04.11.2011

Det er med kjærester som med alkohol

Det var etter en uttalse av ei klassevenninne at jeg kom til å tenke på dette. Hun sa at vi skulle "dra på kjærestejakt til deg, Siv." Søtt, men allikevel sært. Jeg er ei uavhengig jente, og jeg liker å (i det stille) sammenligne meg med noen av de store damene som har blitt kjent opp gjennom historien: Slike som ikke har trengt å klenge seg på en mann for å gjøre det de ville.

































Jeg liker å tro at jeg er selvstendig. At jeg klarer meg selv og at folk respekterer den jeg er og det jeg står for. Og det er et godt kjent dillemma at jenter trenger en kjæreste for å føle seg pen og vellykka. Alt for mange jenter er triste og føler seg ulykkelig om de ikke har en gutt som forteller henne at hun er pen. Hvorfor klarer de ikke å føle seg lykkelig uten å få det bekreftet ved at en gutt stikker tunga ned i halsen på henne konstant? På grunnlag av disse tankene dannet jeg meg påstanden om at "det er med kjærester som med alkohol."





















Jeg tror man blir mer avhengig av å måtte ha noen der jo yngre man er når man starter. Har man først satt seg fast i klisteret, er det vanskelig å komme seg ut; og er man vant til å alltid ha ei tunge i halsen blir det vel rart uten den. Og akkurat slik er det med alkohol også. Jo lengre man venter med drikking, jo mindre er sjansen for å bli avhengig. Det er nettopp derfor det er 18-årsgrense på alkohol. Så klarer man seg i barneårene uten en liten gutt å tafse på, som ikke de andre jentene får se på, tror jeg også man danner et bedre grunnlag for å være selvstendig. Nå sier jeg ikke at jeg ikke kunne tenke meg en å ha fine samtaler med, dele gleder med, få klem hos på en dårlig dag, og sitte inne med på regnværsdager. Men skjer det, er det fordi jeg liker kjemien, ikke fordi jeg ha en kjæreste ved min side for å være vellykka.

Siv
xxx

/Bildene er linket

39 kommentarer:

  1. Tonje Adolfsen4/11/11 4:08 p.m.

    Siv-Marie, d va kjempebra skrevven! :D
    E sant d, rart di folka som bare må være sammen med non,bare for å være sammen med non.
    Mye bedre viss kjemi osv passe sammen, att man lika å være sammen osv :D

    SvarSlett
  2. D der va bra skevve :) æ lika tanken på at æ kom me de grunnlægganese ordan t d heer : DDD

    SvarSlett
  3. Flott skrevet og jeg har egentlig bare én ting til å si. Jeg er helt enig med deg! :)

    SvarSlett
  4. Morsom sammenligning, det er absolutt noe i den tror jeg. Jeg er 25, og ble sammen med Gubben da jeg var 17, så jeg husker nesten ikke hvordan det er å være singel. men jeg ser at det er mange jenter som higer etter å ha kjæreste, og det forstår jeg ikke... det må jo være fint å kunne klare seg selv, og være sin egen person.

    SvarSlett
  5. Bra skrevet! delig å være uavhengi!
    Don't be the girl who needs a man, be the girl a man needs <3

    SvarSlett
  6. Fint skrevet innlegg!:) Er free as a bird selv,og venter på en koselig kar som kjemien kan stemme med.

    SV;Så fint at du klikker inn på de andre du ikke har lest:) Bare hyggelig Siv!

    SvarSlett
  7. SV: Ja det er sant.. Men kanskje vi bare må venne oss til det ;) Vi får satse på det søte Siv :D

    SvarSlett
  8. haha, jeg er så enig med deg! :D

    SvarSlett
  9. Hehe, måtte le litt av innlegget. Jeg har jo selvfølgelig et litt annet perspektiv på det enn deg, men skjønner godt hva du mener. Har venninner som alltid har hatt behovet for å få oppmerksomhet fra gutter for å føle seg "bedre". Det beste er nok bare å la ting skje av seg selv, for det er i alle fall ikke vits å være sammen med noen bare for å være det :P

