18.01.2012

Alkoholisert Siv???

Ja, nå lurer dere vel på hva det er jeg babler om. Siv og alkohol passer ikke særlig godt sammen, gjør det vel? I går diskuterte vi nemlig alkoholer, og det som 18. Vil Siv ta seg ei øl på fest? Vil hun ta seg ei pils ute en varm sommerdag? Siv som 18, tar hun seg et glass rødvin en lørdagskveld?












































Jeg ser det ikke for meg. Det er under et år til jeg blir 18, men det frister ikke. Jeg ser ikke, for å være helt ærlig, vitsen. At voksne tar seg et glass når de koser seg, det forstår jeg fullt ut. Det er som når vi barn drikker brus i bursdag eller til pizzaen på lørdager. Men Siv drikker ikke brus. Hvorfor skulle jeg da drikke alkoholholdige drikker? Som jeg sa i går: Det jeg ser for meg, er et glass med ei gusje bestående av kalorier, smak, anger og ukontrollerte handlinger. Hva vil et glass gi meg? Jeg trenger ikke alkohol for å tørre å snakke med folk. Jeg trenger ikke de ekstra kaloriene, selv om jeg ikke er kalorifanatiker. 'Gøy' er ikke synonymt med 'alkohol'. Er det ikke bedre å være utadvent på egenhånd, like melk og vann og huske det som skjer dagen etterpå?

Siv
xxx

Ps. Man vet aldri hva som kommer, ei sier jeg at jeg er avholds. Jeg sier bare hva jeg tenker om det i dag. /Bildene er linket

60 kommentarer:

  1. JA! Det ER bedre å være utadvent på egenhånd og SPESIELT huske det soom skjer dagen etterpå!
    Avholds og stolt av det :D

    SvarSlett
  2. Du er en utrolig smart jente. Skulle ønske jeg tenkte sånn med alkohol da jeg var yngre. Jeg har vel drikket siden jeg var 16 år gammel, og drikker en dag hvis ikke flere i mnd. Jeg liker å ta litt baileys i kaffen og liker å ta en øl til maten i ny og ne også. Men liker derimot ikke de gangene jeg blir så full at jeg ikke husker noe dagen etter på. Iallefall ikke når jeg hører om hvor lite sjarmende jeg har vært :P haha

    SvarSlett
  3. Jeg tok ikke noe før jeg var 18. Du er smart og flink Siv som tenker slik:) jeg mener også at man trenger ikke å ha det morro for å drikke. Om bare flere kunne skjønne det;)

    SvarSlett
  4. Man trenger absolutt ikke å drikke for og ha det moro. Rett tankegang <3

    SV: Takk for bloggtips Siv :) Speilvendt leser jeg allerede, men tenkepauser har jeg aldri vært innom.. :)

    SvarSlett
  5. Syns du har fine meninger om temaet jeg Siv :-) Er ikke noe å hive seg innpå, om du stortrives uten på fest/sammenkomster :-) Drikker sjeldent selv, men skal innrømme at det kan være utrolig godt med en iskald cider en varm sommerdag, eller et lite glass hvitvin til godt selskap :-) Men dette er som sagt utrolig sjeldent i mitt tilfelle, pr idag, men beundrer deg for at du står på ditt i et ellers så festfiksert og alkoholdfiksert samfunn, som det vi lever i idag :-) Creds til deg for å ikke drikke brus! :-D

    SvarSlett
  6. Det er så absolutt best å være naturlig utadvendt. Selv er jeg av den sjenerte typen, så dersom jeg er på fest drikker jeg for å komme i riktig stemning. Jeg passer imidlertid alltid på å slutte mens jeg fremdeles har full kontroll. Det er ikke særlig sjarmerende med folk som sjangler rundt og stinker alkohol lang vei. Forsåvidt fester jeg ikke sånn altfor ofte. Jeg forstår ikke hvordan folk orker å drikke seg fra sans og samling hver eneste helg. En gang i blant synes jeg det er både greit og gøy, men jeg foretrekker å tilbringe mesteparten av tiden min i edru tilstand.

