03.10.2011

Snakk fra levra

Tenk så mye lettere alt ville vært da. Ingen dobbeltbetydninger. Ingen misforståelser. Ingen forundringer over å skjønne hva folk mente. Vi ville ikke trengt å tenke på hva vi skulle si, for ordene ville ramlet ut som de opprinnelig var. Ingen nødvendighet å balle inn alle ordene i filler av usannheter.
















































For når man snakker om en drømmeverden, da trenger man ikke tenke på konsekvenser og ulemper. Sånt kan realistene få ta seg av; Her er vi drømmere alle sammen! Tenk om alle kunne sagt det de mente, det de følte og det de fant burde bli sagt. For å sette et drastisk eksempel: Hitler ville aldri blitt så stor som han var, om folk sa akkurat det de tenkte. Andre ville skjønt at de ikke var alene om å tenke at han var en dust. "Hei, jeg vil bli kjent med deg!" i stedet for "så teit du er!" Et smil og ei "hei!" i stedet for en patetisk kommentar. "Nei takk, jeg vil ikke ha en samtale med deg." I stedet for "heeeei, du er sååå kul - men ikke med de andre vennene mine". Ironi kan også gjøre hverdagen mer spennende for noen, men for andre kan det være rimelig vanskelig å forstå. Noen ganger må jeg ha ting inn med teskje, for jeg synes det kan være vanskelig å skjønne. Saken er nemlig den at jeg synes du virker interessant. Jeg tør bare ikke si det, selv om jeg pleier å snakke fra levra ellers. Jeg har iallfall ei unnskyldning da de færreste ikke gjør det uansett!

Hvor flinke er dere til å si det dere mener?

Siv
xxx

35 kommentarer:

  1. ikke så veldig flink.. :)

    SvarSlett
  2. Sier alltid det jeg mener :) Noe annet er ikke vitsi..

    SV: Holder på å fikse bloglovin. Og skal reise så mye fordi jeg har lyst ;D Haha. Er jo bare en langhelg i Roma (tredje gangen jeg skal dit!) og en helg i Dublin. Men blir awesome!

    SvarSlett
  3. dessverre ikke flink nok!!!

    SvarSlett
  4. Nja, det varierer litt :P

    SvarSlett
  5. - det varierer litt. er liksom ikke så glad å få kritikk tilbake på det jeg mener, for sånn person er jeg bare, men noen ganger tør jeg å si mine meninger, men ikke hele tida...

    sv; ja, det gikk jo jammen 12 minutter at alt ble utsolgt :(

    SvarSlett
  6. aii, godt innlegg! jeg er faktisk litt FOR flink til å snakke fra levra, spesielt om det er noen som forteller meg hva jeg SKAL gjøre. da klikker det :p

    SvarSlett
  7. Før pleide jeg å si alt jeg tenkte på, hele tiden. Men nå i senere år så prøver jeg å tenke gjennom om det jeg vil si er nødvendig å dele. Dessuten syntes jeg at om man ikke har noe hyggelig å si så bør man ikke si noe :)

    SvarSlett
  8. Oh my, dette er sååå sant som det kan bli sagt(les:skrevet). Hadde vært så greit å slippe å tenke på hva folk EGENTLIG mener når de sier sånn og sånn. Jeg prøver å snakke fra levra, men noen ganger må jeg sparke meg selv i leggen, for man trenger jo faktisk ikke si aaaalt man mener om alt, ehe:-p Men å være ærlig er den aller viktigste egenskapen en person kan ha, synes jeg.

    Og du? Jeg elsker alle innleggene dine altså. Synes spesielt det om deg og lillesøsteren din var så vakkert å lese. Du skriver på en veldig fengende måte, og har masse bra tankespill! Når jeg leser tekstene dine angrer jeg litt på at jeg ikke fortsatte å skrive mer da jeg var yngre... Ikke at jeg er gammel da, but still. You go, girl;-)

    SvarSlett
  9. Det er så sant, mye bedre å si hva man egentlig mener enn å bake det inn! Færre misforståelser, og tolkninger av hinting..

