10.01.2012

Hypokonder

Hypokonder.... Jeg tror jeg har all slags rare sykdommer. Dere kjenner til den reaksjonen der man innbiller seg at man har lus når noen snakker om det? Sånn kan man ha det om det meste. Snakker noen om forkjølelse får man plutselig vondt i halsen og rennende nese.

i, hypochondriac 5

I dag er det mandelfeil jeg tror jeg har, fordi det føles som om jeg har en klump i halsen. Mamma kunne bare sagt at det gikk over etter en dag eller to... Ser jeg en film om noen som har psoriasis på hendene, kan jeg tro jeg har fått en ny type psoriasis fordi hendene sprekker i kulda. Kanskje tror jeg at jeg har fått neglesopp fordi jeg har en tånegl som plutselig ikke ville holde seg hel for en gangs skyld. Glee har en karakter med OCD, og plutselig trodde jeg nesten at jeg hadde det selv.

i, hypochondriac 3

Mange av dere har sikkert sett legeprogrammer der tjukke folk (eller folk som bare spiser for mye) har fjerna en del av magesekken: Der innbilte jeg meg at jeg hadde for stor magesekk. Da kyssesyken gikk, ble vi fortalt at vi et tegn på sykdommen er vonde mandler. Gjett hva jeg trodde jeg hadde da halsen ble litt sår. Så dere ser: Man kan innbille seg mye. Tror man at man er på tur å få influensa, da kommer den som regel etter ei stund. Ta en C-vitamin og overbevis deg selv om at den fungerer. Placeboeffekt.

Siv
xxx

/Bildene er linket. Og jeg tror de fleste har et lite snev av hypokonder i seg, uten at det tar over livet.

50 kommentarer:

  1. haha, da er jeg også hypokonder :p det første du sier med lus. + at når jeg har en liten klump på halsen, som er en muskelknute, så tror jeg det er kreft. Og en gang på u skolen så snakket vi om noe som kan skje med halsen.. og jeg var sår i halsen.. så jeg trodde det skjedde med meg :o haha

    SvarSlett
  2. hahahahaha you must be a treat during flue season LOL Good luck ;)

    SvarSlett
  3. Tipper jeg blir maks hypokonder når vi skal begynne med sykdomslære! Men god bedring søte du :)

    SvarSlett
  4. Hm, hvorfor valgte du det bildet som du gjorde øverst? :p
    Bra innlegg forresten, ble bare litt nysgjerrig på bildebruken :)

    SvarSlett
  5. Oj, hehe. Jeg er nokså lik :P

    SvarSlett
  6. Har ikke fullt så paranoid selv, men har en storebror som er hypokonder, og har en ny krefttype hele tiden :p Egentlig ikke er det ikke så veldig morsomt å høre på hele tiden heller..

    SvarSlett
  7. Haha, ja det er ofte sånn! Eller ikke ofte, for jeg er ikke så ofte syk, men har jeg hørt om at det er spysyke ute å går, så hvis jeg våkner og er litt småkvalm dagen etter tror jeg at jeg har fått spysyken! Men så spyr jeg ikke, så da hadde jeg visst ikke det likevel.. Hehe, det er så lett for!

    SvarSlett
  8. Jeg kan vel ha tendens til å føle sånn iblant, men ikke så ille som du skriver her!! hehe...men det jeg kjenner igjen er følelsen av å ha lus..særlig siden jeg er i barnehage flere ganger i året. Hver gang jeg har vært i praksis, har det vært lus der, og da blir jeg livredd, håret rett opp i hestehale, og jeg er 10000 prosent sikker på at jeg også har fått det...det klør!!! men jeg har foreløpig heldigvis klart å unngå det!!

    SvarSlett
  9. Haha, er litt hypokonder jeg også.. :P Akkurat nå er jeg sikker på at jeg bygger på en saftig ørebetennelse!

    SvarSlett
  10. He he glad jeg ikke er hypokonder:)

    SvarSlett
  11. e sånn kun når det kommer til lus.. :)

    SvarSlett
  12. Jeg kjenner meg igjen i at når folk snakker om lus så klør jeg meg ihjel!

