09.06.2010

Kokegrop...?

Av og til er det godt å slippe vanlige skoledager.
Til og med om man må bli litt våt og kald!




















Først måtte vi komme oss over brua.
Til fots (eller for de nærboende; på sykkel)
























Jeg kom meg da opp på toppen, og nedover gikk ikke så værst det heller!























Noen av oss utforsket øya. . .























Og der fant vi en av skolens fotballer, på andre sida av 'havet'.
Ikke at vi klarte å få den opp fra vannet...























Vi lagde to 'gapahuker' av drivved/et stakkars tre og pressening.
De to gapahukgruppene var lettere irritert på hverandre av forskjellige grunner.























Og slik ser ei KOKEGROP ut!


Kokegrop er en måte å tilberede mat på, som samene har brukt siden vikingetida.
Først lager du et hull i bakken, og lager et bål der for å varme steiner på.
Etterpå legger du maten som skal varmes oppå steinene, og legger torv over der igjen, for å holde varmen.
Fisken som vi lagde tok cirka 1 time å varme.
Inni gropa er der like varmt som i en elektrisk steikovn!





















Nam, godt var det med laks og rabarbra laget i kokegrop!




Alt i alt en koselig tur, med quiz, mat og regn!

Hadde du hørt om kokegrop før?
Når startet første verdenskrig? Nå skjekker jeg kunnskapene deres, be aware!

Siv
xxx

6 kommentarer:

  1. - jepp, vi snakket om det for veldig lenge siden på skolen xD
    - eeeeeh.. det hakke jeg pepling på :p

    SvarSlett
  2. Det gjorde vi på barneskoln! ;p

    SvarSlett
  3. Hmm...is the weather nice? hehehe I really want to go to 4seasons country. xxx

    SvarSlett
  4. Oi, haha. Så ikke veldig varmt ut nei! Ikke hørt om kokegrop tror jeg ikke..

    SvarSlett
  5. Kokegrop? Hm, det var et nytt ord..
    Oooh, første verdenskrig startet iii... ååh, dette vet jeg!! Uhm.. 1914/1915? (egentlig litt flaut hvis jeg tar feil nå.. Ti år på skolen, til ingen nytte xD)

    SV: Om karbon ja? Herregud, jeg aner ikke hva jeg skal velge ut engang jo. Det er jo et gigantisk tema for seg selv. *grøss*
    Meen er vel overkommelig dette og :)

    Tusen takk :D

    xxx

    SvarSlett
  6. spille instrument kan jeg, har spilt i korps i 10 år :p og piano har vi i stuen så det kan jeg litt av og haha.

    SvarSlett