25.01.2012

Middelhavskylling i butterdeig

I bursdagsgave fikk jeg boka "Pastasaus - 4 sauser, 160 oppskrifter". Siv må lære seg å lage annet enn halvferdige retter, og også noen flere, så jeg ikke lager de samme om igjen hele tiden. Så da startet jeg like greit med den oppskrifta som så lettest og best ut, og som hadde den korteste tida med færrest ingredienser. Lettest mulig utvei, sa du?

food

Oppskrifta er som følger: (til 4 porsjoner)

1 pakke fryst butterdeig (eller hjemmelaga, om du foretrekker det...)
350 g kjøttdeig av kylling/kalkun
4 ss rød/grønn pestosaus
2 hele vårløk, finskårne (eller purreløk)
salt og pepper

Sett stekeovnen på 200 grader. Form butterdeigen til 6 skjell (stek dem opp ned i 10 minutter; til de har svulmet opp og fått litt farge), bland kjøttdeig, pesto, vårløk, salt og pepper og legg det i skjellene når de er ferdige ("fjern toppene forsiktig med en gaffel og legg dem tilside" før du putter kyllingen i.) La kyllingen danne en liten topp (legg lokk på igjen). Stek alt i cirka 15 minutter.

skjell

mat

Maten ble vellykka, så jeg prøvde det to ganger i løpet av ei uke. Jeg vil anbefale å bruke ferdige terteskjell i stedet for butterdeigen, for å lage det som står beskrevet i boka virket fullstendig umulig. De to siste bildene er fra de to forskjellige gangene, så dere kan få gjette selv hvilke som er de ferdige skjellene... Sunt og godt, iallfall om man serverer det med et par grønnsaksbiter ved siden av. Jeg brukte grønn pesto og purreløk, noe som smakte nesten det samme som med vårløk (som jeg også prøvde). Nå ser jeg at jeg glemte salt og pepper, men jeg tror ikke det har så mye å si. 35 minutter tilsammen, der du kan bruke 25 av dem til å gjøre andre ting; Try it!

Siv
xxx

52 kommentarer:

  1. Kanskje dettan e nåkka æ åsså kan klare :)

    SvarSlett
  2. Uuh, det så godt ut:) kjekt å prøve ut ny mat! Hos meg går det også alltid i det samme kjedelige - så nå er detn ok! Skal lese gjennom de ordbøkene jeg har, lage og lære for så å lage min egen:) Hurrai!

    SvarSlett
  3. Det så godt ut! Må testes ut en dag :-D

    SvarSlett
  4. burde bli flinkere til å lage mat jeg også ;D

    SvarSlett
  5. uhm ja, den kommentaren var fra meeeg da... keths.blogg.no

    SvarSlett
  6. namnam <3 så utrolig deilig ut altså!

    SvarSlett
  7. Oi, det så godt ut :) Middagstips er alltid fint å få! ;)

    SvarSlett
  8. Nam nam! Nå ble jeg sulten! Takker og bukker for mattips :) Begynner å gå litt lei av pasta bolognese og wok, haha!

    SV: Du burde prøve å få sett Hugo, tror dette kan bli en fin film :)

    SvarSlett
  9. Det ser utrolig godt ut, :D

    SvarSlett
  10. Det er så godt det :D

    SV. Tusen takk, Siv, veldig spennende ;)

    SvarSlett
  11. NAM det så kjmepegodt ut :D

    SvarSlett
  12. Det så kjempegodt ut faktisk :-D moro å prøve noe nytt da!
    Håper du meldte deg inn i dyrevernalliansen Siv <3

    SvarSlett
  13. Mmmm, dette så da absolutt veldig godt ut!
    Og når man først har begytn å lage mat fra bunn så er det så mye lettere. og ikke minst så smaker det bedre!

    SvarSlett
  14. Oi, det så sykt digg ut! Må prøves :)

    SvarSlett
  15. mmm, det så utrolig godt ut! Skal absolutt prøves, takk for tipset! :-)

    SvarSlett
  16. Dette så bare farlig godt ut. Dette skal prøves en dag :)

    SV: Ja, jeg føler meg heldig som vet hva jeg vil jobbe med i fremtiden. Tre år går kjempefort. Jeg føler jeg gikk på vgs i går, og ja, det er 1 1/2 år siden jeg gikk der hvis ikke mer :P Tenkt på hva du vil gå videre da :)?

    SvarSlett
  17. oj det må jeg kanskje prøve ut :D

    SvarSlett
  18. Nam, frister å prøve ut en dag! :)

    SvarSlett
  19. Namnam, det så kjempegodt ut! : )

    SvarSlett
  20. Så godt det så ut, flink du er med enkleste utvei! Akkurat som jeg selv ville gjort:)

    SvarSlett
  21. Såg godt ut da :) Spørs om det ikke må testes!

