13.02.2012

Living the bygdeliv #1

Mange lurer på hva man fyller fritida med når man bor i ei bygd, og da i all hovedsak klassekameratene mine. De bor jo tross alt på et lite tettsted med flerfoldige muligheter, om det er å dra på gruppetreninger eller fotballtrening, festing, shopping eller besøke den ene eller den andre, så er muligheta der. Da jeg flere ganger har blitt spurt hva jeg gjør etter skolen, og jeg et par ganger har fått en seriøs kommentar om at "vi vet jo faktisk ikke hva du driver med", fant jeg ut at det var på tide å analysere dette. For jeg vet jo ikke helt hva jeg skal svare...

night

Spør man en tettstedbeboer hva han gjør, er svaret som regel: "Musikk." "Fotball." "Være med venner." Det siste er det som oftest går igjen. Jeg pleide å svare det samme da jeg var mindre, men av en eller annen grunn er ikke det noe jeg setter på lista over ting jeg gjør. Det er på en måte en selvfølge at man bruker tid på vennene sine, er det ikke? Eller er det kanskje det at jeg ikke "er med venner" hver dag?? Jeg setter det iallfall ikke som en hobby. Det er bare noe jeg gjør.

Lekser

Mange er overbevist om at jeg sitter med lekser og skolearbeid døgnet rundt. tror de det er fordi det ikke "er annet å gjøre i ei bygd". Men de trodde det til en viss grad før også, da av folk som selv bor i bygder mindre enn mi. Det er bare det at jeg på langt nær er den som sitter med lekser hele kvelden, selv om det er litt kult at folk tror jeg har selvdisiplin nok til å klare det. De som gjør sånt er flinke, og jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg var en god rollemodell som gjorde det. Noe blir selvfølgelig gjort i det lune redet, for det må til, men det er da måte på hvor mye man repeterer hjemme det man allerede har skjønt...

Det kommer mer, så om dere vil ha ei avrunding på temaet må dere følge med. Dette er bare en del, og jeg få det ut når jeg først har tatt meg tida til å sette ord på det. Analysering har flere sider, og å analysere fritida si er visst noe for seg selv....

Siv
xxx

45 kommentarer:

  1. Jeg kommer fra ei tettbygd. Hadde alltid noe å gjøre. Bowling, "sjåpping", fotball, volleyball (andre former for sport), bading.
    Nå bor jeg i byen. Har aldri hatt så lite å gjøre i hele mitt liv. Går innimellom på veggen, for underholdning.

    SvarSlett
  2. Nei altså, hva man gjør? Man er sosial et par kvelder i uka om alt klaffer. Har man kjæreste så pleier man vel forholdet. Man trener jo helst flere ganger i uka. Og er det mye skolearbeid, så må man sette av tid til det, Det beste er jo hvis man kan være sosial mens man leser sammen. I løpet av mitt første halvår på sykepleien så leste vi flere sammen, utrolig kjekt igrunn. For når man leser til anatomi så dukker det opp spørsmål kanskje den andre vet :)

    Og jeg tror ikke det er så himla stor forskjell på byfolk og bygdefolk jeg. Bare at kanskje byfolka har litt flere fritidsaktiviteter å velge mellom? I dunno ;)

    SvarSlett
  3. Det er jo bare å bruke fantasien da :) Dere kan jo ha jentekvelder, dra på shopping og kino (selvom dere sikkert må reise litt) osv. som alle andre ;) Jeg er født og oppvokst på et tettsted og vi hadde da buss så vi kom oss til kjøpesentre og til byen ;P

    SvarSlett
  4. Det er et godt spørsmål faktisk, lurte på det samme de 17 første årene av livet mitt.. Så flyttet jeg ut av redet ;p

    SvarSlett
  5. Er faktisk fra et tettsted selv,men har bodd i by i 3 1/2 år nå :) Gjør vel egentlig mindre nå, enn når jeg bodde på bygda, for jeg har jo vært syk mesteparten av tiden min i byen, så har ikke hatt noen hobbyer her, i forhold til da jeg bodde hjemme ;-)

    SvarSlett
  6. Hehe, folk kan tro så mye rart om andre fra andre steder. Merker jo bare at alle har jo noen form for fordommer mot andre byer liksom :)

    SvarSlett
  7. Syns det er koselig å bo på bygda jeg :) Vi bygdefolk må holde sammen vettu!

