31.05.2012

Feminisme

Jeg ser enda folk som er trangsynte overfor kvinner, både når det gjelder kvinner og menn. Det er (desverre) ikke sånn at alle kvinnfolk tør å stå for sitt eget kjønn, så de undertrykker seg selv. Både sterke kvinner og mer tilbakeholdne kvinner. De mener det er bedre som det er; At mannfolk styrer og ordner og bestemmer. Men så ser jeg også menn som står opp for kvinner. Og det er det som er så flott; At mannfolk har skjønt at de trenger kvinnfolk på sin side for å være et så stort samfunn som vi kan være. Menn og kvinner: To sider av samme sak.

Jeg hører utsagn fra folk på min egen alder; Sånt som at menn har det i hjernen - at det er naturlig at vi tenker på forskjellige måter. Greit nok, men man kan ikke skjære alle under én og samme kam. Og selv om vi har forskjellig tankegang, så kan vi komme fram til det samme svaret. Det kommer ikke an på kjønnet, men på individet. Det er opp til hver enkelt! At jeg er kvinne burde ikke sette noen stopper for drømmene mine. Jeg kan oppnå akkurat like mye som nabogutten om jeg bare setter innsattsviljen til!

Kvinner må være overlegne, og vi må det om vi skal overleve i en mannsdominert verden. Det feminine kjønn får ingenting gratis. "Den intet får, den som intet krever". Uten selvtillitt kommer man ikke så langt. Derfor er det egentlig ikke så mye som skal til for å bukke under. For å bruke meg selv som et eksempel: Jeg er med i mange av minoritetsgruppene av samfunnet: Jeg er rødhåret, venstrehendt, mudblood men også med god selvtillitt og utadvendt. Folk ser på "selvsikker" som et synonym med overlegenhet, men hvorfor gjør man det? Jeg tror ikke at jeg er bedre enn alle andre: Jeg er bare fornøyd med meg selv. For et par hundre år siden ville jeg blitt brent på bålet, men i dag burde vi ikke ha de samme fordommene.




Det er dette som er feminisme: Å stå for det feminine i alt det maskuline - Å ta vare på det maskuline i det feminine; Fordi lite er enten sort eller hvitt. Vi jenter må enda kjempe; vi er bare vant til å få ting servert på sølvfat etter kvinnekampene på syttitallet. Også tror vi at feminisme er kvinner med hengebryst, bart, hårete armhuler og sure ansikter. Men det er ikke det: Vi må kjempe for å få like god lønn som menn med de samme kvalifikasjonene. Kjempe for å ha kontroll på egen kropp. Tørre å gå rakrygga i gatene. Å leve på egne premisser, uten å være fullstendig avhengig av det motsatte kjønn. Stole på oss selv!

Siv
xxx

/Bildene er linket

37 kommentarer:

  1. Du får sagt det! Selvtillit er kjempeviktig, især om man vil ha en jobb i et mansdominert yrke. Og har du et ikke - lat som :-)

    SvarSlett
  2. Så sant! jeg er på vei inn i et mannsdominert yrke og finner plassen min ;)

    SvarSlett
  3. kjempebra!!! selv skal jeg bli sykepleier, der det er mennene som er i mindretall da, og som må kjempe litt.

    SvarSlett
  4. Du får sagt det du, Siv. Synd ikke kvinner og menn kan stille likt, får håpe det bedrer seg med tiden. Time Will Show!

    SvarSlett
  5. Så sant! Mennesker er like mye verdt uavhengig av kjønn, og slik bør de også behandles.

    SvarSlett
  6. Så sant, så sant! Håper en gang i framtiden av vi kvinner blir likestilt med menn!!

    xx TraN

    SvarSlett
  7. Kjempe flott skrevet Siv:) Likestilling er ikke helt kommet ditt ennå hvor alt er bra,men håper det kommer:)

