20.05.2012

Brødfritt og sånt

De som fulgte med på nyhetene denne uka fikk det vel med seg, for de har meldt om det på både fjernsyn og i aviser. Sånn sett er det egentlig rart at jeg selv har fått det med meg, for jeg følger ikke med på nyheter lengre. Det er jo bare sorg og elendighet de melder om. Men bondestreik har jeg fått med meg, sikkert mye på grunn av lokal aktivitet.

CIMG8452

Og dere kan tro jeg er enig! For hvem er det som skaffer oss den norske maten vi har så lyst på - maten det står "Nyt Norge" på? Disse bøndene er færre enn før, men de produserer stadig mer mat. Jeg kjenner mange bønder, og de er noen av de mest hardarbeidende jeg kjenner - de har sjelden ferie fordi de må passe dyrene, og de jobber ofte både dag og natt. Gjennomsnittslønnen i Norge er i dag 440 000 kroner, mens bøndenes er på 145 000 kroner.

1 liter melk koster oss 15 kroner i butikken, men hva får bøndene? 4 skarve kroner. Det er bare en brøkdel av prisen, jo! Før fikk bonden nesten 3 av 6 kroner! De får 33 av 187 kroner for en kilo storfekjøtt. Det er lommerusket, mens resten av pengene går til matkjedene. Før i tida måtte folk bruke ei timeslønn for å kjøpe smør, mens vi nå bruker bare en brøkdel av lønna vår på mat - hvorfor kan ikke bøndene få en større andel av det vi betaler? Solidaritet til bøndene!!

Siv
xxx

/Aftenposten skrev en veldig god artikkel her. Read it. Jeg tok noe av informasjonen derfra, nemlig!

33 kommentarer:

  1. oi, har egentlig ikke gidda å satt meg så sykt inn i AKKURAT hva de får, bare at jeg vet de får lite... men fytti altså. DE bør få mer!

    SvarSlett
  2. Synes godt de kunne fått bedre betalt, det er jo tross alt de som passer på at vi ikke sulter.

    SvarSlett
  3. Jeg har egentlig ikke satt meg så veldig inn i saken jeg...og kjenner heller ingen bønder. Men hvis det stemmer at de får så lite, så er jo det en skam. Det er vel regjeringen som tar alle pengene, som de gjør med alle andre skatter og avgifter....

    SvarSlett
  4. Sv// Ja.. liksom slik at det ble den oransje-aktige fargen :)

    SvarSlett
  5. Et bra og viktig tema SIv! Hvis det fortsetter sånn her så kommer vi ikke til å ha bønder igjen i Norge om 10 år til. De har en viktig jobb, og de gjør en viktig jobb, og jeg er veldig glad for at vi har de. Hva er alternativet, importerer all mat? nei takk!

    //Hehe, syns jeg ser du lurer rundt å smugspiser;) det er jo så himla godt:)

    SvarSlett
  6. Solidaritet til bøndene ja ! Jeg er jo fra en bondebygd, så jeg syntes absolutt bøndene bør tjene mer. De leverer jo trossalt brød, melk osv til oss. Bøndene i Gjerdrum som jeg er ifra gjør det veldig godt, men det fortjener så mye mer. Tine melk har jo fått sånn som sier hvor melka er ifra, og Gjerdrum/Kogstad gård leverer nesten til hele romeriket og noen steder i Oslo. Håper virkelig de får mer i årslønn og større fortjeneste etter denne streiken :)

    SvarSlett
  7. Det er bøndene som nesten gjør hele arbeidet, så jeg synes de fortjener mer av fortjenesten. Fortsetter det sånn, kommer det til å bli færre og færre bønder som faktisk har lyst til å fø opp oss...

    SvarSlett
  8. Enig! Mer til bøndene :)

    SvarSlett
  9. Jeg heier på bøndene!! :)

    SvarSlett
  10. Så lenge ikke maten blir dyrere, er jeg fornøyd. Livet som student er ikke bare bare ;)

    SvarSlett
  11. Jeg og støtter bøndene fullt ut. Er hardt å være bonde nå til dags, vanskelig å drive gård. Det må jo være noe fortjeneste i det!!

    SvarSlett
  12. Jeg er helt enig! Støtter bøndene 100 %.
    Ei venninne av meg kunne fortelle at naboen hadde regnet på lønna hans, og han hadde en gjennomsnittlønn på 90 kr timer. Det er sykt!

    SvarSlett
  13. Er så enig med deg! Syns nesten det rart at det ikke har skjedd noe tidligere:P

    SvarSlett
  14. det er helt sykt hvor lite utbytte bøndene får av maten de produserer... også bare 145 000 i lønn?! er SÅ enig med deg!

    SvarSlett
  15. oj det visste jeg ikke! de burde får mer, uten dem hadde vi sultet!

    SvarSlett
  16. Jeg kunne ikke hvert mer enig. Bønda burde få mer for streve sitt:) De gjør en utmerket jobb:) Min onkel er litt bonde, nå er han persjonist og hadde en annen jobb ved siden av før. Han har litt korn som egentlig tilhører tante ( plassen der de bor tilhørte hennes foreldre), men jeg synes det er viktig å tjene litt på det man driver med. Om man er "stor" bonde eller "liten" bonde:)

    SvarSlett
  17. Kunne ikke vært mer enig! Staten burde gå inn å støtte enda mer, etter min mening.

