25.05.2012

Eksamen

Jeg føler meg veldig tom etter ei ukes intens mattejobbing og en ræva eksamen. Og jeg er ikke den som vanligvis tenker at jeg har gjort det dårlig, så denne gangen gikk det faktisk dårlig. Jeg svarer alltids på oppgaver, og da også noe som jeg faktisk tror er overbevisende. Denne gangen gjetta jeg på måfå, og det føles forferdelig. Jeg skjønte ikke en brøkdel av oppgavene; Jeg som har 6 i matte!

Exam week :/

Jeg synes egentlig prinsippet rundt eksamen er patetisk. Når man kan være god året rundt og levere gang på gang, også har man én dårlig dag, og hele snittet blir trukket ned. Da blir det litt av det motsatte av det vi blir fortalt: "Det gjør ikke noe om du dummer deg ut én gang". Jo, om det er eksamen, så er det den ene gangen det faktisk gjør noe. Og når oppgavene på eksamen er så vanskelige at man ikke skjønner bæret, selv om man har jobba som en helt, da synes jeg utdanningsdirekoratet kan sette seg i skammekroken. De kan jo teste hva vi kan ved å bruke oppgaver som ligner litt mer på det vi har jobba med gjennom skoleåret. Vil de at vi skal feile hele gjengen? What an evil bunch!

Exams

Og når jeg da tenker som jeg gjør, skjønner jeg meg ikke på de som trekker på skuldrene og sier: "Jeg synes det er bra at vi får en gratis karakter". Whooot? Joa, de som har bare karakterer som vipper på stryk, de kan kanskje få snittet trukket opp med en någet bedre eksamenskarakter. Siv derimot, hun har større sannsynlighet for å smudre til snittet med en ekstra karakter. Alt under 6 trekker snittet ned; Not good. Så nå skal jeg sette meg ned å gråte litt, også skal jeg prøve å ikke tenke så mye mer på denne eksamen. Vi vet alle at det ikke kommer til å skje, men vi kan jo late som. Så om dere ser meg, kan dere godt gi meg en klem. Det hjelper på. Også kan dere si at dere er glade i meg, og at jeg også kan få faile i blant. Takk.

Siv
xxx

/Bildene er linket

32 kommentarer:

  1. Matte, jeg hadde 2er i matte, jeg suger i matte og er glad for kalkulator. Så jeg beundrer deg om du har 6 i matte. Da må du få lov til a faile i blandt. Gikk sikkert bedre enn du tror!

    SV: Ja..men jeg har hatt problemer med to visdomstenner, den ene trakk jeg for 4 år siden, og den andre på onsdag. Men er pga leddgikten det er vanskelig å få dem ut:P hehe.

    SvarSlett
  2. Åååå, Siv da! Jeg sender en stor klem din vei, det er jo ikke sikkert at det gikk så dårlig på eksamen :)

    SvarSlett
  3. Jeg føler VIRKELIG med deg! Matte er nok mitt svakeste fag, og bare tanken på å pines enda en dag med det er forferdelig, takk gud jeg ikke kom opp i det for å si det sånn! Men du får trøste deg med at de fleste alltid tror de har gjort det dårligere enn det de vanligvis har, gikk sikkert fint!

    SvarSlett
  4. En stor klem sendes din vei<3 Prøv å ikke tenk for mye på eksamen da selv om det er vanskelig! Smil :-D

    SvarSlett
  5. Åå, så irriterende når ting ikke går som man vil! Jeg strevde også veldig på matteeksamen.. men men, vi får jo håpe på det beste; man vet aldri hvordan det faktisk gikk før du får karakteren! :)

    SvarSlett
  6. Kanskje det går bedre enn du tror? :) håper det<3

    SvarSlett
  7. Uff! En stor klem sendes din vei, Siv. Jeg vet akkurat hvordan det er når det er så lite som skal til for å vippe ned snittet. Men, det som er bra, er jo at du har flere sjanser; privatisteksamen heter det, og er en fantastisk fin ordning. :D Håper det ikke gikk så dårlig som du tror, da. :D

    SvarSlett
  8. Eg gjev deg ein tankeklem!