    SvarSlett
  7. Liker mer og mer å ha kontroll og jeg har som prinsipp at jeg kun drar ut hvis det er noe som skjer, hyggelige sammenkomster:) jeg må ikke på liv og død drikke:)

    SvarSlett
  8. Jeg syns ett glass hvitvin er helt ok, og da helst til scampi og poteter ;)

    Bortsett fra det, så ser jeg ikke behovet ved øl og annet. Liker ikke smaken heller.

    Og ute, foretrekker jeg vann.

    Det viktigste er at du gjør det du mener er riktig for DEG. Så kan andre ta ansvar for seg selv. Men når du tar lappen, så husk at andre vil føle det lett å spørre om du kan kjøre, siden du allikevel ikke drikker....

    SvarSlett
  9. Bra, stå på ditt Siv. Det er så mange som opplever press når det kommer til alkohol, men hva man vil gjøre bør vær helt opp til seg selv. Bare ikke bli ei av de som ikke rører alkohol i det hele tatt før i 20 årene og så går bananas og tar helt av ;)

    SvarSlett
  10. Eg tenkte akkurat som deg for eit par år sidan. Eg berre såg det ikkje for meg i det heile. Ting har dog forandra seg, men eg drikk alkoholholdige drikkar fordi eg tykkjer det smakar godt. Eg tar meg ein øl til pizzaen når eg skal kose meg, ikkje for å bli full, ikkje for å tørre å snakke med folk, ikkje fordi det er "kult". Eg nyter det som snop, og eg ser på det som ein heilt annan ting enn kun noko relatert til party. Folk som drikk alkohol kun for å bli fullast mogeleg har eg ikkje overmykje respekt ovanfor, men det får vere deira val! Eg kan ha det kjekt både med og utan!

    SvarSlett
  11. Åh, Siv. Jeg tenkte akkurat som deg i min ungdomsperiode. Og jeg ser fortsatt ned på 15-16 åringer som bader i alkohol (evt. bare later som om de er dritings) for å være kul sammen med de litt eldre kidsa.
    Jeg begynte selv å "prøvedrikke" rett før jeg fylte 18, og det tok lang tid før jeg drakk så mye at jeg merket buzzet. Stolt var jeg, som den eneste 17 åringen omtrent i min vennekrets som ikke drakk (rett) før mine fylte 18.

    Jeg har selvfølgelig et helt annet syn på drikke i dag. Å ta seg en koseøl er, som du sier, som å ta en brus for ungene. Et glass vin, en cider til kosing - ingen problem. Bare koselig og litt ekstra godt, siden det er noe man helst ikke skal drikke hver eneste dag.

    I festsammenhenger syns jeg det er bare morsomt når folk blir litt buzzet og gjør og sier helt merkelige ting. Alkoholen gir en trang til å uttrykke seg til folk en ikke kjenner så godt, eller gi klemmer og være god med alle.
    Men selvfølgelig, alt med måte. Det er slitsomt når folk blir så full i promille at du må bære de hjem, eller at de blir helt vrang og gjør helt crazy ting eller nekter å ta det noen hakk ned.
    Men det er ikke ofte ting blir så gale, ikke viss du drikker med en gjeng du føler deg komfortabel med eller kjenner så godt at du vet hvem du skal gjemme de siste ølene til, fordi han/hun har nok av de første fem. Og selvfølgelig, selvkontroll. Kjenn dine grenser, vit når det er nok. Det er en eksperimenteringssak :)
    Alkohol er en smakssak, selvfølgelig, hihi!

    Såh, dette ble en halv novelle. Takk for meg!

    SvarSlett
  12. Jeg drakk før jeg var gammel nok til det,, og jeg gjør det fremdeles innimellom.
    .. hadde masse smarte tanker jeg tenkte å skrive her nå, men alt bare forsvant x) Jeg vet ikke, for meg er det å drikke helt normalt, det ligger vel kanskje i familien. Mange har ikke sett foreldrene sine fulle, jeg gjorde det når jeg var kanskje 10-12 år xD
    Innimellom er det deilig å bare... glemme alt og alle andre enn seg selv for en kveld. Men, jeg får igjen for det dagen derpå.
    En periode var jeg ute HVER helg, og innimellom i ukedagene også, skjønner ikke hvordan jeg klarte. Merker jeg begynner å bli gammel nå, kanskje :p

    Haha. nei, huff.

