01.11.2011

Aurora

Ja, i dag vil jeg snakke om denne merkelige hendelsen som vi i nord er så heldige å få se i ny og ned. Eller, hvis vi bare river oss fra pc-en i et par minutter, trør på oss et par sko og hiver på oss en jakke, ganske så ofte. For når sola har erupsjon, da får det bivirkninger på jorda i form av nordlys!













































Inspirasjon til å skrive om dette fenomenet var en samtale jeg hadde med Anita i høstferien. Hun bor i Oslo nå, og der hadde hun opplevd søringer som ble helt i hundre da det plutselig ble litt grønt på himmelen. De hylte og skrek, løp ut fra rommene sine, ga beskjed til alle andre, og snakket i munnen på hverandre. "NORDLYS, folkens! Skynd dere ut!!" Anita kunne så vidt se nordlyset, for det var så svakt; Det var bare så vidt litt lysegrønt, og det varte ikke noe lenge. Det var altså et veldig tamt aurora. Men søringene ble store i øynene da min venninne ikke ble like lykkelig over nordlys-visitten som det de ble.























Her i nord er nordlys noe helt annet enn en liten dæsj på himmelen. Når vi snakker om at "i går så jeg nordlys", da er det snakk om kunstverk. Fargene beveger seg som viltre tigre på himmelen og alt annet er mørkt. Ja, for ordentlig nordlys er flerfarget. Lilla, gul, hvit, blått og rødt. Ikke bare grønt. Skyene har blåst bort, stjernene blinker og været er bitende kaldt. Når det står på som best, kan en bli stående og stirre på dette utrolige som skjer på himmelen. Skikkelser og former trer ut og danser for oss, og kanskje bestemmer de seg for å ta en jordlig visitt. Men selv så fint(og skremmende) nordlyset kan være, er vi ungdommer i nord for vant til det. Vi legger ikke ned pc-lokket for å se på et dagligdags nordlys!

Siv
xxx


/Bildene er fra Kenneth's blogg.

36 kommentarer:

  1. det e skikkelig fint å se på! :)

    SvarSlett
  2. Caroline Kind1/11/11 3:15 p.m.

    Nordlys er så fint! Og så fascinerende!! :) Haha, jeg er en av dem som drar ut ofte når det er nordlys! Enten for å ta bilder, eller rett og slett bare gå en fin kveldstur :-D

    SvarSlett
  3. takk!

    jeg har ikke sett nordlys ofte, men sikkert oftere enn østlendingene iallefall. kanskje jeg skal ta meg en tur nord i vinter, bare for å se på nordlys.

    SvarSlett
  4. Sykt og utrolig fint! :) Nord-Norge <3

    SvarSlett
  5. Nordlys er så fantastisk vakkert. Eneste som irriterer VETTET av meg er at jeg ALDRI har kamera eller stativ tilgjengelig når nordlyset viser seg på det vakreste..

    SvarSlett
  6. Har så lyst å se nordlys. Det er så vakkert,og når jeg ser på animalplanet og sånne kanaler med naturprogrammer,og det er om aurora/nordlys. Blir helt fascinert!

    SV;Takk Siv:) Nei,det er ikke alltid med kvaliteten på kameraet som gjelder alltid.=)

    //Ja,det er deilig å bli kvitt litt!:) Har ikke prøvd babyshampoo,men kanskje jeg skal prøve en gang!

    SvarSlett
  7. Jeg har aldri sett nordlys før, men jeg har veldig lyst til å se det ettersom det er nydelig på bilder;)

    SvarSlett
  8. Det er så fiiiint. (Og fult av deilig realfag om lys og vinkler og bølgelengde. For oss lenger sør er det nok det grønne lyset som "overlever"). Men det er fint det også! <3

    SvarSlett
  9. Forrige gang vi hadde nordlys her var for omtrent 5 år siden, kjedelig! Men vi reagerte akkurat som de andre. Skrek og sprang ut i hagen :)

    SvarSlett
  10. Åh, nordlys er så fint. Har faktisk aldri sett det selv!

    SvarSlett
  11. Jeg var så liten forrige gang jeg så nordlys at jeg dessverre ikke husker det ordentlig... Nydelige bilder!

    SvarSlett
  12. jeg var en av de søringene som skrek dagen etter, da jeg så bildene på nett. var pissed fordi jeg ikke fikk det med meg :( har seriøst ALLTID hatt lyst til å se nordlys, og det SKAL jeg oppleve en gang. søren heller!!

    SvarSlett
  13. Så nydelig <3

    SV: Takk.. Godt poeng, Siv ;) Jeg gleder meg helt vilt til jula :D

    SvarSlett
  14. nydelige bilder.

