06.05.2012

Å tro

Religion er egentlig noe av det rareste som finnes: Det er så mange av dem, og denne ene uenigheta har vært grunnen til de aller fleste kriger som står skrevet i historiebøkene. Du har andre verdenskrig som et klinkende klart eksempel. Men alle religionene grunner alle på det samme prinsippet: Å være et godt menneske.

Change - Religion

Jeg har vokst opp i et sekualisert hjem: Vi har ikke vært familien til å be bordbønn eller snakke om Gud, selv om vi dro i kirka på 17.mai. Men på tross av dette, har jeg alltid hatt lyst til å tro: Tro på noe større, viktigere og allmektig. Kanskje kommer det av at søsters og jeg var med på søndagsskole (på onsdager..) sammen med resten av bygdas unger, der vi sang, spiste kjeks og tegna. Det var ganske fint, for ingen ble tvunget til å tro noe som helst - de ville bare at vi skulle lære og ha det gøy. Nettopp dette er måten å gjøre det på - la folk velge selv hva de vil tro på, etter at de har blitt opplyst om mulighetene de har. Å tvinge folk, uansett om det er med trusler om å havne i Helvete eller å bli skjært halsen over, blir helt feil. Religion er ikke et produkt man kan selge.

Religion is nothing but.......sheer Magic [Explored]

Det er ikke troa i seg selv jeg er i mot. Jeg ser jo tross alt på meg selv som en kristen (med inntrykk fra humanetikken, forskning, bøker og andre religioner). Det er den helligste av de hellige jeg tviler på - Bibelen. De fleste av evangeliene (fortellingene om Jesus) ble for eksempel skrevet 200 år etter Jesus døde. Bare det i seg selv viser hvor misvisende de kan være - de som levde så lenge etterpå, hadde ikke engang møtt mannen. På 300-tallet, da prestene skulle samle tekster til det som i dag er Bibelen, gjennomgikk tekstene kraftig sensur. Alt som fikk Jesus til å framstå som en vanlig mann, ble sensurert bort. Paven skrev brev om at ting skulle fjernes, og at ingen måtte snakke om disse detaljene. Mange tekster fikk ikke være med i Bibelen, og ved å utelate sånt, får man ikke helheta fra denne helligdommen. Det er ikke engang alt evangelistene er enige i!

Og når man da vet dette, høres det så feil ut å skulle ta det som står i den helt bokstavelig. Disse historiene er metaforisk, og de fleste troende og historikere har hver sin tydning på dem. Mennesker er utstyrt med en hjerne, og den er til for å tenke med, ikke for å slå opp i ei bok når man ikke vet hva man skal gjøre. Kjenn etter med hjertet - hva føles rett? Blir det galt, så har man lært av det. Bibelen kan være som ei rettesnor, men ikke noen fasit. Derfor synes jeg det blir feil å peke på den, og si at "vi blir befalt av Bibelen til å..."

220 366 - Secret number 10 : I don't believe in god or religion

Troa står sterkest når du kan ta i mot kritikk. Om kirka (som en metafor på folk som tror) ikke tåler kritikk, kan ikke grunnmuren være særlig stødig. Det er her ei av de sist leste bøkene fra min side, kommer inn. "Hellig blod, hellig gral", som var inspirasjonen til Dan Brown. Jeg skal ikke skrive så mye om den her, for den var tykk med mye research og godt dokumentert stoff. Det gikk ut på Jesu etterkommere, hvordan Bibelen er feil i forhold til datidens samfunn og uenigheter, Sion-ordenen, tempelherreridderne og den hellige gral. Det er ikke greit å vite hva man skal tro, men om du er interessert i å lære mer, er denne boka super! Om den blir for tørr, er også "Det tapte symbol" av Dan Brown utrolig spennende, og den vil få deg til å tenke helt annerledes om religion.