    SvarSlett
  10. Stå på, selvstendige Siv! <3
    Tunge i halsen er fysjom, men det kan være fint å være to noen ganger :)

    SvarSlett
  11. bra skrevve :D

    SvarSlett
  12. Det var utrolig bra skrevet, men jeg har aldri hatt kjæreste, men alikevell føler jo alle et behov en gang i blandt. Ikke nedvendigvis dumme gutter, men en som alltid er der for deg når du trenger det. Men hvis det er snakk om gutter som utnytter deg, er de som alkohol ja :)

    SvarSlett
  13. Jeg har ikke kjæreste og klarer meg fint uten. Jeg er veldig selvstendig og må ha tid for meg selv i blant! Det har kanskje noe med at jeg ikke hadde så mange kjærster i mine ungdomsår, jeg følte meg ikke klar, og lot meg heller ikke presse! Selvfølgelig savner man noen å prate med og sitte inntil en fredagskveld, men jeg trives også veldig godt alene!

    SvarSlett
  14. Kjempefint skrevet, Siv! Virkelig. Det er jo ingen hemmelighet at jeg har kjæreste, og selv om det er helt fantastisk å ha en person som alltid er der, syns jeg det er veldig viktig å være selvstendig. Det er, som du sier, kjemien som er viktigst, ikke å ha noen å støtte seg på. Jeg er veldig selvstendig, og det er veldig viktig for meg å klare å gjøre ting på egenhånd, selv om jeg er i et forhåld. Så syns jeg det var en veldig fin sammenligning! Supert innlegg! :D

    SvarSlett
  15. Morsom sammenligning, hihi... Men er sant som du sier :) Har heldigvis aldri vært avhengig av å ha en kjæreste, har visstnok så og si ikke vært "singel og fri" siden jeg var 13 år da, mange useriøse småkjærester, men de to siste forholdene mine har vært seriøse da. Trodde jeg skulle være singel etter å ha gjort det slutt med eksen min etter 2.5 år, fordi han rett og slett kvalte meg sakte men sikkert(han var alkoholiker). Men rundt samme tid som jeg endte det med han traff jeg jo selvfølgelig han jeg er sammen med nå, men hallooo, fant jo ut at jeg måtte bare hive meg uti det og håpe på bedre utfall denne gang! En kjekk, ung cowboy i Finnmark, hva er oddsen for at man finner noe sånt i Norge i det hele og det store liksom.. :p Jeg angrer iallfall ikke på det, venter jo verdens flotteste datter med han nå, kunne ikke fått et bedre utfall! ;)

    SvarSlett
  16. Da jeg var 16 hadde jeg SÅ lyst på kjæreste. Ikke for å fortelle hvor pen jeg var, men for å ha noen å leie i hånden og kose med:)
    Opp gjennom årene har jeg hatt et par kjærester, akkurat nå er jeg singel. Det er som du sier man blir avhengig. Da tenker jeg ikke på meg selv, men noen av mine venninner. Jeg har de som ikke klarer å skifte lyspærer en gang.

    SvarSlett
  17. So true - bra skrive!! Ingen poeng i å bare finne ein kjæreste for å ha noken imens ein egentlig leiter etter Mr.Right.. og han dukker nok opp når du minst venter det :)

    Sv: Tusen takk for kjempefin kommentar, og takk for at du stemmer på meg - supert!!

    SvarSlett
  18. jeg er egentlig utrolig enig med deg!
    jeg er vel litt på motsatt-skalaen, da. har aldri hatt en ordentlig kjæreste, og nå er jeg litt avhengig av å være uavhengig! liker å være helt fri, selvom jeg gjerne har lyst på kjæreste noen ganger

