06.03.2012

Materialistisk

Jeg, nei? Iallfall ikke over gjennomsnittet. Eller, jeg er da ikke det? Jeg er bare veldig glad i minner. Rommet mitt er overlesset med duppetidder, men jeg bruker ingen av dem, og jeg klarer ikke bli kvitt dem heller. Kanskje det er derfor jeg ikke trenger noe mer; Jeg har nok, og det er ikke så mye materiale jeg ønsker meg.

My life

Jeg trenger ikke dyre klær, jeg bruker ikke parfymer eller hårprodukter, og jeg vil ikke ha nye smykker i massevis. Altså ønsker jeg meg ikke de vanlige "jentetingene". Når jeg tenker meg om, så er det ikke så mange ting jeg vil ha overhodet. Hva med opplevelser? Jeg vil bruke penger på reiser som kan huskes, og i gave kan folk gi donasjor til veldedige formål. Eller hjemmelaga gaver, for det er også hjertevarmende. Jeg vil oppleve kjærlighet foran penger, store og flotte hus og sinnsyke kleskreasjoner. Om jeg finner min mister Cullen, så kan jeg godt bo i et kott, altså!





















Jeg kjøper ikke all verden til meg selv. Siv har et veldig godt sparehjerte, og jeg er ikke noe glad i å bruke penger - sagt på et underdrevet vis. Vennene mine vet at jeg ikke er noe glad i å ringe fra min egen mobiltelefon, og jeg foretrekker å gjøre noe i stedet for shopping. Sånn egentlig kan jeg jo ikke fordra shopping... Jeg har ikke vært i noen by siden i fjor, noe som egentlig passer meg ypperlig!

Siv
xxx

/Bildene er linket

52 kommentarer:

  1. Jeg synes det er så deilig å lese slike innlegg innimellom alle de så utrolig materialistiske, inkludert meg. Jeg er en materialistisk person, ikke den verste, men ganske ille til tider. Men selv om jeg er veldig glad i ting, så mener jeg ikke at alle andre burde være det :) Synes det er fantastisk at mennesker er så forskjellige, og jeg lærer nye ting om andre hele tiden :) Og av og til så får jeg meg en skikkelig oppvekker, og begynner kanskje å endre på egne vaner. Bare fordi noen andre tipset meg om noe bedre :)
    Forresten er hjemmelagede gaver noe av det beste! Det er det virkelig lagt sjel i :)

    SvarSlett
  2. Du er fantastisk Siv! Jeg foretrekker å bruke penger på opplevelser. Deilig deilig:)

    SvarSlett
  3. Herlig innlegg, fortsett slik! Bloggverdenen trenger flere som deg :)

    SvarSlett
  4. Så søt du er Siv! Men det er sant det med minner. Jeg tar vare på alt fra kino- og konsertbilletter til nøkkelringer. Èn ting som er litt morsomt er at jeg har en liten boks hjemme hvor jeg har konfettien som falt ned på Britney sin konsert i 2004, haha!

    SvarSlett
  5. Det er så gøy å ta vare på sånne ting! Jeg gjorde også det når jeg var yngre! ;)

    SvarSlett
  6. Ah, du er så reflektert! :) Jeg digger bloggen din for det!

    Jeg er en mellomting tror jeg. Jeg samler på alt med minneverdi. Jeg er glad i "nye" ting. Jeg er allikevel bevisst på bruk av penger og prioriteringer. Det eneste jeg vet hvor jeg var kjempematerialistisk var da jeg kjøpte iPhonen min for et år siden, men det har jeg ikke angret på et sekund for.

    SvarSlett
  7. Det er veldig rart å se tilbake til jeg var 17 år. Da hadde jeg lite, senere ble det mer, for så å bli mindre igjen, for så å bli mer.... og nå er det mindre og mindre vil det bli ;) Noen ganger orker man ikke opplevelser, da er ting en fin erstatning, for en stund.. ;) hehe..