    SvarSlett
  8. Er masse å gjøre i en bygd da.. Mormor og de bor i en bydt i Sunnfjord, og jeg husker alltid at jeg var så fascinert over hvor flinke de barna var å finne på ting, som ikke innebar playstation og tv. Ikke minst hva dem fikk lov til.. som ut i båt alene osv. Ikke minst, se på Idol Vegard som er fra en bygd.. (der mormor og de er fra)... hvor flink han er til å synge å spille gitar..fordi han gikk på musikkskolen der..og drev med musikk på fritiden..;)

    SvarSlett
  9. søte deg :D ser frem til fortsettelsen da;D

    SvarSlett
  10. virker egentlig veldig koselig å bo i ei bygd! :D

    SvarSlett
  11. Det å bo i ei bygd er jo kjempedeilig. :D
    Man kan jo kjøre båt(om det er ved havet), cruise rundt med firhjuling, sykle, gå turer, lese, se film, GJØRE HVA MAN VIL. Ah, livet :-D

    SvarSlett
  12. Av og til skulle jeg ønske jeg bodde i ei bygd. Høres så koselig ut!

    SvarSlett
  13. hmmm, er oppvokst på et lite tettsted og savner det overhode ikke. Elsker å bo i by. ALt er så lettvint, og man kan være anonym. Det er deilig! Men blir vel Mo i Rana på oss om noen år. Dessverre for meg :-p

    SvarSlett
  14. Mye av det samme man kan gjøre på bygda som hjemme :) Jeg drar i hvert fall ikke så ofte på shopping, cafebesøk osv. ;)

    SvarSlett
  15. Spennende å lese :) Jeg bodde litt mer bygdete da vi kom til Norge, et sted i Valdres, men siden jeg var 4 så har jeg bodd i Stavanger, byen er ikke stor, men større enn et tettsted er det jo.

    SvarSlett
  16. Haha, kjenner meg igjen i fra da jeg flyttet fra Trondheim og til en plass mer på landet. I følge kompisene mine melket jeg kuer og gjette sauer, men i virkeligheten tror jeg ingen av de kunne forestille seg det. Jeg mener og tror at det er alltids noe å gjøre/finne på uansett hvor du er i verden!

    SvarSlett
  17. haha, føler det på akkurat samme måte! Bor på landet, og vil nok kalle det verdens mest ødeste plass :P Liker samtidig roligheten og vakkerheten ved å bo i en liten bygd :D

    SvarSlett
  18. Haha, siden jeg bor på ei nesten øde øy så tror folk jeg også sitter med lekser døgnet rundt, so I know the feeling ;).

    SvarSlett
  19. Skjønner ikke hvordan folk får tid til å gjøre så mye etter skolen, er helt uslitt når jeg kommer inn døra etter en lang dag jeg!

    SvarSlett
  20. Folk er rare! Men jeg skjønner den der med at det er kult at folk tror at en har selvdisiplin til å sitte med lekser hele døgnet. :D
    Åååh, jeg vet at jeg har spurt før, men hvor er det du booooor? :)
    Artig med spansk, vel? :)

    SvarSlett
  21. Jeg har jo vokst opp på bygda, men nå er jo den bygda et tettsted med bystatus selv om det bor drøyt 6000 mennesker der. Og jeg tror ikke det er i nærheten av det samme som stedet der du bor, så det blir spennende å følge med på denne serien ;)

    SvarSlett
  22. jeg tror faktisk det er mer sosialt å by i en bygd enn å bo i denne jævla tigerstaden. virker liksom så intimt på bygda i forhold.