    SvarSlett
  13. Man må så absolutt ikke drikke for å ha det gøy! Jeg har flere ganger, og spesielt før jeg ble 18, vært ute med folk som både drikker og ikke drikker, og hatt det kjempegøy edru. Like gøy som de som drikker :)
    Men jeg drikker jo til tider, og da kan jeg ikke si at det er kjedelig. For det er gøy det og :)

    SvarSlett
  14. I don't drink either, never been much for alcohol :)

    SvarSlett
  15. Jeg er vel hvert fall ikke noe godt forbilde når det kommer til alkohyyyyyyl, eeehhehe. Helt ærlig, jeg har det rett og slett mye morsommere når jeg drikker. Jeg blir mer utadvendt, for sure, kanskje litt mer selvsikker? At man gjør dumme ting i fylla er hvert fall helt sikkert!
    Creds til avholdsfolk. Jeg hadde ikke klart det. Men du Siv er jo halvt skotsk, så jeg ser ikke for meg deg uten en pils eller ti når du bli eldre.

    SvarSlett
  16. Hmm, syntes du sier mye lurt her, men samtidig så syntes jeg det er mange som er så opptatt av at man skal klare å ha det like gøy uten alkohol, og da hender det også jeg tenker: Hvorfor er det så farlig og ha det gøy MED alkohol? Selvfølgelig alt med måte, og nå er jo ikke du 18 enda engang, så mener virkelig ikke at det er noe galt i det du sier her, for som sagt, du sier masse lurt. Men syntes det noen ganger er mange som lager et veldig veldig stort poeng ut av at man kan ha det like gøy uten, og det kan man jo selvfølgelig også, men hva er så galt med å ha det gøy med alkoholen? Akkurat som det er en skam i at man liker å bli påvirket av alkohol. Syntes dette er veldig rart egentlig, at det skal være så "skambelagt" å ville drikke. Og da tenker jeg ikke på de som gjør det for å være kule, eller for å late som de er voksne eller lignende, men si 20åringer som plutselig velger og ikke drikke en dag og lager et stort poeng ut av at, nei, de TRENGER ikke alkoholen. For med mindre man er alkoholiker, og det er jo en sykdom, så trenger ingen alkoholen, men hva er så galt i å ha lyst på den innimellom? Skjønner du poenget mitt? Er jo virkelig heller ikke sånn at man raver rundt og ikke husker hva man gjør selv om man drikker litt, veldig veldig mange av de jeg kjenner inkludert meg selv husker i de aller fleste tilfeller alt vi har gjort selv om vi er i ganske god form. Men føler også at det at man blir så mye mer utadvent osv. når man drikker blir enda mer utpreget her i Norge fordi vi har så mange sperrer i samfunnet fra før av. Jeg har jo reist en del og i andre land er det f.eks. mye mindre terskel for å hilse på nye folk osv, noe vi nordmenn kanskje ikke er helt vant til. Så for "oss" (skal ikke dra alle under en kam her) så blir det kanskje større forskjell for mange med og uten alkohol også, fordi det å gå og si hei til nye personer f.eks. er en større greie her enn man andre steder. Følte jeg pratet meg veldig bort nå og var litt vanskelig og forklare, men syntes bare det er synd at noe som kan være så morsomt også skal bli dratt ned fordi de som drikker ikke "klarer" å være like utadvente uten. For meg er det i alle fall ikke det drikking handler om, det handler bare om uskyldig moro og all den ekstra energien og alle de rare ideene jeg får når jeg drikker, som bare er gøy! Ikke alle som drikker gjør det for å "drikke bort sorger" eller klare å bli utadvente. Så syntes det er litt dumt at drikking som regel blir vinklet sånn bare :)

    MEN når det er sagt så vet jeg at du ikke har sagt noe av det over, så det her er jo rettet mye mer generelt da, enn til det du sa egentlig! Bare kjente jeg ble så engasjert når du kom inn på temaet så måtte på en måte si min mening, haha :) Håper det ikke ble for rotete sånn at du skjønner hva jeg mener. Uansett, fint innlegg, elsker hvordan du klarer og engasjere meg!