    SvarSlett
  8. det er bra at du har en sånn innstilling! det er nok materialisme i verden :) jeg også prøver å tenke ordentlig gjennom hva jeg kjøper. jeg er nok ikke veldig opptatt av ting og hva jeg eier, men heller som du sier av mennesker og opplevelser. men det er jammen fort gjort å bli oppmerksom på hvor mye man kan "trenge" når man går i butikker eller surfer på nettet eller ser hva andre har..

    jeg pleide å være veldig lik deg som du beskriver deg i forhold til f.eks. mobilbruk, men der har jeg forandret meg litt.. jeg merket at min "sparsommelighet" var på grensa til det gjerrige, og jeg har i det siste prøvd å være sparsommelig når det gjelder ting som bare kjøpes for min egen del (som klær o.l.), mens det som gjelder andre mennesker (som f.eks. reiser for å besøke folk, telefonregninger for å ringe venner som bor andre steder) prøver jeg å slutte å tenke på penger.

    idealet mitt tror jeg er å ikke være materialistisk og ha et sparsommelig syn på penger, men å likevel være generøs ovenfor andre mennesker.. men jeg kan nok dessvere ikke si at jeg er helt der enda, haha!

    SvarSlett
  9. Jeg er ikke glad i shopping selv, kjøper meg sjeldent ting egentlig og egentlig setter jeg pris på ting som har mer minnerik verdi enn matrialistisk. Og når jeg kjøper ting er liker jeg at gjenstanden har en historie, jeg tenker ofte over historien før jeg bestemmer meg for et kjøp ikke så mye på utseende eller kostnad.

    SvarSlett
  10. Haha. Jeg vil også slenge meg på å kalle meg selv en "sentimental materialist". Jeg har et to meter høyt og en meter bredt speil stående her i kollektivet. Det er knust. Ødelagt. Og ikke av meg.
    Jeg vil ikke kaste det fordi det har en sentimental betydning. Et stort speil som mamma og pappa insisterte på at jeg skulle ha her i Trondheim, 10 timers kjøretid hjemmeifra.
    Så ting. Ting er fint. Nytt, gammelt. "Stygt"(sjarmerende) eller fint. Minner er minner. Betydninger.

    Og tuuusen millioner takk for alle de snille, varmende kommentarene fra deg Siv! Jeg har vært for lite på tilbakesvarfronten i det siste.

    SvarSlett
  11. Høres meget fornuftig ut, skulle bare jeg kunne ha vært litt slik selv (selv om jeg ikke er noen av "verstingene" (:

    SvarSlett
  12. jeg er nok litt materialistisk av meg, ønsker meg nye ting hele tiden desverre! men jeg er KLAR over at jeg ikke burde det, og prøver å begrense meg!! så det er jo bedre enn å ikke være klar over det da, syns vertfall jeg!!
    // og vet hva du mener med soling hihi.

    SvarSlett
  13. Godt at du ikke lag deg påvirke av presset om å eie tonnevis av dyre klær, smykker, sko osv osv osv.. Spare er jo en kjempebra ting!
    Jeg derrimot er elendig på det! Det første jeg gjør når jeg får litt penger på konto er å gå i butikker å kjøpe ting jeg synes er nytt. Jeg blir veldig glad av å kjøpe ting til meg selv - og akkurat nå har klesskapet mitt en liten renovasjon, ut med det gamle, inn med nytt! : D Det er jo absolutt ikke det smarteste siden jeg er arbeidsledig.. Så sier jeg at jeg ikke har penger å spare av.. Men HVA skjer med pengene jeg før brukte på alkohol? Så for meg at når jeg roa ned på drikkingen og utgåingen, så ble jeg å ha mye penger til overs, men nei! :p Skjønner ingenting!

