05.10.2011

Ungdomsskole vs VGS

Jeg tror den letteste tida å merke forskjeller mellom kommuneskolen og fylkesskolen, er når du nettopp har bytta. Etter ei stund glemmer man kanskje hva man faktisk gjennomgikk på ungdomsskolen, og da kan man ikke egentlig si noe som helst. Dere som ikke husker ungdomsskolen får ei påminning og noen flashbacks, mens dere som enda går i 1-10-skolen får en liten anelse på hva dere kan forvente dere!

School

Den aller første forskjellen er at man ikke trenger sånne fag som elever generelt ikke liker eller bryr seg stor om; svømming, kunst&håndtverk og religion. Ingen av linjene her i området har disse fagene første året. De som velger studiespesialisering med kunst&håndverk får det, og religion får man senere, tror jeg... Vi skal i bassenget en eller to ganger, men jeg teller ikke det som svømming i den forstand man har det i ungdomsskolen. En annen forskjell er at skoledagene er lengre. Det er en strek i regninga. Dagene er dog bygget opp forskjellig, med frokostpauser, friminutter der man ikke trenger gå ut i snøstorm, og vi har datamaskiner som vi kan bruke nesten som vi vil! Den nye skolen min har også kantine, og det er rimelig stor forskjell i seg selv!

School Supplies on yellow background

Neste forskjell er kjeft. På ungdomsskolen kjefter lærerne enda, og de oppdrar egentlig ungdommen i stor likhet som på barneskolen. Iallfall gjør mange lærere det, om ikke alle. På videregående orker de ikke å umake seg med det. Er det bråk og uro sier de i fra, også setter de heller merknad. De bryr seg ikke stort, for det går ikke ut over dem. Det er vi som skal lære, vi har valgt selv å gå på skole, og det er oss det går utover om vi ikke oppfører oss. Lærerne på vgs bruker heller ikke stemmer som skal overdøve oss. De snakker med sitt stemmeleie, så får heller de som er interesserte i å lytte være stille og følge med. I større grad enn på ungdomsskolen, altså. Med tanke på lekser er der også en del forskjeller. Vi får færre lekser, men de vi har er mer enn å lese to avsnitt i ei bok. Kvalitet foran kvantitet. Også har vi som regel lengre frister. Den andre forskjellen med hensyn til lekser, er at det aller meste leveres på internett. Mon tro om jeg nå har glemt no'?

Uskolen vs VGS, hva foretrekker dere?

Siv
xxx

/Bildene er linket

39 kommentarer:

  1. Vet ikke helt hva jeg likte best sånn egentlig. Var greit nok på ungdomskolen, men vgs var også kjempe kjekt. Vgs vinner nok "konkurransen" siden man her har flere valgmuligheter og slipper å lære om ting man egentlig ikke interesserer seg for om det kan sies på den måten, hehe. :P

    SvarSlett
  2. Jeg vet ikke helt jeg heller men tror kanskje ungdomsskolen siden jeg har så mange fine minner fra den tiden:)

    SvarSlett
  3. Hmm! Jeg tror jeg må si vgs faktisk :) Da føler man at man gjør noe man har lyst til (innimellom ihvertfall). Men, savner egentlig u-skolen litt :)

    Sv. Går ofte med shorts og tykk strømpebukse jeg! kommer nok til å gjøre det hele vinteren ;)

    SvarSlett
  4. siden da er fag eg har valgt sjøl foretrekker eg vgs, MEN eg liker ikkje at da er så mykje på ein gong til tider. som på dagar som idag og dei to eg har i vente. Da er travelt, men mykje bedre enn ungdomsskulen :)

    SvarSlett
  5. Liker best VGS, til nå vertfall! :-)
    //tusen takk :-D

    SvarSlett
  6. sv: skal ærlig innrømme at jeg ble inspirert av innlegget ditt ;) en sjelden gang har jeg skrevet slike, så tenkt at nå var det på tide :) viktig å være positiv!

    SvarSlett
  7. Jeg er helt enig i det du sier, men synes egentlig at begge skoler er helt forferdelig. Jeg har gått på to forskjellige vgs'er, og synes ikke om noen av dem, allikevel sitter jeg her på mitt tredje og siste år. Takk og lov.

    Lærerne jeg har hatt på begge skoler har vært merkelige, noen mindre hyggelige og andre bare amøber når det kommer til å lære bort ting. Det er ikke det at de ikke kan det de driver med, det er bare det at pedagogikken mangler. Finner ikke et snev av det en gang. Er rett og slett irriterende.

    Men så er jeg en smule "uheldig" med klassen min også. Det er ikke det at jeg mistrives på noen måte, de er veldig snille, men de gidder ingen ting, tar ikke del i noe som helst og eier ikke respekt for lærerne/medelevene. Det har ødelagt mange undervisningstimer.


    sv; mange takk! begynner å bare glede meg nå, så satser på at alt av reisefeber er borte innen søndag!

