03.03.2012

Kropp og sånt

Det er rart, sånn egentlig, at skallet skal ha så mye å si. Men det gjør jo det, og det er ikke til å stikke under en stol. Jeg tviler på at jeg har noe nytt å komme med, men jeg vil vise på hvilken side av saken jeg står. Ikke at dere ikke allerede har skjønt det. Jeg leste nemlig denne artikkelen, og ble glad for at noen illustrerer modellsamfunnet slik det faktisk er.


















Jeg er ikke den som ser så mye på modeller. Jeg er ikke den motebevisste, og som de nevner i artikkelen jeg linktet til over; Modellkroppene som viser frem klær er ikke som kropper flest, og da blir det bare feil. De fleste modellene er anorektiske, og de er ikke de beste forbildene. For å si det mildt. Jeg har aldri vært den tynneste, og jeg higer ikke etter å være det heller. Jeg vil bare vite at jeg er sunn; At jeg spiser rett og er i aktivitet - For selv om anorektiske forbilder er usunne, må vi ikke oppfordre til fedme, det er jo heller ikke sunt: Ikke det ene og ikke det andre, verden blir aldri enig. Alt og ingenting...

Det hele handler om å like den man er, uansett om man er stor eller liten. Både oppover og bortover. Men motebildet gjør det ikke lett når de hinter til at alle skal være en 'size 0', uten fett på kroppen what so ever. For celebre folk har innflytelse. Maria skrev et veldig fint innlegg om å være 'stor i en liten verden'. Det er ikke sånn at alle skal være superskinny; De fleste er jo faktisk ikke det. Man kan være ekstraordinært pen selv ikke alle beina tyter ut. Noe å ta i, noe å være glad i; Er det ikke det de sier? Jeg tror man må ta grep om problemet og ha lyst til å like seg selv: Tenke på det fine og flotte, og ikke bare dra fram det negative. Gi seg selv komplimenter. Skrive ned de komplimentene andre gir, så man husker hvor verdifull man faktisk er.

Siv
xxx

/Bildet er herfra, der dere også kan se flere fra samme shoot.

41 kommentarer:

  1. For meg så er sunnhet idealet :) Har man en livvstil med sunn mat og trening, er det umulig å bli for tynn eller tykk. Dessverre er det mange som ikke passer godt nok på kroppen sin.

    SvarSlett
  2. Agnes ettellerannet modellen, fortalte at ho løy på alderen da ho ble modell. For man er liksom "ferdig" som modell når man er 18 år... De fleste modeller er rundt 15 år, og knapt noen av de er ferdigutviklet i kroppen. Derav lange og spinkle kropper.

    Og hvordan redaktører og andre kan finne seg i å akseptere at prøveplagg er str 34, det er HELT uforståelig... Man blir nesten fristet til å ha ett opptog med nakne kropper i protesttog. Nakne kvinner og menn med normale kropper.

    SvarSlett
  3. jeg er enig med deg, at det viktigste er å være sunn og aktiv, og jeg tror at hvis man er det helt fra man er liten vil de aller fleste ha en naturlig fin, sterk og sunn kropp! da vil man ikke være undervektig eller overvektig, da vil folk være akkurat sånn som det er naturlig for DERES kropp å være. det er jo forskjell på folk, en del folk som er tynne spiser jo ikke sunt i det hele tatt, så det er viktig å huske på at folk har forskjellig beinbygning og forskjellige anlegg også, og at slike ting også spiller inn.

    SvarSlett
  4. Tankevekker, det der. Jeg kunne ikke vært mer enig!

    SvarSlett
  5. Du er så bra du Siv! :) jeg legger ikke merke til om folk har litt ekstra eller ikke.. Flere ganger har jeg nektet for at jeg er tynnere enn andre, fordi jeg synes andre er så flotte! Jeg spiser sunt for kroppens indre, jeg trener for å være i god form, ikke for å bli tynnere. Siden jeg trener en del veier jeg meg for å ikke bli for tynn. Det at str 36 er pluss size er til å spy av. Jeg er slank og sunn og har klær i 36!

    SvarSlett
  6. Hey Siv! flott innlegg! Eg er så enig med deg att!
    Kjekt at du linka til meg då, eg blir så glad kvar gong nokon set pris på det eg har skrive om saker eg brenn for:) Go kroppen og kjærleiken til eigen kropp og å sjå det vakre i ein kvar strl:D

    SvarSlett
  7. Fantastisk bra artikkel, leste den i går! Egentlig er det bildene jeg elsker, veldig utrykksfulle..

