31.01.2012

Tidligere århundrer

Jeg har en liten interesse for tidligere århundrer. Alt fra 1500-tallet til 1800-tallet. Å lese romaner og historier fra de store engelske kongene med alle sine dronninger, befalinger, halshugginger og romanser. Det er spennende! Ikke bare lærer man historie og hvordan samfunnet var på den tida, men man kan drømme seg litt bort i en verden som er så og si dødlagt i vår tid.








































































Det er to ting som er spesielt interessant og lokkende: De høflige tiltalelsene og påkledningene. De svære kjolene med snøring foran og mye, fargerikt tøy. Tenk å troppe opp i noe sånt! På den tida var det stort som gjaldt og ikke åletrange kjoler som viser alt man har. Vi besøkte Stirling Castle i sommer, og der hadde noen skuespillere kledt seg ut i fortidens klær. Akkurat da fikk jeg lyst til å få tak i en egen, lignende kjole og spille prinsesse på slottet for en dag...

Av og til skulle jeg trodd at jeg var født i feil århundre. Jeg blir helt fra meg når jeg hører hvor uhøflige folk er, og hvor uhøytidelig andre ting er. Men så kommer jeg på at jeg aldri kunne 1) vært underlagt viljen til en mann, og 2) holdt inne alle meningene mine. Men man kan da drømme seg litt bort i blant!

Siv
xxx

/Bildene er linket

60 kommentarer:

  1. Marte! du veit kem :p31/1/12 12:09 p.m.

    enig! :D

    PS. e du fornøyd nu? æ kommentere faktisk på bloggen din :) (som en sjelden gang iblant!!!!) tihi

    SvarSlett
  2. Jeg er fassinert av bekledningen på den tiden, de store flotte kjolene med korsett. love it. Og det store håret, slik som på første bilde.
    Jeg elsker å se filmer fra den tiden, drømmer meg vekk i kjærlighets historiene, klærne og ikke minst måten de prater til hverandre på.

    SvarSlett
  3. Åh, jeg er så enig! Jeg har mang en gang lurt på hvorfor jeg lever nu og ikke på seint 1700-tall/tidlig 1800-tall. Men da måtte det selvfølgelig vært forutsett at jeg var av adelig blod og fikk være med på de høytidelige festene i de storslotte kjolene. Jeg ville ikke levd i den tiden da sykdom hersket og fattige ikke hadde stort annet å gjøre enn å jobbe seg til tidlig død.
    Jeg er mer en filmelsker enn en bokorm, dessverre (jeg er forelsket i det visuelle), og noen av mine favoritter er filmer som handler om de tidene. Marie Antoinette, Boleyn, The Duchess, Vanity Faire, Stolthet of fordom, Jane Eyre, Becoming Jane Austen.. Nå skal det sies at ikke alle disse filmene er fantastiske, men de omhandler en sentimental bit av min interesse. Hmm.

    SvarSlett
  4. Jeg elsker også tidligere århundrer! Filmer fra disse periodene har alltid noe magisk rundt seg. Men du, se Midnight in Paris, der får du bekreftet problemstillingen din om å være født i feil århundre... :)

    SvarSlett
  5. jeg skjønner veldig godt hva du mener, at det er deilig å kunne drømme seg bort til tidligere tider og tenke at alt var bedre da. jeg også elsker alt som har med historie, og jeg liker så godt å lese om hvordan folk faktisk levde i tidligere tider. historiske romaner er ved siden av fantasy min favoritsjanger :D

    men samtidig må man innse at det er et relativt unyansert bilde vi får av fortiden når man bare får inntrykkene fra bøker og filmer. husk på at det bare var en liten minioritet som faktisk gikk rundt i slike kjoler og som levde det livet vi ser på filmene.. det er lett å drømme seg bort og tenke at da var livet bedre, men jeg er nå ikke så sikker på det. det var sikkert fordeler da i forhold til nå, men jeg tror livet generelt sett var akkurat likt som det er nå, fordi mennesker var mennesker da også

    og så er det en ting som kommer med høflighet som ikke alltid jeg synes er positivt: påtatt høflighet. noen ganger merker man at selv om folk er høflige føles det ikke ærlig, og hva er det verdt da? hva hjelper det med et skinnende rent ytre hvis innsiden er skitten? så for min del vil jeg heller ha ærlighet enn høflighet, men selvsagt hadde det vært best med en ærlig høflighet som kommer fra respekt for andre mennesker og at man ønsker de det beste :)

    en lang, litt filosofisk kommentar fra meg. over og ut! haha

    SvarSlett
  6. Elsker å se filmer som skal være fra århundrer tilbake! Blir litt fascinert av alle hestene, halshuggingen og den evig råe kriginga :P