    SV: Veel, foreldrene mine skilte seg da jeg gikk i 3. eller 4. klasse(: Haha, men pappa har jo en kjæreste, der ringen kommer inn i bildet.

    SvarSlett
  13. Eg kjenner meg igjen altså, eg er ofte litt småbekymra over ting som eigentleg er ingenting. Men når det faktisk ER noko i vegen derimot, ensar eg det ikkje. Som når eg hadde lungebetennelse og tenkte 'neeida det går over' og så hosta eg så mykje at ribbeinet mitt brast. (det var igrunn litt komisk, men vondt)

    SvarSlett
  14. Hihi dette minner meg om farmoren min, hun er hypokonder IRL... Hver gang vi møter henne har hun en ny sykdom :)

    Er litt hypokonder selv jeg, finner jeg en liten feil ved meg selv googler jeg det og vips har jeg f.eks koldtbrann. <3 placebo <3

    SvarSlett
  15. Hypokondri er ikke noe å kimse av nei :/ De fleste har vel kjent på den "jeg klør i hodebunnen, det må være lus"-følelsen, men hypokondere er det rett og slett synd på.

    SvarSlett
  16. Haha, jeg er litt hypokonder egentlig! :p

    SvarSlett
  17. Sv; Hahah, jeg tror nok at du er moteriktig på din måte uansett jeg da!

    Hypokonder ja.. fins ikke et ord som beskriver meg bedre!

    SvarSlett
  18. Haha, jeg eg litt hypokonder da, :)

    SvarSlett
  19. hehe, ja hender jeg av og til blir litt små hypokonder:)

    SvarSlett
  20. SV: Aaw! tusen takk! =D <3

    OMG! der kjenner jeg meg sannelig godt igjen! i høsten hadde jeg problemer med brytet den delen av hjertet og jeg dro til legevakten flere ganger, måtte være borte fra skolen i ulike to dager, for det skjedde flere episoder hvor jeg fikk smerter og puste problemer. Fordi legen sa masse om at det kanskje kunne ha noe med hjertet så begynte den redselen å komme og anfallene, det hadde seg sånn at de smertene bare handlet om stress, jeg stresset mye da jeg først begynte på vidregående alt virket jo så nytt og alt stresset kom. Flere ganger ender det også opp med at jeg får flere forskjølelser :p

    - Sofia

    SvarSlett
  21. Hahah, da er jeg nok hypokonder jeg også.. Bare ikke i så stor grad da :D

    SvarSlett
  22. Haha, kjenner meg igjen noe sinnsykt! Sant alt du skriver der. Hihi.

    SV: Joda, må ha noe å spare til. ;)

    SvarSlett
  23. hehe kjenner meg igjen ja! og nå skal jeg ha om sykdomslære på skolen, så håper ikke at jeg blir skikkelig hypokonder :P hihi! men jeg har faktisk eksem på hendene da, ,noe som er kjipt :(

    SvarSlett
  24. godt poeng, det er fort gjort å føle seg sykere enn man er! jeg går på tran og sana-sol i alle måneder som har en "r" i seg, akkurat sånn som mammaen og pappaen min lærte meg når jeg var liten, og jeg syns det funkr bra. stort sett (kanskje bortsett fra i høst, men det tror jeg hadde mange sammensatte grunner) holder jeg meg ganske frisk :)

    SvarSlett
  25. haaha, JEG ELSKER AT DET ER FLERE ENN MEG SOM ER SUPERHYPOKONDER!! jeg har kreft annenhver dag, jeg. fikk en kul under armen her om dagen som strålet gjennom både arm og hele venstre side av overkroppen. og jeg bare, omg, nå dør jeg! viste seg at det var en underhudskvise..

    SvarSlett
  26. Haha akkurat sånn er jeg også! Jeg har alle sykdommer, det er jeg helt sikker på! Hehe! Men det er som du sier, vi er heldigvis friskere enn vi tror! Ta en c- vitamin å slapp av:)

    SvarSlett
  27. Jeg er enig der ja! Have a nice daay.