Jeg vet ikke nok om Bibelen til å kunne bekrefte eller avkrefte noe. Ikke vet jeg nok historisk heller. Men jeg vet at man kan være kritisk, uten å miste troa. Man kan tro, selv om man ikke følger Bibelen slavisk. For hva hjelper det vel å rope om at man er kristen, om man allikevel ikke gjør som Jesus sa - å være et godt medmenneske. Jeg synes alle kan tro det de vil, for man skal ha takhøyde og respektere folk - Om man vil tro på Darwin, Allah, Buddha, Muhammed, seg selv eller noe helt annet. Jeg vil ikke defineres av det jeg tror på, men om jeg er et godt menneske eller ikke.

Siv
xxx

/Bildene er linket. Bok 1, bok 2

36 kommentarer:

  1. Eg elskar bøkene til Dan Brown! :)

    Og eg likar å grubla å spekulera på alle dei store spørsmåla! Så innlegg som desse er alltid kjekke å lesa!

    SvarSlett
  2. Darwin er jo genial. Har ikke lest selve bøkene hans, bare om han gjennom andre bøker. Jeg som er stor fan av psykologi og evolusjon, vel jeg skjønner kristendommen og andre religioner som noe noen kan tro på, noe som er skapt av mennesket for å ha mening med tilverelsen, og det respekterer jeg. Jeg går jo på en kristen privat skole for å bli sykepleier sammen med mange som virkelig tror, og når jeg respekterer deres syn, må jo de respektere mitt også?

    For mange ganger får man jo høre det, at man må respektere andres syn på ting. Men da må jo de som tror være tolerante og respektere oss som ikke tror?

    Bra skrevet Siv! ;)

    SvarSlett
  3. Nok et suverent innlegg fra denne kanten. Velformulert!

    SvarSlett
  4. Et bra og reflektert innlegg Siv. Du er så flink til å skrive at det kan ikke beskrives.
    Jeg tror bibelen er den største historie boka som noen gang har eksistert, grunnet det du skriver; at bibelen ble ikke til før mange hundre år etter jesus tid. Det er sikkert ting i bibelen som stemmer, og ting som er beskrevet har nok skjedd, men jeg ser ikke på meg selv som en kristen. Jeg tror ikke at det er en gud oppi himmelen som kikker ned på oss, men jeg tror at det eksisterer større ting enn oss selv, ting vi ikke har kontroll over selv, ting vi ikke kan se og føle. Verden er ikke A4, og jeg tror også at religion er grunnen til mye krig og elendighet i verden, noe som også er blitt bevist.. Selv går jeg i kirken når det er bryllup/begravelse/ og konfirmasjon, ellers så er det er sted jeg tilbringer minimalt med tid.. men jeg er også veldig fasinert av kirkene i utlandet, de er så mye mer fargerike enn de her i Norge, det er så utrolig mye kunst og utskjæringer som gjør at det ikke går ann å bli fasinert..
    okey, nå sporet jeg visst littt av.. :)

    SvarSlett
  5. For ein flott tekst, Siv! Eg tykkjer ein må sjå på det Bibelen metaforisk prøver å fortelje, ikkje ta historiane bokstaveleg. Og det den prøver å fortelje oss er jo som du seier: at me skal vere gode mot kvarandre. Og det er grunnlinja i dei fleste religionane eg har kunnskap om: å vere god og tru mot seg sjølv og andre. Det er mange forskjellige måtar å tolke det på, men det er i alle fall slik eg tenkjer! Eg plar ikkje tenkje på meg sjølv som religiøs, men eg vil alltid vere snill!

    SvarSlett
  6. for et utrolig fint innlegg. jeg tror, men ikke på gud eller denslags. har min egen lille religion, hihi. men om jeg måtte velge, så er nok det jeg tror på nærmest buddhismen. det synes jeg forresten er en veldig fin religion. og btw - du skjemmer meg bort med kommentarene dine!! kos ^^

    SvarSlett
  7. Jeg gikk også på søndags skole på tirsdager før med øyas barn. Jeg synes det er domt folk krangler og har krig pga religiøse troer. Folk må tro på det de selv vil!