    SvarSlett
  7. ja, det er ganske fasinerende å tenke tilbake til hvordan det var før :-) Begge tidsperiodene har jo positive og negative sider, som du nevner, at kvinner ikke kunne si meningen sin, og var underlagt mannen sin, men så var de å høfligere og hadde bedre folkeskikk, pluss at som du nevner, gikk de ikke i trange kjoler og viste alt de hadde ;-) Vært kult å kunne blandet litt fra begge tidsaldrene, og sett hva utfallet hadde blitt! :-P

    SvarSlett
  8. Jaaaaa jeg er helt enig med deg. drømmer meg helt bort. Du burde se "Anna Karenina" og "Jane Eyre". de er vel gjerne fra dette århundret, men allikevel ikke fra "nå" så det er bra. jeg lever definitivt i feil århundre!!! skal vi ta en timecapsule tilbake i tid eller? en liten holiday bare? :p

    SvarSlett
  9. //det går så bra så, jeg var LITT fraværende selv (på egen blogg blandt annet haha) men det er deilig å være tilbake igjen og følge med på hva som skjer i livene deres og dele med dere. vi er jo en liten(stor) familie her :)

    SvarSlett
  10. Helt enig! Elsker filmer og bøker som er inspirert av tidligere århundrer. Merker at det ikke hadde gjort meg noe å bli født noen år tilbake i tid.
    SV: Det meste av snøen forsvant på bare en dag, og nå er det bare rester igjen av den ute. Og ja, veldig lettende å slippe all leksestresset med skolen! Tror at det å ta eksamen som privatist i stedet var et bra valg :-)

    SvarSlett
  11. Hihi, liker det du skriver til slutt om å være underlagt mannen og ikke kunne si meningene sine, for er så enig! Hadde aldri i verden latt meg styre av en mann eller ti stille når jeg har såå lyst til å si det jeg mener :p

    SvarSlett
  12. Føler også jeg er fanget i feil tid iblant, men som du sier er det både fordeler og ulemper med alle tidsaldre. De hadde fine kjoler på 1700-tallet, men hygienen var det verre med ;) Overklassen var dessuten relativt liten i forhold til arbeiderklassen, så det er større sannsynlighet for at du hadde havnet i en arbeiderfamilie ;) Men det er kjempegøy å drømme...

    SvarSlett
  13. Ahhh, tenk å gå i slike KJOLER HVER DAG! : D

    SvarSlett
  14. Tenk å kunne gå med slike fine kjoler hver dag, korsetter og fint oppsatt hår. Men, det var jo bare de rikeste som kunne gå sånn, eller? :)
    Er i alle fall fasinerende.

    SvarSlett
  15. Tenk å gå i slike kjoler hver dag ja, aldri hatt kleskrise og alltid følt seg fin! Aaaargh drømmedrømme. Jeg vet vertfall hva jeg skal kle meg ut som ved første anledning!

    SvarSlett
  16. Utrolig spennende og fasinerende! Flotte kjoler, høflighet, ja man kan lett drømme seg bort! <3

    SvarSlett
  17. Av og til tenkjer eg det same, eg hadde ikkje hatt joko imot å teste ut å leve som litt over gjennomsnittleg 1800-tallskvinne. Om du stryk det der med underdanig mannen og ingen meiningar sjølvsagt! Det hadde ikkje fungert.

    SvarSlett
  18. * noko, ikkje joko, haha!

    SvarSlett
  19. Jeg elsker å drømme meg bort og tenker også at jeg er født i feil århundre. Men jeg tror heller ikke jeg hadde greid at en mann skulle styre over meg eller at jeg måtte giftes bort innen jeg var så så gammel. Pluss å si meningene mine er bare noe jeg må. Jeg greier rett og slett ikke å holde munn like godt bestandig he he. 1800 tallet er en tid jeg ønsker jeg hadde levd i når jeg tenker på klærne, samfunnet og ja alt. Pluss det var det århundre da norge fikk egen grunnlov og kvinnene fikk flere rettigheter etterhvert:)

    SvarSlett
  20. Det er spennende med "før i tiden", jeg er spesielt fascinert av kjolene! :)
    sv: er det bare å sende inn ferdige interesseportrett til e-posten din, eller sender vi forespørsel og du spørsmål tilbake også sender vi portretter? Det hørtes jo litt artig ut å skrive det. :D

