02.03.2010

Abort

Jeg har tenkt mye på abort i det siste, mest fordi vi har diskutert det på skolen.
Alle sier folk får sykiske problemer ved å ta abort, og det virker som om alle er imot abort her omkring.
Det ville vel ikke vært til om det var dumt med abort?

"Når synes du det er et liv, og når synes du det er å ta et liv?"
Om du ikke er rede til å ha et barn, er det vel bedre a fjerne det, enn å la det leve et forferdelig liv!
Som dere vet leste jeg Dby her om dagen. Kalle sa en veldig smart ting til Anine som var gravid, som ikke ville ta abort:
"Du dreper ikke et lite menneske, det er et foster. Det er en grunn til at det heter selvbestemt abort."

Det er jo vanskelig å si.
Å ta et liv.
Når starter livet? Når celledelingen starter, når hjertet starter å slå, eller når den plupper ut?
















Foster, ikke helt utviklet, men allikevel ikke "ingenting".

Hva mener du om abort?
Tar du et liv, eller er det en bra ting å kunne fjærne "uhell"?
Tror du at du ville fått sykiske problemer etter en abort?

Siv
xxx

11 kommentarer:

  1. SV: Tusen takk for at du stemte på meg søte deg :) Du er en knupp!
    Hvordan har du det om dagen? <3

    SvarSlett
  2. Gud, jeg synes dette er et utrolig vanskelig tema! Hvis jeg plutselig hadde blitt gravid nå hadde jeg nok gjort det, men antagelig i alle hemmelighet fordi det er så mange som mener det er sååå grusomt å ta abort. Det er i alle fall det jeg har fått intrykk av gjennom bøker og medier. Aller helst liker jeg ikke å tenke på det. Tanken på å bli gravid uten å ønske det er skummelt..

    SV: aaw, det var koselig å høre =) Det hørtes virkelig ikke gøy ut å skulle synge når ingen hører deg!

    SvarSlett
  3. Gud, jeg synes dette er et utrolig vanskelig tema! Hvis jeg plutselig hadde blitt gravid nå hadde jeg nok gjort det, men antagelig i alle hemmelighet fordi det er så mange som mener det er sååå grusomt å ta abort. Det er i alle fall det jeg har fått intrykk av gjennom bøker og medier. Aller helst liker jeg ikke å tenke på det. Tanken på å bli gravid uten å ønske det er skummelt..

    SV: aaw, det var koselig å høre =) Det hørtes virkelig ikke gøy ut å skulle synge når ingen hører deg!

    SvarSlett
  4. Jeg er enig med deg, det er egentlig vanskelig å si...

    SvarSlett
  5. sv:
    det kommer nok annpå hvem det gjelder og situasjonen mener nå jeg, før man skal bedømme om det er galt eller ikke...

    men deal, så lenge det regner nok til og få vekk all snøen så (må sikkert regne 2 uker i strekk for at det skjer..hmrf)

    såklart, usikker på om jeg tørr da, men skal iallefall bleke det. men får se hva som skjer :P bilde blir det uansett !

    SvarSlett
  6. Britt-Malen2/3/10 6:25 p.m.

    Kjæm heilt ann på situasjon som føre til abort.

    Men for mæ e d å ta liv hvis man vet at man er gravid tiliare en femte uke (etter fem uke e alle organer utviklet,hjerte pumper blod og selv om d er et foster er det liv), men alikevell venter te man nærmer seg 12 uker før man bestemmer seg. For etter tolv uker er fostret blit ganske stort og er nesten stort nok til at men kan føle at d "sparker"

    Men synes ingen ting om at dæm snakke om å utvide selvbestemt abort ytterlig. Og heiller ikkje at man ska øke legenemdas bestemmelse om å få ta abort med felire uke, før i dag e teknologien kommen så langt at man faktisk kan redde ongen som fødes etter bære et par å tjue uke, og de kan leve freske og lange liv. Så å øke ukegrensa før abort vil være å ta liv i mine øya.

    Men synes abort er greit hvis man har blitt utsatt for voltekt, at man tar abort.

    Men e vel egentli mot, før vil du ikkje ha barn så finnes d mange måter å hindre at det oppstår, greit at man aldri har noen garanti med bruk av prevansjonsmidler. Men vil man være heilt sekker på å unngå d, så ikke ha sex!!

