14.02.2012

Living the bygdeliv #2

Om jeg ikke er med venner hver kveld, ikke gjør lekser og ikke er på fest, hva gjør jeg da? Det er jo nettopp det jeg også lurer nå. Jeg spiller litt gitar. I alt fra 2-7 timer i løpet av ei uke. Om morgenen før jeg løper til bussen, et par sanger for å roe nervene. Så skriver jeg noen sangtekster når en melodi plutselig setter seg på hjernen, eller om følelser må ut i form av noe poetisk. Helst når tankene er for diffuse til å settes ord på. Som hos de aller fleste andre på min alder, er det noe internettsurfing med i bildet. Den største delen går derimot til blogging, for det er en hobby i seg selv. Jeg vil tro det alene tar et par timer om dagen. Så leser jeg er par bøker i måneden: Altså leser jeg ei sjelden rolig helg...

siv guitar2

Er jeg i humør til det, kan jeg sitte i en time eller to og høre på musikk. Jeg synger med og "rydder rommet". (Jeg liker å kalle det det - det høres mer fornuftig ut...) Dagbøkene får noen tekster i blant, klær må vaskes, henges opp og brettes, mat må bakes og diverse annet husarbeid må gjøres. Jeg drar, som mange andre jevnaldrende, på trenings"senter" et par ganger i uka. Det er bare det at jeg sjeldent finner noen heromkring å dra med meg slik på sparket. Da har jeg hele det spøkelsesfulle samfunnshuset for meg selv. Ikke akkurat en optimal tanke når man skal svette...

writing2

Jeg tror forskjellen på bygdeliv og annet liv ligger i at det ikke er så mange planlagte aktiviteter for ungdommen på bygda. Det er ikke like stort utvalg i hvem man skal sosialisere med. Ved å bo i bygd må man nesten kunne ta intiativ og finne på ting selv. Kanskje lærer vi å være litt mer selvstendig? Nå har jeg altså prøvd å analysere en del av min fritid, klarer dere det samme?

Siv
xxx

29 kommentarer:

  1. Tror det er viktig å trives i eget selskap jeg. Det kan være utrolig deilig å bare være for seg selv en dag.

    Jeg studerer jo, så mye tid går til å lese pensum, ellers så jobber jeg på sykehuset når jeg kan, for det gir meg så utrolig mye! :)
    Så må kjørlighet og vennskap pleies. Enten det er å lage mat sammen og deretter se film, eller gå på kino eller cafe. Så liker jeg å ta bilder, selv om den hobbyen har blitt litt nedprioritert det siste året. Har lyst å begynne å ta mer bilder snart, men det er jo bergen jeg bor i, det regner jo hele tiden :p

    SvarSlett
  2. Høres ut som du trives og har mye å gjøre :) Det er klart man blir sikkert litt mer kreativ når man må finne på ting selv, tror mange blir altfor bortskjemte av å bli underholdt hele tiden. Ha en fin dag søta ;)

    SvarSlett
  3. Eg syns ikkje det er stor forskjell på livet mitt om eg bur i bygda eller mitt i Oslo (oppvokst på bygda, bur i ein temmelit liten by no og har budd i både Oslo og Bergen).. eg gjorde akkurat det samme... venner, musikk, film, fest i ny og ne, shopping innimellom, konsert osv.. Ikkje så stor forskjell egentlig :)

    Håper du får ein kjempefin dag :)

    SvarSlett
  4. Flink du er til å analysere:) Synes du gjør mye fint og variert!:)

    SvarSlett
  5. Synes det virker som du koser deg jeg :) Jeg ser egentlig ikke så store forskjeller mellom det å bo sentralt kontra det å bo litt i utkanten, men det har vel med min egen alder og livsstil å gjøre. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke vil bo i byen resten av livet!

    SvarSlett
  6. Aurland er ikkje akkurat den største plassen å vokse om (kanskje heller tvert om), så eg veit det meste om bygdelivet. Sjølv om eg no bur på hybel på ein litt større plass, kan det vel ikkje klassifiserast som byliv heilt endå. Eg er veldig glad for at eg har vokst opp på landet, og veldig glad for at eg skal vidare til by neste år. Får litt av begge deler, som er bra når eg aldri vil velje!

    SvarSlett
  7. Flink du er å ordlegge deg, Siv. Blir imponert hver gang jeg er innom, altså. :)
    Tror nok man lærer seg å være selvstendig når ikke alt skjer for en. Og det er bare bra, for er det noe som er slitsomt, så er det de som aldri klarer å finne på noe, selv om mulighetene myldrer.
    Fint bilde av deg!

