07.02.2012

Too high an expectation

Å ha noe fornuftig i hjernemassen er en fordel selv om det ikke er synonymt med Einstein. Jeg vil påstå at folk som kan tenke selv kommer lengre enn tomme hjerner. Men det kan bringe noen irritasjonsmomenter for dem som ikke er dum som en brødboks, fordi andre alltid har skyhøye forventninger.























Det er ikke det; Man må jo kunne forvente litt ekstra av de som har noen hjerneceller. De har jo tross alt litt mer hjernedrivkraft enn gjennomsnittet. Men man kan ikke regne med at de kan alt. Går man gjennom nye ting, er det ofte nytt for de 'smarte' også. De tar det kanskje mindre tid å skjønne det, men de må da tenke litt de også. Du er ikke smart før du innrømmer at du alltid lærer noe nytt. Lyst til å bli smartere? Her er noen enkle grep å starte med.

Siv
xxx

45 kommentarer:

  1. Liker å tro jeg lærer noe hver dag! Viktig å være ydmyk tror jeg. Det værste jeg vet er sure gamle sykepleiere som liksom er "utlærte"... Vær åpen for nye måter å gjøre ting på, nye måter å finne løsninger på, og ikke minst sammarbeid! :) Da kommer man langt da tror jeg ;)

    SvarSlett
  2. Jeg følte meg veldig usmart når jeg leste det:P

    SvarSlett
  3. mange gode tips på den siden der. Jeg syns det er helt åpentlyst at forventiningene er større til de flinkeste/smarteste etc. Og jeg liker å tro at vi lærer så lenge vi lever, og at ingen spørsmål er dumme. Det er desverre så altfor mange som lever i sin egen lille bobble der de ikke er interessert i samfunnet/nyheter osv osv, og alt de bryr seg om er det som skjer i de sitt eget liv, da lærer de ikke så mye heller...

    SvarSlett
  4. Takk for tipset! Jeg trenger litt hjelp med å bli smartere! Og det er jo sant, man må jo alltid utfordres selv om man er 'smart'

    SV: Tusen takk(:

    SvarSlett
  5. Tror det er kjempeviktig å være ydmyk, og om man tror man har lært alt, har man kanskje lært veldig lite? :) Kjempefint innlegg Siv!

    SvarSlett
  6. "Visit the library frequently and pick up anything which looks interesting to you." I WILL, fekk lyst å gå på biblioteket med ein gong nesten, eg er i det hjørnet i dag! Dumt skulearbeidet har bestemt kva bøker eg må lese i dag.

    SvarSlett
  7. uff, ble litt avansert dette for en sliten ME-hjerne, så usikker på om jeg forstod teksten rett x) Syns værtfall at man alltid skal være ydmyk, enten man er av den smarte sorten, eller av den mindre smarte sorten, og ha tro på at man alltid kan lære noe nytt :-)

    SvarSlett
  8. Jeg tenker at man lærer så lenge man lever jeg !:)

    Likte godt denne her: "Jeg vil påstå at folk som kan tenke selv kommer lengre enn tomme hjerner.".

    SvarSlett
  9. Takker for tips :) Har egentlig altfor høye forventninger til meg selv :/

    SvarSlett
  10. Uuh, takk for tips!

    SvarSlett
  11. Jeg lærer nye ting hele tiden jeg ;)

    Sv. True story! Takk for støttende ord ;)

    SvarSlett
  12. SV:
    Man må kunne slappe av litt også. Men syntes det er lurt av deg å gjøre lekser i ukedagene, slik at helgen kan være avslappende og en anledning for å gjøre det du vil :-) Åh, koselig å høre, Siv. Jeg følger selvfølgelig bloggen din på bloglovin´allerede. Jeg bruker bloglovin´aktivt etter jeg skiftet til wordpress, siden det ikke kommer opp nye innlegg fra vennelista som det gjorde på blogg.no. Jeg liker forresten også bloggen din;)

    // Spice girls, Britney og Shakira var tingen vettu. Hehe, kjenner meg igjen i den gitt. Jeg har jo en storesøster som er to år eldre enn meg, så jeg likte ofte det hu og venninnene hennes gjorde :-)

    SvarSlett
  13. sv; Åh, tuusen takk!
    .. Prøver alltid å gjøre mitt beste, er så kjedelig når man f.eks. har gruppearbeid og andre ikke gidder å prøve engang..

    - L

    SvarSlett
  14. Fint innlegg:) Alle kan lære noe og jeg skal stikke innom linken:)
    SV;Takk Siv<3

    SvarSlett
  15. ååh så bra sakt, jeg er så med deg på dette! :) (takk for coment) ;D

    SvarSlett
  16. Så sant! Man lærer noe nytt hver dag og blir aldri utlært :) Ingen kan alt før de har lært det.