    SvarSlett
  17. Jeg fyller 16 neste mnd og begynner kanskje da og gå ut med venner og slikt, men jeg kommer nok ikke til å feste og slikt hele tiden. Ser ikke det store poenget med det.

    SvarSlett
  18. Oi så det ble veldig mye nå haha! Men vil bare understreke det jeg sa, med at ingenting av dette egentlig er ment direkte i forhold til hva du sa, men mer i forhold til hvordan jeg syntes vinklingen på det med alkohol er i samfunnet her i Norge generelt, hvor det til tider kan bli unødvendig tabubelagt mener jeg.

    For når det er sagt, så syntes jeg jo absolutt det er bra at du ikke føler for å drikke, du er jo ikke gammel nok engang! Så håper ikke noen misforstår meg der, for jeg mener absolutt absolutt ikke at du nødvendigvis må begynne å drikke eller noe som helst i den retning! Hehe. Syntes bare det var litt ekstra viktig å få frem dette siden det kan virke litt sånn, og det mener jeg altså ikke, syntes bare det er litt spennende å skape debatt rundt temaet også, og hvordan man som samfunn vinkler synet på det å nyte alkohol :)

    SvarSlett
  19. heheh, jeg følte meg litt som en alkoholiker nå :p

    SvarSlett
  20. Folk får gjøre som de vil, jeg respketerer det uansett :)

    SvarSlett
  21. Syns det er flott at du ikke drikker, skulle ønske jeg ikke gjorde det som 17 :) Tok meg en fest en sjelden gang før jeg ble 18, men hadde ikke lov til det sånn helt egentlig.. Fikk litt lov når jeg nærmet meg 18. Når jeg ble 18 tok jeg av i en mnd eller to, hadde kanskje noe å gjøre med at jeg nettopp var blitt singel etter å ha vært i et forhold i 2.5 år da, men det ga seg etter en stund. Nå har jeg ikke tatt meg en fest siden påska i fjor, ble jo gravid, men har tatt meg en øl eller to etter svangerskapet. Kun fordi jeg er veldig glad i øl, men whisky-flaska har jeg ikke tatt hull på enda. Det holder å drikke en øl når ungen er i hus ;) Men det skal sies at jeg gleder meg til å ta meg en real fest med cowboy-gjengen min når den tid kommer!

    SvarSlett
  22. Om jeg ikke hadde likt alkohol så hadde jeg vel neppe drukket det jeg heller. Men den gang ei.. :) Men det er jo et valg du står helt fritt til og ta.

    SvarSlett
  23. bra tenkt :-D jeg er helt enig jeg! Jeg ser ikke vitsen med å drikke noe som ikke ser ut til å smake godt (øl f.eks) og som fører med seg masse dritt. Jeg skjønner dem som drikker for å kose seg litt en kveld hjemme osv, men ikke dem som drar ut for å drikke seg dritas liksom. Spesielt ikke alle 14 åringene som gjør det. Selv er jeg nå 20, og jeg har aldri drukket alkohol. Jeg har egentlig aldri sagt at jeg er avholds eller noe, og har sagt at "når jeg får lyst til å drikke, så skal jeg gjøre det!". Noen ganger har det faktisk fristet å smake, f.eks en smirnoff eller slike ting som smaker søtt, karamell, lakris osv slikt!! Men likevell har jeg ikke gjort det. Dette fordi jeg heller vil huske ting , og fordi det er fullt mulig å ha det gøy UTEN å drikke alkohol. I tillegg så syns jeg jo det er litt kult å si at jeg aldri har drukket liksom :) Er ikke mange som ikke har det!! Men det hadde kanskje gjort meg litt mer utadvent da, så akkurat den følelsen har jeg lengtet litt etter!! (Jeg er ikke sånn spesielt nervøs altså, jeg bare er ikke så flink/glad i å småjatte med folk jeg ikke kjenner - når jeg EEGENTLIG ikke føler at jeg har noe til felles med dem......)