    SvarSlett
  23. Kjempe bra skrevet! gleder meg til å lese mer =D

    Ha en fin dag! =D

    - Sofia

    SvarSlett
  24. Lenge leve bygda! ♥

    SV: Ååh, takk :’) Disse bildene er ikke så avis preget, så disse er i grunn de jeg er mest fornøyd med.

    SvarSlett
  25. haha, gleder meg til resten søte! Og jeg tror også at det er mer sosialt å bo i en bygd, intimt å koselig har jeg inntrykk av:)

    SvarSlett
  26. Jeg bor på bygda. Drev med håndball og klatring da jeg var yngre og nå er jeg som regel i Oslo for å være med venner osv. Men hobbyen min er vel blogging, hvis man kan si det :P

    SvarSlett
  27. hahah husker jeg pleide å tro det samme om folk som bodde i bygda, men så besøkte jeg en venninne som bodde i bygda for en uke, og det viste seg at det faktisk var utrolig mye å gjøre allikevel c:

    SvarSlett
  28. Jeg vil bo på bygda når jeg blir eldre!

    SvarSlett
  29. Eg er glad i bygda, men eg er veldigveldig glad for at eg har flytta til ein by.

    SvarSlett
  30. Jeg gleder meg til fortsettelsen :) Virker jo litt avslappende og by på en bygd. Sparer penger gjør man og...

    SvarSlett
  31. Det er vel fordeler og ulemper både ved å bo i bygd og by! Jeg kommer ikke fra et veldig stort sted, men det er bare 7 minutter til byen...så det er ikke så lange avstander!

    SvarSlett
  32. Gleder meg til resten ;)

    SV: Du er hjertelig velkommen, Siv :)

    SvarSlett
  33. Jeg drev med hest da jeg bodde i bygd ;) Ikke noe annet. Det var fantastisk.

    SvarSlett
  34. Hva gjør egentlig de som ikke bor på bygda? Går i butikker dagen lang? Det er vel ikke veldig forskjellig tilbud uansett..? Gleder meg til neste del! :D

    SvarSlett
  35. Hm.. jeg liker meg i byen jeg, men det er jo smak og behag :)

    SvarSlett
  36. lever selv et "nesten-bygdeliv" haha. Er hvertfall ikke store shoppingsentre og slikt her. Men man veldig sosial da:-)
    ser frem til å lese mer:)

    SvarSlett
  37. Synes det er koselig å bo i en liten bygd eller kommune:)

    SvarSlett
  38. Når man bor på et lite sted, så blir det fort til at man er mye med venner og klassekamerater. Alle har vel sine ting de liker å gjøre, enten om de bor i en by, eller på bygda :) Jeg liker selv en kombinasjon av begge deler!

    SvarSlett
  39. De på bygda puler tidlig da. Så noe riktig gjør de jo. :)

    -Domino

    SvarSlett
  40. Jeg kommer fra ett lite sted. Ett tett sted i en ikke så alt for stor kommune. Skolen lå ti minutter med bil unna der jeg bodde, men sånn som kino og slike ting var det ett kvarter-tjue minutter til. Nå er det også ti minutter med bil til butikk, siden den er lagt ned den mat butikken som før var i austvatn (stedet heter det). Jeg bor nå også på ett lite sted. Det tar ti minutter til sentrum fra der jeg bor. Jeg kjører ikke bil så er avhengig av å gå, sykle eller sparke. jeg flyttet hit som jeg bor nå fordi jeg liker små steder, jeg synes små bygdesteder er fint. For meg er det overhode ikke kjedelig:) Er vel å man er vant med:)

    SvarSlett
  41. jeg er selv vokst opp på "bygda" og en ting er hetl sikkert, vi var mer kreative i oppveksten, og var mye mer ute i naturen enn venninnene mine som var fra byen. Når de ravet gatelangs bygde vi trehytter, når de satt inn å så på tv var vi ute i regnet og lekte spark på boks med resten av ungeflokken fra bygda. Når de satt inne å øvde seg på sminking, var vi ute på epleslang. By folk er ikke oppvokst med de samme verdiene som bygde folket.

    SvarSlett