    SV: Haha, sucks to be you! Sucks to be me også, fordi jeg kan ikke løpe..

    SvarSlett
  8. Det viktigste er hvordan kroppen fungerer, ikke hvordan den ser ut, men på den andre siden er det hvordan kroppen ser ut som henger tettest sammen med følelsene for kroppen. Og det man føler har nær sammenheng med hvordan man handler.

    En god helg ønskes deg!

    SvarSlett
  9. Er enige i at folk er altfor kroppfikserte nå til dags, men er mange som vil være syltynne for å føle seg bedre. Alle er forskjellige og unike på hver sin måte:)

    SvarSlett
  10. Er det rart 11-12 åringer får anorexia sier jeg..

    SvarSlett
  11. Kjempe flott skrevet siv! Du greier å skrive om temaet på en reflektert måte.:) Man blir jo aldri helt enig hva som er et sunn ideal,og jeg har lest utrolig mange innlegg og artikler om dette temaet.

    SV;hehe,det skal jeg vettu=)

    SvarSlett
  12. helt enig!! kjempebra innlegg. Jeg syns at media burde bruke litt mer naturlige modeller og ikke redigere alt og alle så mye tynnere. Det er helt urealistisk - og skaper bare problemer. At mange jenter på 7 år syns de er feite og har lyst å slanke seg (leste jeg et sted, tror det var sykepleiens ernæringsbok eller noe) er helt TRIST å lese. Jeg blir så lei og skuffet.... Skulle ønske vi var flinkere til å sette pris på kroppene våre slik som vi er skapt. Vi er tross alt skapt i Guds bilde, og er ment å være akkurat slik vi er født.

    (Det er vell og merke ikke lett å alltid være fornøyd. Alle er jo litt misfornøyde innimellom, men du forstod kanskje poenget likvell ! ;P)

    SvarSlett
  13. Enig! Du skriver veldig bra :)

    SvarSlett
  14. Fint innlegg og fint skrevet! Som alltid noe å tenke over :-)
    viktig å være fornøyd med seg selv sånn man er <3

    SvarSlett
  15. Flott innlegg, og en flott artikkel du linker til. Det er til å spy av at 36 skal regnes som plus size, jeg blir helt kvalm. I alle fall når det er den bransjen jeg er på tur inn i.
    Jeg liker sunnhet, jeg liker kvinnekroppen og lysten på å ta vare på seg selv. Nå mener jeg at man har mest sannsynligvis ikke en sunn kropp dersom man må opp i størrelse XL/XXL eller i size 0, og liker derfor ikke at man hyler om at det er like fint som alle andre. Ja, man kan ha stoffskifte-problemer, kraftig beinbygning, eller høy forbrenning, men det gjelder fåtallet. Resten, de er som regel i en usunn fase med enten for mye eller for lite mat. Det er ikke til å skyve under en stol.
    Jeg sier JA til gjennomsnittskvinnen som tar vare på seg selv, spiser riktig og trener. Jeg elsker en kvinnekropp med former og som lyser av kjærlighet til seg selv. Men den må være sunn.
    Nå skal det også sies at for noen år siden, så var jeg overvektig, jeg levde et usunt liv med lite trening, og jeg lå på størrelser mellom 36 og 38! Nå er jeg normalvektig, jeg lever et sunt liv med trening, og ligger på str 34. Kropp er forskjellig.
    Uff, dette ble en rotete kommentar. Men det er bare fordi jeg hater skjeletter i moteverden, men jeg synes ikke vi skal erstatte dem med alle av disse plus size-modellene heller, for mange av de virker ikke helt sunne de heller. :/
    Når det kommer til den virkelige verden, så er det viktigst å være fornøyd med seg selv slik man er, og ta vare på den kroppen man har fått utdelt. :)

    SvarSlett
  16. utrolig bra skrevet! :) er så enig med deg av mange av dine punker!
    det som er litt ekstra morsomt er at vi har pratet litt om dette på skolen :p

    SvarSlett
  17. Flott innlegg Siv, er så enig så enig!
    Du har virkelig hodet skrudd på rett :)

    SvarSlett
  18. amen! blir litt frustrert når jeg ser de syltynne utstillingsdukkene i butikkvinduene også, det er jo faktisk ikke slik verden er i dag? mye flottere med former enn ben, spør du meg.