    SvarSlett
  9. uffda, hørtes ikke noe gøy ut! Jeg skjønner godt hva du mener!! (Bare at det kun var på ungsomsskolen at jeg hadde så gode karakterer at alt annet enn 6er trakk ned...) Håper eksamenen gikk bedre enn du tror, og så må du huske at livet ikke er ødelagt selv om snittet gikk litteranne ned!! Selv om jeg GODT forstår at det er dumt !! :(

    SvarSlett
  10. Uffda! Eksamen skal jo teste hva man kan og har lært i løpet av året, ikke hva man ikke kan.. Sender deg en god og varm klem fra Bergen! Håper du får en fin og herlig langhelg, Siv! :)

    xx TraN

    SvarSlett
  11. Kanskje ikke det du vil høre, men det går bra :) Alle har lov til å ha dårlige dager, også du :) Og det går nok mye bedre enn du tror, det er min erfaring i alle fall :) Klem til deg!

    SV: Stemmer nok det. Både med tanke på skolen min, og eventuelle fremtidige arbeidsgivere. Systemet er slik at det lønner seg å bli likt nemlig. På den måten får du en lettest mulig vei oppover og en lettest mulig hverdag.

    SvarSlett
  12. Hadde 2er i matte nesten hele ungdomskolen, når jeg gikk på videregående fikk jeg 4er. Så jeg synes du er flink jeg! Merkelige greier. Blir helt feil at en karakter skal ødelegge helle standpunktkarakteren da, henger ikke helt på greip.

    SvarSlett
  13. *BAMSEKLEM* <3
    Kjenner følelsen, men tro meg, det er IKKE verdens undergang. Så ikke gråt, søte Siv <3

    SvarSlett
  14. Nei! Det er så kjipt når slikt skjer. Merk "når". For alle opplever det, ikkje berre ein gong, men mange. Likevel så fælt når det skjer. Sender store klemmar! Du har 6er i matte, hugs at det betyr mykje meir enn eksamenskarakteren! Du har prestert bra gjennom heile året, og det er sterkare enn å ha flaks på eksamen og få ein bra karakter der (i forhold til eksempelet med gratiskarakter). Ikkje gløym det. Du er så flink, og så bra, og denne eksamenskarakteren representerer berre ein bitteliten brøkdel av alt det du gjer. Gråt litt, men så reiser du deg igjen. Syng ein song, spel ein melodi, og få ein stor klem av nokon nære. Så tenkjer du ikkje meir på eksamenen, men gjer andre, kjekke ting. Ok? Smil.

    SvarSlett
  15. Heldig når du har 6 i matte, men kjipt når det går dårlig. Hvis du har 6-er så kan det ikke trekke så altfor mye ned tror jeg :)

    SvarSlett
  16. ssuuuuuuuuuuuuuuuuuuperduuuuuuperflinke Siv med sekser i matte :D:D

    SvarSlett
  17. Sender deg en gooooklem!

    SvarSlett
  18. Jeg kjenner veldig godt igjen i denne følelsen. Selv var jeg helt knust etter muntlig naturfag fordi vi fikk en sensor som forventet langt mer enn det jeg var innstilt på. Jeg ble stilt spørsmål i 20 minutter, ting utenfor boka som vi rett og slett ikke hadde vært inne på i løpet av undervisningen, ting som vi hadde hatt om, men ikke siden 9. klasse osv. Jeg følte meg fryktelig dum, men også lurt i etterkant.