    SvarSlett
  8. Jeg elsket ungdomskolen og hatet VGS (gikk der i et år, så slutta jeg). Så svaret er blir enkelt ungdomskolen fra min side iallfall! ;)

    SvarSlett
  9. Sv: Åh, jeg skal nok bli ferdig til jul ja. Satser egentlig på å bli ferdig i løpet av 2-3 uker :)

    SvarSlett
  10. Åh, jeg tenker bare en ting som dessverre ikke er så oppbyggende for dere som fortsatt går der, så jeg skal ikke si mer.. ;)

    SvarSlett
  11. Vanskelig spm.. Men kanskje VGS siden det er mer fritt pluss du har jo selv valgt linja liksom. Savner norske VGS, college er så utrolig mye hardere og utmattende.. ;\

    SvarSlett
  12. sv; takk!! :-)
    åh, heldig! :-D
    du har høstferie? :-) eg har da neste veka då, men skal på teorikurs for bil, og lesa masse :-) men eg sleppe å stå opp klokko seks :D

    SvarSlett
  13. VGS definitivt av de to valgene, selvom selve skolen og klassemiljøet var mye bedre på u.skolen. Rein jenteklasse (bortsett fra to gutter) på VGS sier kanskje seg selv at det ble litt drama... Men ELSKET formgivningslinja. Det var awesome.

    Men ville valgt høyskolen, uten tvil. Eller fagskole het det kanskje det jeg gikk på. Høyere utdanning er tingen ^^

    SvarSlett
  14. kjempefine bilder! :-D
    har ikke begynt på vgs enda da, men tror det blir gøy!

    SvarSlett
  15. Går ikke på vgs enda. Begynner neste år, men da vi var på utplassering virket det mye gøyere med vgs!

    SvarSlett
  16. du skriver veldig bra til bare å være 16 :-) fortsett med det! jeg selv synes vgs var mye bedre enn ungdomsskolen fordi da har man blitt mer voksen og aksepterer hverandre mer.

    SvarSlett
  17. Tro jeg har glemt hvordan det var å gå både på ungsomskole og videregående ;) Mye har hvertfall forandret seg siden den gang...

    //ang facebook, så er det regler om at man ikke har lov til å ha konkurranse der. man kan bli kastet ut. Som f.eks er det ikke lov ha konkurranser der man skal tagge seg selv i et bilde eller skrive på veggen. Litt teit egentlig sprø du meg men....

    SvarSlett
  18. Svar: Aw:) Det er så koselig med kaniner:) Min skal også bo ute, holder på med tilvenning nå ettersom hun har bodd inne så lenge;)

    Jeg går selv på Universitetet, men jeg kan huske at jeg likte både vgs og ungd.skolen:) Jeg har alltid elsket å gå på skole;)

    SvarSlett
  19. Jeg gikk på utrolig ulike skoler, ungdomskolen var en sammensetning av to bydeler her i Stavanger, vgs valgte vi selv og da havnet man på skole med folk som er mer like, interessert i mer av det samme osv, så det var utrolig forskjell. Likte nok vgs best :)

    SvarSlett
  20. jeg tror jeg går for ungdomsskolen. For jeg gikk på en barne-og ungdomsskole, så jeg kjente liksom alle fra 1-10 klasse. Åh, jeg savner virkelig den tiden! Men sant nok som du skriver, på vgs så skriver de bare anmerkning om du gjør noe. Og det er egentlig like greit, man skal jo oppføre seg! :) // ååh, tusen takk søte du! :)

    SvarSlett
  21. Eeeeeeeelsker Siv'en! Jeg likte begge steder godt på hver sin måte og jeg husker nok mer enn de fleste. Ungdomsskolen var morsomt å lekent, møtte mange nye siden alle de seks barneskolene på øya mi blir samla på samme u.skole. Da jeg starta på vgs slapp jeg å bli mobba og fikk nok en gang mange venner jeg kommer til å ha for livet. Jeg måtte stå opp kl 6 for å ta bussen, ferga og gå opp til skolen=) Jeg trives fortsatt best i byen. Vgs er nok blitt litt mer moderne siden jeg gikk der, nettleveringer og egne pcer er vanlig. Hva liker du best? Må du reise langt?

    SvarSlett
  22. SV: :) Bra at du sjekker den ut, Siv :) En veldig søt blogg <3

    SvarSlett
  23. de beste årene mine hadde jeg på vgs! var så deilig å komme på noe som ikke var så nazi og hvor man var ett hakk friere. i tillegg har man jo valgt linjen selv, så man kan ikke banne og sværte fagene opp og ned, for det er jo selvvalgt!
    nå skal det sies at jeg aldri har sitti rolig i et hjørne i timene da, så jeg har alltid fått mye kjeft :( haha. er så glad i å prate at å gå på skolen funker ikke for meg!

