03.11.2010

Karrieredager

Disse to siste dagene har 10. klassinger i hele regionen besøkt forskjellige VGSlinjer.
I går sjekket jeg studiespesialisering (allmenn) og i dag bar det til musikklinja.
Men så fikk jenta ENDA mer lyst til å gå BEGGE linjene....




















Går jeg allmenn kommer jeg for alltid til å angre på at jeg ikke valgte musikk.
Men da får jeg ikke realkompetanse. Og ikke tror jeg at jeg vil få bruk for musikken i et yrke.
Andre grunner til at jeg IKKE vil gå musikklinja; jeg må flytte (eller ta buss klokka 7 om morgenen...), det blir flere timer i uka enn på allmenn og jeg får mindre tid på fagene.
På den andre sida, så har jeg lyst til å lære meg mer gitar, lære piano og være med i band.

Hva går du/har gått, og vil du anbefale linja?
/ Hva har du lyst til å gå?


Siv

xxx

ps. keep voting! Stem på Siv, og gjerne fra flere datamaskiner, gjerne hos klassekameratene dine *hint, hint*

14 kommentarer:

  1. Du for jo studiekompetanse for og gå Musikk linje også idrett å media :)

    SvarSlett
  2. Ja skulle til å skrive det samme, syns du skal velge musikk. Du er skikkelig talentfull og kommer sikkert til p få bruk for det en gang ;)

    SvarSlett
  3. Undersøk om du har mulighet til å ha musikk som valgfag på allmenn, enten i 2. eller 3.klasse. :) Det går hvertfall på min skole - selv for meg som går MK!(long story though..)

    MK er best! haha :D

    Det er sant at du ikke kan få realfagskompetanse på musikklinja, men du får jo generell studiekompetanse da:)

    SvarSlett
  4. Jeg ville såå gjerne gå på musikklinja men kom ikke inn :( Så da ble det medier å kommunikasjon. Skulle fortsatt ønske jeg hadde kommet inn på musikk dans og drama. (som det kalles her nede) Men hvis du gikk det her kunne du også få generell studiekompetanse da. Slik som du får om du går almenn. Er det ikke sånn oppi der hvor du bor? Eller er realfagskompetanse noe annet enn generell studiekompetanse?

    SvarSlett
  5. Jeg burde vel ha spesifisert hva jeg mente, haha :p
    Vi får generell studiekompetanse, men ikke med realfag. That's what I mean :)
    x

    SvarSlett
  6. Fikk du virkelig lyst til å gå allmen av å være på besøk hos oss? haha, sweet :)

    Men det er egentlig helt greit å gå allmen. Mange synes det er masse lekser osv., men jeg synes ikke vi har hatt så masse lekser, sånn egentlig.

    Når jeg skulle finne ut hvilken linje jeg ville gått på, så stod valget mellom MK og Allmen. Hadde sykt lyst til å ta MK, men det var kun pga. at jeg liker å ta bilder, og vil lære å redigere, men siden jeg ikke orket å flytte nå, så ble det allmen :-) Dessuten så tenkte jeg at jeg heller kan gå allmen, også får jeg drive med foto på fritiden. Har litt lyst til å melde meg på et eventuelt fotokurs, men får se. Hadde jo vært litt morsomt da ;)

    SvarSlett
  7. Realfagene kan du ta opp som privatist! Null stress. Bare du skaffer deg generell studiekompetanse har jo hele verden foran dine føtter (så lenge du også tar realfag da, hehehe). Jeg vet ikke hvordan det er på musikklinja jeg? Er det allmenfaglig også, slik at du går tre år og får studiekompetanse? Ordner seg uansett hva du velger :)

    SvarSlett
  8. Huff, det skal ikke være lætt :\

    æ går Helse&Sosial, you know ^^ å ja, vil apselutt anbefale HS. men ser ut som du tenke på nokka heilt annat en det :) å det e jo lov <3

    SvarSlett
  9. syns du burde satse på Musikklinja ^^

    SvarSlett
  10. Går mitt siste år på musikklinja nå. Gruer meg til å slutte. Linja har blitt mitt andre hjem, og jeg har fått muligheten til å utvikle både låtskriving og ferdigheter på et instrument. Forøvrig er alle i klassen din interessert i musikk, på ulike måter og nivåer. Dette gjør jo at dere bonder fortere og lettere, og at det alltid er mange å spille i band med :) Det tyngste med musikk er kanskje teorifagene. Kan du ikke noter fra før,blir de tunge fag, men det lærer du deg jo. Dette ble mye merker jeg. Men jeg har ikke angret en dag på at jeg tok musikk :)

    SvarSlett
  11. Jorunn: tusen takk for flott kommentar! Det høres så utrolig fristende ut. Jeg har jo spilt instrumenter siden 3. klasse, så en del noter kan jeg da, så teorien burde vel ikke blitt alt for vanskelig. Jeg syntes til og med historietimen var interessant :p

    SvarSlett
  12. Jeg sier... følg drømmen!
    Det hjelper virkelig ikke å tenke praktisk for da ender du opp med et A4-liv. Du vet.. Tre-etasjers hus, trofast mann, fire barn, en stor blå Audi stasjonvogn, en labrador retriever og en liten kattunge.

    Ok, kanskje ikke bokstavelig talt. Men det gjelder virkelig å tenke hva DU vil bli! Ikke hva alle andre mener du skal bli og hva du skal gjøre :)
    For det blir du bare mer forvirret (og kanskje litt provosert) av.. Og da havner du bare i en ond sirkel.

    Hvis musikklinja er det du virkelig vil - så go for it! Man kan selvfølgelig ta opp fag igjen senere eller evt. gå påbygging ;)

    x

    SvarSlett
  13. Æ trur æ ville ha valgt musikklinja :) du får studiekompetanse der. Men du får jo ikke like masse av alle fagan som på allmenn, og det kan jo være litt domt.. og vest du treng realfagan(biologi, fysikk å kjemi) i yrkeslivet, kan du jo bare ta di opp :) Har hørt at di på musikklinja blir veldig spesielle persona... litt sånn, ja æ vetsje :p mæ ville ha valgt musikklinja vest æ ikke sku ha utdanna mæ nokka innenfor medisin!

    SvarSlett
  14. Væll.. Hadde æ vært dæ, så hadde æ valgt musikk. Vi har ett vældi gått miljø på linja å lære masse om musikken. Nei, du får ikke realfagkompetansen, men du får så masse anna. Masse æ e sekker på at du kommer til å ha masse igjen for resten av livet. Du får jo generell studiekompetanse å det andre kan du ta opp ætterpå.
    D e nu bare mi meining om den saken da, men æ bare sei det. E utruli koseli på musikklinja å vi har masse prosjekta å e værtfall nåkka æ ikke angre på at æ går ;D

    Du finn d nok ut : )

    SvarSlett