19.10.2011

No bodybuilding på meg

Jeg har alltid hatt lyst på en personlig trener. En som kunne sette opp et personlig treningsprogram, presse meg til å yte mitt ytterste og at jeg til slutt står igjen med den kroppen. Dere vet sånne trenere som kjendisene har? Men etter i dag tror jeg at jeg går bort fra den tanken...






















Muskler og trente kropper ser bra ut, og ulikt mange synes jeg sixpack på jenter er okay. Men da den gyldne middelvei; det kan bli for mye av det gode. For å få en kropp som de jeg tenker på, da må man trene. Og trene. Og trene enda mer. Og etter dagens gymtime er ikke det noe mål for meg. Vi hadde styrketrening, og jeg har aldri vært med på noe tyngre enn det. Bare oppvarminga tok nesten knekken på meg, og det at jeg klarte å fullføre, være med på alle øvelsene uten å klage én eneste gang, det er ei svær bragd. Det var nemlig på hengende håret at jeg ikke gikk og satte meg på benken etter et par øvelser. Jenta som hadde oss i gym i dag går tredjeåret, og jeg har respekt for at noen faktisk er trent som det. Men da jeg svettet som en gris, hadde melkesyre i beina og holdt på å gi opp, da tenkte jeg at jeg ikke trenger den kroppen som jeg snakket om i sted. Om jeg må trene som det i dag, hver eneste dag for å oppnå en "perfekt" kropp, da orker jeg rett og slett ikke.

Work Out

Det var ikke behagelig. Det var... helt forferdelig. Jeg er bare ærlig. Sirkeløvelser, med fem forskjellige øvelser, der vi gjorde alle tyve ganger før vi skyndta oss over på neste. Også gjorde vi alle fem øvelsene på nytt. Men etter det, ventet det samme opplegget i ny innpakning (eller var det nytt opplegg med en annen innpakning?) Nye øvelser i det samme tempoet. Nedsyking. Jeg hang i og gjorde øvelsene riktig, selv om jeg ikke klarte å gjøre de vanskeligste versjonene. Og etter melkesyre til tusen, spurta vi. Sprang, om du heller vil ha det servert sånn. Men uttøyinga, den var deilig. En bedre følelse enn uttøying etter ei sånn økt, den skal dere lete lenge etter! Her i gården er man stolt av å løpe på tredemølla en gang i uka, for det er ei forbedring på hva jeg har pleid å gjøre. Kondis kan jeg godt trene, men noen muskelbunt kommer jeg aldri til å bli!

Hva slags tanker har dere om trente kropper og trening?

Siv
xxx

/Bildene er, som alltid, linket

41 kommentarer:

  1. Jeg liker IKKE for mye muskler! Men, jeg burde absolutt trene mer! Tror jeg skal komme i gang.. snart! ;)

    SvarSlett
  2. Åh, men sånt blir man jo vant til :) Har selv PT noen få ganger, som setter opp treningsplan til meg og skjekker på fremgangen, og vil ikke akkurat skryte av det..

    Jeg må ta vektene så tungt at jeg så vidt klarer tre repetisjoner, og skal liksom klare 10x3 eller 15x3 av det. Er jo helt ødelagt i flere dager etterpå :p Nå er jeg syk og har treningspause, så skal bli morsomt å se hvor støl jeg blir når jeg starter med programmet igjen..

    SvarSlett
  3. Kanskje du er mer typen til å bygge muskler ved å bruke naturen utenfor?
    Jeg kommer aldri til å sette en fot på noe treningsstudio, det er forsyne meg det kjedeligste stedet å være..

    SvarSlett
  4. synes sånne "kjempe-muskler" på jenter er noe fint, ikke på gutter heller :/ men jeg vil gjerne ha en kropp som ser veltrent ut.. lol ;p

    SvarSlett
  5. synes det er bra noen orker å trene så mye. Men kjempe mye muskler er verken pent på gutter eller jenter. :p // JAVISST, bare å komme det. Skal ordne negler til deg jeg ;D

    SvarSlett
  6. For mye muskler er ikke bra, for lite muskler er heller ikke bra. Mener at passe er best ;) litt mer usikker på hvor jeg hører til her da..

    SvarSlett
  7. For mye muskler er virkelig ikke pent! Jeg løper en del, men formern varier veldig, og styrke, vel, trener jo en del styrke, men må si at det er en slakk oppoverbakke i forbedring :p

    SvarSlett
  8. Jeg synes muskler er fint, jeg. Men styrketrening er ikke min sterkeste side...

    SvarSlett
  9. Hehe kjenner meg igjen i det du skriver...kondis har jeg ikke. Føler alltid jeg har hatt dårlig kondis uansett om jeg har trent mye eller lite. Nå blir det lite, for jeg har ikke tid. Når man er på skole og så jobb fra 08 - 20, da er ikke trening første pri de få timene man har fri!

    SvarSlett
  10. hahah, aw. jeg har jo trent håndball i 13 år, så har på en måte hatt 'personlig trener'. savner det mer enn noe annet, blitt sofagris liksom. fyfaen. elsket trening en gang i tiden..

