06.01.2010

Gla'dagan! (dropsoppskrift!)

De tre første dagene i det nye året har vi noe som heter "Gla'dagan" på skolen vår.
Da er vi på to forskjellige aktiviteter hver dag, istedet for skole!
Vitsen med det er at vi skal lage nye venner og bli bedre kjent. Smart idè?

Igår var jeg på pedikk og kino.
pedikk lagde vi kurver av liane-liknende trebiter.
I "kinosalen" viste de Istid3, men vi dro på skolekonsert og gikk dermed glipp av mye av handlinga...






















Idag ble jeg plassert på Filt/macramè, der jeg lagde et smykke.

Dropsene jeg var med på å lage de tre siste timene smakte vidunderlig!






















Anisdrops som jeg og gruppa mi lagde

















Posen min med en smak av alle de fire forskjellige dropstypene!
(Merk "McFly" skrevet med rød spritusj på posen...)




DROPSOPPSKRIFT

Grunnmasse:
1,5dl druesukker
4dl sukker
1dl vann

Anis (lakris):
Grunnmasse
1,5ml grønnfarge
2ml anisolje

Bland grunnmasse i kaserolle, varm opp til 162 grader og hell massen på ei plate med silikonfolie på.
Den er da meget flytende, og må beveges med to slikkepotter e.l.
Bland inn farge og smak.
Når massen skal deles og klippes opp i trekanede puter burde man være fire stykker; massen stivner fort!




Flott start på året?
Har dere noe liknende på deres skole?

Siv
xxx

2 kommentarer:

  1. niiice, jeg vil ha drops ;D

    SvarSlett
  2. De dropsene så gode ut!

    Vi hadde noe lignende på barneskolen husker jeg, da kunne vi velge mellom ting som trolldeig, kino, sløyd, tekstil, skolekjøkken og noe mer jeg ikke husker hehe, det er en stund siden :P

    SvarSlett