07.03.2012

Initiativ

Jeg har gnålt om dette til mine nærmeste de siste dagene, og tenkte jeg like greit kunne dele det med dere. Tankene føles som regel mindre rotete etter at jeg har latt dere inn. Dere rydder opp
inni topplokket mitt uten å være klare over det selv. Og det er bedre å fortelle folk hva man plages med i stedet for å stenge det inne, er det ikke det de sier? Det har iallfall i handla om initiativ.

The Things That Are Personal

Å ta initiativ. Å vise at man er interessert. Det er så mye viktigere enn man kanskje tror, noe jeg har erfrart i det siste. Når jeg siden i sommer omgås med bare nye folk, har det vært viktig for meg å prøve å bli kjent med noen av dem. Men om man vil bli kjent, må man også tørre å ta initiativ selv. Jeg synes jeg har tatt ganske mye initiativ, med tanke på omstendighetene. Jeg har invitert meg selv til syv av de 30 nye klassekameratene mine, og hatt én av dem på besøk. Dessuten har jeg organisert en jentekveld og en hyttetur. Gøygøygøy, men når man som én har organisert det som har vært av samlinger, kan det fort bli litt ensformig.

Kanskje noen ser på meg som innpåsliten fordi jeg alltid tar initiativ, så nå skal jeg gjøre som en av dere fine foreslo; Jeg skal tre tilbake så andre kan få sjansen til å prøve. Kanskje jeg bare har vært redd for ikke å bli verdsatt, og derfor har jeg styrt og ordna selv. Men vær så god; Be my guest. Jeg skal teste ut dette å se om det fungerer. Så får jeg heller være usosial noen uker... (Også en sær sang for å avslutte det hele, det ble jo litt depressivt her inne: Listen)

Siv
xxx

/Bildet er linket.
Ps. Takk, Martine, for at du foreslo kafé- og bassengtur i vinterferien; Jeg satte faktisk veldig stor pris på det!

42 kommentarer:

  1. Det er en litt vanskelig balansegang som krever en del prøving og feiling for å klare. Typisk i forhold: Hun prater og klager over at han aldri tar initiativ, men han kommer aldri til. Dermed får han heller aldri vist hva han duger til.

    Vi må noen ganger dempe oss slik at andre kommer til, men det er ikke så lett hvis andre er utydelige og vi selv er litt usikre. Heller ikke dersom vi har organisering i oss og lett tar initiativ.

    Lykke til med prosjektet! :)

    (og takk for fine kommentarer hos meg, setter pris på det!)

    SvarSlett
  2. Det er jo en positiv egenskap å ta initiativ:-) Selv har jeg nettopp gjort det og arrangert treff med venninner, og jeg fikk positiv respons, men skjønner at det kan føles som man er innpåsliten, men i blant/ ofte må man bare være den som tar initiativ:-)
    Håper det går positivt når du nå velger å trekke deg litt tilbake. Kanskje noen av vennene dine kommer til deg og spør om å finne på noe før du rekker å spørre selv :-)

    SvarSlett
  3. Selv har jeg litt vanskelig for å ta initiativ, i allefall om det gjelder å bli kjent med nye personer. Er vel noe jeg må lære meg til å gjøre oftere. Bra innlegg, Siv! :-)

    SvarSlett
  4. Initiativ er en bra ting! Selv er jeg ganske sjenert og sånt og har vanskelig for å ta initiativ til å bli kjent med nye folk, så da er det jo bra at det finnes personer som deg som tørr å ta initiativ også. ;) Bra skrevet.

    SvarSlett
  5. Initiativ er bra, jeg fikk nettopp 4 nye veninner etter den forige jengen kastet meg ut på en måte, de var knall gode til å ta meg i mot å de tok masse initiativ og det satte jeg så stor pris på :), så jeg tok en del tilbake og har hatt selskap med dem å besøkt hun ene flere ganger :))

    SvarSlett
  6. Eg er ofte ein person som folk må ta litt initiativ for å bli kjend med, men eg er flink til å ta initiativ tilbake også etter kvart! Eg elskar når folk tar initiativ, men veit eg bør bli endå flinkare på det sjølv, for det handlar jo ikkje om at eg ikkje vil!