    SvarSlett
  14. Åh, skulle ønske jeg kunne si det samme! Jeg elsker å bruke penger, elsker å shoppe og elsker å reise!!! Hehe ;p Men prøver selvfølgelig å spare litt, og bruke hodet også :) Men ingenting er gøyere enn å reise! :)

    SvarSlett
  15. Syns det er veldig bra at du ikke påvirkes av dagens samfunn, men er deg selv fullt og helt :-) Materielle ting er glede akkurat der og da, men ikke evig (som oftest :-P ) . Kunne også tenkt meg å reist mye, oppleve mye, og hatt minner å leve på resten av livet mitt :-) blir kanskje etterhvert, når jeg har nok penger til å kunne spare opp til reiser ;-)

    SvarSlett
  16. Er nok hakket mer materialistisk enn deg ;) Min drøm er et stoooort hus med stor hage :D

    SvarSlett
  17. Du er fornuftig du! Bra innlegg :)

    SV: Et år med bare spansk ja! :) Historie, kultur (wii), grammatikk og litteratur(æsj).. :) Det går an å ta bachelor som er 3 år også, men det orker ikke jeg ;) Føler jeg har lært mye på et år, og gleder meg til Mexicotur for å få praktisert mere :D jippi

    SvarSlett
  18. Tenk så mye gladere lommeboka mi hadde vært hvis jeg var flinkere til å tenke som deg.. Det går alt for mye penger på sminke og bøker!

    Sv: HTC Incredible S, og den er veldig å anbefale :)

    SvarSlett
  19. Finfin Siv. :) Jeg er en mellomting, tror jeg. Jeg elsker å reise og å oppleve ting, men jeg liker også å eie ting. Jeg legger igjen mye minner i ei bok når jeg leser den, derfor eier jeg heller enn å leie. Jeg blir likevel kvalm av alle disse materialistiske bloggene som florerer, men på den andre siden, så er jeg veldig lite glad i reiseinnlegg også. Hm.
    Men jeg shopper svært lite, og er fornøyd med det. Sparer heller til bra ting. :)

    SvarSlett
  20. Jeg elsker at du skiller deg ut, jeg selv liker å kjøpe nye ting osv, men jeg er veldig glad i minner jeg også! Jeg klarer ikke å kaste ting fordi jeg tenker "nei, det er jo et minne!".. Haha :D

    SvarSlett
  21. Hehe, kjenner meg egentlig litt igjen. Jeg er og veldig flink til å spare på ting som jeg aldri bruker^^ Før var rommet mitt nedlesset av bilder, men etter mi søster "styla" det, fikk jeg ikke ha de der lengre:P

    SvarSlett
  22. Fine du :) Det er for mange som er oppslukt i penger og alt man kan bruke dem til. For meg har penger aldri vært viktig, bortsett fra til å kjøpe mat haha. Selvsagt ønsker jeg meg ting av og til, men ikke for å fylle på overflodet jeg har fra før, for det er ikke tilfellet. Jeg er glad i tingene jeg har og det er derfor jeg har dem :) Merket at til bursdagen så ønsket jeg meg ingenting, jeg måtte virkelig grave og tenke hva jeg faktisk trengte, og da kom jeg fram til at jeg trengte treningstøy og treningssko, folk syns det var litt stusselig å bare kjøpe slikt hehe, men jeg var kjempefornøyd :)

    SvarSlett
  23. Det er gøy å lese hva du skriver, for du skriver det på en så bra måte! :-D
    Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg kjøper nesten heller aldri dyre klær, men jeg tror de som gjør det har mote som interesse, det har jo jeg også, men jeg klarer ikke bruke flere 1000 på klær i måneden. Både fordi pengene ikke strekker til, men også fordi jeg kunne brukt pengene på så mye annet :-)

    SvarSlett
  24. Å bruke penger på reiser, er verdt hvert øre:) Det er jeg helt enig i! Selv om jeg er hakket mer, okey da endel mer materialistisk enn deg på den andre fronten da:P hehe! Men jeg synes det du tenker og det at du sparer er kjempe fint! Jeg kunne hatt godt av en sånn som deg ved min side:)

    SvarSlett
  25. Jeg elsker å shoppe! Heh, var senest på senteret i dag - men kjøpte ingenting!