    Jeg så nordlyset da jeg var i Nord å jobber for noen år tilbake, er kul opplevelse.

    SvarSlett
  15. Så utrolig, jeg har så lyst å se det på ordentlig!

    SvarSlett
  16. Skulle ønske det dansa litt nordlys over himmelen her nede også, hadde sikkert gått amok med kamera! Haha

    SvarSlett
  17. Hold faktisk å kiket på Aurora-filmer på skolen i dag og slik. Er så sykt fascinert over videoer som dette; http://vimeo.com/21294655. Liksom mange, mange bilder til en film. Elsker denne videoen, så nydelig!!

    SvarSlett
  18. Nå har jeg da nettopp flyttet til nord, og hopper vel ganske mye rundt enda når jeg ser litt grønt på himmelen, men det er ganske så fint da!:) Blir vel vant med det etterhvert:)

    SvarSlett
  19. Jeg har så lyst til å se nordlys! Tror jeg må pelle meg nordover en gang. Er liksom ikke så plagsomt mye nordlys her, og de få gangene det har vært det, så har jeg funnet det ut dagen etter. Nydelige bilder! :)

    SvarSlett
  20. Det var skikkelig nordlys her i Bergen forrige helg ( litt over en uke siden?) med grønt og rødt. Jeg var tilfeldigvis ute og ruslet i ett-tiden, og fikk se lyset :) Veldig flott, men ikke vanlig her i området :)

    SvarSlett
  21. Jeg elsker nordlys. Det er noe av det fineste som finnes! Har fremdeles ikke sett noe til det i Tromsø enda, men jeg skal klare å fange det på kamera én gang i løpet av mørketiden :D

    svar: Jo, de ble drept den 31. oktober, men bloglovin bestemte seg for å være en hore og ikke legge ut innlegget på siden deres før over et døgn etter at jeg postet det. Hmph..

    SvarSlett
  22. det er utrolig nydelig! en dag skal jeg oppleve det i virkeligheten, og ikke på bilder og film :)

    SvarSlett
  23. Nordlyset er noe av det jeg savner med nordnorge. Husker da vi var små, typ under 6-10 år gamle. Så brukte vi å ligge i snøen og titte opp på nordlyset, så det har alltid vært noe som har fasinert meg.
    En gang de ti årene jeg har bodd her nede har jeg sett skikkelig nordlys. Ellers er det som du sier noen små flash. Men det er like fult fasinerende, jeg ser i håp om at det skal vises litt mer :)

    SvarSlett
  24. sv; e kanskje billigare å få tak i kålrot, men når mamma betale så gjør kje det nåkka, haha :D

    SvarSlett
  25. Har alltid hatt lyst til å se nordlys!!

    Sv; Hehe, er ikke særlig skummelt nei :p

    SvarSlett
  26. wow...

    Sjølv har eg aldri opplevd nordlyset, men eg vil

    SvarSlett
  27. Oi, så vakkert! Ser nesten litt magisk og trollsk ut!

    SvarSlett
  28. Hei du kjære.
    Nordlys er noe av det jeg har lyst til å se før jeg dør. MÅ komme meg nordover til sommern, er det nordlys da og?

    God bedring!!

    SvarSlett
  29. da er så utrulig fint! :D
    eg håper eg ein gong kommer til å sjå da på skikkelig, sjøl om sannsynligheten ikkje er så stor for da :p

    SvarSlett
  30. Det er sykt magisk ja, tenk at noe sånt er ekte og at man kan se det! Grønn er jo verdens fineste farge!! Men det er vel de virkelige tingene som imponerer og gjør mest inntrykk på oss hvis vi egentlig tenker etter. sv - hehe du må ikke kjøpe de for stor da vettu skjønne du ;)

    SvarSlett
  31. åååh, heldig! jeg har faktisk aldri sett nordlys, hverken lite eller stort, men det står på lista mi over ting jeg vil se/oppleve før jeg dør, haha. XD og det høres sikkert skikkelig teit ut for deg. men jeg har lyst til å se nordlys, og ordentlig nordlys, det er drømmen. og kanskje til og med ta bilder av det, hihi!

    SvarSlett
  32. Ida Speilvendt: Det er nok nordlys om sommeren også, men siden vi har midnattssol da, vises det ikke…. :(

    SvarSlett
  33. Jeg har aldri sett nordlys jeg! Eller, har vel sett noe grønt på himmelen et par ganger - det ble en del ekstase da ja, må innrømme det.
    Skjønner alle de japanske fotogale turistene som reiser med Hurtigruta for å oppleve det altså!

    Når jeg hører nordlys, så tenker jeg automatisk på filmen Min Bror Bjørnen.. Er det dumt?
    Jeg kan ikke noe råd for det!

    SvarSlett