14.05.2011

Skriftlig Eksamen

De av dere som følger bloggen på facebook vet at Blogger hadde big time problems i går. I dag fikk jeg tilbake innlegget mitt om det nye bloggkonseptet, men mangler en hel del kommentarer enda. Jeg håper virkelig jeg ikke mistet (mulige) lesere!

Fredag den 13. var dagen da vi alle skulle få vite om hva vi skulle opp i til skriftlig eksamen. Det har vært så sjeldent at norsk har vært et valg, at det faget strøk vi fra starten av. Derfor var det flest gjettninger om hvilken av klassene som ville få matte, og hvilken som ville få engelsk. Men det endte ikke som planlagt.
























Jeg fikk ikke engelsk for å si det slik. Det jeg hadde trodd ikke skulle skje, skjedde. B-klassen kom opp i norsk skriftlig. Ingen skjønte hvorfor tårene mine trillet uten stans. Men jeg har mine grunner.

  • Vi må ha en eksamen i nynorsk, og det er fælt å tenke på hvor mye dårligere tekstene mine blir på nynorsk.
  • Kanskje er temaet vi får skikkelig fantasiløst, og jeg da ikke klarer å få inspirasjon til å skrive noe bra.
  • Jeg hadde aller mest lyst til å komme opp i engelsk, og da ble jeg skikkelig-skikkelig skuffa. Kanskje hadde jeg nerver også, som jeg ikke visste om selv.
  • Det er greit nok å skrive en tekst, men når jeg vet at det virkelig gjelder, blir jeg så umåtelig stressa. Dessuten er det gørrkjedelig å stirre på samme tekst i fem timer. Kan jo ikke gå så mye tidligere heller, uten å ha brukt tida fornuftig.
  • Alle sier jeg er god i norsk og til å skrive tekster, men det stresser meg nesten enda mer. Folk forventer at jeg skal klare det bra, og det gjør jeg selv også. Jeg kommer til å bli så utrolig skuffet om det går rett vest. Forventningene mine er skyhøye.

Hva ville du helst ha kommet opp i?

Siv

xxx

ps. Jeg hater ordet SUR. Nei, jeg er ikke sur fordi jeg kom opp i norsk. Jeg er skuffa. Rastløs. Irritert. Ikke Sur.

27 kommentarer:

  1. Av erfaring er jeg best i fasitsvarfag ala matte, så tror nok det hadde vært valget mitt. Likevel er jeg ganske lei av det etter 3(4) eksamner på vgs. og en på høyskolen :P

    SvarSlett
  2. SV: :) hehehe. JA jeg vet. MORO! Jeg skal sitte ute i solen og lese matte jeg. !

    SvarSlett
  3. Jeg kom opp i matte jeg. Det var det eneste faget vi kunnet komme opp i også. Det var 20-30 stykk som kom opp av 300 stk. Sannsynligheten for å være en av skolene som ble trukket ut og i tillegg være en av de som kom opp, er LITEN. Så er ikke spesielt fornøyd nå akkurat.

    Jeg kom opp i norsk på ungdomsskolen og var sjeleglad, jubelen sto i taket. Du får masse tekster å forberede deg på og det var masse forskjellige oppgaver i alle sjangre å velge fra. Jeg er helt sikker på at det går kjempefint :) Hvis folk sier at du er god så er du nok det også, så det er ingenting å bekymre seg for. Dette klarer du :) Ikke tenk at du skal prestere for alle andre, bare ha det gøy og ikke tenk så mye på at det er nå det virkelig gjelder. Lek deg med ordene og bare ha det gøy, også går det som det går og du har gjort ditt beste. Det er godt nok :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  4. sv: det går nok bra :) Dere ungdomsskoleelever har det nesten for godt! Dere har jo muligheten til å skrive skjønnlitteratur på eksamen (tror jeg?).
    Vi må analysere og finne ut modernistiske preg ved tekster, gjøre retoriske analyser, skrive artikler som sammenligner historiske perioder og så videre. Det er ikke gøy! Er litt misunnelig :p
    Men jeg trodde norsk var et ganske vanlig trekkfag i tiende?

    SvarSlett
  5. Eg veit verkeleg korleis du har det! For meg er det frustrerende å skrive tekstar på bokmål, fordi det er på ein måte ikkje meg! Tekstane vert heilt annleis - som om nokon andre har skrive dei.
    Eg har i alle fall stor tru på deg. Norsk er på ein måte "mitt" fag det også, stiller alltid store krav til det arbeidet eg leverer inn. Så eg veit veldig korleis du tenkjer. Eg veit det går bra! Og oppgåvene plar faktisk vere ganske inspirerande - om det hjelper litt :)

    SvarSlett
  6. er jo bare problemer med ALLE bloggplatformer for tiden :(
    jeg ville nok helst vært oppe i norsk, men har aldri kommet opp i det :p matte har liksom alltid tatt knekken på det ønsket :(

    SvarSlett
  7. Skjønner at det må ha vært skuffende, men du kan trøste deg med at her oppe i nord så gjelder ikke karakterer noe særlig med mindre du har veldig dårlig snitt. Du kommer inn på den skolen du vil, å vips, når du er der, så er karakterene fra ungdomsskolen glemt. Jeg husker bare hva jeg fikk på vgs, og ikke før det. Ok, skjønner at det egentlig er en dårlig trøst, men det gjelder bare å gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg kom opp i matte, men husker ikke hva jeg helst ville :)

    SvarSlett
  8. // ja, var engelsk jeg håpte mest på her òg, men norsk er ikke så ille med tanke på at hadde jeg ikke fått det så hadde jeg fått matte! DET hadde vært verdens undergang. det går nok bra, skal jo opp i både hovedmål og sidemål så da må du jo nesten få til en av dem. får håpe den skjønnlitterere er på hovedmål og saktekst på sidemål da :D

    SvarSlett
  9. Jeg vil gå opp i engelsk, er ∞% bedre I det enn norsk og matte...

