06.10.2011

Interesseportrett #16

Bildene til Silje Louise er utrolig flotte. Jeg elsker fargene i dem, og komposisjonen er også fin. Hun tar sykt mange bilder, og er veldig flink til å oppdatere bloggen med nytt. Jeg er sikker på at hun blir kjempeglad om dere besøker bloggen hennes etter å ha lest hva hun har å si om hobbyen sin, fotografering!

Navn: Silje Louise Hegg
Alder:
18

Bosted: Akershus
Bloggadresse: http://fotosh.net/

Interesse:
Fotografering






















Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Jeg har vel egentlig alltid vært glad i å ta bilder. Jeg pleide å ta bilder med engangskameraer på ferieturer, og lånte digitalkameraet til pappa for å ta bilder av meg og venner. Jeg husker at jeg var såå stolt av den første mobilen min med kamera (hele 1-2 megapixler!) og tok bilder av alt mulig. Da var jeg vel rundt 10 år. Da jeg var 13-14 år, kjøpte jeg meg et kompaktkamera som kunne ta bilder under vann. Jeg lekte meg med motiver og merket at dette var noe jeg virkelig likte å drive med. Etter konfirmasjonen min kjøpte jeg mitt nåværende speilrefleks, Nikon D60. Etter det, har interessen økt voldsomt! Jeg opprettet den gamle bloggen min (på blogg.no) i 2009, hvor jeg la ut bildene mine og fikk god tilbakemelding. Jeg kan trygt si at det er bloggingen som fikk meg til å innse at jeg faktisk var flink. Jeg føler at jeg har utviklet meg utrolig mye siden jeg startet med bloggingen!


























Hva får du ut av det?
Det er ganske mye egentlig! Jeg blir rett og slett glad når jeg tar bilder. Jeg syns det er gøy å være kreativ og kunne skape noe eget. Spesielt glad blir jeg jo når jeg blir fornøyd med resultatet, og får god tilbakemelding! Det å kunne fryse øyeblikk er en herlig ting.

Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?
Jeg har lært det meste selv, faktisk. Jeg går jo på medier og kommunikasjon, men der har jeg ikke lært så mye innenfor fotografering. Jeg hadde lært meg å bruke de manuelle innstillingene allerede før jeg startet på vgs, så jeg kjedet meg ganske mye i timene.. Hehe. Det eneste jeg har lært om foto på skolen, er vel studiofotografering. Ellers har jeg lært utrolig mye av å lese andre blogger, lese artikler og tips på nettet, sett på andres bilder, og tatt masse bilder selv. Den beste læringen er å prøve og feile!


























Hvem kan du dele hobbyen din med?
Bestevenninna mi er veldig fotointeressert, så det blir en del fotografering når vi er sammen! Kusina mi er veldig glad i å bli tatt bilde av, så hun stiller ofte opp som modell for meg når vi møtes. Jeg har ikke så mange venner som fotograferer, men de syns det er veldig spennende og de liker også at jeg forteller de om "fototing". I tillegg er pappa også fotointeressert, så han er ofte på utkikk etter fine motiver han også.

Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Gjennom bloggingen har jeg blitt kjent med en del. Eller, kjent og kjent, jeg har ikke møtt alle. Jeg har vært med på to av fototreffene som Tine Katrine har arrangert, og der har jeg møtt mange av de jeg har snakket med på blogg og facebook. De treffene har vært veldig lærerike og morsomme!

























Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Det er veldig varierende. Noen ganger kan det gå flere uker mellom hver gang, mens andre ganger tar jeg bilder mange ganger i uka. Det kommer egentlig mest an på om det skjer noe spesielt, hvilken årstid det er, osv. På sommeren tar jeg nok flest bilder, med tanke på såpass lang sommerferie, og mye reising. Er jeg på ferie, blir det som oftest ekstremt mye bilder!























Hvor mye koster det å holde på med dette?
Fotografering er veldig dyrt! Jeg kjøpte som sagt kameraet mitt rett etter konfirmasjonen min, hvor jeg brukte litt av konfirmasjons pengene mine. Kameraet mitt kostet ikke mer enn 4000-5000 kr, men de litt mer proffe kameraene ligger på en pris fra 10 000 kr og oppover.. I tillegg er objektiver ganske dyre, spesielt de jeg vil ha.. Men fotografering er jo gratis sånn ellers, det er bare utstyret som koster en del.