    SvarSlett
  24. Jeg foretrekker VGS:)

    SvarSlett
  25. liker nok VGS bedre enn ungdomsskolen :) foretrekker å ha ansvar for egen læring + lærerne er som oftest bedre!

    SvarSlett
  26. Veldig enig med alt du skriver egentlig. Selv om ungdomsskoletiden var en fin tid (til tider litt irriterende) , så liker jeg VGS best!

    //Ja, det er greit! Blir spennende å se hvilke bilder du har valgt :)

    SvarSlett
  27. nå var det enda større forskjeller for meg den gang jeg begynte på vgs, i og med at jeg flytta hjemmefra og begynte på en privat internatskole et par timer hjemmefra :P men jeg husker også at en av de største forskjellene jeg har merka er at ansvaret for at du lærer er mye mer ditt, lærerne er ikke "barnepassere" lenger. det var egentlig veldig deilig, og jeg klarte nå (til tross for alt som skjedde på en internatskole, haha) å komme meg gjennom med ok karakterer selv om jeg måtte ta ansvar selv, hehe. :)

    SvarSlett
  28. Enda større forskjeller vil du oppdage når du begynner på Høyskole eller Universitet!! Det er så lenge siden jeg gikk på ungdomsskole eller videregående at jeg husker ikke så alt for mye. Husker det var kjedelig..og det var i den perioden jeg begynte få problemer med magen, så jeg slet med mye mageknip. Ikke moro.

    SvarSlett
  29. Jeg liker også VGS, men etter to år der, så savner jeg ungdomsskolen også. Ville vært så mye enklere.

    SvarSlett
  30. Kjempefint innlegg! Jeg foretrekker helt klart videregående. For det første har jeg valt en linje jeg trives med og har derfor fag jeg har lyst å ha. Og for det andre syns jeg det er veldig godt at lærerne ikke gidder å kjefte så mye. Ikke fordi jeg er særlig bråkete selv, men fordi jeg er så utrolig lei av at lærerne bruker all tiden sin på de som virkelig ikke gidder å følge med, mens de som faktisk vil lære noe (sånn som meg) sitter å venter mens læreren bruker min undervisningstid på å kjefte på andre. Så sånn sett syns jeg det er mye bedre nå, for nå får jeg den undervisningen jeg skal ha! :)

    SvarSlett
  31. Foretrekker vgs over ungdomsskolen, men nå som er er enda et par nivå over vgs så tror jeg at vgs kunne ha lært litt fra høyere utdanning, slik at man unngår den klassiske trynefaktoren som bygger seg opp over tid ;)

    Tror kanskje dere får religion på sisteåret. Det fikk vi, men så var vi det siste året av den forrige reformen, så egentlig har jeg ikke peiling. Syntes i alle fall det er fint at man står fritt til å velge noen fag selv :)

    SvarSlett
  32. Jeg vet ikke helt hva jeg velger, men tror jeg vil si Videregående siden at folk er mer voksen i hodet og det er mere egenlæring. . . Noe som ville irritert meg da er hvis jeg prøver å lære det læreren prøver å lære og noen bråker så mye at jeg ikke får med meg det som skjer, men jeg regner med at det ikke kommer til å skje. . .

    SvarSlett
  33. vet ikke helt ka æ savne mest, det gode klassemiljøet på ungdomsskola eller selvstendigheta på vgs.

    SvarSlett
  34. Hehe, jeg må nok si universitetet ;-) Der studerer man hvertfall nøyaktig det man selv har søkt seg til. Men skulle jeg sammenligne us med vgs, så hadde det nok blitt vgs som kom best ut. Mye av grunnen er at det var mer "lov" å være skoleflink/nerd på vgs enn us :-D

    SvarSlett
  35. Begge deler føles så lenge siden haha. nå er det jo over 2 år siden jeg var ferdig på vgs. Men likte nok vgs bedre enn ungdommskolen gitt. men der jeg går nå er ennå bedre. woho!

    SvarSlett
  36. Merker at jeg savner ungdomsskolen.. Alt var så mye enklere!
    På en måte føltes det mer obligatorisk å gjøre lekser, ta notater og følge med i timene da enn nå. Nå er det jo faktisk sånn at hvis det er noe som mangler, så skjer det ikke noe annet enn at man får en merknad.
    Eller, hos oss får vi ikke det engang. På disse tre månedene er det faktisk bare én merknad, og det var til ene klassekameraten min som kalte den andre klassekameraten min for ei purke :'D
    Det var ingen som tok det seriøst, men den snilleste læreren på skolen valgte å gi merknad for den gitt!

    Nei.. Ungdomsskolen er kanskje enklere på sett og vis, men VGS? Åh, det er så mye mer deiligere! Mer frihet, mer moro og man føler at man har lagt grunnskolestadiet bak seg.
    VGS blir nok best!

    SvarSlett