    SvarSlett
  17. Helt enig! Det er ikke alt de smarte kan, de lærer også ting for første gang en gang. Åh, jeg blir så oppgitt når folk tror det. :/
    Hurrameihopp, som jeg likte den listen. *bokmerke*

    SvarSlett
  18. så sant så sant ;)

    / tusen tusen takk, eg hadde egentlig lyst å velga ein av revebildene, men læreren likte hannibal lecter best, så då blei det det ;)

    SvarSlett
  19. SV: Hahahaha xD Awesomeee! =D

    Kjempe bra skrevet og takk for tipset! =D I'll defiantly use it ;)

    - Sofia

    SvarSlett
  20. Er veldig enig! :) Man må jo alltid kunne forvente litt fra de man vet kan noe, men jeg skjønner at de ikke kan alt ;)

    SvarSlett
  21. Enig. Og det er alltid like kjekt de dagene jeg tenker at jeg har lært noe nytt :) Er forresten veldig imponert over alle temaene og innleggene du kommer opp med.

    SvarSlett
  22. Kjenner meg veldig igjen. Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, forvenet familien at jeg skulle få toppkarakter på prøvene, fordi jeg som regel fikk det. Så når jeg innimellom kom hjem med en 5- , ble de "skuffet" (ikke skuffet bokstavelig talt, men de hadde trodd at jeg skulle få bedre). Når derimot noen andre i familien kom hjem med en 5- , stod jubelen nærmest i taket og de fikk masse gratulasjoner eller litt ekstra lommepenger den uka, fordi familien forventet ikke noe så bra som 5-! Merkelig det der. Samme karakter, men helt forskjellig respons, alt pga foruintatthet og forventninger. ;)

    SvarSlett
  23. Enig med deg om det, jeg vil ikke kalle meg smart, men jeg lærer altid noe nytt! :D

    SvarSlett
  24. Interessant blogg du har! (takk for kommentar) :D
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  25. Bra skrevet.. jeg fyller hodet mitt med unyttige fakta...tok en test faktisk og jeg kan 149 av 150 unyttige fakta. Utrolig nok får jeg brukt for dem:P
    Jeg elsker å lære noe nytt, ikke kommer jeg til å score skyhøyt på mensa tester.. men føler meg ikke dum:-) Selv om min bror til tider har konkludert med at jeg har kun en hjernecelle igjen og den sitter i rullestol.

    SvarSlett
  26. Man lærer så lenge man lever! Eller som Descartes ville sagt det: jeg tenker, altså er jeg! :) Fine ord Siv! Selv om noen er smarte, betyr det ikke at de vet alt... :)

    SvarSlett
  27. Kan veldig mye som jeg føler er relativt unyttig, men det er jo i realiteten ikke sant - du kan få bruk for alt du kan :) Liker derfor veldig godt et sitat av Albert Einstein: "Everybody is a genius. But if you judge a fish by it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid."

    SvarSlett
  28. Liker å tro at alle er smart på hver sine ting jeg. Så om jeg virker dum som et brød på noe, så tenker jeg bare at jeg sikkert kan noe annet de ikke kan:)

    SvarSlett
  29. Kjempesant det du skriver om! Dette er et av temaene vi diskuterer i engelsken på skolen for tiden, selv om man viser litt kunnskap og interesse innenfor et tema, er ikke det det samme som at man kan alt. Er også kjempelett å forbinde utseende og kunnskap sammen, selv om det ikke er mange forbindelser der! Selv er jeg litt sånn som kan mange små, rare fakta.

    SvarSlett
  30. Interessant å lese det du linket til, og det virker jo ganske logisk!

    Sv; Ja, skikkelig teit! De sluttet med det fordi de ikke ville ha forskjellsbehandling blant barna, siden noen fikk gaver og andre fikk ingenting...

    SvarSlett
  31. Tok en test Einstein mente var supervanskelig. Han mente at 98% av dem som tok dem ikke ville klare den, og jeg skjønte den.Hurra

    SvarSlett
  32. Man lærer så lenge man lever, og det er umulig å kunne alt om alt ;)

    SvarSlett
  33. Do your homework if you're in school! Don't procrastinate, finish it last minute, or copy someone's paper.

    Tssss, tull og tøys

    SvarSlett
  34. Haha, det er så lett å forvente så mye av andre enn noen. Man kan være intellektuell på en måte, men samtidig være en douche for det. Går mye på personen selv :)

    SvarSlett
  35. Takk for tips <3

    SV. Ja la det bli snø ;) Men her er det mye snø så ser ikke det som noe problem enda i hvert fall ;)

    SvarSlett
  36. Hiver meg på kommentar nr 2, jeg følte meg veldig usmart når jeg leste det der :P

    SvarSlett
  37. følte meg litt usmart når jeg leste det du skrev på innlegget her( som kommentar nr 2.), ble litt komplisert for meg, haha :-)

    SvarSlett
  38. når jeg leste det en gang til skjønte jeg litt mer, haah. Det blir ofte slik at det forventes mer av de som er smartere. Men man er jo ikke best/ smartest i alt i verden:-)

    SvarSlett
  39. Vi lever en livslang læretid. Vi lærer mens vi lever, enkelt sagt. Ingen er utlært :D

    SvarSlett
  40. Som Sokrates sa; "Alt jeg vet, er at jeg ingenting vet." :)

    SvarSlett