05.03.2012

Interesseportrett #26

Hvor bra er det ikke, at noen brenner for det de studerer? Det gjør iallfall Margrete! Psykologi må jo være veldig spennende, og at du kan bruke det du kan til å kunne hjelpe noen, må være veldig givende! Tror iallfall jeg. Men nå kan dere lese litt om hva Margrete har å si om interessen sin!

Navn:
Margrete Myhr
Alder: 19
Bosted: Tromsø
Bloggadresse: http://omyhr.blogspot.com

Interesse: Psykologi




Hva fikk deg interessert i dette? Og når?

Jeg har vært interessert i psykologi så lenge jeg kan huske, men det var etter kompisen min tok sitt eget liv at jeg virkelig begynte å engasjere meg (tre år siden).

Hva får du ut av det?
Siden jeg nå studerer emnet, og tenker å fortsette med det, får jeg en utdanning som psykolog. På den måten får jeg sjansen til å hjelpe andre mennesker, aller helst barn og tenåringer. Det å hjelpe andre mennesker tror jeg at kommer til å gi meg et liv hvor jeg kan være tilfreds med meg selv. Alt dette er framtida, men akkurat nå så gir det meg innsikt i mine egne tanker og opplevelser.





Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?

Først og fremst i lærebøker på Universitetet i Tromsø, men også i andre bøker, nettartikler og egne erfaringer. Og ikke minst Criminal Minds! Den serien er faktisk nevnt i lærebøkene mine også.

Hvem kan du dele hobbyen din med?
Jeg har flere venner som interesserer seg for det samme, og noen av de studerer det også. Så jeg deler interessen min med dem. Også hender det at jeg babler om det til familien min som ikke skjønner så mye av det jeg sier, men morsomt er det allikevel!




Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?

Ja, jeg har blitt kjent med mange nye fjes i seminargruppene og forelesningene på universitetet.

Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Hver dag. Jeg leser om psykologi hver dag; leser jeg ikke pensum, leser jeg andre bøker eller ser filmer om emnet. Og nesten uansett hvor jeg går og hva jeg gjør, så tenker jeg på de psykologiske perspektivene på det jeg holder på med der og da.

Hvor mye koster det å holde på med dette?
Jeg kjøper en del bøker, men de fleste har vært på tilbud. Så litt penger går jo til det. Men siden jeg studerer emnet, så får jeg et studielån på ca 60 000 i året.. Det er verdt hver penge!





Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?

Fra vennene mine, medier (Criminal Minds er en sterk faktor!), slekt og annet. Jeg ser noe eller leser om noe, og vil finne ut hvorfor folk tenker slik og/eller handler slik. Det er veldig interessant!

Eventuelt:
Dere kan jo få vite at jeg har en drøm om å åpne privat praksis en gang før jeg dør!'


Om dere vil skrive om deres interesse, send mail til siiiv95@hotmail.com, c'moon!

Siv
xxx

/Bildene er linket, utenom det siste som er Margretes.

32 kommentarer:

  1. Så flott at hun virkelig interesserer seg for det hun studerer :)

    SvarSlett
  2. Så spanande med psykologi! Kjekt å studere ting ein verkeleg intresserer seg for også :)

    SvarSlett
  3. Så gøy at du publiserte det! You just made my day :D

    SvarSlett
  4. sånn interesseportretter e så gøy!

    / så gøy ;) eg glede meg eg og!

    SvarSlett
  5. Veldig fint interesseportrett! :-D

    SvarSlett
  6. Psykologi er spennende! Takk for tips :)

    SvarSlett
  7. sitter faktisk å leser organisasjons psykologi as we speak....

    SvarSlett
  8. kult! bra bloggide! :)

    SvarSlett
  9. så bra portrett! interesting :D (ThanxForUrComnt!) Ha en fin kveld! :D

    SvarSlett
  10. Må være enormt gøy å studere det :), man forstår seg liksom bedre på mennesker etter det:)

    SvarSlett
  11. Psykologi høres i grunn veldig spennende ut! Jeg misunner henne som brenner så hardt for noe :)

    SV: De har tilbud på Converse hos junkyard.no. Jeg så blant annet et par til 350kr :)

    SvarSlett
  12. Så bra at hun brenner for det hun studerer, det gjør jeg også:)

    SvarSlett
  13. Interessant interesseportrett! Som flere av de over her sier; så bra at hun virkelig interesserer seg for det hun studerer. :)

    SvarSlett
  14. Har faktisk vært innom tanken på å studere psykologi selv. -og nå husker jeg faktisk ikke hvorfor jeg ikke ville likevel:P Tror det har med at jeg må bort fra Kristiansand hvis det:P

    SvarSlett
  15. Så gøy med interesseportrett!

    SvarSlett
  16. Har vært innom den bloggen før :) Det er en veldig bra og interessang blogg! :D

    SvarSlett
  17. SÅ gøy å lese! SKulle ønske jeg brant for absolutt alle temaene innenfor det jeg studerer!

    SvarSlett
  18. Takk for blogg tips:) Høres ut som en interessang interesse:)

    SvarSlett
  19. kuult"! enig i at det er litt spennende

    SvarSlett
  20. Liker det. Psykologi er spennende - vurderte en stund å ta dette selv :)

    SvarSlett
  21. Jeg har også lyst til å studere psykologi! Det høres sykt interessant ut. PS: Nå har jeg opptatert "linker"-lista mi! :D

    SvarSlett
  22. Kjekk lesning! kunne tenkt meg å vera med, har sendt deg mail:)

    SvarSlett
  23. Kjempe flott portrett:) Psykologi er jo et interessant felt =)

    SvarSlett
  24. Jeg synes det er kjempeartig med disse interesseportrettene dine. De hjelper helt sikkert mange til å lære mer om ulike utdanningsmuligheter de har. Herlig!

    SvarSlett
  25. Så interessant lesning.. Inspirerende og spennende! :)

    SvarSlett
  26. Liker slike innlegg - fortsett med det (:

    SvarSlett