    SvarSlett
  7. Jeg elsker at folk er flinke på å ta initiativ. Før var jeg veldig flink, men nå i det siste har jeg blitt litt som deg; trukket meg litt tilbake. Nå i det siste? Hvem juger jeg for? De siste årene, skal det vel stå.
    Kanskje prøve en liten stund, men glem ikke av å komme tilbake. :)

    SvarSlett
  8. Jeg forstår hva du mener, for jeg var også en person som ble nødt til å ta initiativ om det skulle skje noe. Til slutt lot jeg vær, og da fikk jeg vel bekreftelse på hvem som var mine virkelige venner. Det er mulig du møter på noen skuffelser, men da vet du i hvert fall hvem du kan regne med og ikke :) Men selvfølgelig er det viktig at det kommer initiativ fra begge sider.

    SvarSlett
  9. hihi, søte deg! men skjønner godt hva du mener da!! flink du er ;D

    SvarSlett
  10. Initiativ er bra! Vi trenger folk der ute som faktisk tar initiativ! Ikke slutte med det!

    SvarSlett
  11. / tusen takk!!! hehe, analoge bilder ja (men redigeringen e digital, altså photoshop, for eg kan ikje vær i mørkerom) :D

    SvarSlett
  12. Jeg er ikke særlig flink å ta intiativ! Skulle ønske jeg turte å gjøre det mer!
    SV: Joda, bare se på videoen jeg linket så ser du at det er lett som bare det :-D hihi!

    SvarSlett
  13. Det er jo en superfin egenskap! Og du må ta den med deg :) Men slik som du har tatt initiativ så er det på tide du får litt tilbake, at de andre også tar initiativ :) Takk for at du stemte på meg forresten, må jo prøve meg :)

    SvarSlett
  14. Wow, du er kjempeflink som tar initiativ. Jeg er ikke så flink til det.

    SvarSlett
  15. Argh.. kjenner til den. Det siste året er det stort sett bare meg som har host'a fester, filmkvelder, kinoturer, ost&kjekskvelder og alt mulig. Nå har det faktisk gått så langt at jeg er dritlei, og ikke gidder å finne på noen ting som jeg selv foreslår. Kan ikke andre også vise initativ da for svarte!!

    (Men det er en bra egenskap Siv, og det er sånne som oss som vil komme oss langt her i verden! ;D)

    SvarSlett
  16. SV: Ja Renate er helt rå på foto :) Digger det!

    SvarSlett
  17. Det er ein fin eigenskap du må vere stolt over. Det er jo ikkje kjekt at det blir berre ein som skal heile tida finne på at ting skal bli gjort.

    SvarSlett
  18. Vet hva du mener, men jeg er en person som ikke tar så mye initiativ selv. Aner ikke hvorfor! Får bare i tankene til "de personene jeg ikke kjenner så godt" er at de har sikkert andre planer, de har deres vennegjeng, ikke har lyst, og som du sa "innpåsliten". Og for jeg er lat til sånt. Skulle ønske fler var som deg Siv! Du er kjempe flink å ta initiativ, så ikke slutt med deg! :)

    SvarSlett
  19. er ikke så flink til å ta intiativ jeg :(

    SvarSlett
  20. Hehe, det stemmer, Syns du er snill som gjør det, =)

    SvarSlett
  21. Jeg syns alltid det er en god ting å ta initiativ. Føler omtrent det er jeg som arrangerer alt vi i jentegjengen har av kosekvelder osv ^^ -men jeg liker det :D

    SvarSlett
  22. Det er bra du tar initiativ, men skjønner at det er kjedelig hvis det bare er DU som gjør det.
    :D

    SvarSlett
  23. Jeg tenker litt sånn at det er noen som må ta initiativ - og om det så må være meg selv 9 av 10 ganger så er det helt greit. Det viktigste er jo tiden man får sammen, og om man ikke vil være med så kan man jo bare si nei :)

    SvarSlett
  24. Initiativ og engasjement er viktig. :-) Flink er du !

    SvarSlett
  25. jeg syns du er flink, jeg, som tar så mye initiativ! selv suger jeg på å ta initiativ, både når det gjelder kjæreste og venninner. haha, latsabb, much!