    SvarSlett
  21. Skjønner hva du mener! Drømmer ganske ofte om hvordan ting har vært før jeg. Eller hvordan jeg liker å tro at ting var før, for jeg leser ikke så mye. Liker tanken på nære verdier og mindre inntrykk og stress. Er fordeler og ulemper både med før og nå.. ;)

    SvarSlett
  22. // Takk for kommentaren. :-)
    Passer hele tiden, så lenge man har lyst på det. ;-)

    SvarSlett
  23. Vi har om det på skolen nå! Syns det er utrolig spennende! Holdt foredrag om Mary 1 (bloody mary) og vi har sett "the golden age" med Elizabeth 1 :)
    Det er så spennende!

    SvarSlett
  24. det er litt kult ja, men jeg klarer ikke helt å vekke interessen i meg desverre. skulle ønske det da! så hadde jeg lært litt mer osv !! ;D

    SvarSlett
  25. Er nesten fasinerende å tenke på hvor store forskjeller det er fra da og til nå! Man finner ut så mye ved å grave seg ned i romaner, selv om jeg er mest interessert i klærne de brukte da!

    SvarSlett
  26. Haha, ja enig i det der med uhøfligheten til nordmenn. Det har nok noe å gjøre med at jeg har bodd for lenge i Frankrike, men jeg blir helt sjokkert. Og merker at jeg syns det er LITT ubehagelig å tiltale fremmede med "du" siden det er jo helt katastrofe på fransk. Selv om jeg liker veldig godt også det at vi nordmenn er litt uhøytidelige og joviale av oss, så går det jo ann å være høflig likevel. I fjor så jeg faktisk Jonas Gahr Støre på toget til Bergen, også hadde jeg såå lyst til å gå bort og si hei og at jeg går på samme universitet som han gikk på, men så viste jeg ikke hvordan jeg skulle tiltale han, fikk meg liksom ikke til å si "Hei, Jonas" eller "Hr. Støre eller Hr. Utenriksminister" alt ble så rart, så det endte med at jeg ikke sa noe som helst! :( Men i ettertid kom jeg fram til at det egentlig var veldig dumt, det spiller jo ikke noe særlig rolle, og det er jo det som er så fint med Norge og nordmenn også.

    SvarSlett
  27. Når det kommer til høflighet er jeg helt enig med deg! Det er ubegripelig hvor uhøflige noen mennesker er.. Og kjolene var nydelige! :)

    SvarSlett
  28. Åå, eg elsker sånne filmer fra gamle dager som denne du har bilder fra og Jane eyre-filmer og sånn :) Kleda er jo bare så lekre og feminine!

    SvarSlett
  29. De kjolene er jo til å dø for! Liker, liker (bortsett i fra å lese da, hehe) :)

    SvarSlett
  30. vi var faktisk på sånn tilbake-i-tid på madame tussaud i london. i liked!

    SvarSlett
  31. Åh jeg elsker det selv, og klærne er jo makeløse. Jeg startet faktisk å studere kostymedesign pga disse herlighetene. Det beste jeg vet er å drømme meg bort i slike filmer og bøker :)

    SvarSlett
  32. ååh hadde vært noe å vært født på ett annen årstall :D

    SvarSlett
  33. Hehehe, du er morsom du, tenkte akkurat det samme som deg da jeg leste at jeg heller ikke kunne tenkt meg til punkt 1 eller 2. Syntes også at kjolene er lekre og noen bøker som går tilbake i tid er spennende, men halshugging er noe jeg syntes er helt forferdelig. Tåler ikke blod og sånt ;)

    Det er en barnebok som handler om sparing, og som har blitt gitt ut til barn i Nordlandsbanken når det er spareuke og sånt. Så hvis du kjenner noen barn i ung alder som sparer der, så er det ikke umulig at de har et eksemplar ;) Og interesse... Hehe, klarer ikke å svare på alle spørsmålene hvis jeg skulle tatt Japan, men reising.. Jo, det kan nok gå! :)

    SvarSlett
  34. //hva vitsen med å bytte til en stygg frosk på yoghurt pakka vet jeg ikke :( dumme tine! :p

    SvarSlett
  35. Liker filmer og bøker fra den tiden jeg også, fascinerende! Elsker klærne!
    <3

    SvarSlett
  36. Jeg er stikk motsatt! Syns slikt er så døll, gørr kjedelig, spør du meg :) vi kan trøste oss med at alle forskjellige!
    Men jeg elsker en av versjonene til Romeo og Juliet - Letters to Juliet - den filmen er så fin!