    SvarSlett
  10. Det går nok mye bedre med deg enn du frykter skal du se, alltid kjedelig når man kommer opp i noe man ikke vil, men man må bare bite det i seg og gjøre så godt man kan, tror det kommer til å gå kjempefint.

    SvarSlett
  11. kommer til å gå bra:) kom opp i matte, ville helst kommet opp i engelsk :c

    SvarSlett
  12. huff da, skjønner at du er skuffa:/ ønsker deg masse lykke til ihvertfall!

    SvarSlett
  13. Godt det tullet som var med blogger er fiksa på nå :)

    Vel jeg ville helst ha kommet opp i kunsthåndverk. Men det tror jeg ikke er en mulighet en gang ;) hehe. Jeg har aldi vært særlig god på realfag.

    SvarSlett
  14. Det kommer til å gå så bra. Har troa på deg jeg etter å ha lest tekstene dine. Bare fokuser på å slappe av og gjøre ditt beste :)

    SvarSlett
  15. uff da, det går sikkert bra :) xx
    - har ikke eksamen ennå, haha :p

    SvarSlett
  16. Kjipt at du ikke kom opp i de du ville :( Men du klare de nok kjempe bra :D

    SvarSlett
  17. SV;
    hehe:) Fikk kjøpt noe i går,og fått spart litt også:) hehe

    SvarSlett
  18. så kjipt at du ikke kom opp i engelsk.. Lykke til med norsken ! ;)

    SvarSlett
  19. Eksamen er ikke noe gøy altså.. Savner ikke det. Men har hatt eksamen i en del fag på ungdomsskolen/vgs, og det faget jeg fikk best karakter i var norsk faktisk. Og det var det faget jeg var dårligst i fra før av. Så stå på!

    Sv; What, Amerika er jo noe for alle! Man må bare finne det stedet som passer seg!

    SvarSlett
  20. Eksamen er ikke noe i gøy. I skriftlig er nok norsk det jeg hadde håpet å komme opp i. Muntlig har jeg aldri likt. Jeg er veldig beskjeden så har aldri likt å snakke til fremmede eller fremfor andre mennesker. Men jeg tror nok norsk faget er det jeg hadde ønsket å komme opp i på muntlig også. For matte suger jeg i og kan ikke akkurat si jeg er så god i engelsk, i hvert fall ikke til å snakke. Tror jeg forstår engelsk og skriver bedre engelsk, enn jeg snakker det i hvert fall:)

    SvarSlett
  21. Jeg kom ikke opp i skriftlig eksamen i går, siden jeg går VG1, men hvis jeg skulle velge et fag jeg ville kommet opp i hadde det blitt engelsk ;)
    Lykke til med Norsken! :-)

    SvarSlett
  22. Hi hi, spynorsk? Huff, skjønner frustrasjonen jeg som også er "bokmåling" :)
    Jeg ville nok som deg helst kommet opp i engelsk.
    Da jeg gikk ut i 3 gym kom jeg opp i norsk skriftlig!

    Lykke til!!You can do it!

    SvarSlett
  23. Bare slå opp hvert eneste ord i ordboka (eller alle de du ikke er 100% sikker på)! Det funker!

    SvarSlett
  24. Ååh, jeg skjønner deg så godt.. :/

    Ble overlykkelig selv når klassen min kom opp i engelsk skriftlig. Jeg var vel en av de veldig få som gliste som ei sol da rektor fortalte det.
    Min største frykt var å komme opp i matte! Da hadde jeg nok strøket med en gang :P

    Men, dette klarer du nok fint Siv!
    Du skriver jo SÅ bra og jeg er rimelig overbevist om at du har en fantasi som kan løpe hvor du vil! :D
    Når det er norsk, så er det vel en faktatekst og en skjønnlitterær - er det ikke så?
    Mulig jeg husker feil altså!

    Ønsker deg LYKKE TIL! :D You can do it! <3

    SvarSlett
  25. Norsk bokmål er helt greit å komme opp i. Nynorsk er ikke like gøy, fordi jeg vet jeg gjør det dårligere i det faget enn i bokmål, skjønt jeg ville heller kommet opp i nynorsk enn i engelsk (jeg er fryktelig dårlig i engelsk). Sisteåret på vgs, så fikk vi vite at vi enten skulle opp i matte eller i engelsk. For første gang i hele mitt liv (forsåvidt eneste gang - noensinne) håpet jeg å komme opp i matte. Jeg gjorde det, og det gikk forbausende bra. Jeg kom også opp i norsk - både muntlig, bokmål og nynorsk. Det ordnet seg.

    Det ordner seg alltid, man må bare forsøke å se lyst på det. Det er ikke noe morsomt å komme opp i noe man virkelig føler at man ikke fikser noe spesielt bra. Jeg krysser fingrene for at det går greit for deg :)

    SvarSlett
  26. Det kommer nok til å gå så bra så! Du er kjempeflink til å skrive! ;-)

    Såååå glad vi ikke kom opp i noe! Det stod imellom matte og engelsk - de to fagene jeg liker minst på skolen.. Så.. ja.. Jeg er... glad!.. Superglad!! :D

    SvarSlett
  27. Lykke til! Har spansk skriftlig eksamen imårra og hadde håpa på matte så ble også skikkelig-skikkelig skuffa.

    SvarSlett