03.02.2012

Siv søker hjelp x3

Det er ikke alt man klarer å sæme (les: kanskje et dialektord for bruke sykt lang tid) seg til å gjøre. Noen ting trengs det ekstra innsikt for å få til, og man orker ikke engang prøve å sette seg inn i det. Som det jeg nå skal spørre dere om hjelp til. For det kan jo tross alt hende at noen av dere vet hva jeg er ute etter!



























1)
Det aller første er noe jeg har tenkt på i et års tid. Blogg backup. Om blogspot legges ned eller om internett kræsjer, da har mang en tekst, og veldig mange fine kommentarer gått tapt. Jeg prøvde et slags program i sommer, men jeg ga opp etter noen timer, da ingenting skjedde. Any ideas at all?

2) Noe jeg kom til å tenke på forrige uke, er redigeringsprogram for bilder. Jeg har brukt picnik, men de legger ned i april, og jeg ser helst at det finnes noe lignende der ute en plass... Det eneste jeg trenger, er å putte på navn på. Og kanskje kunne redigere ugjevnheter, for det kan være greit å ha. Men programmet må ikke være for avansert... Kanskje noen av dere vet; Ganske mange av dere fininger holder jo på med foto!

3) Jeg vet ikke om jeg skal spørre, men om noen har lyst til å snekke sammen en kort intro til videoene mine, hadde det vært superkult!!

Heeelp?

Siv
xxx

Ps. Aud har en sykt lett konkurranse, der premien ikke er tilsvarende enkel!! Bare se her!
/Bildet er linket

40 kommentarer:

  1. 2:

    På nett: pixlr.com/express
    Last ned: Photoscape eller picasa

    :-)

    SvarSlett
  2. eneste jeg kanskje kan hjelpe med er bilderedigeringsprogram. det finnes noe som heter GIMP som er et genialt program, men det er kanskje litt avansert, jeg syns det nesten er på høyde med photoshop. men jeg likte det kjempebra og brukte det i flere år før jeg begynte å studere design og måtte kjøpe photoshop! det er open source, og gratis på gimp.org.

    og det første skulle jeg gjerne hatt svar på sjøl, da jeg har en gammel blogg på blogspot som jeg veldig gjerne skulle sett at ikke forsvant.. :P

    SvarSlett
  3. Prøv picasa! Jeg brukte det før jeg fikk Mac, og det fungerer bra:) Gi en lyd hvis du får til backup greiene - lurer på det samme selv!:) Prøvde også for en stund tilbake, men det var et dødt prosjekt før jeg i det hele tatt fikk begynt haha. Også må jeg innrømme at jeg ikke leser akkurat nå, hihi. Kan jo ikke stryke ut i boken når bussen svinger så ofte! Da blir jo strekene stygge!! Og gud forby det!

    SvarSlett
  4. !. har kje peiling o.O
    2. eg bruke kun photoshop cs5, så eg anbefale det, men hvis du e ute itte sånn gratis opplegg så anbefale eg photoscape, det brukte eg mye før.
    3. hadde eg konna hjulpe deg så sko eg gjort det, men eg har kje lært meg sjøl opp i det nya video redigerings oppsettet mitt ennå o.O
    4. GOD HELG!

    / jippi ;)

    SvarSlett
  5. Skal komme innom å sjekke alle svarene du har fått, for jeg lurer på det samme ;)

    SvarSlett
  6. Kan dessverre ikke hjelpe deg der ;) Men kan du ikke søke litt på nettet da? Utrolig hva google kan hjelpe deg med ;)

    SvarSlett
  7. 1. Jeg har ikke peiling, men om du finner det ut kan du lage et innlegg om det? :)
    2. Jeg er ingen ekspert, men bruker selv picasa. :)
    3. heh, jeg kan ingenting om video..
    Men du får ha en fin helg! :)

    SvarSlett
  8. 3: Jeg bruker photoscape og paint.net, de er gode :)

    Svar: Takk :)