    SV: Vi får bare håpe, håpe og håpe at det blir streiker og alt mulig!

    SvarSlett
  26. Jeg har også en god del duppeditter:)

    SvarSlett
  27. reisereisereise! jeg er sååå enig, men jeg er såå lett å friste, så jeg faller for alt som står i de fordømrade butikkvinduene :(

    SvarSlett
  28. Vakkert skrevet, og kanskje noe som mange av oss ikke tenker så mye over. Vil ikke si at jeg selv er en materalistisk person, men sammenlignet til deg er jeg visst det! Men er også veldig glade i minner, men dette kommer som noe "ekstra" på handlelisten! Og til det du spurte om; vurderer å lage et innlegg om det ja, så vi får se! :)

    SvarSlett
  29. Etter jeg nå har lest det du har skrevet, så tenker jeg faktisk at jeg har lyst til å gi bort en fysisk gave til venner enn gaver til bursdager. Er så mye koseligere å spandere en liten tur som kino eller middag enn et smykke du bare har valgt ut fordi du syns det var litt fint. :-)
    Selv elsker jeg å shoppe, men hater å bruke penger. Prøver å spare! haha:)

    SvarSlett
  30. Glad i raspeball? Litt utenfor tema men... ;)

    http://www.egedenne.com/2012/03/mat-utfordring-raspeball-med-brunost.html

    SvarSlett
  31. Det er godt vi mennesker er forskjellige :) Men jeg verdsetter en fin reise mye mer enn alle innkjøpene jeg gjør. Men enda bedre er det jo når de to tingene kombineres.

    SvarSlett
  32. jeg er egentlig ikke veldig glad i å shoppe, men jeg føler det har blitt mye i det siste! Egentlig litt kjedelig, fordi jeg sparer penger til å reise. Men godt at vi alle er forskjellige som nevnt over, tenk hvor kjedelig det ville blitt om alle hadde samme interesser ;p

    SvarSlett
  33. Du er fornuftig og flink! Og det er jo ikke vits å kjøpe noe man ikke trenger eller har lyst på! Jeg kjøper ikke så mye jeg heller, er student så pengene må gå til det jeg absolutt trenger. Jeg har uansett flytta så mange ganger, og skjønt at det er ikke vits i å ha så mange ting, det brukes aldri og blir til slutt bare kasta. Jeg kjøper noen ganger bøker og filmer, og litt klær når jeg føler jeg må fornye garderoben litt. Ellers er det mye morsommere å bruke pengene på reiser og opplevelser :)

    SvarSlett
  34. Jeg er aaaaltfor glad i å bruke penger, så jeg skulle ønsnke jeg var mer som deg. Får ALDRI spart, irriterende :p

    SvarSlett
  35. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne vært mindre materialistisk. Jeg er igrunn flink til å spare, eller var veldig flink i fjor. Men nå skal det spares veldig frem mot sommerferien og flytning :-)

    Syntes du har en god egenskap til å bruke lite penger på deg selv, eller bruke penger på riktige og fornuftige ting :-)

    SvarSlett
  36. Det er godt vi alle er forskjellige :-) Selv er jeg veldiog glad i å shoppe, men materialistisk lykke er kortvarig, og ikke det som betyr noe i hverdagen eller i den store helheten :-) Så lenge man husker det, og er bevisst over det, så tror jeg ikke det er så galt å være litt glad i materialismen og effekten den har fått på oss :-)

    SvarSlett
  37. Fantastisk innlegg Siv;)
    Jeg prøver nå for tiden å kun bruke penger på opplevelser eller ting som kan hjelpe andre. Trenger virkelig ikke så utrolig mye materalistisk..man har jo alt for mye.. og hjemmelagde gaver er SÅ mye mer satt pris på her i gårde også.