    SvarSlett
  8. Så deilig å kunne ha noe slikt som musikk da!:)
    Ikke at jeg skal skryte på meg at det er så utrolig mye mer å gjøre i Bodø akkurat... Når man er sliten etter jobb og har inget nettverk blir fritiden kjedelig i lengden når man ikke kan trene, for en fritid:P

    SvarSlett
  9. Bor ute på landet jeg også, og føler litt av det samme som deg. Men jeg liker å bo på landet egentlig :)

    SvarSlett
  10. Jeg skal snart lære meg og spille gitar, vi har hatt en lenge, men strengene har vi aldri giddet å skifte, men det blir gøy!:)

    SvarSlett
  11. Å musikk er alltid fint å ha!

    SvarSlett
  12. Høres bra ut :) Nesten likt slik jeg levde når jeg bodde på "landet" utenfor Trondheim ;)

    SvarSlett
  13. Jeg trives veldig godt i mitt egent selskap, så jeg bruker ofte tid på å rydde rommet, skrive blogginnlegg eller i dagbøker på rommet mitt. Lytte til musikk og bare slappe av !

    Så gøy at du spiller gitar. Det er noe jeg gjerne skulle ha kunnet :)

    SvarSlett
  14. Høres ut som det er ganske greit å leve et bygdeliv og:)som du sier, tror man blir mer selvstendige av det. :-) Om jeg skulle analysere en del av min fritid så hadde det nok tatt sin tid, ettersom jeg er ganske treig av meg til å finne de " rette" ordene, haha:)

    SvarSlett
  15. får fortsette svaret her fra forrige innlegg; JA, vi er mer selvstendige, vi er mer kreative og mi må selv ta iniativ til å aktivisere oss selv, for sjansen for at noen plutselig står på døra å skal ha deg med ut å leke er minimal.. Sånn var hvertfall min oppvekst på bygda:) Jeg hadde en venninne på min alder, ellers var det mine søsken, hennes søsken, og noen gutter som var noen år yngre. Men i min oppvekst så var alle med å lekte/spilte ball med alle..

    SvarSlett
  16. Gleder meg til å lese tekstene dine <3

    SvarSlett
  17. Jeg vil tro det er den største forskjellen ja. Min fritid går med til trening, venner, kafe, shopping, blogging :-) Tror egentlig det dekker ganske bra.

    SvarSlett
  18. Jeg tror nok egentlig ikke dere har så mye mindre å finne på ;)

    SvarSlett
  19. jeg har ingen fritid føler jeg. bare lørdager og søndager. for ellers sover jeg bare før eller etter jobb :p

    SvarSlett
  20. Har alltid hatt lyst å lære meg å spille gitar. Hele familien min har spilt et instrument, utenom meg som er sportsjenta i familien! For øyeblikket er det derfor fotballen og selvfølgelig skolearbeid som kommer i sentrum! :)

    SvarSlett
  21. Åå, du er heldig som kan spille gitar!

    SvarSlett
  22. Det hørtes ut som en grei fritid :)
    Jeg for min del studerer og jobber, og har dermed lite tid til annet

    SvarSlett
  23. Jeg synes du er flink til å aktivisere deg jeg! Gjør hverdagen til noe koselig og får noe ut av den. Merker at jeg blir fortere rastløs når jeg er på besøk hjemme på øya. Bruker nok en del mer penger her i byen på å "finne på noe"..

    SvarSlett
  24. jeg bor ikke på bygda, men det er et ganske lite sted og da jeg var liten var det ingen nabounger på samme alder som meg. jeg har alltid hatt det bra alene da, og har behov for å gjøre mine ting og mine greier, samtidig som jeg har sosiale behov her og der. er en god mellomting iallefall jeg er fornøyd med..

    SvarSlett
  25. Høres jo litt koseli ut da : )

    SvarSlett
  26. Du klarer vertfall å friste meg litt:) Av og til skulle jeg ønske jeg bodde en liten plass i stedetfor midt i Bergen sentrum. Jeg sitter igjen med et intrykk av at man kanskje har bedre tid til å gjøre de tingene man vil og må gjøre - eller tar jeg helt feil? Her i Bergen har jeg ikke tid til noenting føler jeg, for det skjer så mye på en gang.

    SvarSlett
  27. syns det hørtes ut som en fin fritid jeg da! :-) Selv er jeg enig i det med blogging, DET er en tidskrevende hobby det, og ikke minst all bloggLESINGEN! :-P Haha ^^

    SvarSlett
  28. Du er hvertfall ikke på latsia Siv ;) Hva jeg bruker fritiden min til? hvilken fritid? haha, joda jeg prøver å trene 4 ganger i uka når det lar seg gjøre, minst 2. Ellers sitter jeg i sofaen og surfer på nettet, med mindre det er noen nye filmer på kino. Også prøver jeg å få tid til å lese bloggen din, sånn som nå (:

    SvarSlett