    Det jeg vil frem til at det er mange som har vært i dine sko. Kanskje ikke på ungdomsskolen, men havnet der på VGS eller i løpet av studiene. Man har en dårlig dag, får en eksamen som ikke ligger tett opp til pensum, får en eksamen som skiller seg fra det som har blitt gitt tidligere år, fokuserer på de gale tingene under forberedelsene (uten å vite det selv) osv. Det er mye som spiller inn. Mekanikk-foreleseren sa følgende før slutteksamen i fjor sommer: "Eksamensbesvarelsen deres blir grundig gjennomgått slik at poengfordelingen og sluttresulatet blir så rettferdig og riktig som mulig. Men det er kun deres innsats på den eksamen den dagen vi kan vurdere. Hvordan dere er som person og hva dere gjør ellers i livet, det kan vi ikke si noe om". Det er viktig å ta med seg - den forteller ingenting om deg som person og viser ikke hvor mye innsats du har lagt ned ellers i året for å oppnå toppkarakter i standpunkt. (Gratulerer med det forresten!)

    Sentralgitt eksamen med ukjente som lager og ukjente som retter vil alltid være ubehagelig og skummelt (i studietiden går man heldigvis bort fra det), men det gjelder å holde hodet høyt til tross for at man møter hinder. Men før man reiser seg har man lov til å gråte litt, bli trøstet og klemt, spise sjokolade og høre på musikk som setter ord på det vonde.

    Vi heier på deg, Siv - håper du føler deg bedre. : )

    SvarSlett
  19. Uff det er ingen god følelse :( men sender en klem over til deg!! jeg er helt enig at eksamen ikke nødvendigvis viser hva man kan og hvor god man er. Det er samme med muntlig, man kan bli så nervøs at man ikke får sagt det man vil...og får da en dårlig karakter, selv om man egentlig kan stoffet.
    Sv: Hm...hva mener du med sånne bøker?! Den boka er ganske annerledes enn krim som jeg vanligvis leser!! Men jeg leser jo pensum i tillegg, innimellomm i hvert fall :)

    SvarSlett
  20. KJÆRE SIV! For det første er eg glad i deg (rart å seie til nokon ein ikkje har møtt kanskje, men på ei annan side er det jo sant!), du kan feile så mykje du vil og du vil framleis vere eit fantastisk menneske som vil klare deg så utrulig bra! Eg veit korleis det er å feile når ein alltid gjer det bra elles, og det er vanskeleg å få eit avslappande forhold til det i starten, men til slutt innser du at feila er like viktige som det ein gjer rett. Og for det andre kan eg ikkje fordra eksamen, eg skal ha tre av dei i år før eg kan seie meg ferdig med vidaregåande for godt, og eg har berre instilt meg på at eg ikkje kan bry meg om karakteren, berre at eg står, fordi når alt kjem til alt er det det som betyr aller aller mest. (kanskje lett for meg å seie som søker på skular som intervjuar og ser på evnene dine på det spesifike området i staden for karakterar, men eg tykkjer eigentleg fleire skular enn berre kunst- og designskular skulle fokusere litt på det også. Ikkje berre kva ein har i gym og matte når ein søker for eksempel sosiologi eller journalistikk) Uansett: love from me to you, eg kjenner me er så like nokre gonger (eller ofte eigentleg, haha) <3 (dette var langt sorry for det)

    SvarSlett
  21. Er helt enig med deg når det gjelder eksamen. Helt tullete at en eneste dag skal ha så mye å si for karakteren din. På høyere utdanning er det jo bare den karakteren som gjelder - og det spiller ingen rolle hvor bra du ellers har gjort det.

    Da jeg gikk på vgs var jeg den eneste i hele klassen som ble trukket opp i matte, måtte ta eksamen alene. Jeg var altså den eneste som måtte risikere å ødelegge karakteren min (hadde også 6), imens de andre hadde fri. Ser ikke helt poenget med det.

    SvarSlett
  22. Uff, den følelsen har eg og hatt før - det er heilt forferdelig når det går skikkelig dårlig og alt bare er heilt gresk.. sånn er det for meg med matte - men så rart at du ikkje fikk til noke om du bruker og ha 6 i matte.. då må det virkelig ha vær vanskelig :O Håper det gjekk bedre enn du trudde fine deg!! Krysser fingre og tær!