    SvarSlett
  18. Word!
    Liker forresten rundballe-aksjoneringa. Så mykje betre enn vegsperring og slikt.

    SvarSlett
  19. Enig med deg!! :)

    xx TraN

    SvarSlett
  20. De bør definitivt få mer! Ja, bøndene altså.
    Har forresten utfordret deg. Artig om du blir med, men ingen tvang :-)

    SvarSlett
  21. Synes bønder gjør mye for Norge, men synes at det er unødvendig at det skal gå utover mange andre mennesker, med tanke på sperring av veier osv. De menneskene kan jo ikke gjøre noe, du må få fatt i politikerene. For å være helt ærlig synes jeg at hele greia var unødvendig, og det er jo ingen bønder som sulter i hjel hvis jeg kan si det sånn, men dette er jo bare min mening, og jeg har kanskje ikke satt meg nok inn i saken, jeg vet ikke :)

    SvarSlett
  22. jeg har ikke egentlig sett noe til den såkalte brødkrisa i det hele tatt. sånn går det visst når man er utenlands uten dager, haha! men jeg er enig med deg, i at det er veldig trist at det i praksis ikke går an å leve på å være bonde i Norge i dag. Det må da være mulig å få et bedre system enn det vi har i dag..?

    SvarSlett
  23. Ikke at jeg vet så mye, men det som er problemet er vel at de fleste bønder kun spesialiserer seg på et produkt, når de kunne ha tjent penger på så mye mer.

    Sv; Ja, det har du virkelig rett i! Tror jeg kan alle sangene fra begynnelse til slutt :p

    // Da MÅ du gjøre det!! :D

    SvarSlett
  24. Heia bøndene!:) Bøndene i min kommune har slengt ut noen høyballer med sure fjes ellers så har jeg ikke merket noe til misnøyen her i kommunen.

    SV;Hadde vært supert hvis det hadde vart i 12 sesonger:) Men dessverre kommer det totalt å være 6 sesonger.Men det er mye bra du kan glede deg til med GG:)

    SvarSlett
  25. Enig, de burde få mer!!

    Sv: I wish vi hadde fått bittelitt fritid men det går nok i ett når vi kommer til Andøya, rett ut og leke krig med en gang vi ankommer en eller annen gang i morgen:P Jeg skal tute med militærbilen hvis jeg plutselig ser deg på sykkelen:) hehe!

    SvarSlett
  26. Syns de kunne fått bedre betalt, egentlig, siden de gjør en så viktig jobb!

    SvarSlett
  27. Denne saken BRENNER jeg for, og bøndene har helt klart min fulle støtte! Vi måtte slakte alle våre 120 okser for 1.5 år siden, vi ble slått konkurs. Nettopp på grunn av enorme utgifter og veldig lite inntekt. Når vi hadde gård så var det ikke noe rolig arbeid. Vi arbeidet dag ut, og dag inn, for nesten ingenting. Savner det selvfølgelig grusomt mye, men det var ikke mulig å leve av det. Kjempe synd, men sånn er det, desverre.

    Folk som ikke støtter bøndene i denne saken og mener at de syns bøndene er kravstore, sytepaver osv.. blir jeg så sinte på. De aner rett og slett ikke hva de snakker om!

    SvarSlett
  28. Helt, helt enig!
    Men så er jeg også odelsjente..

    SvarSlett
  29. Kjæresten min sin familie er bønder, og jeg vet altfor godt hvor mye de jobber og sliter uten at de får noe igjen for det. Hadde ikke broren hatt en maskinstasjon i tillegg ville det ikke ha gått rundt.. :/ Er så utrolig sinna når jeg leser enkeltes uvitende kommentarer i diverse kommentarfelt - det er tydelig at noen virkelig ikke har peiling på hvor hardt bøndene arbeider. Og de VIL jo jobbe som bønder, i tillegg til at det ikke er så enkelt som å "bare bytte jobb". Flere er odelsgutter/-jenter og vil ta over livsverket til sine foreldre, ikke bare selge gården.

    SvarSlett
  30. Er helt fuckings enig! Hjemme i trøndelag har de traktoraksjoner over alt ;)

    SvarSlett
  31. Kjeeempeenig. Butikkjedene tar altfor mye penger for noe de egentlig ikke gjør.... Mange bønder har sluttet med gårdsbruk, fordi det ikke er lønnsomt - hvor ender det da? Butikkjedene er ingenverdensting hvis de ikke har mat i hyllene. Og da mener jeg skikkelig mat, ikke hvitost fra japan...

    SvarSlett
  32. Det er sykt hvordan tidene har endret seg, og synd å se at hardt arbeid ikke betaler seg like godt lengre!
    Well written ;)

    SvarSlett
  33. Haha, så søte (men sinte!) høyballer! ;)

    Har stor sympati med bøndene, som sliter dagen lang med knallhardt arbeid uten noen fortjeneste. :-/ Veldig synd! =(

    SvarSlett