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?
Jeg blir egentlig inspirert av omtrent alt! En tur i Oslo gir meg kjempemasse inspirasjon; bygninger, mennesker, tiggere, kafeer, parker... Alt dette er med på å gi meg inspirasjon. Jeg får også en del inspirasjon av å se på film og andres bilder (blogger, hjemmesider, Flickr). Det finnes ingen grenser!






















Eventuelt: (Noe mer du vil fortelle?)
Ellers vil jeg si at dere aldri må gi opp - uansett hva dere driver med! Ingenting er umulig for den som jobber hardt for det de vil.

Tell us what you think!

Siv
xxx

Ps. Bli med i interesseportrettet, da vel! Send en mail til siiiv95@hotmail.com og legg igjen en kommentar under her! Du kan skrive om den hobbyen som interesseren akkurat deg ;D


/Bildene er alle linket tilbake til Silje. Jeg valgte fra portofolioen hennes!

29 kommentarer:

  1. Gøøy :D Takk for fine ord!

    SvarSlett
  2. Shit! Så utrolig flink til å ta bilder! :)

    SvarSlett
  3. Utrolig fine bilder!

    SvarSlett
  4. Flott interesseportrett.=) en blogg jeg må sjekke ut:)

    SvarSlett
  5. ÅÅ, jeg elsker også fotografering, men er ikke særlig flink enda :)

    SvarSlett
  6. Åååh, så fint! Silje ser kjempeflink ut, sååh jeg tror jeg har fått ny blogg å følge på bloglovin!


    sv; haha, ja ikke sant. men det er faktisk ikke dama som synger om jeg husker riktig, er visst kona til mannen bak det hele som synger ^^,

    SvarSlett
  7. Sv; jaa, ikkje da at eg ikkje kan klara da.. men eg glømmer jo ut å gi dei vatn eller skifta vatn i denna situasjonen!:p haha :D
    no kan blomane bløma og sjå fine ut til alle årstider, og om eg gir dei vatn eller ikkje! :)

    Heilt sant! :D
    derfor er da dumt at den skal vekk :(
    har heldigvis ein til med fleire ting, men ikkje på samme nivå i da heila :(

    SvarSlett
  8. Så utrolig flotte bilder!!

    SvarSlett
  9. Very nice :)

    Sv: thanx haha :)

    SvarSlett
  10. dette er en blogg jeg uten tvil skal skjekke ut. Nydelige bilder her, i alle fall.
    fin ide med interesseintervju, siv :-)

    SvarSlett
  11. Hun er knall flink! Morro med interesseportrett. Kanskje jeg slenger meg med? Slenger inn en mail til deg nå :)

    SvarSlett
  12. Kjempefint interesseportrett, fikk veldig lyst til å sjekke ut bloggen hennes!

    SvarSlett
  13. Fint interesseportrett og kjempe fine bilder!:)

    SvarSlett
  14. Finfint interesseportrett og Silje Louise er virkelig flink! :) Foto er en flott hobby!

    SvarSlett
  15. sv: maaaat er alltid flott :)

    SvarSlett
  16. Åh så bra. Nydelige bilder også :)

    SvarSlett
  17. Er så glad i disse interesseportrettene dine! Silje Louise er kjempeflink! :D

    SvarSlett
  18. Flotte bilder!

    Sv: Nei, de er litt spesielle...Men sååå kule!! Har et innlegg om de lenger ned også, hvor du ser de litt bedre.

    SvarSlett
  19. omg så sykt fine bilder :D

    SvarSlett
  20. Kjempefine bilder! Likte spesielt det nederste. :)

    SvarSlett
  21. ser ut som ho tar utrolig fine bilder i alle fall! :)

    SvarSlett
  22. Herlige bilder :-)
    skal sjekke den ut <3

    SvarSlett
  23. Så fint intervju! og veldig, veldig flotte bilder :)

    SvarSlett
  24. Tusen takk for koselig kommentar som varmer en amatørs hjerte :3 Jeg liker'E!

    Liker sånne portrett. Savner det. Ser det ikke så ofte nå lenger enn før da det var populært. Men kanskje like greit, så er det mer interessant å lese de få som holder på med det :) Good job!
    Kanskje jeg skal ta å sende inn en liten mail til deg om ønske om portrett. Men du har jo og nettopp hatt foto, håh.

    SvarSlett
  25. oj, så flink hun var! så mange fine bilder :D

    SvarSlett
  26. Ah, så mange fine bilder! :D

    Jeg misunner de som brenner for fotografi. Skulle så gjerne ønske at den lidenskapen kom tilbake til meg!

    Stå på sier jeg bare! :D

    SvarSlett