    SvarSlett
  11. hehe! men da er jo du fortsatt syk. jeg blir ikke syk. ble ikke syk nå heller, gitt.

    jeg liker trent/tynt. jaffal på megselv (selv om jeg enda ikke er så veldig trent eller så utrolig tynn...)

    elsker tynne gutter. men okei at de er litt trent òg!

    SvarSlett
  12. Etter å ha trent mye kondis og styrke et par uker nå, så synes jeg det er herlig. Det føles like hardt og jævlig ut hver eneste gang, men det er litt deilig å kjenne at man klarer presse seg litt lengre for hver gang :-D

    Jeg kunne gjerne vært veltrent, men det holder også å være såpass godt trent at jeg klarer å holde ut med Linas evige energi :-D

    SvarSlett
  13. Ahh, ja - det hadde vært herlig!!!
    Etter jeg flyttet til England har jeg ikke hatt tid til trening for å si det slik. Får håp jeg får litt bedre tid snart og at jeg kommer over det at jeg faktisk må trene alene..

    SvarSlett
  14. Va jo ikkje så ille da Siv ^^ men æ hadde 2 tima styrke trening å en time dans etter det, fy æ e øddelagt nuh : o syns d e veldi deili å træn, før så go følse etterpå!

    SvarSlett
  15. for det første har jeg IKKE tid til å trene... og for det andre så hjelper det ikke å trene på meg.. jeg spiser sunt, trener hver dag men like feit uansett... så jeg gidder rett og slett ikke, tar heller frem trombona og spiller litt!:D

    SvarSlett
  16. Det hadde vært herlig med en personlig trener, tror jeg hadde elsket det!

    SV: Det var ikke akkurat barnepass, broren min er 16 år, hehe så det ble mer ungdomspass :p

    SvarSlett
  17. Tipper det er noen som er litt støl i morgen ;)
    Husker vi gjorde noe lignende, bare at vi også måtte hoppe fra et rekkverk en etasje opp og ned på en tjukkas. Tror aldri jeg har vært så sliten, så all respekt til de som virkelig orker å trene skikkelig.

    SvarSlett
  18. Jeg skulle gjerne hatt en godt trent kropp, men finner sjelden ork til å trene. Så jeg forstår deg godt! ;)

    Sv; Ja, det er jeg helt enig i! :) Tusen takk! Jeg er heller ikke så begeistret for alle de forskjellige tallerkenene i en hylle. Er forskjellig mønster på alle mine også, men de matcher og hører sammen, i hvert fall. :)

    SvarSlett
  19. For mye muskler er hverken fint på jenter eller gutter i min mening:)

    SvarSlett
  20. Haha, huff - hadde akkurat samme tankene på vgs og ungdomsskolen! Men elsker styrketrening nå, og det tror jeg har litt med øvelsene og tempoet jeg kjører. Et tips er å ordne en plan og prøve å legge merke til fremgang - man trenger heller ikke å kjøre den (fordømte) planken eller armhevinger for å trene styrke.

    Jeg f. eks elsker rygghev, handtler på 10 kg i hver hånd mens jeg ligger på benk, fotøvelser med apparat, hev og senk med beina liggende på ryggen og så videre :) Er ikke av den typen som liker å løpe på mølla time etter time skjønner du ;)


    // Bra at du liker den :)
    Haha, er ikke så vanskelig – kan godt lage en tutorial, for det er faktisk kjempeenkelt (og flere måter å gjøre det på) ;)

    SvarSlett
  21. Trening er bra for både kroppen og toppen. Et trent hjerte varer lengre og gir mer oksygen og næring til hjernen. Bare synd at dørstokkmila er så lang... Litt trening er dog bedre enn ingen trening!

    SvarSlett
  22. kanskje du burde ha begynt roligere? for nå har du jo blitt helt skremt fra trening: Ikke bra!

    SvarSlett
  23. Det er ikke gøy når man får en slik opplevelse av trening, for egentlig er det jo gøy. Det kan hende at hun kjørte dere hardt ut i fra sitt eget nivå, men når de fleste andre er på et alvere nivå, må man tilrettelegge :D Trening skal være slitsomt, men også gøy!

    Men det som ER gøy er at når man begynner å trene merker man gradvis forskjell. Husker da jeg begynte for noen år siden, og da jeg en gang måtte løpe til bussen. Jeg var sliten da jeg kom frem, men jeg var ikke ødelagt. Det var liksom "greit" å måtte løpe :D Da følte jeg virkelig at jeg hadde fått igjen for treningen til en hverdagslig ting.

    SvarSlett
  24. Å herre, jeg som elsker å trene hatet til og med gymtimene og den dritt sirkel-treningen!! Det er slitsomt å bli presset på den måten, jeg liker heller ikke det=) Heldigvis fins det såå mange andre GØYE treningsmetoder Siv!! Hihihi :-D

    SvarSlett
  25. Kjente jeg ble sliten bare av å lese om det! Selv liker jeg styrketrening best, men det kan vell være fordi det er det jeg har fokusert på igjennom hele livet. Kondisjonstrening syns jeg både er kjedelig og slitsomt. Har prøvd personlig trener én gang, og syns det var helt greit.