    SvarSlett
  23. Uff, jeg husker godt hvordan det var å ha eksaemn, (ikke så lenge siden jeg gikk på høyskole om ikke annet ;)) men har full medfølelse på hvordan det var å ha dem, ikke morro. Noen ganger tenkte jeg bare at det viktigste var å stå så jeg slapp å ta den på nytt!
    Arbeidsgivere ser veldig veldig sjeldent på hva karakteren er. Eneste er for å komme videre inn på skoler og selvfølelsen :)

    SvarSlett
  24. *stor virtuell god klem til en søt siv* Eksamen er ikke noe morsomt, kan underskrive på det. Dumt at en dag skal trekke ned på et helt snitt som du har opparbeidet deg gjennom hele året. Burde ikke telle så mye.

    *krysser fingrene* for at det ikke gikk så dårlig som du tror det har gått:) Det er lov til å faile ! :)

    SV;hehe, skal sende opp noe sol jeg:D

    SvarSlett
  25. Århh, skjønner deg godt! Har nettopp hatt norsk eksamen og følte det gikk forferdelig! Det verste er jo hvis du gjør det dårlig, trekker det ned noe helt sykt! Selv ligger jeg på firer i matte og er fornøyd med det, men det hadde vært enda verre å gå fra 6 og ned til en annen karakter! Lykke til da!

    SvarSlett
  26. Det er så sant det du sier! Jeg skulle og egentlig hatt matteeksamen i dag, men er utrolig glad for at jeg valgte å la være. Hadde absolutt ikke vært klar for det.

    SvarSlett
  27. Jeg er enig med deg! Det er synd at den ene karakteren skal telle alt! Krysser fingrene for deg :)

    SvarSlett
  28. SV: Tusen takk søte deg :)

    Matte er mitt verste fag, jeg kjenner jeg blir dårlig bare av å høre ordet matte. Jeg vet veldig godt hvordan det er å føle at alt gikk forferdelig.. Men det at du normalt sett er god i matte er jo en fin ting da, kjedelig å bli trukket ned i snittet, men bedre enn meg som gikk ut med en skikkelig dårlig karakter i mattefaget, noe jeg absolutt ikke får til. Jeg krysser alle fingrene mine for deg, og så er det smart å tenke at det er ikke vits å ta sorgene på forskudd.. Da må du bare igjennom dem to ganger :)

    SvarSlett
  29. Så kjedelig at du sitter igjen med en slik følelse. Jeg mener også at eksamen er noe tull. Jeg føler ikke at jeg får visst hva jeg virkelig kan enten det er muntlig eller skriftlig. Det er kjedelig at en eksamen eller flere skal avgjøre en karakter i faget, for det kommer så ann på dagsformen og andre momenter også. :)

    Matematikk er et fag jeg har hatt langt oppi halsen i mange år, men endelig føler jeg at det har blitt bedre nå som jeg driver med didatikken til det også. Jeg skal ha skriftlig matematikkeksamen om 8 dager, og jeg føler det skal gå bra. Men håper virkelig jeg klarer 17 riktig av 20 på del en ellers får jeg stryk...

    SvarSlett
  30. Uff, så kjedelig at du sitter igjen med en slik følelse! :-( Spesielt siden du har pugget som en helt! Men du skal nok se at det gikk bedre enn forventet, selv om det muigens ikke blir toppkarakter :-)

    SvarSlett
  31. Det er en utrolig kjipt følelse å sitte med etter eksamen, men kanskje det har gått bedre enn du tror. Men det er utrolig kjipt at en eksamen, en dag, skal kunne dra ned snittet og ødelegge for alt du har jobbet for resten av året. Jeg sender deg en superduper god klem Siv <3

    SvarSlett
  32. Kjenner meg såå igjen!! Så glad for at jeg er ferdig med mine ni eksamener nå og har fått sommerferie, guuud!!

    Masse lykke til videre frøken! :* Du klarer deg nok fint skal du se!

    SvarSlett