13.11.2011

Fakta Faen

Jeg er ikke nabolagets bannejente, så i forrige uke lånte jeg ei bok på biblioteket for å kunne oppfylle det første kravet for å være ordentlig nordlending: å kunne banne. "Fakta faen" hørtes ut som en spennende tittel, selv for meg som vegrer meg for å ta stygge ord i min munn. Faktisk, så har jeg aldri bannet i mitt liv. Trodde jeg.

bok2

Jeg har lært at de på spansk liker å misbruke testiklene, på italiensk er det penisen og på norsk bruker vi både "fitte" og "pikk", fordi de er mer laddet enn penis og vagina. Bakgrunnshistorien til ord som "faen" og "søtten", litt om Eminem og South Park. Jeg har aldri brukt disse ordene som banning, og de eneste gangene jeg faktisk har latt de gli over leppene mine, har vært når jeg har gjentatt andre sine ord. Noen ganger må man faktisk ta med disse stygge ordene for å få samme effekt.

bok3

I denne boka fant jeg ut at ord som "søren", "farao" "jaggu" og "Guri" er en form for nestenbanning, eller også uskyldige banneord og omskrivinger fra styggere banneord. Da må iallfall "farsken" og "fytti katta" være banning, disse stakkarslige ordene som jeg bruker når jeg slår meg eller hører noe sjokkerende. Banning betyr nemlig å "lyse noe i bann" når man ønsker noe/noen andre vondt. Så i teorien kan man si "røde sokker" i rett toneleie hensikt og bruke det som bannskap. I følge denne boka er jeg altså like god banner som andre!

bok1

I Fakta Faen har de også skrevet noen saftige ord fra kebabnorsk, tysk, spansk og et knippe andre språk. Det var faktisk ganske spennende lesing må jeg si!! Folk verden rundt bruker kjønnsdeler og religion for å banne, fordi dette er tabuord, og hva andre folkeslag ser på som banning var interessant! Forfatterne av boka hadde også tatt med forskjellige gester, for eksempel å det vi ser på som rocketegnet. Visste dere forresten at "WWW", som i World Wide Web, er djevelens tegn? På bibelsk hebraisk skrives W og 6 likt, så i den hebraiske bibelen ville de ha skrevet bare nedsettende om Internett!

Hvor mye banner dere der ute?

Siv
xxx

45 kommentarer:

  1. banne faktisk ikkje så aaaltførr masse, men ja, det kommer ut nån ord iblandt! :)

    SvarSlett
  2. Det styggeste jeg har sagt noen gang er "søren", men etter en opplevelse hos mormor og morfar da jeg var omtrent 9-10 har jeg egentlig ikke sagt det heller. Tror jeg var i ferd med å steke et egg da det kom skall i stekepannen og jeg sa dette. Morfar svarte med "Søren bor over gata her, han, var det noe du ville spørre om?".
    Virket som en forseggjort bok, altså! :)
    Sv.: Tusen takk, Siv! Forresten hadde det vært skikkelig gøy å på en eller annen måte få sunget sammen med deg en gang. :)
    Det blir ikke til at jeg kan spille inn sangen "min" før senere ikveld, men jeg skal prøve å få gjort det i dag. Tusen takk for lykkeønskninger! Tror det blir meget bra i den nye leiligheten; skal prøve å ta fær- og etterbilder også. :]
    Det gleder mitt hjerte at du leste hele; og du har rett i at et hjerte rommer veldig mye.
    Ha en flott søndag ♡

    SvarSlett
  3. Jeg klarer ikke si banneord som regel. Det går kaldt medover ryggen min bare jeg tenker på å si f*ordene eller andre ord (klarer ikke skrive de en gang. Det nærmeste jeg klarer å skrive de er det ene som brukes i FML, men lenger enn det går jeg ikke! Herregud kan jeg SKRIVE! Men hater når folk sier det ut høyt. Da bruker jeg heller Hallemann som "et uskyldig banneord" som du så fint kalte det :P Noen ganger viss jeg er ekstra sint, så KAN det dette ut to banneord fra meg. (et ord på S og et på H - S* i H*) men da får jeg skikkelig dårlig samvittighet inni meg.

