05.02.2012

How to...

... boil an egg!
Fordi jeg vet at de fleste faktisk ikke vet hvordan man gjør det, enda så enkelt det er. Det er masse protein i egg, og de er sunne og gode og blablabla; Egg er godt, det er kjapt og metter en mage (som pålegg).

Sett hull i bunnen (eller la være), legg de i kokende vann, la de ligge der i 6 minutter for bløtkokt (altså rennende) eller 12 for hardkokt (da blir de som under). Legg de etterpå i et kaldt vannbad, for da blir de lettere å 'skrelle'. Eggnam.

egg2

egg

eggs

boiled

Siv
xxx

47 kommentarer:

  1. haha:D egg e godt! har akkurat spist det, naaam :D

    SvarSlett
  2. Egg <3 Pleier å ha de i vannet fra starten av, og når det koker lar jeg de være i 10 min. Hater bløte egg ;)

    SvarSlett
  3. Hehe, jeg visste faktisk hvordan man gjør dette :P
    Men spiser ikke egg så blir ikke så ofte laget her i hus, annet enn når mannen i huset vil ha :P

    SvarSlett
  4. spiser ikke egg jeg :)

    SvarSlett
  5. Elsker egg :)

    SV: Ja hun har kjempe fin stemme <3

    SvarSlett
  6. SV: Veldig enig med deg, Siv :)

    SvarSlett
  7. Det er lutt flaut, men jeg aner ikke hvordan jeg koker egg. Eller, jeg vet ikke når det er bløtkokt eller hardkokt. Det kan jo ha noe med at jeg ikke liker egg. Men så hender det at mamma spør om jeg kan koke egg til henne, og da svarer jeg henne at det blir på egen risiko, tehe!

    Kreativt innlegg Siv! Skal bli bedre på å koke egg :D

    SvarSlett
  8. Kjempefin guide! :D Jeg pleier bare steike de jeg, for jeg har egentlig aldri prøvd å koke egg før. Haha. Men nå tør jeg kanskje å begi meg ut på det! ;) Egg er jo sååå godt! : D

    SvarSlett
  9. Overraskende mange som ikke kan det faktisk! En kompis av meg viste ikke hvordan han kokte pasta når han først flytta hjemmefra ;P Og egg er jo SÅ godt :D

    SvarSlett
  10. Jeg spiser egg så og si hver dag :))

    SvarSlett
  11. Hehe. Jeg måtte google det forrige uke, så du er litt for sent ute for min del :) Men jeg fikk opp samme koketid som deg, så da vet jeg at det er riktig i hvert fall :D

    SvarSlett
  12. Hehe takk for oppskrift, jeg sliter som baare pokkern med å koke de eggene! Har begynt å jukse og steker de istedenfor.. :p

    SvarSlett
  13. sv: er det ikke snø hos deg da? ;o

    SvarSlett
  14. Vi har sånn maskin vi koker eggene i, når det er ferdig sier maskinen : Bæææææææææææææææææææ! haha : D

    SvarSlett
  15. så søt du er :) jeg klarer faktisk aldri å få egga som jeg vil :)

    SvarSlett
  16. Esj, egg er så kvalmt. Omelett er godt, men det er det eneste som går også. :D
    Syns det ser velsmakende ut, men den gang ei. Smaker og lukter vondt. :(

    SvarSlett
  17. Tror faktisk ikke jeg klarer å koke egg på "gamle måten". Er glad jeg har en eggkoker :p

    Sv: Da må du absolutt få den med deg, den er så fin! :)

    // Den anbefales absolutt! Så den må du få med deg ;) Michelle Williams er helt herlig i den :D

    SvarSlett
  18. jeg elsker egg ! jeg tror faktisk jeg spiser det opptil 5-6 ganger i uka :-) alt fra hard kokt egg til eggerøre :)

    SvarSlett
  19. Hehe faktisk sant det at ikke alle vet hvordan man gjør det. Derfor har man eggkoker!:) hehe!

    SvarSlett
  20. I love eggs<3 Fint å vite hvordan man lager eller koker egg uten eggekoker:)
    SV;hehe, er nok ikke mange som har Kilimanjaro som mål når de først skal komme seg til Afrika:)

    SvarSlett
  21. Åh, elsker egg! Både kokte og stekte! NAM :-D

    SvarSlett
  22. egg er såååå godt :D

    SvarSlett
  23. Herlig, egg på rundstykker og brødskive er noe av det beste!

