23.01.2012

Litt enkel filosofi

Hvorfor har vi forskjellige interesser? Hva avgjør hva vi er interessert i? Hvorfor er noen interessert i mote mens andre er interessert i atomer og molekyler? I naturfagen på ungdomsskolen lærte vi at det hadde med gener og samfunn å gjøre. Men når man har de samme genstoffene og har vokst opp i det samme samfunnet: Hva avgjør det da?















































For å sette et prakteksempel: Jeg har aldri vært noen fan av fotball. Når jeg en gang i blant må spille fotball, føler jeg null kontroll over kroppen. Vi passer bare ikke sammen, fotballen og jeg. Men lillesøs derimot, hun spiller fotball som en helt, trener på brasse og spiller med gutta. Hun har alltid vært en sporty person. Det er som om hun fikk sporty-genene, mens jeg ble etterlat en liten del selvdisiplin så jeg klarer å holde meg i form. Og et snev av et gen som gjør at jeg roper som en galning når jeg ser på kamper...










































Søs og jeg har mye av det samme innabords, og vi har vokst opp på samme plass, men allikevel har vi ganske motsatte interesser. Har mennesker forskjellige interesser for å skille seg ut? Men så ser man hvor mange som har de samme interessene, og da blir hypotesen feil... Interessene våre gjør oss uansett til den vi er, og er evnen medfødd eller tillært, så har den stor betydning i livet! Om mine gener forteller meg at jeg skal gjøre histen eller pisten, så er det vel bare sånn det er; Jeg koser meg uansett!

Siv
xxx

/Bildene er liiiinket!

51 kommentarer:

  1. Er veldig interessant det der, men det er nok et mysterium vi ikke finner ut av med det første :-) Selv tror jeg at mye er man født med, som f.eks rytme i kroppen. Selvfølgelig kan man lære seg å finne rytmen osv, men en som er "født" med det har mye mer sjans for å like å danse, værtfall i mine øyne. Er utrolig fasinerende å se hvor forskjellige folk som i utgangspunktet har vært veldig like, faktisk kan ende opp som. Folk jeg har gått på barneskolen med er jo ikke slik de var da,nå, og motsatt :-) Beundrer de som virkelig dyrker interessen sin, og tør å være anderledes :-)

    SvarSlett
  2. Ailen Strand23/1/12 1:16 p.m.

    du e så flenk å formidle dæ :D

    SvarSlett
  3. Så sant, så sant. Men så har det jo seg også sånn, at selv om man er oppvokst i samme _samfunn, så har man jo igjen små "samfunn" inni der igjen; du har gått i en ulik klasse enn søsteren din, du har - selv om det kanskje ikke er noe man tror/tenker over - blitt oppdratt litt annerledes osv, osv.

    Så kan man også begynne å dra inn ulike filosofers teorier... Stoikerne f.eks, mente jo at skjebnen var lagt for oss, at man måtte godta sin skjebne og slå seg til ro med den... Hm.... Jeg vet ikke jeg, jeg tror man har ganske stor påvirkningsevne på sitt eget liv - de valgene man tar er ikke "forutbestemt". Men, men... som du sier - man koser seg vel uansett! :-D

    SvarSlett
  4. Du er så flink Siv! Sitter alltid igjen å tenker etter å ha lest innleggene dine - og denne gangen, intet unntak!

    SvarSlett
  5. det rikke sa ;)

    / tusen tusen takk snille du!

    SvarSlett
  6. Hmm, det er rart det der. En del er kanskje opp til tilfeldighetene. Men ikke vet jeg. Hva gjorde at jeg ble så interessert i film og media?

    Flott skrevet Siv! Nå fikk jeg mye å gruble på :)

    SV: Sender gjerne masse snø nordover!

    SvarSlett
  7. Hehe så fint skrevet :D og når jeg tenker på det så er det faktisk bare to i min søskenflokk på 7 som har like interesser, på interessedelen er de fleste vidt forskjellige, men alle oss søsknene har vokst opp vidt forskjellig da. Hmm Dette kommer jeg til å gruble på i dag.