    SvarSlett
  8. Du er så flink med ord Siv! Selv er jeg hardcore Darwin-tillhenger, og tror ikke på noe så lenge det fins handfaste beviser for det. Men i niende klasse så var naturfagslæreren permitert i tre måneder, og da fikk vi inn et medlem fra Jehovasvitner som stand-in lærer. Ohmy så gøy tror jeg aldri naturfag kan bli igjen: "DET DERE SER I DENNE BOKEN ER OPPSPINN, IKKE LES DET, IKKE LÆR DET, TRO PÅ GUD, AMEN AMEN". Aaah.. livssyn <3

    SvarSlett
  9. Folk legger ulike ting i ordet respekt, fordi vi har ulik historie og erfaringer. Når vi kommer fra ulike kulturer blir det vanskelig å enes om detaljene i utsagn som at alle er like mye verd. Hva innebærer det? Fordi vi ikke definerer det oppstår misforståelser og konflikter i verste fall. Religion er kanskje mest av alt følelser?

    SvarSlett
  10. Jeg tenker også mye på dette med tro. Som barn følte jeg meg kristen, fordi det lærte vi på skolen at vi skulle være. Men det stakk ikke - eh - særlig dypt, om man kan si det slik. Tidlig i tenårene kom tvilen, og det at jeg på et eller annet nivå trodde det fantes en slags "gud", hindret meg ikke i å banne, feste, til og med naske i butikken! Jeg har nære venner som er personlig svært kristne, og pga dem følte jeg at jeg stadig gjorde meg "tilgjengelig" for Gud. Det er det de troende sier man skal gjøre, "åpne seg for Jesus", så vil han gi deg et tegn, eller en følelse, også blir du kristen. Vel, for meg funka det ikke. Jeg var på vekkelsemøter, i frikirken og på div. arrangementer, men Jesus grep aldri tak i meg. Som 18 - åring søkte jeg meg inn på kristen høyskole - ikke fordi den var kristen, men fordi jeg kunne studere journalistikk der uten å ha 6,2 i snitt. Det ble mitt vendepunkt, jeg skjønte etter dette at jeg aldri ville bli kristen. Jeg møtte mange fine folk, både religiøse og ikke - religiøse. Men religion er ikke for meg. Jeg tror det fins mange krefter vi ikke kan se, men ikke på noen Gud.

    Takk for et supert innlegg! :) Jeg har nettopp lest ut boka Tapte symbol, var utrolig skuffa over slutten, som bare ble babbel syns jeg - men ellers superbra!:)

    SvarSlett
  11. fint skrevet Siv. Jeg har egentlig ingen tro selv, utenom å prøve å bevare troen på meg selv :)

    SvarSlett
  12. Supert skrevet, Siv! Det virker som vi mener mye av det samme! :)

    SvarSlett
  13. Jeg er medlem av statskirken, men kristen er jeg ikke - det er altfor urealistisk for min del. Man hadde blitt kvitt veldig mange problemer dersom det ikke fantes religioner :)

    SvarSlett
  14. Kjempefint formulert! Jeg kommer også fra en familie der Gud ikke er noe spessielt samtaleevne, men vi går i kirka på jualften, 17. mai osv. Selv tror jeg på noe som finnes. Om det er Gud eller noen andre, tror jeg på at det er noen som har eksistert et sted som er litt annerledes enn andre. Helt siden jeg var lita har jeg alltid lurt på hvilken person som vet hvor mange meter jeg har gått i løpet av hele livet (er ikke død enda da.. :) ) eller hvor mange trær det finnes på jorda. Sånne ting fascinerer meg, skjønner du! : )

    Jeg liker at du tar opp sånne interessante tema, Siv, og du er så flink til å skrive og formulere! :)

    Ha en fin uke :)

    SvarSlett
  15. Så veldig, veldig enig - som å lese om meg selv det her!