    SvarSlett
  19. Jaa, gode tanker dette! Jeg er ei typisk "kjæreste-jente", har liksom alltid hatt noen der. Både seriøse og useriøse forhold. Husker jeg sa at "Nei nå skal jeg være singel minst ett år!", så fant jeg drømmemannen noen mnd senere da.. Og vi er sammen enda. Og jeg er helt sikker på at han er den rette. Og det beste er at vi er uavhengige av hverandre! Sånn som i dag, så er jeg med ei venninne å ser TV og koser oss, mens han er ute med gutta! Jeg liker det :D For meg er det viktig at både vennene mine og kjæresten setter pris på meg. Og det er minst like viktig at vennene mine forteller meg at de verdsetter meg som at han gjør det :)

    SvarSlett
  20. så bra skrevet kjære! Ja men det er jo sant som du skriver. Jeg har nå vært singel i 1 1/2 år.. og jeg elsker det! skjønner ikke at jeg var "avhengig" av å ha en kjæreste når jeg var yngre :p

    SvarSlett
  21. Jeg vet ikke om jeg ville sammenligne kjærester med alkohol, men jeg skjønner på en måte hva du vil fram til. Selv trenger jeg ikke å ha en gutt som er min for å føle meg vellykka som du skriver, men det er overhode ikke feil å ha en ved din side som synes du er pen når du selv føler deg som ett troll. Og en som alltid backer deg opp, som trøster deg når du er nede osv x) Kjærester er en fin ting.

    SvarSlett
  22. veldig bra skrevet ;D

    sv; tuusen takk for kommentar :D Håper du får ei toppers helg ^^

    SvarSlett
  23. sv: Ja er kjempekos å lage gavene :D

    Bra skrevet (:

    SvarSlett
  24. Skikkelig bra skrevet Siv! :D Lo litt for jeg vet selv ei venninna av meg sier nå må du finne deg en type, men jeg selv tenker hele tiden jeg gidder ikke å ha en bare for å ha en. Vil ha en jeg liker godt, rett å slett være forelsket i, at det kribler i magen når jeg ser han, og god kjemi med! Jeg har selv aldri hatt et "seriøst" forhold. Kan heller ha flere gode gutte venner, flørte med noen som er kjekk og ha det morsomt sammen ute eller på fest. Men vil ikke ha noe seriøst før jeg har funnet den rette liksom, eller hvertfall en jeg liker veldig godt, mer som en venn :)

    SvarSlett
  25. Jeg er SÅ enig Siv! Kjempebra skrevet : )

    SvarSlett
  26. Så bra skrevet Siv :-) er så enig.
    Uansett er det viktigste å trives med seg selv 100% først <3

    SvarSlett
  27. Så bra skrevet, jeg er på mange måter helt enig. Jeg har aldri hvert interessert i ha kjæreste, jeg har hvert forelsket som alle andre og da det kommer av seg selv er det greit. Men jeg MÅ ikke ha kjæreste eller bli forelsket fordi alle andre er det, for å være lykkelig. Det er en god følelse at noen liker deg slik du liker dem, men jeg gidder ikke "jakte" som jeg kaller det og jeg greier meg fint på egen hånd. Det som kommer det kommer, slike følelser må komme av seg selv og kan ikke tvinges frem mener jeg:)

    SvarSlett
  28. Veldig bra skrevet! Du er så reflektert:)

    SvarSlett
  29. Hehe, fantastisk bra skrevet ! ;)
    Skal da sies at jeg har min kjæreste, men trenger ikke gjøre alt man gjør sammen her i hus ;)

    sv; Klart jeg skal dele resultatet, bare noen men fortsatt alt for mange dager igjen til alt er ferdig :)

    SvarSlett
  30. Flott skrevet! Enig med deg.

    Fikk ikke min første seriøse kjæreste før jeg var 18 - og glad er jeg for det. Er den dag i dag singel, men klarer meg godt som bare det.

    SvarSlett
  31. Hehe så morsomt :) Jeg er veldig kjærestejente, samtidig er jeg veldig selvstendig, så det er mulig :) Jeg ser ikke på det å ha kjæreste som å være avhengig av noen på en negativ måte. Jeg kunne ikke levd uten kjæresten min tenker jeg, for jeg elsker han over alt, men det ser jeg på som en gave, at jeg er heldig som får lov å ha han som en del av meg. Og jeg føler at vi gjør hverandre sterke og selvstendige, jeg er utrolig takknemlig over å ha han, en som backer meg og heier på meg uansett hva jeg finner på å gjøre.