    SvarSlett
  9. Ja, jeg skulle nevne Picasa jeg og, det samarbeider jo med picnic :)

    Og blogbackup? Det hørtes smart ut, skal funkle litt med det kanskje jeg får et svar til deg på det :)

    SvarSlett
  10. vet desverre ikke om noe ;ss

    SvarSlett
  11. Picasa var det eneste svaret jeg kunne hjelpe deg med ;)

    SvarSlett
  12. Jeg er ingen datakyndig..ellers skulle jeg mer enn gjerne ha bidratt kjære deg <33

    Sweet pic.. melts my heart <33

    SvarSlett
  13. Jeg har desverre ikke noen gode råd.. Bruker photoshop.. men det må du ha på pc`en..

    SvarSlett
  14. Jeg redigerer bildene mine på photoscape :)
    Man kan laste det ned gratis på internett :)

    SvarSlett
  15. Det første har jeg tenkt MYE på selv, men aldri funnet ut av. Skal gi en lyd dersom jeg finner ut av noe :)

    SvarSlett
  16. hmmm, photoshop? picture it? photoscape? :D

    SvarSlett
  17. Backup har jeg dessverre ikke noen ideer til. Men redigeringsprogram har jeg pleid å bruke picasa, men nå bruker jeg bare programmet som fulgte med på macen min:)

    SvarSlett
  18. Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men er faktisk like lost selv på disse områdene. Jeg bruker da photoshop, du kan laste ned en free versjon av den på www.download.net eller com..

    SvarSlett
  19. Jeg anbefaler Photoscape :)

    SV: Takk søøøøta <3

    SvarSlett
  20. Oi, jeg er ikke så veldig til hjelp her.. Nummer 1; jeg har ingen idè, rett og slett. 2; jeg har picassa, funker til enkel redigering. 3; SKulle ønske jeg kunne, men er dårlig med slikt.. Håper virkelig du finner noen som kan hjelpe deg:)

    Ønsker deg en riktig god helg Siv:)

    SvarSlett
  21. nr1. eg har ingen tips om kva du kan gjera viss internett døyr, men viss f.eks blogger kræsjar, kan du jo f.eks laga deg ein wordpressblogg, som importerar denne bloggen automatisk. då har du vertfall ein til på ein annan server. Men eg veit ikkje om det går an å importera kommentarane med.tvilar på det.
    Men eg satsar på at google varar så lenge eg lever, det er tross alt eit av verdas største selskap, med serverar i alle verdensdelar. Så viss ein kræsjar, så har dei backup ein annan plass..

    Nr2. Relativt enkle program er Picasa, og Paint.net.
    Litt oppgradering er Gimp, liknar litt på PS. og er gratis. Ein kan og redigera bilete online på Tinypic, om ein lagar seg ein brukar.

    Dessverrre så har eg ikkje så mykje å kome med om film. Hadde eg hat eit betre program kunne eg kanskje ha hjulpe deg. Men den gogn ei;)

    lykke til!

    SvarSlett
  22. Jeg har virkelig ikke peiling på 1 og 3, men jeg bruker Picasa som bilderedigering(de gangene jeg gidder), og det er overraskende enkelt! Jeg lover deg; når JEG greier det, greier ALLE det :D

    SV: Nei, utslett er ikke så veldig herlig, men det blir herlig når det forsvinner - iiih :-D

    SvarSlett
  23. DET skulle jeg også likt å visst! Også om man kan lage bøker for hvert år, med kommentarer til, det lurer jeg på:)

    SvarSlett
  24. Hm, føler eg burde ha noko å komme med på fotoredigeringsprogram, men eg redigerer jo svært sjeldan bildene mine. Når eg gjer det brukar eg adobe lightroom som er iet dyrt og litt meir proffprogram. Veit ikkje om det går an å legge på tekst eingong. Høyrer mange brukar picasa, har aldri prøvd men det er sikkert noko slikt du leiter etter! :)

    SvarSlett
  25. Sæma! Ah, herlig ord, hører ikke det etter at man flytter ;)
    Ang program så har jeg hørt at gimp skal være ok, har ikke prøvd det selv siden jeg bruker photoshop. Men gimp er vist ganske avansert, så hvis du vil ha noe enkelt og greit ville jeg satset på noe annet. Ser andre forslag også er kommet inn.