    SvarSlett
  8. Tror det har litt med venner å gjøre, litt med familie og litt med stedet man bor, og så har det sikkert en del med hva man føler man behersker. Det er lettere å syntes at man liker noe hvis man får det til, og det er vel der genene kommer inn. Mine søsken (som har samme foreldre) er så ulike som to forskjellige snøflak når det kommer til interesser :p

    SvarSlett
  9. Godt spørsmål!! Trur ikke det har så veldi mye med genan, men kan jo ligge litt i de å :P
    haha xD æ ikke så sporty...

    SvarSlett
  10. Nice, I like the idea that no one person is similar :)

    SvarSlett
  11. Sv: I'm not sure about Woolworths in UK, but in Sydney and Melbourne it's called the same as in US, Safeways. In L.A. it's called Vons or something, but they are all the same chain basically :)

    Woolworths here is a grocery store, in San Fran it is too, but there they also sell alcohol too... A bit different but the same store :)

    I still prefer the ones in Bay Area though <3 They're open 24/7 literally, the atmosphere is so cozy, kind of Whole Food'ish and they have American stuff <3 :D

    SvarSlett
  12. Nå spør du vanskelig, syns jeg. Jeg tror man også kan få nye interesser ved å bare drive med og studere en ny ting.

    SvarSlett
  13. Gode spørsmål :) haha, tviler på du er slapp da ;) . Men bra du har ei sprek søster :)

    SvarSlett
  14. Ja det er ett vanskelig spørsmål å tenke på. Jeg vet egentlig hva det kommer av at noen har de interessene og noen andre har de. Kanskje det har noe med personligheten å gjøre. Jeg vet ikke...

    SvarSlett
  15. Egentlig er det vanskelige spørsmål, men jeg tror det har med gener å gjøre, hvor du kommer fra, hvem du er (personligheten altså), vennene dine, familien osv :)

    SvarSlett
  16. Det er nok en god blanding. Som du sier så er det jo i naturfag at det har noe gener og miljø og gjøre. men det kan nok utallige søskenpar skrive under på at de fortsatt ikke har samme interesser osv. Jeg og søstern har veldig få interesser til felles og vi er veldig forskjellige ellers. Hun elsker å lese bøker og skrive, mens jeg leser når jeg må og liker kun å skrive når jeg blogger. :) Jeg er utadvent mens hun er den litt mer inadvente personen :)

    sv: Jaa, jeg digger den genseren. Jeg og to andre venninner bestilte de over nett og lagde vårt egent design. Den var heller ikke så dyr :D

    SvarSlett
  17. Kjempe flott skrevet. Er merkelig greier med gener og arv, oppvekst og miljø. Mye som kan påvirke en persons oppvekst og utforming.
    SV;VBare hyggelig Siv:) Er en fin blogg!

    SvarSlett
  18. Sånn er jeg og min bror også. Han har fått IQen mens jeg har fått mer av EQ. Men vi er like på mange ting også. Absolut et bra spørsmål. Men jeg har gitt opp å finne ut hvorfor vi alle er så forskjellige. Etter tre år med psykologi konkluderte jeg med at sånn er det bare :p

    SvarSlett
  19. Det viktigste er jo absolutt at du koser deg :-) Så får vi heller godta at det ikke er alt som er så lett å finne en forklaring på..

    SvarSlett
  20. Hehe min bror og meg er totalt ulike, du skulle ikke tro vi hadde vokst opp samme plassen heller, men jeg tror man er født med sin egne personalietet og former denne på veien:) Gener og samfunn, kjønn også videre er sikkert med å påvirker oss også:)
    Bra skrevet siv!:)

    SvarSlett
  21. hhi, det viktigste er jo at man gjør det man vil og koser seg:)

    SvarSlett
  22. Man skulle ikke tro det hadde noe med gener å gjøre, for to søsken kan være ulike som det går an å bli. Til og med tvillinger kan bli strake motsetninger. Men som du sier, det viktigste er at man selv trives :)

    SvarSlett
  23. Eg har tenkt på dette eg også! Eg kjenner eit tvillingpar som er utrulig like, utsjånad, haldningar, måte å snakke på osb, men likevel har dei veldig forskjellige interesser! Det er morosamt, eg elskar mangfaldet menneske tilbyr!