    SvarSlett
  28. Hahaha, kjenner meg såå igjen! Husker to av håndballtrenerne mine sa til meg en gang at jeg var grunnen til leger og sykehus ^^ hoho!

    SvarSlett
  29. Haha, jeg er litt sånn, jeg også!

    SV: Det er jeg helt enig i, tusen takk!

    xx TraN

    SvarSlett
  30. HAhaha, tror alle har en liten hypokonder i magen ja ! :-P Jeg prøver å være omvendt da, for jeg vil ikke "adoptere" andre symptomer med sykdommen min (ME) siden jeg er så heldig å ikke ha de! :-P Var hypokonder med grunn, helt til jeg måtte tro på det de andre sa, at det ikke feilte meg noe. Gjett hva? Det gjorde det, burn! :-P haha, ikke noe å juble over, men litt seiersglede må man da ha i en ellers så kjedelig hverdag :-)

    SvarSlett
  31. hehe, du er vel skjønn;) jeg har heldigvis ikke det problemer;)

    SvarSlett
  32. Jeg kjenner meg så godt igjen! Har en føflekk som må fjernes nå fordi den er på innsiden av låret og buksa mi irriterer den, og du kan tro jeg er redd for at det er noe alvorlig galt med den! Blir helt paranoid av innbilte sykdommer..

    SV: Takk for det :)

    SvarSlett
  33. huff, jeg har en venninne som er hypokonder. det er jo ikke noe gøy heller å gå rundt å tro man er syk hele tiden. jeg er det helt motsatte jeg da, så er vel kanskje ikke så bra det heller ;)
    / haha, brøt ja.. hva sier man? brøyt? :D min norsk er ikke den sterkeste altså, er faktisk bedre i engelsk skriftlig ;) hehe.

    SvarSlett
  34. Jeg er definitivt det motsatte. Vil ikke ha sykdommer så når jeg blir sår i halsen drikker jeg masse te og innbiller meg om at jeg er frisk. Og vips, så blir jeg det.

    SvarSlett
  35. Jeg er egentlig ikke helt sånn. Blir jeg litt syk så bare ignorerer jeg det og later som ingenting. Da blir jeg som regel frisk etterhvert ;)

    SvarSlett
  36. / thank you very much ;)

    SvarSlett
  37. Hehe, morsomt å lese! Jeg tror ikke jeg er så ekstrem som deg, men skal innrømme det klør litt i hodebunnen når man snakker om lus, haha.

    SvarSlett
  38. Kjenner meg igjen i det. Er heldigvis ganske begrenset selv, men har ei venninne som er helt syyyykt hypokonder. Det kan være rimelig irriterende.

    SvarSlett
  39. Hehe, jeg kjenner meg igjen i dette. Er litt småhypokonder selv, og får litt angst hvis noen nyser rett på meg. Særlig nå i omgangsyke tider har jeg litt mer behov for å vaske hendene mine... ;)

    SvarSlett
  40. Off, må være slitsomt å være hypokonder!!!!

    SvarSlett
  41. Jeg har et par kjente som har litt problemer med å skille virkelighet fra innbillelse når det gjelder alskens symptomer, og det virker slitsomt og skummelt. Heldigvis pleier det å hjelpe med en klem og noen fornuftens ord! Gratulerer så mye med dagen som var, forresten!

    SvarSlett
  42. hahah, bor en liten hypokonder i meg hver dag hele året :p

    SvarSlett
  43. Haha, så bra det ikke er bare meg! Men igjen er jeg sånn at jeg tenker at jeg bare overdriver og at det finnes andre som har det mye værre. Og etter ei god stund havner jeg opp hos legen etter mye overbevisning, så viser det seg at jeg har masse sykdommer :p Haha!

    SvarSlett
  44. Karoline: Bildevalget var litt.... Hva skal man si; flickr-søk fører til noe sånt! Jeg søkte på det jeg ville ha, så tenkte at det kunne funke, siden veldig alvorlig hypokonderi kanskje fører til sprøyter. Iallfall i tankene....