    SvarSlett
  4. Fint å vite:)


    sv; Ikke sant!:)

    SvarSlett
  5. Jeg banner ganske ofte egentlig, haha! Jeg pleier egentlig bare å banne på engelsk, vet ikke hvorfor, men det høres liksom ikke like stygt ut;)

    SvarSlett
  6. Jøss. Så interessant! Jeg prøver å ikke banne, ettersom jeg er kristen :) men gjør det desverre innimellom for det :(

    SvarSlett
  7. Jeg prøver å la være å banne, men noen ganger er det ikke mulig å la det være :P

    SV: Tusen takk Siv <3

    SvarSlett
  8. oioi, den kunne jeg tenkt meg å lest! :D Tror jeg banner en del, sånn hvis jeg er veldig frustrert "ja men faaaaen da." f.eksempel. :p

    SvarSlett
  9. Haha, så morsom bok! Jeg bannet en del før husker jeg, i mangel på stort ordforråd. Men jeg banner ikke så mye nå lenger. Men hvis jeg får skikkelig vondt, eller er skikkelig sur, kan det nok komme et ord eller to. Banner også litt på engelsk, men føler ikke det er så stygt. "Shit" på norsk er mer som "wops", mens "shit" på engelsk er som det norske ordet "faen" xD

    SvarSlett
  10. Hehe så spennende post :) Jeg banner litt hehe, har alltid vært litt rappkjefta, men ikke slik at det blir for mye. Helst bare når det er supernødvendig ;)

    SvarSlett
  11. hehe,var mye jeg ikke visste om banning. Jeg er ikke den som liker å banne.

    SV;Takk siv<3
    Ja, det er ofte greit å rømme litt til dagdrømmeverden:) Så er det heldigvis gratis å drømme:) hehe.

    SvarSlett
  12. hmm, jeg prøver å la vær. meeen nå kommer jeg fra en familie hvor vi alle banner ganske mye. vi kan føre en hel samtale med bare banneord.. stygt men sant :/

    SvarSlett
  13. Banner hele tiden <3 synes det er litt gøy XD

    SvarSlett
  14. Språk er i grunn ganske spennende :)

    SvarSlett
  15. Banner er hel masse jeg, men mindre nå enn før. Det passer seg liksom ikke i kontorlandskap...

    SvarSlett
  16. oii, den boken vil jeg også lese! haha, bra at jeg aldri bruker www da, taster kun inn sidelink. ihii!

    jeg banner litt for mye, såpass at 'faen' ikke lengre er et banneord i mine øyne. OG det er dumt i og med at jeg jobber på SFO med 6-åringer. dreit på leggen her om dagen da jeg skulle fortelle en kollega noe, og en av ungene stod sammen med henne, jeg bare - FY FAEN.... ops.

    SvarSlett
  17. hahah, jeg er også nordlending, og jeg banner svært sjelden! :)

    SvarSlett
  18. LMAO (Ops I swore right there) anyways I got to get me a copy of that hahaha

    SvarSlett
  19. Haha, høres ut som en veldig interessant bok! Jeg banner veldig lite, men noen ord glipper ut av og til. Heldigvis ikke de verste ordene. ;)

    // Å, de kommentarene dine, altså! :D Smiler like mye vær gang. Tusen takk! :D

    SvarSlett
  20. oi, så moro! RØDE SOKKER! Jeg pleier i grunn ikke å banne noe særlig, men en gang jeg kvælte bilen når jeg øvelseskjørte i en rundkjøring sa jeg "faen, fitte, hælvette" og jeg føler det var riktig god banning."Fuck" hender det også at jeg tar i min munn.

    Av en eller annen grunn banner jeg både når jeg tenker og skriver, men i grunn ikke så mye når jeg snakker. Det begrenser seg til hendelser som nevnt over :p

    WWW, likte jeg. Moro, moro!

    SvarSlett
  21. Hahaha, du er SØT! :D Jeg banner rimelig mye, altfor mye, minst hver tredje setning.. :p

    SvarSlett
  22. hahaha, så vittig! banner en sjelden gang, enten om jeg slår meg, eller blir sinnsykt irritert. eller redd. eller om noe er hysterisk morsomt. haha

    SvarSlett
  23. Hehe du har faktisk lest en bok om banning, du må virkelig være fra nord norge:) Jeg banner vel en del, snakker to dialekter og på sandnes dialekt banner jeg myyye mer enn trøndersk. Hmm, rart!