    Men den dagen jeg virkelig får lyst til å drikke, så skal jeg gjøre det! Frem til den dagen, så koser jeg meg som avholds :)

    SvarSlett
  24. Jeg er så enig! :) Nå elsker jo jeg brus da.. ;) men alkohol - ja, jeg ser ikke poenget i å prøve å like det. Greit nok som du sa og ta seg et glass vin dersom du skal kose deg og slappe av, men det er jo helt unødvendig å drikke seg dritings! Det man sier når man er full blir man jo uansett kanskje flau over dagen etter. Nei, det er bedre å ha kontroll over seg selv og huske hva som har hendt! :) Men folk får jo gjøre som de vil ;)

    // Hun sa takk! :)

    SvarSlett
  25. Jeg ser heller ikke vitsen med å drikke. Syns det er artig å ta seg en fest en gang i blant, men det er sjelden. Kan telle på én hånd hvor mange ganger alkohol svømte rundt i kroppen min i 2011. Skal derimot på hyttetur med ca 10 jenter i helga, og da må jeg regne med litt inntak - men ikke mye. Det er jo ikke en gang godt :-(

    SV: Jeg har, om jeg kan si det, blitt avhengig av Apple! Har iphone, ipad, ipod og nå; mac. LOVE IT!

    SvarSlett
  26. Er jo ditt valg det, men det er utrolig godt med god vin til god mat da :-D

    SvarSlett
  27. Jeg syntes det er bra at noen velger å ikke drikke alkohol. Det er så mange som ser på det å ikke drikke alkohol som noe negativt, men jeg syntes de som velger å ikke gjøre det er flinke :) Jeg er heller ikke verste drankeren selv, men tar meg noen glass vin når jeg er med venninner og slikt. Bare for å kose meg, ikke for å blir "drita". Melk er godt og sunt for sjel og kropp, tehe! :)

    SvarSlett
  28. Det kommer jo som regel sjeldent noe godt ut av det. Men jeg syns jo selvfølgelig det er gøyere å gå ut med venner å være litt fin i formen. Har vært eneste edru person mange ganger, og det er virkelig ikke det samme. Drikker likevel mye mindre nå enn jeg gjorde før:)

    SvarSlett
  29. BRAVO! Så enig, har alltid sagt til folk at å unnvære alkohol kan være like god som å drikke det, og det er min klasse et levende bevis på. Vi drikker brus, blir kanskje av og til litt vel hypre, men vi har det så utrodlig GØY at jeg ikke kan få sagt det, og selv kommer jeg ikke til å drikke i det hele tatt. Jeg ELSKER livet uten alkohol og liker å huske det gøyale jeg har vært med på!

    SvarSlett
  30. Jeg begynte faktisk ikke drikke alkehyler før jeg var 18...og drikker heller sjeldent..tar meg i glass i godt selskap og har dessverre hatt my share av "fyllaskandaler" og min share av skallebank og fyllaangst..men i en alder av 25 så har jeg lært...og jeg drikker meg ikke full lengre..ser ikke vitsen..ikke alt smaker godt heller.

    SvarSlett
  31. Fin blogg du har! hehe selvom jeg er mest vant til blogger som bruker blogg.no
    Ja jeg leser HOS bøkene :D Elsker dem! Ble ferdig med bok nr 3 idag, skal låne nr 4 på skolebiblioteket imorgen!hehe :)
    Prøvd å overtale lillesøss på 16 å lese de,men hun sier bøkene har fått så dårlige anmeldser-.- screw that! så hun vil ikke engang gi de en sjanse... jeg elsker bøkene!