    SvarSlett
  24. hihi, så kreativt :D
    jeg er ikke så glad i egg jeg..:)

    SvarSlett
  25. SV: Ja sjekk ut, Siv :) En veldig fin blogg :D

    SvarSlett
  26. Haha, flinking! Ble plutselig litt stolt over at jeg alltid koker eggene i 12 min jeg også! hihi:)

    SvarSlett
  27. SV: Ja, mhm! ennå har jeg en ekkel følelse :(
    ______________________________________________

    Hahaha xD du har så rett der! åååh kokte egg er så digg, med smør og naamm! =D

    - Sofia

    SvarSlett
  28. ahah, takk for tipset. Hver gang jeg koker egg, så knekker alltid ett egg.. hahah:)

    SvarSlett
  29. Lenge leve eggekokeren ;)

    SvarSlett
  30. haha, i like! jeg jobber på hotell og tilogmed KOKKENE der klarer ikke å koke egg. de bløte er harde og de harde er grønne..

    SvarSlett
  31. nam nam, egg er kjempe godt som pålegg. Jeg visste det med å legge de i vann etter koking, men tror det er mange som ikke visste det. håper du har hatt en kjempe fin helg:) Vi har forresten fått masse masse snø, vil du komme å hente litt?? Den er gratis;)

    SvarSlett
  32. Sant som du sier, du aner ikke hvor mange ganger jeg han googlet det å koke egg for å finne ut koketiden x)

    Egg er undervurdert mat, man kan lage så MYE forskjellig av det :)

    SvarSlett
  33. Haha, er ikke det sånt som folk kan? Folk er rare ;)

    SvarSlett
  34. hehe,
    dette var et alternativt innlegg :)
    nice, vi koker ofte egg på jobb :D nam

    SvarSlett
  35. Mmmmmmmmh. Egg! Jeg elsker egg i alle varianter. :)
    Jeg stikker aldri hull i egget, men det sprekker aldri for det. Og jeg koker dem i 9 minutt, for da blir de smilende.
    Å legge de i kaldt vannbad hjelper også på å stoppe kokeprosessen, og hindre at plommen får den ekle grønnfargen den noen ganger kan få. Egg er best!! :)

    SvarSlett
  36. Hihi, sånn her har jeg aldri kokt egg. Eller jo, minus hull i bunnen. Egg er bra.

    SvarSlett
  37. Huff nei! =S Jeg liker ikke egg!! Hverken bløtkokt, hardkokt, stekte eggehviter eller eggeplomme, eggerøre, eggedosis, omelett e.l. Synes det lukter og smaker svovel. Helt ufyselig! Jeg fatter ikke hvordan andre klarer å spisse det!!

    En gang tok jeg ved et uhell en bit av et snitte-smørbrød med eggerøre. Jeg trodde det bare var røkelaks på, men den som hadde laget snittene hadde gjemt eggerøren inni røkelaksen. Jeg brakk meg noe forferdelig, og kastet opp maten rett i kjøkkenvasken. ;))

    SvarSlett
  38. Egg er godt. Jeg skal koke meg egg når jeg kommer hjem!

    SV: Hihi, tusen takk altså :D

    SvarSlett
  39. Egg er noe jeg spiser i perioder. Plutselig kan det ha gått mange, mange måneder siden sist jeg spiste egg. Jeg spiste egg i helgen - hardkokte egg på brødskiven med urtesalt og en dæsj majones. Nam, nam. :)

    SvarSlett
  40. Hihi, morsomt innlegg! Jeg koker altid eggene mine i 8 minutter, og da blir de som regel slik som dine. Mamma derimot vet ikke hvordan man koker egg uten eggkokeren vi har hjemme, så nå som hun bor på hybel har jeg måttet forklare hvordan det gjøres :)

    SvarSlett
  41. hmm, interessant ^^ lager meg aldri egg, så jeg visste faktisk ikke hvordan man gjør det :-) Lager det ikke av den enkle grunnen til at jeg ikke liker det, men sikkert kjempekjekt og lettvint for de som faktisk liker det da ^^

    SvarSlett
  42. Det er flaut, eg er 23 og kan ikkje gjere sånt, haha (men har gjort det eit par gonger)

    SvarSlett