    Jeg forteller ikke alltid hva jeg mener, men det jeg sier det mener jeg. Ønsker å alltid snakke sant og ærlig, men på en god måte :)

    SvarSlett
  10. Og tusen takk for kommentar! :) Det var ikke så vanskelig, en genialt ting å gjøre når man vil bli trøtt og har god tid.. Så gøy at du følger meg! :)

    SvarSlett
  11. Så sant så sant :) Noen ganger sier jeg det jeg mener. Men noen ganger tror jeg også det er best å la være. Og noen ganger kan man ta en hvit løgn for ikke å såre andre ;) Men stort sett er jeg enig i at man burde si det man mener...

    SvarSlett
  12. Jeg er ikke alltid like flink til å fortelle sannheten.

    SvarSlett
  13. Jeg er mer en som unngår konfrontasjoner.. Men om det virkelig er noe, så må jeg jo bare si det.. :) Skulle nok vært flinkere til å si akkurat det jeg mener, men så vil jeg jo ikke såre noen heller da... :)

    SvarSlett
  14. Jeg er innimellom litt for flink å si det jeg mener. Jeg eier ikke filter. Det er noen ganger dumt. Så innimellom sier jeg bare ingenting, og det er enda verre!

    Men jeg er enig, jeg synes folk kan si hva de mener, så slipper man gå rundt å være usikker på hvordan ting egentlig er!

    SvarSlett
  15. SV;Så bra:) Merete har jo en fin blogg!

    SvarSlett
  16. Kunne ha blitt mye flinkere å si hva jeg egentlig mener. men har i det siste begynt å bli det når jeg tenker meg om:)

    SvarSlett
  17. Sant!! jeg sier som regel alltid rett ut hva jeg mener. skulle ønske flere gjorde det :)

    SvarSlett
  18. Sv; Tusen takk for en fantastisk og oppmuntrende kommentar! Det er viktig å gjøre det som hjertet forteller en, selv om fornuften kveler deg til å gå en vei du egentlig ikke ønsker å gå. Du har fremdeles muligheten til å begynne med musikk, det er jo bare å søke seg inn neste år! Jeg har bare en far, og for han er det vanskelig å forstå at veslejenta er blitt voksen og klar for å flytte på seg. Og det gjør vondt at han ikke klarer å glede seg over mine drømmer, men det gjør og så vondt å skulle reise fra han. Selv om han bare ser på meg som en gal ungdom med lite vett over livets harde realiteter! Så selv om det vil bli vanskelig for deg å starte på nytt igjen neste høst, så er det kanskje det som skal til for at akkurat du blir lykkelig :)

    Jeg er som oftest veldig klar når det gjelder meningene mine. Ikke alltid like smart, med tanke på at det fins folk som ikke takler å få andres synspunkter slengt i ansiktet, men det er likevell viktig for å ikke bli bare "en av noen", men for å virkelig bli sett som den fantastiske éne du er!

    SvarSlett
  19. Veldig sant.. Man skulle ha snakket mer fra levra! :)

    SV: Tusen takk Siv <3

    Alan Carr er veldig kjent for røyekslutt-boken. Mange som har sluttet å røyke takket være han!

    SvarSlett
  20. Jeg tror jeg er veldig flink til å si hva jeg mener, men det er også en fin grense mellom å si hva vi mener og alminnelig folkeskikk. Hvis det er en person jeg ikke liker, så er det ikke slik at jeg sier det rett ut, ikke fordi jeg er falsk, men fordi jeg vil verken såre noen eller være frekk og uhøflig.

    Men absolutt viktig å si det man mener, og de fleste vet når det er nødvendig, selv om ikke alle våger. Skulle ønske flere våget.