    Synes d e feil å sei at man har fått psykiske problema av å ha tatt abort, særlig hvis man har valgt d sjøll. Førr då har man satt sæ i den situasjon på egen hånd.

    Men trur egentli at dæmm som får psykiske problemma e dæm som har vært utsatt før tvang eller som miste barnet(spontan abort). Men trur d kjæm av det traume som dæm har opplevd og oppleve når d skjer.

    Men d e nåkka som aille må kjenne på sjøll på kor dæm står i d spørsmålet, men man ska ha respekt før dæm som velge å ta abort å. D e dæmmes valg og dæmmes liv, å d e kun dæm som veit koffør de har valgt d. Å då bli d feil av resten av samfunnet å dømme dæm.

    Men har et spørsmål te dæ; - E d kun mora som ska bestemme eller ska faren å få være me på den bestemmelsen?
    Før ofte e d sånn at faren ikkje har nåkka han sku ha sagt når d bestemmes, men man e to når man lage onga.

    Basere mitt svar på de kunnskapan som æ sitt me fra sykepleiepensum og på fagartikla som går på akkurat detta tema. E å ut fra dissa at æ har tatt mitt standpunkt.

    SvarSlett
  7. Jeg er for abort!
    Nå høres jeg kanskje morderisk ut, men hvis du tenker deg om ville du ha ett barn som du ikke elsket eller ønsket? Eller hvis du hadde blitt gravid men en person du ikke elsket, bare ett one night stand? Ikke det nei, så da ville jeg heller valgt at du hadde tatt abort en å ikke ville tatt livet til ett foster som kanskje ikke får oppleve kjærligheten som mange andre barn får opplebe.

    MEN hvis du har lyst å beholde barnet, velger du såklart ikke å ta abort!

    Det er min mening :)

    SvarSlett
  8. d finnes andre alternativer en abort, for d e alt før mange dær ute som ønske sæ barn,men som ikkje kan få d av sykdomma og sånne årsaka, så kan man ikkje sjøll gi et barn den kjærligheten d treng og fortjene så koffør ikkje la nåen som kan få muligheten.

    SvarSlett
  9. E verken for eller imot. For æ veit at hadde æ blitt gravid nu, så hadde æ tatt abort - fordi æ meine at det e for tidlig for mæ å få unge nu, men samtidig.. nei, æ veit egentlig ikke helt..

    SvarSlett
  10. Jeg er veldig for abort. Abort kan nok være veldig vondt (snakker av egen erfaring) og er man ikke sterk psykisk kan det sikkert gi en form for psykiske problemer... Men på en annen side kan et barn som for eks er uønsket også gi psykiske problmer.
    Det er hva jeg tenker :)

    SV: JA det er akkurat det jeg mener :) Bra skrevet :) Håper du får en flott onsdag søte deg. Nærmer seg helg nå <3

    SvarSlett
  11. Dette syntes jeg er ett spennende tema, og syntes det er altfor mange som dømmer dem som velger å gjøre dette. Er veldig lett å sitte og mene noe og si at det blir feil, når man aldri har vært i situasjonen selv. Folk dømmer andre så lett. Syntes dette er noe som hver person må få lov til å bestemme helt selv. Ett barn forandrer hele livet for personen som får det, og om man ikke er klar for det syntes jeg absolutt man skal kunne vurdere andre alternativer. Personlig mener jeg heller ikke det er å drepe ett barn. Selvbestemt abort er jo (såvidt jeg vet hvert fall, noen får si ifra hvis jeg tar feil) bare lov frem til tre måneder av svangerskapet, og det må veldig spesielle tilfeller til for at man skal få lov å ta det etter at det har gått mer enn tre måneder. Så tidlig i svangerskapet er det bestemt ikke noe utvokst barn enda, og ikke i nærheten av det man ser på f.eks. bildet ditt. :) Det er mer en liten klump og jeg syntes derfor det blir feil å kalle det mord. Men, barn er jo ett veldig følsomt tema, og det viktigste for meg er at folk får velge selv og at andre ikke dømmer, uansett hva man velger. Ett svangerskap er privat, og syntes ikke alle andre skal blande seg inn i det. :)

    SvarSlett