    SvarSlett
  8. Sv; Heh, joda det ble svidd av noen tusenlapper i Oslo ;D

    Du får frem synspunktene dine veldig godt, og selv om jeg ikke er en feminist selv så oser det respekt av meg nå! Jeg tror ikke at det blir noe annerledes ved å klage og syte om at man er kvinne og undertrykt. Jeg lever etter den teorien at man kan få oppnå den samme statusen i samfunnet som menn, så lenge man viser at man fortjener det - uten sytingen og klagingen. I tillegg så er jeg veldig flink til å snakke for meg, om det så skulle oppstå en situasjon hvor kvinnen i meg ikke får innpass, og jeg er veldig flink til å ha en fot i begge leirer slik at jeg oppnår lik respekt hos begge kjønn. Jeg tror at om alle bare hadde lurt inn bittelitt feminisme i stillhet så hadde samfunnet vårt vært mye mer koslig å leve i! Og ja, Siv; du har all grunn til å være stolt av deg selv og være selvsikker! For du er ei fantastisk jente :)

    SvarSlett
  9. Jeg er så enig i alt du sier! Snakket faktisk om akkurat samme greia senest i går. Blir så frustrert over slik det er. Likestilling kommer aldri til å skje..

    SvarSlett
  10. Word. Og ein til eg vil legge til: hjelpe kvinner i andre land i kampen for deira rettar.

    SvarSlett
  11. Bra innlegg! Selv synes jeg det er vanskelig å være feminist uten å bli for oppmerksom og følsom på tvetydige bemerkninger som ikke er vondt ment. Det hjelper jo ikke å sette seg i offerrolle og lete etter problemer - vil man bli behandlet likeverdig, må man oppføre seg som en likeverdig. Det er kanskje det jeg synes er vanskeligst med feminisme, at kvinner har en tendens til å se ned på seg selv, og da er det kanskje ikke så rart samfunnet forsetter å gjøre det samme. Vil man ha respekt, må man først respektere seg selv, på en måte.

    \ Ja, det heter summen på norsk også - jeg mente at jeg sier f.eks. "Det blir hundre og enoghalvtreds kroner" i stedet for "Det blir hundreogfemtien kroner" når kunden er dansk. (Om jeg skjønte spørsmålet ditt riktig.)

    SvarSlett
  12. Hurra for sterke og sunne kvinner! :D

    SvarSlett
  13. Fint innlegg! Og så riktig! Vi må være sterke, selvsikre og likeverdige! Vi er like god som alle andre. <3

    SvarSlett
  14. kjempeflott innlegg Siv, du er så reflektert og flink til å skrive! :-) Vi jenter skal være stolte av oss selv, og tørre å vise hvem vi er, for vi er jaggumeg knallbra! :-D

    SvarSlett
  15. Wow! For et kraftinnlegg.. Jeg er så enig med deg, og det er flott at noen faktisk tør å skrive om dette på bloggen sin. Jeg synes også at flere jenter skal være stolte av seg selv, tørre å si meningene sine og vise hvem de er! Hvorfor skal vi alltid komme på 2.plass?

    SvarSlett
  16. lovelovelove!! du altså, siv! herlig innlegg :D

    SvarSlett
  17. Åh, et fantastisk innlegg Luisa. Virkelig.

    SvarSlett
  18. Jeg elsker å være jente, spesielt når jeg viser at jenter kan nå frem like mye som gutter. Liker når jenter gjør stor suksess og liker når jeg slår guttevennene mine i noe;) Likestilling er likestilling! Men liker jo noen ganger at gutten ordner litt opp;)

    SV: vi kjenner Hans Marius litt fra før, møtt ham kjempemange ganger;) Men er kjempekoselig at han har lyst til å snakke med oss. Da vi satt og pratet kom det en bort og skulle ha ham til å stille opp på noe bilder og noe med ørdføreren og noe, og han sier: gi meg tre minutter til. Da hadde vi sittet og pratet i sikkert en halvtime eller noe;)

    SvarSlett
  19. Haha, der skulle det stå Siv!! Jeg leste Luisa rett over kommentaren her ;)

    SvarSlett
  20. Utrolig bra skrevet! Er helt enig med deg. Håper bare at flere blir bevisst, eller orker å gjøre seg opp en mening om dette.

    SvarSlett
  21. Veldig bra skrevet. Jeg er nok den som går litt min egen naive vei. Mamma har aldri jobbet nettopp fordi hun har en stor kjærlighet for hagearbeid og husarbeid. Pappa prøvde å få henne ut i arbeid, men det ville hun ikke. Det samme med venninnen hennes som elsker å være hjemme å male. Derfor har ikke jeg samme synspunkt som alle andre fordi jeg må først finne ut av hva jeg liker. Om jeg liker å arbeide og merker urettferdigheten stige, da sier jeg ifra. Ellers har både jeg, mor og venninnen hennes det ganske greit.