    SvarSlett
  24. Meg og min bror har veldig forskjellige interresser... selv om vi er gutt og jente og det pleier å sprike litt uansett..så er vi VELDIG forskjellig. Men da vi var små likte vi akkuratt det samme...

    SvarSlett
  25. Godt spørsmål. Jeg lurer ofte på hvorfor jeg er så totalt annerledes enn de fleste i min familie... Jeg har ikke annet svar enn at det kommer innenfra, som om det er min sjel sin personlighet..

    SvarSlett
  26. Merkelig det der... (:

    SvarSlett
  27. Syns interessene til en person er en herlig karakterisering av dens liv. Det finnes vel ikke personer uten en interesse. Det hadde vært et trasig liv, huff. Det er også veldig interessant å la andre dele sine interesser med seg, få et innblikk i hva som driver den personen. Det er flott!

    SvarSlett
  28. Godt spørsmål! Det har nok å gjøre med flere ting, blant annet gener og sosialiseringsprosessen. Hva man f.eks lærer og blir interessert i når man går i barnehagen, og hvem man blir venner med der og på skolen.

    SvarSlett
  29. Godt spm.! Rart når jeg tenker over det.
    Du og jeg VS. fotballen hørtes kjent ut! Jeg suger i det. Og jeg bryr meg ikke om det.
    Men, men, uansett.. Folk er forskjellige og det må man respektere :)

    SV: Ja, koselig!

    SvarSlett
  30. Det viktigste er jo å ta vare på den en selv er, og fokusere på de områdene som man er flink på:) Jeg og er elendig i fotball, mens pappa har vært fotballspiller, så har nok heller ikke fått "det genet" (tror han er litt skuffet over meg, hehe:P)

    SvarSlett
  31. Ja, det har jeg lurt på! Jeg har to søstre, en som er eldre enn meg og en som er yngre, og vi er forskjellige alle tre (med unntak av noen ting). Det er nok fordi vi har arvet forskjellige ting fra foreldrene våre, i tillegg til at vi har gått på forskjellige skoler i forskjellige bydeler, siden vi har flyttet et par ganger.. :)

    SvarSlett
  32. Du og lillesøster har ikke likt DNA vet du ;) Men det er jo sånn at selv om man er oppvokst i samme miljø, har man ikke opplevd NØYAKTIG det samme :)

    SvarSlett
  33. Interessant! Jeg tror det har noe med hvilke venner man omgås med og kanskje. hmm. Jeg driver med ridning fordi ei venninne starta med det litt før meg og fikk meg med, men drev med fotball før. Brødrene mine er fotballgutter. Er nå litt forskjell ettersom de er gutter og jeg er jente, men alikevel- forskjell .haaah :)

    SvarSlett
  34. Meget spesielt det der ja! Skulle likt å vite svaret på slike ting ;)

    SvarSlett
  35. Veldig spennende tema, Siv. Jeg har også tenkt masse på dette med hvorfor vi alle har forskjellige interesser osv.. Det som er ekstra morsomt er jo da å finne en som har så og si de samme interessene som deg! :)
    fine bilder<3

    SvarSlett
  36. I'm not that person to ask about sience... Hehe. Men du, det var et godt spørsmål, det du. Jeg har tenkt litt på hvordan det, det at ting bare blir sånn. Altså, det jeg tror, er at et førsteinntrykk sier litt. Jeg vet, MAN SKAL IKKE DØMME ETTER FØRSTEINNTRYKKET, men det er på det stadiet man henter inspirasjon. Og inspirasjon trenger man jo. Så derfor, når du ikke finner noe inspirasjon av - i ditt eksempel - fotball, første gangen du så en fotball, er det vanskelig å finne ut hvordan du og den ballen skal sammarbeide!? Just sain...

    KLemklem!

    SvarSlett
  37. herregud, jeg har tenkt over det samme flere titalls ganger!
    og nei, man har ikke kontroll over kroppen når man spiller fotball :( haha. bena er ikke til å sparke ball med!!