    SvarSlett
  32. Er så utrolig lik deg altså! Jeg har mange venner som dikker og spør meg om å få osv.. men det frister liksom ikke. Trenger ikke drikke jeg. xD

    SvarSlett
  33. dette er tidenes beste innlegg fra deg, tror jeg! jeg er så forbanna enig med deg. ja, greit. jeg har vært dust en gang, drukket meg fra sans og samling, men jeg har ALLTID husket hva jeg har gjort dagen etter. MEN, nå skjønner jeg ikke vitsen jeg heller. folk får noia når jeg sier at jeg er 20 og såvidt ikke rører alkoholhyllene i butikken eller går på polet en fredag ettermiddag.
    syns det er mye bedre å jobbe en lørdag, fremfor å ligge fyllesjuk. har ikke vært synlig påvirket av alkohol siden russetiden 2010, og jeg kan ikke si jeg savner det heller :)

    SvarSlett
  34. Mange av vennene mine har alt startet å drikke, masse. Jeg var med dem et par ganger, men jeg angrer på en måte. Jeg visste på en måte at jeg ville bli oppdaget, men jeg prøvde å ikke tenke på det, og bare kose meg på festen vi hadde. men jeg klarte det liksom ikke, forstod ikke helt hva som var vitsen med å drikke seg sørpa full slik som de andre. Men men, jeg er vel ikke så stor fan av alkohol som de andre jeg kjenner.

    Jeg vil ikke drikke for å "henge med" de andre, det er bare ikke vits. Da finner jeg heller andre som godtar at jeg ikke gidder å drikke ENDA. :)

    bra skrevet av deg, kom innpå et ganske viktig tema :)

    SvarSlett
  35. Jeg drikker aldri jeg:) Ser ikke vitsen! :D Ha en fin dag!

    SvarSlett
  36. jeg er så enig med deg! hva er vitsen med å drikke hvis man egentlig ikke liker det? da blir det jo bare at man drikker for å drikke, og det er det vel egentlig ikke mye vits i.

    SvarSlett
  37. Du er en fornuftig liten jente du, frøken :-) Jeg har det gøy med alkohol i blant; men mest uten. Alkohol gjør meg lite godt; jeg blir bare sliten og trøtt dagen etterpå. Men.. en gang iblant syns jeg det er GØY! :-D Jeg syns man skal gjøre det man føler for i alkoholveien, og jeg respekterer alle valg (uhm, okei ikke alle, men nesten...). Man må klare å drikke med fornuft, og ikke bli sanseløs dritings og ødelegge kvelden.

    SvarSlett
  38. Du kan ta 21 års regelen som de har i USA, :D

    SvarSlett
  39. Ikke føl deg presset til å prøve noe du ikke vil, det styrer du helt selv :) Jeg drikker ikke så ofte, og drikker meg ikke "fra sans og samling" når jeg først tar meg noen glass - det skjedde bare et par ganger i ungdomstiden. Synes du er veldig fornuftig jeg :)

    SvarSlett
  40. Jeg er så enig med deg og har alltid vært mot dette drikkepresset som er i samfunnet. Du skal kun gjøre det du føler du vil! Alkohol er ikke det samme som gøy...man kan fint ha det gøy uten. Og i tillegg slipper man drite seg ut og bli dårlig neste dag!

    SvarSlett
  41. Synes det er bra og sunne tanker jeg :) Men man må kunne kose seg med det iblant, så lenge man ikke drikker seg dritings. Men har man ikke lyst til det heller, så er det også helt greit :) Ikke føl deg presset til å begynne, det vinner ingen på. Ta det når du føler for det, man kan jo ha det gøy uten også :)

    SvarSlett
  42. Det er slik med meg også! Jeg blir 18 i slutten av mars, og jeg kan ikke forestille meg at jeg skal begynne å drikke da. Jeg drikker heller ikke brus, kun vann, jeg skulle drikke vanlig brus og julebrus i juleferien etter flere måneder uten brus, og jeg synes det var så ekkelt! Julebrus som alle synes smaker så utrolig godt, smakte ikke godt.. Merkelig smak.. ;) Man trenger ikke å drikke for å ha det gøy!

    xx TraN

    SvarSlett
  43. Jeg rørte ikke alkohol før langt uti russetiden. Nå drikker jeg ikke mer enn 1-3 ganger i året fordi jeg synes det går bra å dra på fest uten å drikke. Å kose seg med alkohol er noe jeg ikke skjønner. Alkohol er ikke godt. Vin smaker piss - både rød og hvit.