    Jeg var alltid en kjærestejente, fra jeg var 10 år, men den ekte kjærligheten fant jeg ikke før jeg var 23. Og jeg var i et forhold fra jeg var 15 til 20, og nå tenker jeg at det er altfor tidlig, samtidig som jeg var glad og opplevde å ha en så god venn i mange år , føler jeg at det hadde vært greit å ikke vært så bundet opp til en i så mange år. Men jeg må bare tenke at jeg lærte av det og. Det var uansett veldig nyttig, lærerikt og godt å være singel i noen år, tenke på meg selv og gjøre det jeg ville uten å måtte tenke på en annen, før jeg igjen gikk inn i et seriøst forhold. Og det har nok gjort at mitt forhold nå er mye bedre :)

    SvarSlett
  32. Fint skrevet, men jeg er ikke sikker på at jeg er helt enig.

    Jeg vil gjerne være i et par, men jeg vil jo ikke det for enhver pris. Og jeg er ikke helt sikker på om det har noe med å begynne tidlig å gjøre. Det gjorde ikke jeg. Men det å være i lengre forhold og så skulle være alene... DET er en overgang det.

    Vi er alle ulike og det finnes mange ulike grunner.

    Det viktige er jo egentlig at du føler deg bra med sånn som du har det. Ikke la deg presse til å være i et forhold, men pass på at ikke trassen hindrer deg i å finne et heller.

    SvarSlett
  33. Tror det kanskje kommer litt an på hva slags kjæreste man har også? Noen får deg til fly mens andre ikke får deg til å gjøre noe, mens den siste får deg til å drukne..

    SvarSlett
  34. Jeg syns det er så fascinerende at du er "bare" 16 år og så flink til å skrive og reflektere over ting ;) og jeg er veldig enig med deg! det er altfor mange som bare blir sammen fordi de føler at de må ha kjæreste og ofte er det ikke engang virkelige følelser med i bildet.
    / det er sånn jeg som regel er også, jeg finner mer inspirasjon på bloggere og flickr, og yngre og ukjente fotografer. og det er de jeg relaterer meg selv mest med også. men her må vi bruke erfarne fotografer, som egentlig er litt dumt etter min mening, siden jeg klarer ikke få inspirasjon fra de, og da ødelegger det litt lysten min til å jobbe ;)
    // tusen takk! :) men merkelig med skriften, den ser større ut på min data.. hmm. men takk som sier i fra. skal høre om andre mener det samme :)

    SvarSlett
  35. Heheh det siste er genialt;) Ikke romantisk, rett og slett ekkelt er det og. Du er nå artig du da Siv, likte utsagnet ditt. Men sant også, man må elsk seg selv først for å bli lykkelig. Lurer på hvordan du er når du er forelska jeg;)

    SvarSlett
  36. Tror egentlig at du har et ganske godt poeng :) Hvis du bare er lenge nok alene ser du at du klarer deg helt fint. Det har jeg opplevd i løpet av bare det siste året. Jeg trodde jeg var avhengig av å ha noen, men fant ut at jeg var ikke det :) Det jeg synes er det beste med en kjæreste er at du har noen å snakke med om absolutt alt og nærheten det gir :)

    SvarSlett
  37. Skjønner hva du mener!
    Og det var akkurat det jeg tenkte da det gikk skeis mellom meg og eks-kjæresten min.. "Var jeg ikke bra nok?"
    Men, som søsteren min sa - det finnes flere supre gutter der ute. Og som søskenbarnet mitt sa - det blir nok mer hjertesorg oppgjennom årene. (Det høres jo drastisk ut, men det er jo sant!)

    Nei, kjærlighet er ikke like enkelt. Men jeg vil heller ha en kjæreste fordi ting klaffer, fordi det føles bra - ikke fordi jeg føler jeg må.

    Vi får dra over til the UK på kjærestejakt Siv - der finner vi nok noen som smelter hjertene våre! :D

    SvarSlett