    SvarSlett
  22. Så godt ut på det første bildet, hadde nok også satset på ferdige skjell :)

    SvarSlett
  23. Ooo, spennende! :D Synes du er flink som prøver deg fram litt jeg :)

    SvarSlett
  24. hm, virker egentlig veldig godt! :D Takk for kommentar :D Ha en fin kveld! ^^

    SvarSlett
  25. Mmm snadder Siv! Ser godt ut;)

    SvarSlett
  26. spennende :) virker litt spennende å smake på!

    sv: du har hvertfall en ganske så god grunn til å velge kirken, i forhold til det mange andre bruker som grunn.. :)

    SvarSlett
  27. sv: takk <3 :) alltid fint å høre at jeg har en som liker bloggen!

    SvarSlett
  28. Ser veldig spennende ut :D Flinka!

    SvarSlett
  29. NAm, det så utrolig godt ut!

    xx TrAN

    SvarSlett
  30. Det så ut som en spennende matrett! Er så mye gøyere å lage mat, når man har noe å gå etter syns jeg :D

    SvarSlett
  31. Så utrolig spennende! Er kjempeherlig å prøve nye oppskrifter (spesielt når de blir velykket!) Dette må jeg prøve! :)

    SvarSlett
  32. Takk for tipset! Det så godt ut! Er de "skjellene" sånn litt søte eller sånn (ikke søt og ikke salt.... Hva kaller man det nå igjen...) ikkenoesmak (??) :))

    Ja, nå ble det lettere med batterigrep! (forresten, den siste setningen er et "svar" :))

    SvarSlett
    Svar
    1. De smaker egentlig ikke så mye... Terteskjellene smaker litt tørt - har du smakt pai? :) Ikkenoesmak passer egentlig ganske godt!

      Slett
  33. Takk for tips :) Jeg må virkelig lære meg å lage noe annet enn taco snart. Haha!

    SvarSlett
  34. Det så jo veldig godt ut, skal ikke se bort ifra at det blir testet her en gang eller to og :)

    syns de var et hederlig forsøk på skjell da ;) hehe.

    SvarSlett
  35. Nam! :) Så kjempegodt ut!

    SvarSlett
  36. Wow, så flink du er, da! Her i huset bestiller vi pizza annenhver dag, ellers går det på pølse i brød, soddsuppe, kjøttkaker o.l., haha. Ikke veldig oppfinnsomme akkurat :)

    SV: Meeehe, tusen takk!

    SvarSlett
  37. det så veldig godt ut, hvertfall de med ferdige skjell, men det viktigste er jo at det smaker godt ikke hvorda det ser ut, men mindre det er viktige middags gjester da:) syns du er flink jeg.

    SvarSlett
  38. Åå, det såg godt ut!! Tusen takk for tips :))

    SvarSlett
  39. Det har jeg aldri smakt før, men fikk veldig lyst til å smake på det nå :-D

    SvarSlett
  40. Åååå, slike terteskjell bringer frem barndomsminner :D
    De hjemmelaga ser litt rare ut, joda, men samtidig blir jo de penere stekt.
    Mulig jeg må lage det mamma laget i blant da jeg var mindre, en slags frikassé med fiskeboller, kyllingboller og grønnsaker i hvit saus, fylt i terteskjell!
    Nomnom... (din rett er nok sunnere, men...hehe...)

    SvarSlett
  41. Å lage mat er gøy! :) Før likte jeg overhode ikke å lage mat - i hvert fall ikke "ordentlig" mat - men nå elsker jeg det. Jeg bruker sjeldent (aldri?) oppskrifter, bare prøver meg frem og tjo'og'hei! Resultatet har alltid blitt bra, i større eller mindre grad.

    Fortsett å lage mat! :))

    SvarSlett
  42. <3 Ønsker deg en fin dag, Siv!

    SvarSlett
  43. Looks so yummy :) I wouldn't try it though, I can't cook no matter how easy it is LOL Always manage to ruin it :O Good thing I have my personal chef :D

    SvarSlett
  44. Tror jeg skal gå til innkjøp av den boken...genialt. Det så skikkelig skikkelig godt ut!!

    SvarSlett
  45. Ohh, det så jo helt deilig ut :D * vann i munnen*

    SvarSlett
  46. Så kjempe godt ut:) Minus løken da:P hehe. jeg er litt ehm..kresen kan du si:D

    SvarSlett
  47. Oj, dette så kjempegodt ut :) Tusen takk for oppskriften, dette må testes en av de nermeste dagene :)

    SvarSlett
  48. Oooh, dette skal jeg definitivt prøve! Takk for tips! Lurer på om man finner sånne skjell her..

    SvarSlett
  49. Hei Siv-Marie!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett