30.10.2010

Alhoholisert ungdom

Jeg har skrevet om det før, men jeg skjønner enda ikke hvorfor umyndige ungdommer velger å drikke.
Joda, kanskje blir de tvunget, men de som gjør det frivillig?




















¤ Man mister hjerneceller for hver gang man inntar alkohol, og hjernecellene er de eneste cellene i kroppen som aldri blir fornyet.
Er det rart man sier man blir dum av å drikke?
¤ Det er ikke lovlig.
Det er ikke meningen at folk under 18 år skal drikke, og det er en grunn til det.
Før man er 18 har man ikke den fulle muligheten til å overveie situasjoner godt nok fordi pannelappene ikke er ferdig vokst.

"Vi liker det" sier noen.
Jaha, ja. Vel, det er mye jeg ohså liker, som å snakke om McFly hele dagen.
Men det er ikke så lurt å gjøre det av den grunn.
Om man venter til man er 18, er det mindre sjanse for å bli avhengig. Just saying.

Dere har vel alle en mening om dette?

Siv
xxx

10 kommentarer:

  1. Ungdomma og alkohol kommer nok mæst av å prøve nokka nytt, man starte smått med vænna.. finn ut at dettan va jo faktisk lit "kult" man får ei "gladhet" i sæ som man ikke får tel vanlig liksom.. en følelse av at du e på topp liksom. Det e mange som også bynne på grunn av at de blir påverka av ainner. Man trur det e kult, å e man med å drekk så e man "kul" Vanskeli å førklare men æ trur du skjønne ka æ meine. Skal være ærli å sei at sjøll at æ drekk og æ starta utruli tidlig. Nu e æ 16 å æ har drokke 2-3 gånga dettan åre. Har trappa så sykt ned, å det e utruli deilig! æ har prøvd det mæste å har funne ut at det e ikke så "kult" som man skal ha det tel. E stolt av mæ skjøll før at æ har lakt alkoholn såppas bort, slutt å røyke å at æ la fra mæ snusn før 4 uke sia e heilt sykt å tænke på.

    Æ e utruli stolt over dæ Siv! Du e kjæmpe flenk som ikke har gjort nokka av delan! Du e kjæmpe flenk på skola å du e full av positivitet og gladheit! Du kommer tel å lykkes såå bra i live! Stå på Siv-Mari :)

    SvarSlett
  2. lol, ær nå vårt eget valg om vi vil drikki lizzom' første gangen jæi smakte drikki var jæ bare ølløv år likzzom' og det er lkissom dritgøy da, dra på partey og drikki sæi skita å pule med alle chiksa lizzom ' jæ ække no bebbi liksom. gjør som jæ vil

    SvarSlett
  3. hvor blæi dæ av sex blandt mindreåringe, huh siv ?: P

    SvarSlett
  4. Siste anonym: du må nok ha et par dager med tålmodiget, kjære! Jeg må jo tenkte ut hva jeg mener, også skrive så jeg både provoserer og får noen til å bli enige med meg vettu ;)
    x

    SvarSlett
  5. Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18, og har egentlig aldri fått sansen for alkohol. Det er gift!

    SvarSlett
  6. synes det er helt teit og tåpelig at folk drikker så ung, herremin sier jeg..

    SvarSlett
  7. æ synes det e greit at folk drekk egentlig, så lenge dem klare å oppføre sæ, og å ikke drikke sæ drita liksom :p

    å at dem ikke bynne i så àlt for tidlig alder!

    Æ skjøll bruke ikke å drekke til vanlig. Har drokke èn gang i live mett, å det va på bli-kjent-festen nu som va :-) Også har æ smakt på en munn nu og da hos broa ogsånt, bare førr å smake på smaken liksom, å førr å finne ut ka æ like. For e veldig skeptisk til å smake til andre, spesielt hvis det e masse folk der. Veit aldri om det kan være nåkka anna i drekka liksom :p

    SvarSlett
  8. Har aldri engang smakt noe med alkohol i seg, jeg, og det har med både det du skriver om her (at en faktisk kan bli dummere av det, at det er enklere å unngå avhengighet og at det ikke er lovlig), og det faktum at en ikke engang husker tilbake på det som "var så morsomt" som mange kan finne på å si. Når en så spør hva som skjedde, har de meget sjelden noe fornuftig å komme med. Men for all del, er man fylt 18 må en få bestemme selv, og stå for det valget også... Bra post, Siv! :)

    SvarSlett
  9. Jeg tror ikke det hadde blitt noe annerledes for meg om jeg skulle ha begynt å drikke når jeg er 18. Selv begynte jeg å drikke når jeg var 13, nå er jeg 16 og jeg er på ingen måte "avhengig" av det. Jeg drikker svært sjeldent. Jeg føler meg heller absolutt ikke dummere fordi jeg drikker alkohol.
    Folk på min alder (og oppover) blir helt idioter i fylla. Men noen veit også hvor grensa går. Den grensa har jeg visst hvor er siden første gang jeg drakk. Jeg har ALDRI skeia helt ut. Og jeg blir ekstremt flau over drita fulle folk som ikke veit hva som er opp eller ned.

    Drikking er nesten svaret på hvor moden man egentlig er.

    SvarSlett
  10. Skal absolutt ikke legge skjul på at jeg syns det er kjempegøy med en fest i ny og ne. Selvfølgelig trenger man ikke alkohol for å ha det gøy - det morsomste festen jeg har vært med på rørte jeg ikke noe annet enn cola liksom.

    Men skal heller ikke benekte at jeg har stått i veikanten og "ropt på elgen" (som vi sier..) etter en fest.

    Tror nok at grunnen til at foreldrene mine ikke legger seg opp i det med drikking og sånt, er vel fordi de vet at jeg stopper i god tide før jeg kommer til den tilstanden hvor jeg ikke greier å stå på mine egne føtter.
    Og de har jo faktisk sagt det selv, de kunne ikke ha vært mer glad for at jeg oppfører meg sånn i forhold til alkohol og festing - for de var 30 ganger verre når de var på min alder.

    Og jeg innrømmer at jeg kommer til å bli sjeleglad hvis mine fremtidige unger bare vil drikke tre bokser øl på en kveld i en alder av 16 - spesielt med tanke på alt det andre som finnes å få tak i. Ikke bare med tanke på alkohol, men på alle de andre type stoffene som er veldig lett å "droppe" i drinken.

    Men for all del, å vente med alkohol er nok ikke dumt! Jeg kommer fra ei veldig lita bygd jeg vet du, så det ble nok altfor lett å bli revet med når alle de andre i vennegjengen sitter drita rundt deg ;)
    Men så er det jo mye mer gøy å se på de andre som er drita og gjør og sier masse rart - og vite at det ikke er du som våkner opp med fylleangst og en hodepine fra helvette :D :P

    xx

    SvarSlett