22.01.2010

Bruk stemmen din.

USE YOUR VOICE,
don't "go with the flow".
Tør å si det DU mener!
ikke si det alle andre mener, redd for å bli erta.

BRUK STEMMEN DU HAR,
SI IFRA!
-Siv


-Hører du eller ser du noen bli mobbet? Er dette greit? Hva om du hadde vært den personen, og ingen hadde turt å stå opp for deg?
-Er denne informasjonen rett? Blir du feilinformert, og alle andre tror på det? Si ifra! Gi beskjed.




Jeg gjorde nettopp det.
Vi kom fra konfirmasjonssamling.
Vi hadde hatt kampkveld. (veldig gøy btw; ropte som en gal på lag G.U.L. sammen med de andre... Ikke alle var like engasjerte da, men!)

Vi var rundt tjue stykk i en mini buss, og alt jeg hørte i baksetet var mobbing.
Av denne gutten i klassen, som satt der, fire seter foran.
Jeg kunne ikke sitte der og høre på en bli baksnakket!

Jeg snudde seg rundt i setet, med venninnen min som støtte.
"Hei, folkens! Dettan nærme sæ mobbing, og det e ikkje akseptabelt."
De mumlet vel noe, og mange sa seg enig.
Jeg lot det ligge i ti minutter, mens jeg snakket med venninnen i setet ved siden av.
"Vi tar det opp med dæm dær bake",
sa hun, og jeg var så enig!

"Selv om han stammer, behøver han ikke kalles gakk-gakk."
Var noe av det første jeg sa.
"Må vi ta det nu? Han sett jo dær å høre på!"
sa en av peronene i baksetet.
Jeg svarte som sant var; "Han veit alt, og nån må ta det opp. Han har ingen vænna som stille opp før han, det har alle dokker andre!"
Mange var negative til at dette skulle tas opp.
"Det e ikkje vits å ta det opp nu."

Når skal det liksom tas opp da?
Det hjelper ikke at lærerne tar det opp, elever må se at noen har bein nok i nesa til å si SIN mening, istedet for å si "ja-og-ha" fordi "alle andre" sier det.

Jeg hørte et par stykker som var positive til det jeg sa, og DETTE er den responsen som skal til. Bare det at et par stykker sier ifra, så tør flere det.
Takk.



Jeg sier ikke jeg er perfekt, eller gjør alt rett. MEN; jeg sa ifra. Jeg og venninna mi gjorde gutten en tjeneste og stilte opp for ham, noe ingen/veldig få har gjort før.

Hva mener du om mobbing?
Står du opp for mobbeoffere?

Siv
xxx

4 kommentarer:

  1. Veldig bra post - og et meget viktig tema. Jeg har også hatt motet til å si fra, men noen ganger har jeg feiget ut - fordi jeg var redd for å bli gjort til mobbeoffer igjen. Men mobbing er aldri greit!

    Respekt til deg og venninna di for å ha støttet den gutten, han er nok takknemlig. :)

    SvarSlett
  2. sv; hahaha, ja godt google kan underholde oss på mange måter! :D Takker såå mye for kommentar, du er bare så snill! :D:D kos deg i helga! :D

    SvarSlett
  3. Heelt teit -.-"
    skjøner ikke hvorfor de mobbe for de er annerledes!

    SvarSlett
  4. Jeg tror ikke jeg har vært vitne til mobbing selv, så vidt jeg husker. Og jeg synes mobbing er helteit, altså, det kommer jo ikke noe godt ut av det for verken mobberen eller mobbeofferet så det er jo bare dumt!

    SvarSlett