    SvarSlett
  26. Du er så trofast og flink til å kommentere hos meg, selv om jeg oppdaterer bare en gang i skuddåret! TAKK :D

    Etter å ha lest kommentarene over her, ser jeg at jeg har samme tips som de fleste andre: Wordpress og Picasa. Dersom du vil ha en online-versjon av Photoshop kan jeg anbefale pixlr.com :)

    SvarSlett
  27. Hmmm. Har ignen gode svar her nei.. Jeg bruker gimp, og det fungerer veldig fint! :D

    SvarSlett
  28. Jeg har ikke så greie på det, håper andre kommer med gode tips:)

    SvarSlett
  29. 1) Har dessverre lite peiling på.. Men om du ikke får hjelp eller tips av noen andre ang det, så kan jeg spørre noen venner om du vil ;)

    2) Jeg bruker Photoshop og Photoscape - love :)

    3) Jeg skulle så absolutt gjort det om jeg hadde tid og vært flinkere med det ;) Ett program som funker bra til videoer er Pinnacle Studio 15 :)

    SvarSlett
  30. Blog-backup har jeg ikke så mye peiling på. Har bare prøvd å overført alle innleggene mine fra en plattform til en annen. Det funka iallfall :)

    Jeg hadde jo Photoshop en vakker gang, men nå går det i det gratise og enkle som du kan få til mye bra med om du er smart: Picasa x)

    SV: Vaar jo et lite håp om at noen skulle le litt :D Det er jo veldig bra tilbakemelding når man skriver så personlighetsaktig og tankefritt ;)

    SvarSlett
  31. Det var ikke mye jeg kunne svare på her.. men det eneste redigeringsprogrammet jeg kan anbefale er Photoshop. Ellers har jeg Photoscape, men har ikke brukt programmet til noe annet enn å lage animasjoner enda :)

    SV: Vi bor hos pappa etter brannen, og han bor én time unna :) Vi har ikke endret adresse fordi det koster penger å kun gjøre det hos posten og det blir for mye styr å endre adresse i folkeregisteret.

    SvarSlett
  32. Hmm kan vel egentlig bare hjelpe deg med redigeringprogram :-o bruker picasa, lett å lære seg, og gratis å laste ned :-) skal ta bloggbackup jeg og, når jeg finner ut hvordan man gjør det ;-) lurt det, så man ikke mister alt man har gjort :-) god helg søta!

    SvarSlett
  33. Nr to lurer jeg på også, si fra om du finner noen bra!
    Ser noen anbefaler picasa, det har jeg prøvd før og det overtok jo hele pcen min.. slitsomt program. Liker bedre de online som picnik.. :(
    <3

    SvarSlett
  34. Jeg bruker picasa til bilderedigering, og har nå falt helt for pixlr-o-matic til ekstra effekter. Anbefaler i alle fall de to. Forstår ikke noe som helst av Photoshop :-p

    SvarSlett
  35. Oi har de ikke back-up på blogspot? Jeg synes det er dumt at det ikke er mailfelt på kommentarfeltet slik at man får opp bilder av de som kommenterer jeg da! jeg bruker photo scape;)

    SvarSlett
  36. du kan jo lage en lukket blogg på en annen platform med alle innlegg du vil ta vare på?

    når det gjelder bilder har jeg også stort sett brukt picnik,hadde photoshop også, men det kortslutta omtrent hele macn om jeg prøvde å bruke det.. så no more. Derfor går mine gamle bannere litt på rundgang, tar de tilbake igjen når jeg føler jeg må endre litt hehe..

    SvarSlett
  37. Jeg bruker photoscape! :)

    SvarSlett
  38. beste alternativ til picnik: http://pixlr.com/express/

    SvarSlett