    SvarSlett
  16. Jeg er kristen! Og jeg er stolt av det! :)

    SvarSlett
  17. noen ganger glemmer jeg hvor ung du er, fordi du snakker med så mye livserfaring og innsikt.
    Men det er bare positivt ment altså!

    jeg har ikke lest de to bøkene du nevnte men har lest både da vinci koden og engler og demoner og ser godt hvor dan brown vil vi skal gå. altså tankemessig, han vil vi skal ha en egen mening om religion og tro..

    det er jo derfor slike bøker er en stor synd hos kirken f.eks.
    spennende tanker rundt et tema man kan diskutere opp og ned, frem og tilbake så lenge man lever, man finner aldri et perfekt svar, men mange muligheter :)

    SvarSlett
  18. Bra skrevet! Jeg er døpt og konfirmert kristelig, men kristen er jeg ikke - det er altfor urealistisk for min del. Men jeg tror kanskje verden hadde vært et bedre sted uten religioner og den slags. Da hadde man kanskje vært mer enige i forskjellige ting.

    SvarSlett
  19. Enda et bra skrevet innlegg! Og det er den siste setningene du skriver som er så sant, så sant!

    SvarSlett
  20. kjempebra skrevet! jeg blir stadig overrasket av at du skriver så mange bra innlegg. Tar det aldri slutt på innsikten din, og kunnskapsrike ord? Jeg kan si meg veldig enig i det du har skrevet. Jeg er selv kristen, men for meg handler det om å tro på det man selv ønsker, og som du sier; være et godt menneske!! ;) Jeg syns at ale kan få ha den troen de selv ønsker, og det spiller egentlig ikke en stor rolle om de vil være kristen, muslim, eller buddist eller noe som helt! Jeg ønsker å være et godt menneske, og vise det gjennom mine handlinger.

    SvarSlett
  21. Du har tydeligvis tenkt mye på dette! Det finnes mer mellom himmel og jord enn andre steder...! Gud er god, "han" er alle steder og i alle ting. Hvem er Gud? Gud er ingen, "han" er alt. Religionsboka er en rettledning til hvordan man skal leve. Gud tilgir dine synder. Det er ikke mulig for mennesker å være bare god! Ha respekt for deg selv og andre. Jeg vet du er et fint og godt menneske som møter andre med et åpent sinn.

    SvarSlett
  22. Tro og religion kan føre til både godt og vondt. Tidene endrer seg, og det bør også religionene gjøre. Det som var greit for flere hundre år siden, passer ikke inn i nåtid. Ingen bør heller ikke bli påtvunget en tro. Man står selv fritt til å tro hva man måtte ønske.

    SvarSlett
  23. Tro er en underlig greie. Jeg tror på at det finnes mer enn det vi ser, men jeg vet faen ikke hva. :)

    SvarSlett
  24. Så utrolig bra skrevet. Jeg synes alle bør få ha sin religion og at dem ikke påtvinger det en tror på til andre som ikke tror. Man bør ha så pass stor respekt for hva andre tror og ikke tror på synes jeg. Selv har jeg min barnetro. Vi er ikke en familie vi heller som ber bordbønn for hvert måltid, men jeg ber aftenbønn selv nå når jeg er 26 år. Det har liksom hengt med meg fra barndommen. Jeg tror på at det er noe mer mellom himmel og jord enn vi tror, og uansett hva det er så er det godt og ikke vondt. Kjærligheten er uansett den samme i hver religion, men vi mennesker oppfatter kjærligheten forskjellig, derav er det mye vondt som kommer med reliligion. Men uansett er det likt i alle, tro, håp og kjærlighet, men størst av dem er kjærligheten.
    Jeg har alltid synes det er koselig å gå i kirken, bortsett fra begravelser. De to siste jeg var i en kirke nå var det begravelse og derfor har jeg litt problemer med å gå i kirken med det første nå, da det var bestekameraten til min bror som vi begravde ene gangen og en tidligere kollega på lille juleaften..så akkuratt nå så kommer jeg ikke til å gå i kirken med det første, med mindre det er dåp eller bryllup. Men man trenger jo ikke å gå i kirken for å ha sin barnetro.