    SvarSlett
  19. Meget godt poeng og supert skrevet Siv! Stå på ;)

    SvarSlett
  20. Helt enig med deg :)
    Greit at mange er naturlig tynne, men man er ikke naturlig anorektisk tynn. Det er alltid mer eller mindre selvforskyldt ^^

    SvarSlett
  21. Det er sant, men personlig liker jeg å være veltrent og ikke ha så mye fett på kroppen, =3 Jeg er jo ikke anoretiker, men jeg passer veldig på hva jeg spiser, =)

    SvarSlett
  22. du skrive så bra!

    / <3

    SvarSlett
  23. Jeg er så enig!

    SV. Ja det er det kanskje ;) Du bør ta en tur til Oslo. Her er det tydelige vårtegn. Fantastisk <3

    SvarSlett
  24. Så lenge man trives i sin egen kropp, så burde man ikke få pes for å være for tynn eller tykk. Min mening :)
    For min egen del er det viktig at jeg trives med meg selv og at jeg ikke har usunt for lite eller for mye på kroppen :)

    SvarSlett
  25. Leste den artikkelen jeg også, det er helt sykt hvordan verden er blitt!

    SvarSlett
  26. Sv; Tror nok jeg kommer til å ende opp med ett lite mønster, etter å ha studert skapet i sin helhet en stund. :)

    SvarSlett
  27. Fint å høre ditt standpunkt på dette... ble ikke så overraska altså ;) Helt enig med deg såklart! <3

    SvarSlett
  28. Flott skrevet vakre deg <3 Det som er viktig er å spise sunt, bevege seg og føle seg vel, da er man akkurat sånn man bør være. Noen føler seg vel med en formfull kropp som kanskje er litt myk her og der, men den kan være minst like sunn som en annen kropp. Andre liker å være stram og ha markerte muskler, det er jo bare smak og behag. Det viktigste er jo at man har det godt og at man er god mot andre :)

    SvarSlett
  29. Er så lei av alt dette kroppshysteriet jeg. Kan ikke bare folk godta kroppen til andre, selv modeller? Det er jo ikke pent å se ut som et skjelett heller! Men veldig bra skrevet, er helt enig med deg :)

    SvarSlett
  30. Om man er tynn, normal eller stor har ikke så mye for meg å si, ikke på andre. Store jenter er fine, men da MÅ de føle seg vel. Samme med tynne jenter, de er pene om de føler seg vell med kroppen de har.
    Selv blir jeg aldri fornøyd, jeg er obsessed med å være tynn, og klikker hver eneste gang magen føles litt for oppblåst, men allikevel er jeg for lat til å gjøre noe med det.. Og når jeg tenker over det at jeg ikke gidder å gjøre noe med det, så må jo det bety at jeg gjevnt over er fornøyd ? :)

    SvarSlett
  31. Jeg er enig i at sunnhet bør være idealet. Og det er for all del bra de prøver å få modellene til å gi ut et sunnere budskap, men den konstante nedrakkingen det plutselig er blitt på oss tynne, er en heller uønsket effekt, spør du meg. Det er på vei til å bli akkurat som det har vært, bare andre veien. Som omvendt rasisme. Tydeligvis er det helt greit å rakke ned på de som er tynne, fordi det ikke er sunt, og er "unaturlig" å være tynn. Det er ikke noe mer usunt eller unaturlig å være undervektig enn det er å være overvektig. Jeg synes fokuset noen artikler sender ut er feil. De vil hindre utviklingen av spiseforstyrrelser motebildet lett skaper i dag, men alt fokuset på at jeg har vært for tynn var nære ved å gi meg spiseforstyrrelser. Det går begge veier.

    SvarSlett
  32. Fint innlegg Siv :-) Det viktigste er jo å være glad i seg selv, og gjerne ha en sunn kropp, altså en som er vant til mosjon og god og sunn mat :-) Alt handler til syvende å sist om å like seg selv, det er da folk i mine øyne blir vakre :-)

    SvarSlett
  33. Litt for vanleg kommentar, men dette er frå hjartet: kjempeflott innlegg!

    SvarSlett
  34. Helt enig! Og dessuten: jeg er ikke venner med vennene mine på grunn av klesstørrelsen de bruker - jeg liker dem for hvordan de er INNI seg! :)

    SvarSlett
  35. veldig bra skrevve. Heilt syk kordan moteverdenen oppfordre ungdommen te å se ut!

    SvarSlett