...Men sikkert en spennende treningsform:)

    SvarSlett
  18. spennende, men jeg har nesten ikke motivasjon til å trene lenger :-( Har du noen tips?

    SvarSlett
  19. Årh så morsomt at du har skrevet om min venninne Mona, hun er rå som er med på dette!:)

    SvarSlett
  20. det ser/høres spennende ut, men trening er ikke min ting :p

    SvarSlett
  21. sv; ja, da er da :-) tusen takk! veldig koslig å hørra, sio eg nettopp har kjøpt kamera nesten :)

    SvarSlett
  22. Bor også ganske øde så blir nok litt vanskelig :P

    SvarSlett
  23. Så gøy :) Og fra Rogaland, skal sjekke ut :)

    SvarSlett
  24. ble støl i kroppen bare ved å lese det her jeg :(

    SvarSlett
  25. Det høres interessangt ut. Jeg hadde ikke hørt om det før.

    SvarSlett
  26. oj, det hørtes heftig intenst ut! jeg vet ikke om det er noe for meg, jeg er ikke så flink på å pushe meg selv veldig hardt, haha. XD men det er jo sikkert veldig sunt da! :D

    SvarSlett
  27. Jeg klarer ikke å tenke annet.. åh herregud.
    KUDOS til de menneskene som har viljestyrke (og kondis) til dette!
    Det ser jo kjempegøy ut, men aldri i verden om jeg hadde turt å prøve det.
    Er veldig dårlig på å pushe meg selv på den måten, haha.

    Jeg er stolt hvis jeg klarer å komme meg opp av sofaen og ut på en liten gåtur på en søndag jeg!

    SvarSlett