    SvarSlett
  21. sv; takk! :D Kjekt å hørra :D

    SvarSlett
  22. haha, jeg leste første halvdel og hadde tenkt til å kommentere "men tenk så mye folk hadde blitt såra da", og så leste jeg andre delen. XD

    jeg er litt både og. jeg sier nok kanskje litt for ofte det jeg mener, og hvis jeg blir ordentlig provosert så klarer jeg ikke la vær å si hva jeg mener. og ærlig talt, det er ikke alltid positivt det heller, for man har fort for å støte noen når man sier akkurat det man tenker.. jeg tror også kanskje det er litt viktig å tilpasse seg litt hvem man snakker med. snakker jeg med bestevenninna mi sier jeg masse som jeg ikke sier til en person jeg nettopp har blitt kjent med, sant, for jeg vet ikke om de vil forstå det rett når de ikke kjenner meg. det er jo litt snakk om å ta hensyn til både andre og seg selv, og ikke skape unødige kleine/kjipe situasjoner :P

    SvarSlett
  23. Såååå enig Siv! Jeg tror jeg sier det ganske ofte og det kan bli litt mye. Jeg bombanderer til tider kommentarfelt, iallefall om det er snakk om trening.. Jeg blir bare litt ivrig når det er snakk om sånt;) Tviiler forresten på at jeg ville holdt ut 3km på mølla med deg, jeg gjør det bare på sånn stepmaskiner;) Og så mener jeg helt ærlig at du fortjener ennå større lesertall, men også lengre kommentarer som viser virkelig interesse for deg og bloggen din. Sv - spurte jeg hvor skoa var fra egentlig? Kunne trengt meg noe lignende!

    SvarSlett
  24. eg seier som regel da eg meinar, med mindre eg veit da kommer til å såra nokon veldig. men eg er ikkje redd for å snakka :p hehe

    SvarSlett
  25. Jeg sier alltid det jeg mener, jeg;)

    SvarSlett
  26. Prøver være veldig opptatt av det, så jeg er vel litt flink :)

    SvarSlett
  27. Jeg kan vel si at det meste som kommer ut av min munn er hva jeg føler og mener! ;) Så, ja!

    SvarSlett
  28. Ofte sier jeg hva jeg mener, men noen ganger er jeg litt redd for å si ting rett ut for å såre den det gjelder. Det er mye jeg vet jeg ikke bør si til for eksempel til noen av vennene mine, for da blir de enten site eller lei seg. Slike ting prøver jeg å unngå. Er ikke noe vits å lage bråk når man ikke må:)

    SvarSlett
  29. jeg elsker ironi, alt blir så mye mer moro! men man må si det så folk forstår, så klart. og jeg vil påstå at jeg alltid snakker rett fra levra! blir ofte litt for mye for enkelte :p

    SvarSlett
  30. jeg sier ting rett ut! Og hlest face to face ikke på nettet... det syns jeg bare blir tragisk!

    SvarSlett
  31. veldig fint blogg, og godt skrevet! :)

    SvarSlett
  32. tja, men jeg tror jeg hadde vært veldig lei meg hvis ingen pakket inn noen meninger. hehe. kanskje jeg er litt sårbar

    SvarSlett
  33. Jeg prøver å si hva jeg mener, men det er ikke alltid det er like lett. Som regel blir det bare pakket inn i annet tull. Huff, ja, skulle ønske alle bare kunne snakke rett fra leveren ;)

    SvarSlett
  34. Akk, jeg skulle ønske jeg hadde den egenskapen.

    Jeg var sånn før. Helt til jeg oppdaga hvor liten bygda mi var og hvor fort ordene gikk rundt.. Brent meg litt på det, så ble etterhvert litt varsom. Nå er jeg altfor varsom.
    Jeg er en typisk dørmatte, så jeg må nok ha et rimelig godt forhold til vedkommende(eller være superforbanna) hvis det skal komme rett fra levra gitt! :P

    SvarSlett