25.12.2009

Raymond

Min mor fikk ei morsom bok i julegave.
Ei diktsamling skrevet av Raymond.
Jeg leste hele boka, og må si jeg alltid har elsket diktene hans, skrevet på dialekt!


Ettertanke

Æ sende mine varme tanka heim tel alle dem,

Som ikkje har det bra og som ikkje har et hjem,

Æ sende mine varme tanka fra min trygge borg,

Heim tel alle dem som måtte slite med sin sorg.

Æ sende mine varme tanka før og være god,

Æ prøve og få delt litt av min store overflod.

Jula e ei høytid der ingen skulle slite,

Ingen sku ha masse og ingen sku ha lite.

Ord kan ikkje mætte men varme kan de vel.

Derfør vil æ julevarmen prøve og få tell.

Mange har forlatt oss, nu e det tid og tenke,

La jula bli en høytid korr vi skuldran nu kan senke.

Raymond




JULENISSEN

Kæm fan e det i hagen min, en rødkledd liten fyr,

Han står der nu og kjefta på en flokk med fine dyr.

Nu går han bort tel naboen, ka e det han har med?

Det ser ut som han bær på striesekka full av ved.

Nu henta han en stige, nu skal æ følle med,

Ka e det han skal tel med? Ja æ lura nu på det.

Opp på taket fær han, med sin feite kropp,

Æ sletra på mæ klean, renne ut å rope stopp.

Æ veit ka du skal tel med og det skal du bære glømme,

Om pipa der e dårlig e det æ som skal bedømme.

Tænk sånn frekk en fan, sjekke pipe medt på natta,

Æ jaga han av taket, og æ sladre tel han pappa.

Nu fær han fort av gårde, med nån reinsdyr og med slede,

Der blei han jammen redd, tru om naboen fikk se det?

Ja naboen har sett det og nu kler han på sæ jakke,

Nu storme han mot døra, nu skal han mæ sekkert takke.

Men oi der tok æ feil han ha tar kvælartak på mæ,

Jage du bort nissen? Ka i fan e feil med dæ!.

Nu står æ her på trappa og æ rope det æ klare,

Vær snill og kom telbake du må ikkje fra mæ fare.

Men nissen han ble borte ja detta det gikk galt,

Men ikkje tru på alt som du nu nettopp e førtalt.

Før detta va ei skrøne, tel dokker i fra mæ,

Så håpe æ at julesmilet fæsta sæ på dæ.

Raymond
















Hva synes du?


Siv

xxx

1 kommentar: