09.10.2011

PSO

Jeg har lyst til å belære dere litt om noe de færreste har hørt om. Dere vet alle hva eksem er? Ja? Hva med psoriasis? Ikke? Tenkte meg det. Jeg visste heller ikke hva det var før jeg fikk høre av venner at det mest sannsynlig var det jeg hadde. Dette er en kronisk hudsykdom som kan påvirke livskvaliteten til mange av de berørte. Og det er ikke en uvanlig sykdom!

desperate times

Først hadde jeg klødd hodebunnen til blods. Psoriasis, dere. Jeg var desverre ikke så heldig at jeg hadde vanlig flass når det først skulle flasse fra hodebunnen. Vanlig flass kommer av at huden reagerer på gjærsoppen som alle har i huden, og av unormalt økt talgproduksjon. Dette går bort om man behandler det. Det jeg har heter psoriasis, og det er noe jeg sitter igjen med resten av livet. Det finnes ingen kur for psoriasis, og selv om man kan ha symptomfrie perioder, blir man aldri helbredet. Psoriasis er celler som angriper sitt eget immunforsvar. Hudcellene ødelegger seg selv og dør mye raskere enn huden vanligvis gjør. Den døde huden legger seg som skjold utenpå den friske huden, og det er dette som flasser av når man klør. Folk med pso kan også oppleve å miste hår. Så uheldig har heldigvis ikke jeg vært!

shatter

Psoriasis kommer i mange former og varianter, og den kan finne på å legge seg på de mest ubehagelige områder. Hender, fotsåler, hodebunn, kjønnsområder, negler, hudfolder eller på hele kroppen samtidig. Det finnes også mange forskjellige grader av psoriasis. Jeg har "bare" psoriasis vulgaris, som er den "folkelige" versjonen. Man kan også få rifter, blemmer og utslett. Og det klør. Og klør. Og klør! Alle vet hvordan det er når et sår gror? Det klør akkurat som det. Hele tida. Og enda værre. Man kan klø til man blir gal, men det hjelper ikke det grann. Først blir hudfoldene borte, men så blør man og får sår som klør. Og klør enda mer. Tenk å skulle leve med dette hele livet! Det er til å bli sprø av. Så jeg fikk Xamiol hos legen, og det funka. Olja skulle påføres hver kveld og vaskes ut om morgenen i et par uker. Dette var tungvindt og måtte gjøres en gang i måneden, så nå har jeg fått et nytt produkt. En skum som får det til å svi, men som demper kløen. Jeg setter min lit til Betamousse nå.

Sad Day

For de av dere med psoriasis eller som bare lurer på mer, så er dette hjemmesiden til Norsk Psoriasisforbund. Den er veldig lett å bruke, og de har det aller meste av informasjon man vil trenge. Det er der inne jeg har funnet mye av informasjonen til dette innlegget. SuperMarie er flink til å skrive om leoparden sin, og verdens Psoriasisdag er 29. oktober. Så har både jeg og dere lært noe nytt!

Flere som sliter med hudsykdommer?

Siv

xxx

/Bildene er linket. Jeg ville ikke gi dere mareritt med alle skrekkbildene som ligger på nett...

33 kommentarer:

  1. Jeg vet hva det er! Har lest om det hos hudlegen..

    SvarSlett
  2. Huff så kjipt :\ Misunner ikke de med kroniske sykdommer av noen form, igrunn.

    SvarSlett
  3. visste ikke at det var noe som het det en gang. Men hørtes ikke godt ut ..

    SvarSlett
  4. oifuck, kanskje det er det jeg har? Klør HELE tiden :/

    SvarSlett
  5. Høres helt forferdelig ut :/

    SV: Bra Siv.. Det har jeg også vært ;) Og kommer til og fortsette å ta turen innom :D

    SvarSlett
  6. jeg har noe lignende, eller kanskje det er pso, men har ikke orket å gå til legen om det. Men vet at pappa har det i hodebunnen, og lillesøstra mi har det i hodebunnen, knær, albuer osv. Så regner vel med at det er det jeg har. Klør no jævlig, og jeg peller alltid skorper fra hodebunnen :S

    SvarSlett
  7. Æsj, det var jo ikke så greit! Mange som har det og plages med det. Men nå vet du hvertfall at du har det, og kan prøve å forebygge det :-) Håper kremen fungerer!

    SvarSlett
  8. Æsj, det høres skikkelig kjipt ut! Men det er jo ihvertfall bedre å vite det og kunne prøve å gjøre det litt bedre, enn å ikke vite i det hele tatt.

    SvarSlett
  9. Oj! Meget bra skrevet da, selv om det ikke er så særlig heldig :\

    Jeg har litt sensitiv hud, men that's it!

    SvarSlett
  10. denne sykdommen har jeg lest om på bloggen til supermarie. Hvis du ikke har lest dem, anbefaler jeg deg å gjøre det. Hun skriver nydelig om det, synes jeg

    SvarSlett
  11. Uff, det hørtes ikke noe behagelig ut. Men bra du har funnet noe du føler hjelper.

    SvarSlett
  12. Uff, stakkars deg! Dette høres ikke bra ut! - Men nå tror jeg venninna mi med det samme problemet blir ganske så glad av å høre at hun ikke er den eneste! Hun har nemlig slitt med psoriases i hodebunnen, et stort rødt merke som vises veldig godt i ganske lang tid nå! Før hun fikk det hadde jeg ikke hørt om sykdommen!

    Nå synes jeg virkelig synd i dere som har det! Jeg håper virkelig at det skal gå bra for deg! Selv har jeg slitt med noen grusomme problemer som jeg ikke orker å snakke om til noen og hvertfall ikke utgi på bloggen! Så vi er nok kanskje to med tanke på hvor vanskelig sånne ting kan være iblant.

