26.11.2010

Ungdom mot Retusjert Reklame

Dere vet vel alle at personer i reklamer er retusjert?
Bildene er redigerte, der kviser er fjernet, og "feil" er strøket ut.
Alt er ikke som det ser ut til.





















Den 1. desember starter en kampanje som heter "ungdom mot retusjering av reklame."
Mange plages av problemer som kommer av utseendeidealer som man lett kan få av å se reklamer.
50,000 kvinner i Norge har en form for spiseforstyrrelse!
Jeg leste hos både Sofsen, Speilvendt og Tone's blogger om dette, og nå forteller jeg dere det også.
Bloggere har stor innvirkning på folk, så dette er en god måte å spre budskapet om kampanjen. Få litt lys på saken.
Ungdom har selv tatt saken om retusjering i egne hender.
Se filmen:




Hjemmesiden til kampanjen
Facebook-siden til kampanjen

Nå utfordrer jeg dere til å gjøre det samme; blogge budskapet videre.
Rikke, Linn, Nina, Jean-Rose, Camilla, Emma, Chantal og Linnéa, og alle dere andre som har blogg.
Når dere har gjort det, kan dere sende mail til : motretusjering@gmail.com.
Dere som ikke har blogg kan også spre budskapet!

Hva synes du om denne kampanjen?

Siv

xxx

4 kommentarer:

  1. Det er bra at det er en kampanje MOT retusjering!
    Det er mange jenter i Norge ( og i andre land ) som sliter med selvtillit fordi at jenter i reklamer er "perfekte"
    At reklame-jenter har 0 kviser og 0 rynker!

    Jeg syntes at det er bra vist
    folk på reklamer kan være mer naturlige.
    For da får ungdom bedre selvtillit

    SvarSlett
  2. så kjempebra tiltak!! :)

    Håpe virkelig dettan blir endra på! Det kan jo ødelegge selvtilliten til mange folk da, når de fjerne ting som e heeelt normalt, selv om det kanskje ikke e så fint; sånn som kvise. :-)

    SvarSlett
  3. Jeg klarer ikke å bry meg mindre om den kampanjen. Jeg kan godt poste en liten blogg med videoen, bare for å gjøre det. Men føler egentlig hele kampanjen er unødvendig :P Alle må da vite at omtrent alt av reklame er retusjert by now? :P

    SvarSlett
  4. I'm on it!

    Det er virkelig mange små jenter der ute som må få med seg at ingen er SÅ "perfekte".
    Er virkelig synd at mennesker skal gå rundt å tro at dette er ekte.. Er jo så mange mennesker som ender opp med spiseforstyrrelser og what not fordi de vil være "som hun i reklamen" :/

    SV: Naw, takk Siv <3 Tror jeg har roa meg ned nå.. Men jeg skal si ifra hvis jeg blåser opp igjen, hehe! :D

    xx

    SvarSlett