    SvarSlett
  22. Flink du er og skrive, Siv - mange kloke ord. Eg blir så sint når eg hører om kvinner og menn som jobber i samme stilling og som tjener heilt forskjellig, føler at det er heilt sjukt no når vi er i 2012.. må snart bli lik behandling av kvinner og menn!

    SvarSlett
  23. Enig med Regine over meg her. Skjønner ikke at man kan tjene ulikt pga kjønn... Du skriver utrolig bra, Siv! Superflink er du!! :D

    SvarSlett
  24. Jeg tenker at dette handler mye om hvilke holdninger og forventninger vi har og dermed er dette noe vi må jobbe med hele tiden. Det handler om at vi ikke skal handle og gjøre FORDI vi tilhører det ene eller andre kjønnet, men gjøre det vi ønsker som individer. Derfor må vi stoppe opp og tenke oss om og protestere når gjerninger og valg begrunnes med kjønn. Kjønnsbåsen er ødeleggende og destruktiv.

    Bra at du tar opp temaet! Det er særlig viktig siden du har appell til mange unge mennesker, for mange unge ser ikke dette og tror alt er i orden som det er.

    SvarSlett
  25. Så bra skrevet! Det er viktig å tenke på at begge kjønn er like mye verdt og kvinner skal ikke måtte jobbe dobbelt så hardt for å oppnå det samme som menn. Jeg som nå skal starte å jobbe i barnehage må jobbe mye med holdninger til barna. Kjønn og likestilling er viktig.

    SvarSlett
  26. Utrolig bra skrevet innlegg frøken, igjen!! Dette er et utrolig viktig tema synes jeg.. Har holdt på utolig mye med dette i sosiologi i år faktisk. Jeg er en person som HATER at folk tror enkelte ting er for gutter (feks. fotball, motor osv.) og at jenter ikke kan gjøre det like bra.. Jeg mener dette er bare tull og har alltid likt å utfordre det motsatta kjønn for å vise at jenter kan også gjøre "gutteting" ;)

    SvarSlett
  27. Feminisme er så viktig! Og det er viktig at folk forstår at feminisme ikkje handlar om å branne BH-ar og hate menn. Eg blir kvalm av å møte dei fordommane overalt.

    SvarSlett
  28. Du er så flink å skrive! Dette var ett kjempebra innlegg. Det er ikke alltid lett for jenter som prøver å få seg jobb i ett "manns-yrke" (som meg som skal bli mekaniker f.eks,) for da blir menn valgt ovenfor kvinner fordi de liksom "har det i seg". Jeg kan klare det som mennene kan klare, så bare bring it on!

    SvarSlett
  29. Veldig fint skrevet, og godt reflektert over kjønnsroller. Jeg har hatt en foreleser som er kjønnsforsker, og hun hadde mye interessant å komme med. Som feks. at vi "gjør kvinne" og "gjør mann". Det er VI som definerer og at kjønn kan være like mye sosialt som biologisk. Jeg har skrevet et essay om kvinnerollen i filmen "The Hours". Det er SÅ interessant å utforske dette temaet, og det er SÅ mye mer ved kjønn og kjønnsroller enn hva man tror.

    Igjen, flott skrevet Siv! :)

    SvarSlett
  30. Jeg står for jentenes side, =) <3

    SvarSlett
  31. Bra og viktig tema Siv, og som vanlig godt skrevet:) Det ene kjønnet er ikke mere verdt eller bedre enn det andre, vi er likestilte og må ta vare på hverandre. Kjenner jeg blir skikkelig provosert når det kommer uttalelser fra mennesker om at de vil ha det som før i tiden, kvinnene hjemme å kjøkkenet og stelle med mannen..

    SvarSlett
  32. Eg har alltid tatt det som ein selfølge at me skal behandlas likt. Men dessverre er ikkje verda slik på ordentlig. Som ei jente som antagelig kjem til å jobba i eit mannsdominert yrke veit eg at eg må antagelig jobba beinhardt for å både "passa inn" i manne kulturen og å visa at eg er god nok. Korleis kan ein forandra noko utan å forandras sjølv?

    SvarSlett