    SvarSlett
  25. Oj, for et innlegg! Kan få hvem som helst til å tenke. Jeg studerte religion i fjor faktisk og ble kanskje litt klokere på hva jeg tror på og ikke tror på! :) Syns religion er utrolig facinerende og spennende!

    SvarSlett
  26. Kjempefin tekst! Og takk for boktips, jeg fikk veldig lyst til å lese "hellig blod, hellig gral".

    SvarSlett
  27. Så bra skrevet! Jeg er katolsk selv, og er kritisk til noen av tekstene som står i Bibelen, regler og lignende som kirken har.. Men det betyr ikke at jeg er mindre troende for det. Jeg var på katolsk ungdomsleir i påsken, og fant ut at "Adam" betyr "mennesker" på hebraisk, så det Adam og Eva holdt på med, kan vi ikke kalle incest, Bibelen ble bare skrevet på en annen måte da. Synes det var litt kult, jeg! :)

    xx TraN

    SvarSlett
  28. Kjempebra skrevet! Du skriver virkelig kreativt og ikke minst veldig modent! Utrolig interessant å lese.

    Etter min mening er religon et nokså vanskelig emne. Det har som du sier ført til en del konflikter og ikke minst kriger. For mange kan det blir sett på som konfliktskapende, men samtidig prøver religionene å vise det gode i mennesket.

    Husker at jeg spesielt spekulerte på kristendommens betydning i Norge under vikingtiden. Mange i klassen så på kristendommen som en grusom religon, for Olav den hellige drepte tross alt mange mennesker som ikke ville bli kristne.
    Samtidig førte kristendommen til et bedre menneskesyn og ikke minst kvinnesyn. Kvinnen ble ikke underlagt mennene like mye, og det ble viktig å se på menneskets godhet og verdier.

    Jeg ser på meg selv som kristen, men jeg er selvfølgelig nokså kritisk til noen av historiene. :)

    SvarSlett
  29. jeg er selv kristen, og kan også ofte være kritisk til bibelen... Men det viktigste for meg er det å være et godt menneske, å behandle andre som man selv vil bli behandlet og respektere andre. Jeg synes det rett og slett blir ekkelt når religion blir tatt helt bokstavelig og menneskeliggjort sånn at mange mister det budskapet om å være god mot andre... Veldig fint skrevet innlegg! :)

    SvarSlett
  30. For et fint innlegg! Selv kommer jeg fra et kristent hjem, men jeg mener at alle må kunne bygge sin egen trosretning. Nå har jeg en religion som egentlig består mest av Star Wars!

    SvarSlett
  31. Fint skrevet, =) Religion er virkelig noe rart ... uten den hadde kanskje alle vært mere venner, mens nå er mange fiender!

    SvarSlett
  32. Mye interessant her som jeg ikke visste :-) Er utrolig hvor mye religion kan gjøre med verden, og hvor mye uenigheter som kommer ut av det, selv om alle egentlig bygger på det samme, som du sier. Mange tror jo, for å ha noe å tro på, og det syns jeg er helt greit. Det er kjekt å tro, men jeg mener man ikke trenger å bli fanatisk :-)

    SvarSlett
  33. Utrolig godt skrevet, Siv! Jeg tror ikke på noe selv.. og jeg blir forbanna på folk som bruker religionen sin til å utøve makt, krige, dømme andre, eller forkynne for andre. Det bør være en veldig personlig ting, som man bør holde for seg selv.

    SvarSlett