    SvarSlett
  37. Det er så fascinerende! Skulle gjerne likt å prøve på en slik kjole (selv om jeg innbiller meg at de umulig kan være særlig behagelige..)

    SvarSlett
  38. Kanskje du var en prinsesse for mange hundre år siden?? :-)

    Tirsdagsklem

    SvarSlett
  39. Jeg blir så fascinert av det århundre der. Enkelte ganger ønsker jeg at jeg kunne gått i så flotte og store kjoler daglig :-)

    Men enig med deg i at jeg ikke kunne vært underlagt en manns vilje og heller ikke hold munn om mine egne meninger.

    SvarSlett
  40. Jeg elsker den tiden, filmer som er fra den tiden, serier fra den tiden osv.. jeg simpelthen elsker det. Der menn var menn og kvinner kvinner, på godt og vondt. Spennende tid..;)
    Selv hadde jeg nok vært en rimelig selvstendig kvinne... men uansett.. det er noe romantisk over den tidsepoken.

    SvarSlett
  41. Det er mye interessant og spennende med andre århundrer...og særlig kjolene ja! Det hadde vært utrolig gøy å få prøve en sånn kjole en gang! Men det var vel ikke fordeler og ulemper med alle århundrer...så jeg er egentlig glad jeg lever nå jeg!!

    SvarSlett
  42. Kjolene er litt rare mener jeg, og jeg kunne nok ikke hatt en selv :). Forskjellig smak :)

    SvarSlett
  43. sånne kjoler e fine å se på, men de e nok veldig ubehaglige å gå med ;)

    / tusen tusen takk <3

    SvarSlett
  44. Hadde lyst å leve på middelalderen jeg:)
    SV;hehe, er ofte jeg faller litt ut av musikkverden også:)

    SvarSlett
  45. Jeg er også veldig fascinert over sånne ting! Hadde vært sååå artig å reist tilbake i tid for en dag for å sprade rundt de flotte kjolene! :D Men er veldig enig i punktene du nevner, det hadde jeg nok ikke klart. Men ellers virker det jo ganske spennende! :D

    SvarSlett
  46. SV;hehe,hadde nok ikke gjort det jeg heller:)Men hadde nok vært fint å bare være på toppen!:) Så fint at du har reist med hurtigruta!

    SvarSlett
  47. utrolig hvor mye ting har forandret seg gjennom tiden! :o :)

    SvarSlett
  48. hehe ja man kan drømme seg bort til tider... Men det er vel fordeler og ulemper ved alle ulike århundre så..

    SvarSlett
  49. Åh, herre, vi har det HELT LIKT!!!!

    SvarSlett
  50. DÅ HAR VI VERKELIG NOKKA TELL FELLES! :D elskeeeee den tida!

    SvarSlett
  51. Haha, så søt du er. Folk nå til dags er så uhøflige at det er helt utrolig..... Men samtidig; heldigvis lever vi i 2000. Selv om jeg gjerne skulle ha opplevd en dag i 1500... :-D

    SvarSlett
  52. Tror jeg er helt omvendt, men liker godt kjolene og korsettene de brukte før :)

    SvarSlett
  53. Selvom jeg ser det alt for sjeldent, liker jeg å se periode filmer, og det beste er absolutt de fantastiske kostymene!!

    Sv; Hehe, det gjorde vi ;)

    SvarSlett
  54. Liker å se filmer som etterligner århundre tilbake i tid + noen bøker jeg har lest. Kan lett drømme seg bort ja :)

    SvarSlett
  55. Drømmer meg litt bort i disse århundrene jeg også, men kunne likevel aldri levd på den tiden. Aldri... Liker de godt likevel. Mest på grunn av at jeg liker å se hvordan kvinnerollen har endret seg opp gjennom tidene. I tillegg er jo kjolene så nydelige :) Har utrolig lyst til å lese noe av Jane Austen. Kanskje helst Fornuft og følelser :)

    SvarSlett
  56. Du er ikke den eneste som drømmer deg bort... Men så var det, som du sier, ikke bare fryd og gammen å leve (særlig som kvinne) på den tiden.

    SvarSlett
  57. Tror dette er en generell "damegreie". ;) Vi drømmer oss bort i de flotte kjolene og kostymene, og ikke minst i de stramme karene som var høflige, dannede gentlemen med eksemplariske manerer (ikke akkurat i overflod nå til dags!). ;)

    SvarSlett
  58. Åå jeg var på museum idag og det var så mye fnie smykker og sånt fra denne tiden! Elsker det jeg også :)

    SvarSlett