    SvarSlett
  26. Åh, jeg skjønner hva du mener. Jeg er den i min vennegjeng som nesten alltid får til samlinger og møter osv. Nå prøver jeg å trekke meg litt unna og det har faktisk fungert ganske bra og de andre har tatt initiativ til å samles :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  27. Du har jo virkelig stått på, mer enn de fleste ville gjort. Men som du sier, er det opp til en selv om man vil bli kjent. Det beste er vel å finne en gylden middelvei...ikke for pågående og ikke for reservert :)

    SvarSlett
  28. Så enig med deg! Vennskap skal absolutt ikke bare gå en veg, det er ikke noe vennskap spør du meg. Jeg hadde ikke klart å lev med slike "venner". Ville ha brukt tiden min på venner som faktisk vil gjøre ting og slik med meg også ;)

    SvarSlett
  29. SV: Ja de korte er kjempe lekre. Lyst på et par korte selv jeg :)

    SvarSlett
  30. Enig :) Og skjønner akkurat hvordan du har det. Det må kunne gå an at det skal gå begge veier, ikke bare en vei. Men av og til er bare folk litt trege :P Satser på at du får mange invitasjoner, og at andre begynner å ta initiativ :)

    SvarSlett
  31. Så flink du har vært, men skjønner at det føles litt håpløst når andre ikke er like villige. Du får se hvordan det blir hvis du ikke arrangerer noe. Kanskje de andre har lent seg på deg, men at de nå skjønner at de må gjøre en innsats selv :)

    SvarSlett
  32. Å ta initiativ er jo bare fint :) Mange er for dårlige på det!

    SvarSlett
  33. Syns du er kjempeflink som har arrangert alt det der, men jeg skjønner også at det blir ensformig når du føler du er den eneste som tar iniativ! Ikke lett det der, men kanskje skal du se, at flere tar iniativ nå når du lener deg tilbake :-) Du må ikke la de bli vant til at det er alltid du som er "partyfikser" heller :-) Jeg er utrolig dårlig på iniativ, etter jeg ble syk, rett og slett fordi jeg ville spare meg selv, og de jeg hadde planer med, for skuffelsen siden jeg mest sannsynlig måtte avslyse igjen... skal bli bedre da :-)

    SvarSlett
  34. Jeg er også en person som tar initiativet når det gjelder å samle folk osv. Må igrunn innrømme at det er irriterende å være den personen som må gjøre det hele tiden, men folk sier de har blitt vant til at jeg gjør det ;) Nå for tiden har jeg sendt ut invitasjoner til reunionsfest til sommerferien feks. Mange har sagt til meg at vi må ha det i 1-2 år nå, men jeg måtte være den som sendte ut invitasjonene gitt. :)

    sv: Jeg hadde veldig høyre forventninger til serien siden Atle Antonsen har hovedrollen. Men må innrømme at jeg ble litt skuffa. Men skal se den litt mer, for mye den blir bedre. Den hadde selvfølgelig noen gullkorn :)

    SvarSlett
  35. Du er så reflektert og flott! Og jeg kjenner meg veldig igjen! Vi er som oftest hos meg på jentekvelder, nettopp fordi det er jeg spm inviterer. Men nå etter å ha trukket meg tilbake litt har andre begynt å invitere, og det er så fint! :)

    SvarSlett
  36. Du er flink:) Jeg er ikke så flink til å ta initiativ. Bare da det gjelder vennene mine som jeg har kjent i mange år da. For ene bestevenninna mi er enda verre enn meg til det, så for at vi skal få finne på noe må jeg "dra" henne med hihi. Men når det gjelder mennesker jeg ikke kjenner er jeg veldig dårlig. Jeg er alt for beskjeden. Hihi kanskje derfor jeg ikke har hatt så mange kjærester heller. Gutta må ta initiativet der ja:P

    SvarSlett
  37. Oi, for noen fine tanker. Har egentlig ikke tenkt så mye på dén måten, men fårstår definitivt mye av det du skriver - på begge sider. Selv har jeg litt å lære med å ta initiativ når det gjelder nye mennesker. Jeg er mer sånn som ønsker å bli invitert, og er litt forsiktig i førsten med å ta initativ. Men når det gjelder min vennekrets så tar jeg initativ veldig ofte. Handler sikkert om hvor tilpass man føler seg på begge sider, og tror at en mellomting er veldig greit :)
    Syns ivertfall du høres veldig flink ut som er såpass samlende og engasjert. Det er slike personer jeg liker veldig godt med en gang når jeg møter nye folk - de som prøver å bli kjent :)

    SvarSlett
  38. Det blir ofte veldig slitsomt å være den eneste som tar initiativ. Jeg tenker alltid at hvis man virkelig vil se og være sammen med noen får man invitere og være frampå. Jeg er ofte den som tar initiativ, men det er fordi jeg virkelig vil være sammen med vennene mine! Og da må man gjøre slik :)

    SvarSlett