    Jeg synes du er fornuftig :)

    SvarSlett
  44. Tror du er den første jeg har opplevd som tenker akkurat slik som jeg gjør! Jeg var sikker på jeg kom til å være avholds mesteparten av livet og kanskje hele, men da jeg fylte 20 prøvde jeg det selv og lærte at det var ikke så farlig som jeg trodde. Jeg synes fortsatt ikke det er moro å drikke, men jeg drikker KUN det jeg synes er godt når jeg har lyst (og i godt selskap), og jeg er veldig forsiktig med å spise ordentlig og drikke mye vann slik at jeg ikke blir dårlig.

    Synes det er kjempebra du ikke føler at du må drikke, fordi det viser at du står for det du tror på! Er ikke mange ungdommer som gjør det. Jeg fikk mye respekt for at jeg ikke drakk i russetiden, så jeg slapp unna masse anger som andre måtte bøte med. Som du sier så trenger man slettes ikke alkohol for å ha det moro, men dette handler også om å tro på seg selv, så fortsett med det!! :)

    SvarSlett
  45. Ååååh! Jeg blir så stolt av deg, Siv! :D

    SvarSlett
  46. Syns det er utrolig bra at du kan ha det gøy uten alkohol:) Og dette er meninger det står respekt av! Flink er du:)

    SvarSlett
  47. Ikke bare er Siv veldig flink til å skrive, hun er fornuftig også:) hadde jeg bare tenkt sånn da jeg var 17, men da var det om å være full hver helg. Nå idag liker jeg å feste, men ikke så glad i den der dritt full festingen, men av og til (desverre) blir det resultatet hvis jeg finner noe ekstra godt å drikke, eks. I Dubai på nyttårsaften.
    Jeg er veldig utadvent og bein i nesa og trenger ikke drikke hverken for å ha det gøy eller skjelle ut folk;)
    Hos oss er alkohol litt mer kos i uken, en baileys på kvelden eller en tur ut i massasje badet med en cider.

    Syns det er fornuftig av deg slik du tenker, og du er flink hvis du fortsatt tenker sånn når du blir 18:-)
    Endelig en fornuftig ungdom;)

    //takk for det. Idag har jeg tatt trappene 2 ganger, 400 trinn;) får håpe Jillian holder meg i ørene og at jeg klarer å fullføre videoen på 30 dager:)

    SvarSlett
  48. Høres ganske fornuftig ut, men desverre er ikke jeg like fornuftig :p Har gått ut på byen edru flere ganger, og det er heller ikke gøy å se på alle fulle og dumme folk rundt seg, det er bare nedtur og det å bli skuffet til den ene og den andre siden på dansegulvet og man blir bare mer og mer irritert.. Nei da drikker jeg heller litt alkohol og er litt i farta selv, og ikke like irritert på han fulle sidemannen som ikke klarer å stå på bena, som når jeg ville vært om jeg var edru :p Da kan jeg nesten like godt la være å gå på byen hvis ikke jeg har drukket, det er faktisk en 100 % ærlig sak :P Du vil nok erfare det litt selv ettet hvert også, men for all del, kjemp din sak og gjør akkurat det DU har lyst til, det er feil om man føler press til noe bare fordi "alle andre gjør det" :-)

    SvarSlett
  49. JEG LIKER DEG! haha. jeg er hundre prosent avholds, da, og tror jeg alltid kommer til å forbli det. jeg bare får så vondt når jeg hører om all dritt som skjer i fylla og at det liksom er en unnskyldning. nei takk, sier jeg. for ikke det å nevne alle de som faktisk blir avhengig og får livet sitt ødelagt av det.. jeg har aldri følt noe behov for å være en del av det!