    SvarSlett
  38. Om jeg bare hadde hatt en slik tankegang!
    Jeg prøver å leve som om hver dag var den siste, så spise det jeg har lyst på, reise dit jeg vil, kjøpe det jeg vil og genrellt gjøre alt jeg har lyst til. Det hender jo at dette går over stokk og stein, som foreksempel i november 2011, hvor jeg klarte å sløse bort 15.000kr på ting til meg selv. Men det blir kanskje også sånn at om du har mye penger, så er det enklere å bruke dem også? Men nå har jeg shoppestopp for en stund, siden jeg har masse dyrt i vente fremover :)

    Forresten, syns det er litt morro at du da følger med på min blogg, siden den handler jo BARE om det materialistiske. Jeg deler jo aldri følelser, meninger osv. på bloggen min. Bare innkjøp, motetips og forteller om hvor grusomt det er å være bakfull. Koslig er det jo uansett :)

    SvarSlett
  39. Jeg samler på alt mulig, og har sikkert ti år gamle kinobilletter liggende, om ikke mer. Det siste året har jeg prøvd å kvitte meg med ting som bare tar plass og som jeg ikke har bruk for, men det er ikke lett! Enig i at opplevelser er det beste å bruke pengene på :)

    SvarSlett
  40. Flere skulle vært som deg :) Du virker som ei fornuftig jente med gode verdier. Det tror jeg at jeg har skrevet til deg før også :) Og du har så rett; hvorfor bruke penger på en dyr veske som er spennende den første uka, når man i stedet kan bruke penger på en reise som man vil huske resten av livet?

    SvarSlett
  41. Hehe, du har MASSE :)) Tenk deg den dagen du skal flytte å ha med hele lasset :) Men det er noe skjønt med det da.. minner er så gode, og trygge. Tar oss tilbake på en helt spesiell måte <33

    SvarSlett
  42. fantastisk flott innlegg siv! Du e ufattelig flenk å skrive, men ska være ærlig å innrømme at æ bruke mine penga på sånne såkalte jenteting, og ikje på opplevelsa å sånn.. Kjenne mæ igjen i det å samle på teng, eller samle å samle. Æ kjøpe teng åsså har æ ikje samvittighet te å kaste det sia æ likson har blitt glad i det!

    SvarSlett
  43. Herlig innlegg som alltid, Siv.. Du skriver så veldig bra...

    SV: Du bør se Nokas, Siv. En sterk, men veldig bra film.

    SvarSlett
  44. Det høres ut som du har hode på rett sted! Spar på det som betyr noe, kjøp mindre dritt, det er mitt motto =)

    SvarSlett
  45. Skjønner deg veldig godt! Jeg var akkurat slik før jeg flyttet til Tromsø i høst.. :)

    SvarSlett
  46. Så fint innlegg <3 minner og reiser er det man sitter igjen med når man er gammel, så det er en veldig fin måte ¨å prioritere på.

    SvarSlett
  47. Du er veldig klok og smart synes jeg :) Jeg er dessverre shoppinggal og svak for salg :/ dumt

    SvarSlett
  48. Herlig skrevet Siv! Reiser mye og opplevelser er det beste man kan få/sitte igjen med. Men når man reiser blir jeg virkelig shoppe-gal, elsker å kjøpe nye og spesielle ting, uansett hva det er :)er nok en av mine svake sider.

    SvarSlett
  49. Du skriver så artig og fint synes jeg:) Liker innleggene dine, Siv:) Jeg er litt lik deg på den måten. Jeg sminker meg ikke og bruker sjelden smykker. Derfor ønsker jeg meg aldri jeneting, siden de blir bare liggende i en skuff (hvis jeg får det i gaver etc). Eneste jeg bruker er krem og jeg bruker bare vanlig sjampo til håret:) Reiser er mye bedre, det er da man får fine minner:)

    SvarSlett
  50. Hvis du vil kan du være barnevakt for pengeboken min en stund....
    Det er ikke så ofte jeg drar PÅ shopping, men pengene har likevel en tendens til å bli borte.... F.eks. Jeg skulle hente skattekortet mitt, og gikk forbi en klesbutikk der jeg så verdens fineste bluse. Og så plutselig hadde jeg den i en bærepose.

    SvarSlett