    SvarSlett
  24. Midt på treet vil jeg tro :P

    SvarSlett
  25. Den linsa kan jeg isåfall anbefale på det sterkeste! Blir utrolig bra bilder med det! Bare følg med videre på bloggen, legger ut noen nå ikveld ;)

    Klem Kira

    SvarSlett
  26. Som noen skrev her, så er jo egentlig banning mangel på ordforråd. Bruker ikke å gjøre det noe særlig, men det er klart det lett glipper ut et lite, sint ord eller to hvis jeg slår meg. Tror jeg. Har alltid følt at det er unaturlig å banne :)

    SvarSlett
  27. Banner egentlig ikke ofte... :p
    trukket ut fire deltagere på blogg vs blogg, ble en av de deg? :)

    SvarSlett
  28. vi nordlændinga e nu kjent for å banne mye, bra unnskylding eller? haha må vel si at æ banne så ofte at æ ikkje merke at det e banne ord engang x)

    SvarSlett
  29. Jeg trodde heller aldri at jeg har bannet, men skal man tro den der boken så har jeg visst klart å "lire av meg" noen banneord jeg også, hehe. :P

    SvarSlett
  30. Boken hørtes Interesang ut!, Jeg banner når jeg føler for det, men gjør det ikke for mye "Tror JEG" . . .

    SvarSlett
  31. Jeg banner ikke så mye. Hender det kommer noen ord uten at jeg helt mener det he he. Men egenlig liker jeg ikke banning og skjønner ikke helt vitsen med det heller:)

    SvarSlett
  32. Huff, jeg banner ALT for mye! Prøver å skjerpe meg med å si "faen" når jeg gjør ting feil eller slår meg, men er ikke lett, hahah :( skammer meg nesten..

    SvarSlett
  33. Jeg banner mye, ofte og vulgært. Til og med på jobb. Slikt er vanlig hvor jeg kommer fra, så skylder på det!

    SvarSlett
  34. hehe bra sakt ;D virker jo som en spennende bok ;D

    sv; tuuusen takk for kommentar, ha en fin kveld! :)

    SvarSlett
  35. Banner vel litt for mye dessverre ;p

    SvarSlett
  36. Spennende bok! Tror nok vi er mange som hadde fått oss en aha-opplevelse hadde vi lest den :) Klemklem :)

    SvarSlett
  37. hmm, hørtes ut som en interresant bok ja! :-P selv ser jeg ikke på "fytti katta" osv som banning, siden det høres såppass uskyldig ut. Når lillesøstra mi va mindre, og var skikkelig sint, skulle hun si noe stygt til meg, og ropte ut "din fillebikje" ! Det heller ser jeg ikke på som noe banning, da går det heller på faen, jævlig osv. Bannet endel før, fortsatt litt banning, men blitt mye bedre ^^

    SvarSlett
  38. Banning er ikkje noko eg unngår bevisst, men det er ingen stor del av vokabularet mitt. Det viser seg at eg bannar litt meir enn eg trur då, haha, om fyttikatta og søren også kjem under den kategorien!

    SvarSlett
  39. Banner alt for mykje.

    "Favorittbanneordet" mitt er: Fatosten, hehe

    SvarSlett
  40. Hmm.. kanskje jeg skal skaffe den boken..

    jeg banner dessverre innimellom, men det er nesten som det ligger i genene til alle Bergensere til tider, slik som nordlendingen. Men prøver å gå over til Fasan, steike sild og poteter og faderullan dei..siden jeg jobber i barnehage må jeg dikte opp nye ord hver dag:) hehe.

    SvarSlett
  41. Jeg banner mye.... hadde du trodd noe annet? Haha. Når jeg slår meg/får vondt sier jeg hælvetesjævlafittesatan/pikk. Wooooooh!!!

    Visste ikke det om www. Artig!

    ps. du er og blir favorittkommentaroren min ass! du er snillest!!!

    SvarSlett
  42. Banner alt for mye, som en sjømann. Hehe, neida :p

    Sv; Da er det nok bare å vike unna :p

    SvarSlett
  43. Det var ei vending jeg banna veldig mye.. Nå kommer det som regel ei lita glose hvis jeg fryser, har skadet meg eller er skikkelig sint. Men for det meste så sier jeg det til meg selv, så det er vel ikke så farlig!

    I de siste månedene så har jeg brukt ordet "Satan!!" ganske mye.. Når jeg går meg på døra, bordet og mister ting i gulvet for eksempel.
    Også har vi den gode gamle klassikeren (fra der jeg kommer fra iallefall), "det er så fitte kaldt!"
    Henger jo ikke på greip i det hele tatt, men det er det vi sier.
    Vi æ'kke så smart vi trønderne vet du.

    SvarSlett