    Men for min del blir det alt for slitsomt og skulle streve igjennom livet, bare for å ha "den perfekte kroppen".

    SvarSlett
  26. Har prøvd å få trent stryke lenge,men jeg greier aldri å holde det lenge så det blir noe resultater. Kondisen min jeg sliter med:P

    SV;Ja, er greit å få sjekket føflekker:) fleste er ufarlige!

    SvarSlett
  27. hehe:) skjønner hva du mener.... Viktigste er å ha en sunn kropp, og det er forskjell på å ha trening som en hobby eller en livsstil. hobby messig betyr sunn kropp med litt trening, livsstil betyr trening trening trening og atter trening, aldels ikke en livsstil for meg.

    SvarSlett
  28. Jeg liker ikke for mye muskler.. Fast og litt markert er ok, men stopper liksom der for min del :P

    SV. Ja det kan du si, Siv <3 Det er passe frekt av han. Heldigvis er forsikringsselskapet enige med meg. <3

    SvarSlett
  29. Sirkeltrening er noe herk. Usj, jeg grøsser bare av tanken!

    Jeg er mer fan av treningsstudio og styrketrening med vekter. Da kan jeg tilpasse treningen etter hvor mye jeg tror jeg kan klare og pushe meg selv. Og så liker jeg å løpe ute. Det er fint! Jeg kunne egentlig tenkt meg en personlig trener til å pushe meg skikkelig, men studentøkonomien sier neeeej. :(

    SvarSlett
  30. Æ kan bli din personlige trenar siv :D

    SvarSlett
  31. Hakke noe tanker. Jeg har veldig stor forbrenning så slipper og tenke på og trene hele tiden :)

    SvarSlett
  32. Jeg blir aldri noen bodybuilder, men har et mål om å trene mer styrke fremover. Det er tungt i begynnelsen ja, men det blit jo bedre og bedre for hver gang. Øker mestringsfølelsen når man kan legge på mer og mer etterhvert:)

    SvarSlett
  33. Jeg er opptatt av å trene og holde meg i god form, men jeg gidder ikke å sulte meg for å bli syltynn;)

    SvarSlett
  34. trur du bære bynte litt førr hardt :p e masse enklare om du bynne rolig og tar litt meire etter kvær gång :)
    meeen ingenting e bedre enn følelsen etter at du har trænt skikkelig!

    SvarSlett
  35. Jeg elsker trening og resultater! godt tips, er for deg å få friskhus kort, 399,- hver mnd, bindet i 12mnd, med kulturkortet. Du får gratis veiledning (de setter opp et skjema med øvelser som vil gi deg resultater. . . etc. De ordner ting for deg for 10x mindre peng enn en personlig trener gjør.

    SvarSlett
  36. PS! det er tungt de første gangene men når du blir vant til det. . . legger du ikke merke til det så mye. . . det blir lettere. Jeg syns ting er lettere nå!

    SvarSlett
  37. Men var det ikke herlig etterpå? Du trenger ikke kjøre sirkeltrening hver gang, men den dagen styrketreningen blir for lett da er du på feil vei..! Og ikke minst så gjennomførte du, det vil si at neste gang blir det lettere igjen ;)

    SvarSlett
  38. Det hørtes helt jævelig ut egentlig. haha :-)
    Syntes det er pent med en mellomting jeg. Viktigste er jo at folk er fornøyde med seg selv.

    SvarSlett
  39. Huff de driver på med sånt ennå ja? Synes det blir litt kjedelig altså, mulig jeg har fortrengt det verste fra mine gymskoletimer. Husker bare det jeg elska derfra jeg;) Sterkt av deg å gjøre en sånn innsats! Du vil kjenne den ennå mer i dag vettu og kanskje på mandag til og med om du er heldig! Jeg liker veldig godt å trene styrke, men det må være variasjon og ikke bare tunge ting hele tida. Man dør lissom litt og gir opp. Jeg fikk frysninger nedover ryggen min da jeg leste her på begynnelsen. For i neste uke skal jeg og min "pt" gjøre noe jeg aldri har gjort før! Glad jeg bare skal kose meg med vanlig trening i helga;)

    SvarSlett
  40. min tanke om det er at du ikke burde la deg skremme vekk av én time med styrketrening som var fæl. man trener styrke og blir sterkere og sunnere selv om man kanskje ikke får verdens fineste kropp, hvis man trener litt roligere enn det der et par ganger i uka. og det er jo bedre å trene rolig og faktisk trene, enn å ikke trene i det hele tatt? det er hva jeg syns. trening skal være gøy og skal få en til å føle seg bedre, og hvis det ikke gjør det er det ikke noe vits i.

    SvarSlett
  41. Uff, nei, jeg er så enig!

    Ikke er jeg fan av mye muskler heller. Verken på gutter eller jenter! Gutter med en overdrevent six-pack minner meg litt om sprøytejunkier.. Eller noe i den duren.

    Jeg har et bilde av hvordan jeg skulle ønske kroppen min så ut. Men jeg er desverre for lat til å gjøre noe med det!

    SvarSlett