    SvarSlett
  50. Sant skrevet da, men selv liker jeg det. Begynte vel med at jeg var nysgjerrig noen år tilbake og siden har det bare fortettet. Har mange venner som aldri har drukket. En av de tok faktisk sin første fest med alkohol for ikke så lenge siden, noe hun aldri hadde trodd. Hun syntes det var gøy sa hun til meg, mens jeg trodde ikke mine egne ører du hun fortalte det. Hun er liksom så "ordentlig" og ja.. Men folk forandrer seg. Kanskje en dag du også en helg får lust å prøve det ut og kanskje du liker det også ;)

    SvarSlett
  51. Jeg har heller aldri drukket, og det eeeeer 4 måneder til jeg blir 18. Tror jeg kommer til å smake litt etter hvert, men føler INGEN hast for det! : )

    SvarSlett
  52. Jeg har ikke vært på fest på..hmm..ehm..våren 2009 tror jeg det var :-P Likevel synes jeg det er kjempekos å ta meg et glass rødvin en lørdag, sammen med litt sjokolade og chips; eller hvis vi tar den helt ut, ost og druer på kjeks..Synes rødvin lukter sååå godt, og med nyvaska hus og sterinlys på bordet slapper jeg virkelig av og koser meg. Men det er meg. Kanskje det også litt er alderen, høhø...Føler du ikke for å drikke alkohol, så gjør du ikke det. Punktum! Og sånn ellers kan det jo nevnes at STrawberry daiquiri smaker like godt alkoholfri som med alkohol i! Naaammm!!

    Sv: Ja, sant! Synes også jeg kan huske det var noe sånn greier om elf..husker bare ikke hva, argh..

    SvarSlett
  53. Er mye enig, drikker ikke selv.. liker ikke smaken og ser ingen grunn for å drikke bare for å drikke :D

    Interesseportrettet høres jo i grunn spennende ut da kjære :-)

    SvarSlett
  54. Hehe.. Da jeg fylte atten hadde jeg stor fest med barnehatter, barekopper, kaker, brus osv, mens alle bortsett fra meg drakk alkohol ;) Ble selvfølgelig drikkepress, men jeg har alltid sagt nei - ikke fordi jeg ikke tør, men fordi jeg ikke ser vitsen. Kos er helt greit, men jeg er ikke særlig fan av fylla. Muligens grunnet dårlige minner fra barndommen, men whatever; det viktigste er at du gjør det DU føler er riktig :)

    SvarSlett
  55. er veldig veldig enig! liker det engang i blant men foretrekker brus jeg :)
    / tuusentakk snille Siv! :D

    SvarSlett
  56. kjempefint at du tar et valg og står for det siv :) respekt. Mange ler jo av sånt og sier at det kommer med årene..

    Det er du som holder tøylene i ditt eget liv og det er dine valg, uansett hva det gjelder :)

    SvarSlett
  57. Jeg var veldig glad i å gå ut før, men nå er det veldig skjelden noen ser meg drikke alkohol. Har gått lei hele greia, og prøver å begrense det til de gangene de faktisk skjer noe, og ikke bare gå ut fordi jeg ikke har skole dagen etter. Sånn ernæringsmessig så gir ikke alkohol deg noe annet enn energi, ikke særlig bra med andre ord.

    SvarSlett
  58. Jeg synes det er fint at du tenker slik jeg=) Du har din egen mening og er ikke så ivrig på det som skal være det tøffe med å bli voksen. Kjenner flere som ikke drakk før de sikkert var 20. Selv kommer jeg fra et lite sted og har drukket siden jeg var konfirmert. Alkohol er en vanesak og man gjør det til det man vil. Kos eller dritafull. Kjempeflott for deg om du klarer deg uten, men for meg så sover jeg utrolig mye bedre med litt innabords (og da mener jeg litt ja) og jeg slapper faktisk mer av også=) Noen lærer aldri å drikke og går på smell etter smell, mens andre sparer opp kaloriene og tar de heller fremfor godis på en lørdag

    SvarSlett
  59. Eg drikker ikkje (og har faktisk aldri rørt ein dråpe), men eg følar meg ikkje som avholds. For å vere ærleg så følar eg meg uvel berre med tanken å gå ut og miste kontrollen over kva eg gjer.

    SvarSlett
  60. Du e flink Siv! :D et godt forbilde! hihi

    SvarSlett