    SvarSlett
  38. SV: Ja foreslå dette for mamma og pappa.. Det er helt genialt :D

    SvarSlett
  39. et veldig godt spørsmål, som for meg hvertfall er umulig å svare på.. Selv har jeg 3 søsken, og selv om vi har noen forkskjellinge interesser så har vi likevel mange av de samme.
    Fra jeg var liten og frem til for noen år tilbake, var jeg den sportye i familien, mens storesøster hater alt av fysisk aktivitet, men i fjor fikk hun plutselig opp øynene for trening og jeg har lukket øynene litt igjen, men prøver å tvinge meg til å åpne de igjen;) Godt at du koser deg uansett, det er det viktigst, ikke om du er god i fotball eller ikke.

    SvarSlett
  40. Takker for litt sen gratulasjon <3 sorry for sein kommentar! Har vært opptatt :p

    SvarSlett
  41. Hmm, rart å tenke på.. :-)

    SvarSlett
  42. Du stiller gode spørsmål på bloggen din altså, alltid interessant å lese (selv om alt for sjeldent kommenterer). Selv tror jeg at det er utrolig mye forskjellig som spiller inn når det gjelder hvordan man ender opp som person, så det er ikke lett å svare på hvorfor akkurat visse interesser er annerledes hos noen. Men, ga meg enda mer å undre på :P

    SvarSlett
  43. Ja, det er ganske interessant og fascinerende kor forskjellige og kor like ein kan være.. eg og søstra mi er veldig like på det meste, men vi har heilt forskjellig stil :)

    SvarSlett
  44. Interessant! Jeg har heller aldri vært noe glad i fotball, eller lagspill, men elsker fysisk aktivitet. Jeg er den eneste i min søskenflokk som er musikalsk, de to andre kan ikke synge bursdagssanger rent engang :P Jeg tror at hva man interesserer seg for har mye med tilfeldigheter å gjøre, emn også liltt med hva man har godt anlegg for å skulle bli flink i :)

    SvarSlett
  45. Ja, hva er egentlig grunnen? Jeg tror rett og slett vi bare kan konkludere med at vi er forskjellige! ;)

    Ps. Jeg har aldri likt fotball selv!

    SvarSlett
  46. Haha, ja er igrunn ganske merkelig det der :p Jeg og lillebror er som deg og lillesøs. Og jeg er ikke den "naturlig sporty" for å si det sånn ;) Hehe...

    SvarSlett
  47. Arv og miljø spiller nok en liten rolle tror jeg. Noen er de fødte pianospillere (med lange, slanke, smidige fingre), noen er naturlige malertalenter med et godt øye for form og farge. Noen vokser opp med foreldre, brødre og venner som interesserer seg fotball, gitar eller basket, mens andre er omgitt av mødre, tanter, kusiner og venninner som elsker piano, kunstløp eller svømming. Ofte ser man at interesser "arves" fra foreldre, eller "smitter over" fra søstre, kusiner eller venner. Mitt eget eksempel: Jeg elsker kunstløp (gudene må vite hvor jeg har fått det fra?). Jeg fikk med meg niesene mine på skøyter, og interessen smittet over på dem. Nå går alle 3 på kunstløp, og interessen har smittet over på flere av vinninnene deres, som også begynte på kunstløp. Arv og miljø. ;)

    Men så har du de tilfellene da, hvor man ikke har noen som helst anelse om hvorfor man fikk interesse for akkurat DEN hobbyen. Jeg har aldri kjent noen som har gått på kunstløp eller på skøyter generelt. Foreldrene mine var ikke særlig sporty / aktive, og ikke hadde / har jeg noe talent for skøyter/kunstløp heller. Likevel sluttet jeg tvert på fotball (som jeg gikk på i 10 år), og begynte med skating (som jeg ikke kunne i det hele tatt). Jeg har aldri angret, jeg har hatt skøyter som hobby i over 10 år nå, og elsker det fortsatt, og blir aldri lei! <3 Ingen forstår hvor denne interessen kommer fra. ;) Men det spiller ingen rolle, for jeg elsker det jeg driver med, og ingenting annet får meg til å føle meg så levende og glad! =)

    SvarSlett
  48. rart det der ja. men det er jo godt vi alle er litt forskjellige, ellers hadde det vært temmelig kjedelig :P jeg og lillesøstra mi er ganske like egentlig til tross for at vi ikke har vokst opp sammen :)

    SvarSlett