    SvarSlett
  45. Ikke sånn ment, men ville bare høre om du visste hva slags type bilde du hadde funnet - det er nemlig brukt i sammenheng med alt Illuminati-snakket.. :p

    "Kort" fortalt: mange mener at det finnes en elite som styrer jorden (på alle plan - media - musikkvideoer, politisk - militære ledere som føyer dem, militært - HAARP, 9/11, helse - chemtrails, vaksiner, osv) med å hjernevaske jordens beboere (eliten består visstnok reptillignende utenomjordiske vesener slik som på bildet ditt, hoho) ved symboler og lure folk til å tro det de vil de skal tro. I tillegg skal de drive med skremselspropoganda for å få folk til å ta vaksiner (slik som bildet ditt øverst) for å kunne kontrollere beboere ved å gjøre dem syke ol. + skape beskjeder til underbevisstheten ved å se musikkvideoer til stjerner som Rihanna, Lady Gaga, Eminem, osv. Tror Illuminati-konspirasjonsteorien er den største av alle faktisk! Søker du på "vaksiner", "reptiler", "illuminati", osv så er det iallefall ueeendelig med treff.. Spesielt på youtube - bare sjekk ut tolkninger av musikkvideoer - det er ingen ende på det.

    Og ja, dette er faktisk kort sagt for alt som innebærer i den konspirasjonsteorien :p Ble bare litt nysgjerrig på om du har hørt om debatten som raser på nett da du valgte ut det bildet øverst ;)

    SvarSlett
  46. Jeg har jo leddgikt, og den første medisinen jeg gikk på var jeg så dum og leste bivirkningene på..så gikk rundt og innbillte meg at jeg hadde alle bivirkningene, til og med kreft. Jeg trodde det i flere måneder..
    Så fant vi ut at den ikke funket, så fikk en ny medisin som jeg ikke leste bivirkningene på, før jeg ble skikkelig dårlig av dem. Nå leser jeg aldri bivirkninger for innbiller meg hele tiden at jeg har alle *ler* selv om jeg ikke har det og kun merket bivirkninger en 5-6 ganger (0g da har jeg måttet lest i ettertid).

    Utrolig hva man kan gå rundt og innbille oss.. haha. om man feks setter seg ned å leser om kreft, har man plutselig alle symptomene

    om man leser om MS har man 2-6 symptomer.. helt utrolig.

    Tror vi alle kjenner oss igjen som "hypokondere" en gang i blandt. Du skulle hørt damene på jobben min da svineinfluensaen gikk.. jeez

    SvarSlett
  47. Karoline: Hahahaha, jo, Illuminati vet jeg endel om! (Leste alle Dan Brown-bøkene; da får man litt! Også har jeg lest noen blogginnlegg og sånt. Og søkt. Det er jo litt kronisk med alle de konspirasjonene som finnes..) Men jeg tenkte ikke over det i det hele tatt da jeg så bildet, hehe. Jeg tror ikke egentlig på at det finnes en sånn greie, kanskje mest pga det Brown sa, han er veldig overbevisende...

    SvarSlett
  48. kjenner meg igjen på det med lus og omgangssyken tenker jeg. går omgangssyken på jobben min, så er jeg overbevisst om at jeg får det om noen dager. selvfølgelig blir jeg litt uggen og kvalm i tillegg :P

    SvarSlett
  49. Haha, jeg er selv også en ganske stor smule hypokonder. Tror relativt ofte at jeg har blodpropp blant annet, men det har jeg nå hvertfall ikke hatt så langt. Likevel må jeg innrømme at jeg sjeldent er så lykkelig som når jeg får avkreftet at jeg har en sykdom.

    SvarSlett
  50. Hehe, tror vi alle kjenner på den følelsen. Google fungerer fint for å finne ut om man har symptomer på både det ene og det andre. I fjor "var" jeg blant annet laktoseintolerant, trodde noen uker at jeg hadde psoriasis over store deler av kroppen og avsluttet året med å være redd for kyssesyka ;)

    SvarSlett