19.11.2010

Oljeboring i Nord?

Dette er vel et tema som mange snakker om.
Fiskerne er mot det, og mange politikere er for.
Personlig er jeg mot av mange grunner.
























Jeg vil selvfølgelig ikke at fisket skal bli ødelagt for fiskerne, men det er ikke den eneste tanken.
Olje er fossilt, og det har tatt flere millioner av år å lage.
Om vi nå skal bruke opp oljen i løpet av noen år, hva skal vi bruke senere?
Jeg mener vi kan finne opp noe annet å drive kjøretøy på, også spare oljen til noe vi MÅ bruke den til; som for eksempel plast/fleezejakker/asfalt.
Ikke bare det, men det å bore opp olje, og også å lage plattformene, forurenser SYKT!
Og når mange plattformer ikke tar vare på gassen de tar opp heller...
Har vi ikke nok plattformer utenfor Norges kyst?

Hva mener du om oljeboring generelt?

Siv
xxx

7 kommentarer:

  1. Jeg er for oljeboring.
    - Mange nye arbeidsplasser, Andøy får flere innbyggere.
    - Det er ganske mange krav om sikkerhet som oljeselskapet må passe på. Så det skal mye til får at det havner olje i havet.

    SvarSlett
  2. ja og glemte å si
    - Mye penger tjener Andøy kommune også. Så da blir det nok ny skole på Risøyhamn også ! :)

    SvarSlett
  3. SV: Ja Mo har det som trengs, men liker Atle også :)

    SvarSlett
  4. For meg så virker det som at alle pengene som kommer fra olje-boring går rett i lomma på late politikere og ikke blir brukt på landet vårt.
    Hjelper fint lite om Norge er verdens rikeste land, hvis ikke man skal ta vare på skoler, barnehager og alle sånne ting som faktisk betyr noe.
    Må jo ta vare på menneskene som bor i landet tenker jeg.

    Men jeg er en litt sånn (noen kaller meg pessimist, høhø..) tror-ikke-før-jeg-ser-det-person, så jeg er ingen fan av politikere.

    Men jeg er nok helt klart i mot oljeboring. Som du sier, det forurenser og en dag så går det vel tomt for olje og. Og hva skal vi da gjøre hvis vi trenger det?

    *rister på hodet* Skjønner ikke helt hva som foregår oppi hodet på de derre politikerne våre jeg.. Virker som om en 5-åring kunne hatt bedre idéer av og til!

    (Men det er min pessimistiske mening... :P)
    x

    SvarSlett
  5. Må si, jeg er enig.. :)

    SvarSlett
  6. æ veit ikke egentlig om æ e førr eller imot :o helle kanskje litt meire imot. E jo selvfølgelig bra at vi får fleire arbeidsplassa her da, og at det kanskje kommer fleire flyttanes hit, men som du sei, så har det nåkka negativt med sæ åsså.. :)

    SvarSlett