    SvarSlett
  13. Når man leser/hører om sånt så skjønner man at man bør var taknemlig for den man er og det man slipper. Livet virker med et ganske enkelt og fint. Huff stakkars

    SvarSlett
  14. Sv. Tusen takk:) Koselig å høre!

    SvarSlett
  15. Uff stakkars deg. Jeg har hørt om det siden jeg har "pleiet" både yngre og eldre som har hatt det:) Ikke noe koselig. Glad jeg ikke har det:)

    SvarSlett
  16. Jeg har jo hørt om det, men kjenner ingen som sliter med det. Det hørtes ikke særlig godt ut, håper du får det under kontroll. Det må være slitsomt å klø så mye. Jeg har ingen hudsykdom, men magesykdom, og det er ikke særlig gøy det heller.

    SvarSlett
  17. Jeg har litt i hodebunn og i ansiktet. Føler meg av og til som en dyr som skifter hud hele tiden ( husker ikke hva det dyret heter..) Og det er plagsomt når det blir flassende røde flekker i ansiktet. Men jeg oppdaget at det hjelper litt med hudkremer med mye fukt. Og helst skal jeg også unngå stress... jada..

    Tusen takk for komplimentet ang vegg maleriet, skulle hilse og si tusen takk :) Det er fortsatt uvant, fordi jeg er vant til helt hvite vegger hehe..

    SvarSlett
  18. Vet hva det er, hørt masse om det. I og med at når jeg er inne og tar medisinen for leddgikten er det mange med psoriasis leddgikt inne å tar medisin også. Det å leve med en kronisk sykdom er ikke lett! Men det er bra å være åpen om det.

    Mange med psoriasis blir ganske bra i varmere strøk..

    SvarSlett
  19. åj, for en fæl hudsykdom! har heldigvis ikke noe problemer med slikt selv

    SvarSlett
  20. Jeg kjenner et par stk som har dette, og de det gjør for å holde det i sjakk er å ta sol en gang i uken. Har du prøvd det? Håper du finner noe som fungerer for deg!

    SvarSlett
  21. mamma har også psoriasis i hodebunnen, og hun er sjeleglad for at hun har det der og ingen andre steder. har sett hvordan hun har klødd seg til blods mange ganger, og det MÅ jo være superplagsomt! hun har allikevel gått på et middel hun har fått av legen, som hun gnir inn i hodebunnen en gang i uken eller noe, og da er hun mer eller mindre symptomfri hele tiden! sykt redd for at jeg skal arve det ;o

    SvarSlett
  22. Jeg har faktisk ikke hørt om det, og jeg kjenner ingen som har det tror jeg;)

    SvarSlett
  23. Har hørt mye om det, høres ikke noe bra ut.. stakkars deg :-(
    håper det hjelper med den kremen/moussen hvertfall da!
    <3

    SvarSlett
  24. off, det hørres ikje greit ut. eg sleit med atopisk eksem når eg va yngre, men det gikk heldigvis vekk itte noen år.

    / hehe, det e jo kje så lenge te da, bare tri månar ;) syns det e kosligt å se julalyspynt ront omkring eg, og eg glede meg faktisk te å kjøpa meg årets fyste julabrus ;)

    SvarSlett
  25. Jeg vet faktisk hva det er :) Og det verken høres eller ser godt ut!

    Vi hadde en pasient på jobben en gang som hadde det, og jeg synes så synd på henne. Det var så fælt og se på henne lide!

    Men bra det i hvert fall finnes noe som demper plagene.

    SvarSlett
  26. omg, uff uff :/ tror jeg også har det.. klør jo hele tida :O

    SvarSlett
  27. Uff, så fælt! :( Hørtes ikke noe bra ut! Unner deg ikke det i det hele tatt.
    <3

    SvarSlett
  28. Heldigvis ikke, men kjenner noen som sliter med det. Det virker utrolig slitsomt! At de ikke kan finne den perfekte kremen som bare fikk det til å forsvinne. Tror også kostholdet har mye å si, kjenner folk som har blitt bedre ved å skrifte litt kosthold.

    SvarSlett
  29. Tusen takk for den utrolig skjønne kommentaren og for at du beærer meg en plass på listen din <3

    Jeg tror kanskje jeg og har det. Har aldri fått det sjekket, men du aner ikke hvor mye det klør når du nevner det. Tror kanskje en tur til legen hadde vært fint :)

    Syntes SuperMarie skriver utrolig flott om leoparden sin. Da jeg hadde pitoriasis rosea i sommer ble jeg brått klar over hvordan det hadde vært å hatt en hudsykdom på kroppen på heltid. Heldigvis varte det bare et par måneder (selv om det er pigmentforskjeller enda), men det var en trøst å lese hvordan hun taklet det og prøver å temme dyret :)

    SvarSlett
  30. Aldri hørt om Psoriaris før nei. Men hørtes ikke noe godt ut! uff. Jeg har ingen hudsykdommer. og håper jeg aldri får noen :P sliter med tør hud på leggene men kanke akkurat kalde det en sykdom. er bare litt irriterende hehe.

    SvarSlett
  31. Uff, det hørtes langt ifra greit ut :(

    Har hørt om psoriasis før, men aldri visst hva det har vært for moe.

    Håper det nye hjelpemiddelet er mer behjelpelig for deg enn det tidligere! <3

    SvarSlett
  32. Har hørt om det :)Sliter og med mye eksem, men jeg har atopisk eksem...

    SvarSlett