09.02.2012

Selvtillitt

Når man ser en person med lysende selvtillitt får man med en gang respekt for personen. Ikke selvtillitt som lettkledd og trutmunn, men i å være seg selv, selv om folk ler og slenger usaklige kommentarer. Når man tørr å gjøre det man føler er rett, da har man respekt for seg selv, og man får respekt fra andre. Selvtillitt er inspirerende og tiltrekkende!






















































Det å ha god selvtillitt går ikke ut på å kunne alt eller å være overlegent best i alt. Poenget er å være trygg på seg selv, godta at man ikke kan alt, og gjøre det man liker å holde på med. Et viktig punkt om selvtillitt er å kunne ta i mot komplimenter med et takk, sette pris på det og å gi andre komplimenter for det de er gode i. Har man først god selvtillitt, tør man kanskje prøve mer, utfordre seg selv og hjelpe andre til å få seg opp og fram. Man trenger ikke være superoverlykkelig og hilse på alle, men ha selvtillitt nok til å tørre være litt selvironisk og gi folk et smil i ny og ned i stedet for en surmunn. Man kommer lengre med en dose selvtillitt, for da trenger man ikke være så selvkonsentrert hele tida. Jeg er overbevist om at smil og selvtillitt er smittsomt!

Siv
xxx

/Bildene er linket

50 kommentarer:

  1. Sara Søreng9/2/12 11:38 a.m.

    Veldig bra skrevven Siv :-)

    SvarSlett
  2. Du er flink med ord du, Siv. :) Jeg er så himla enig! Jeg ønsker at flere hadde selvtilliten å være seg selv, å møte verden med et smil og overse eventuelle snakkiser om en selv. Åh, det hadde vært fint. Men, dessverre så er det ikke sånn. Skulle ønske at det var noe jeg kunne gjøre. :)

    SvarSlett
  3. Fint innlegg! Er så enig! Det smitter veldig! :D Er skikelig deilig å være med en som har god selvtillit;)

    SvarSlett
  4. Det mest tiltrekkende med en person må jo være utstrålingen personen gir, altså selvtilitt! (så lenge det ikke blir for mye, om du skjønner) Gud, jeg gidder måten du skriver på, får ikke sagt det nok!

    SvarSlett
  5. Bra skrevet Siv, som alltid :-) Elsker når folk stråler selvtillit! Selv holder jeg på å bygge meg opp, steg for steg, og føler jeg har kommet meg opp av den verste gjørma :-) Før jeg ble syk hadde jeg masser av selvtillit, og ikke minst, selvrespekt. Jeg har som mål å få tilbake den styrken, selv om den ble revet fra meg på grusomme måter. Har vært langt nede, veldig langt nede, og selv om jeg så likedan ut, ble jeg "styggere" fordi jeg følte meg så fæl, om du skjønner? A smile is the prettiest thing anyone could wear, syns jeg er et utrolig sant utsagn, for personer blir umiddelbart mye "finere" om de smiler og stråler :-)

    SvarSlett
  6. Så utrolig sant! Man får mye mer lyst til å bli kjent med en som har litt selvtillit, enn en som sitter og sturer for seg selv.. :)

    SvarSlett
  7. so true! jeg misunner de jentene med god selvtillit så HARDT! de må jo seriøst leve det man kan kalle et 'perfekt liv'. det å være stolt av seg selv og smile til hverdagen uten en negativ mine. herregud, smitt meg!

    SvarSlett
  8. Nok et bra innlegg fra Siv:) selvtillit er veldig viktig, og jeg føler selv jeg har masse av det. Jeg er ikke så selvhøytidelig, og bryr meg ikke så mye om hva folk måtte si eller mene om meg. Snakker fra levra, og liker å sjokkere litt:) Alle venninnene liker meg for den jeg er, men nye folk kan nok bli litt overrraska. hehe:)

    Ønsker deg en herlig torsdag:)

    SvarSlett
  9. Enda en bra innlegg Siv, flinking! Og jeg er så enig med deg:) Selvtillit er noe av det fineste som finnes:) Og utstrålingen det gir en person - fantastisk!

    SvarSlett
  10. Utrolig bra skrevet :) Alt det du sier stemmer jo helt perfekt! :D

    SvarSlett
  11. fantastisk bra innlegg!

    / takktakk du ;)

    SvarSlett
  12. Å vere trygg på seg sjølv er så utrulig viktig, det gjev deg ein unik mogelegheit til å utvikle deg og ikkje kjøyre deg fast. Ofte kjem det med alderen, alle har me usikre periodar og dagar som går opp og ned. Men å stole på og godta seg sjølv: det er alfa omega!

    SvarSlett
  13. Veldig fint innlegg :)

    SvarSlett
  14. Veldig bra skrevet, jeg er så enig med deg :)

    SvarSlett
  15. Fint innlegg!

    Etter det du skrev om å hjelpe andre, synes jeg det er verdt å nevne noe jeg hørte for mange år siden: "Før man kan hjelpe andre, må man hjelpe seg selv", som jeg synes er en veldig fin leveregel, og som på noen måter går godt sammen med det du nevnte.

    SvarSlett
  16. Selvtillit kler alle, og en person med selvtillit er så attraktivt og vakkert ^^

    SvarSlett
  17. Haha! Stilig profilbilde du har! =)

    Angående karakterene; ja, det er på en måte litt riktig. Men på en måte blir det litt "forskjellsbehandling" også. For det er ikke alle som får 6 og 5 uten å løfte en finger.. noen må faktisk jobbe veldig hardt for det! Og da synes jeg det blir litt feil om begge kommer hjem med 5+ og 6-ere, og den ene bare får "en klapp på skulderen" i respons, mens den andre får masse "gratulasjoner" og påskjønnelser.

    På lang sikt tror jeg resultatet fort kan bli at en selv aldri blir helt fornøyd med karakterer og diverse andre prestasjoner.. - Man kan risikere å havne i den fellen hvor man føler at det man selv gjør aldri er tilstrekkelig bra nok, samme HVOR BRA DET ER. I verste fall kan man muligens ende opp med å måle ens selvverd etter hva man presterer.

    SvarSlett
  18. Du har helt rett. Selvtillit er attraktivt, og man både ser ut og føler seg bedre når man tror på seg selv og egne evner. Det finnes imidlertid de som drar den liiitt for langt og tror de er Guds gave til verden, noe som kan bli litt irriterende for andre i lengden. Men for all del, det er fint for dem at de elsker seg selv såpass høyt.

    SvarSlett
  19. Veldig enig med deg :-)
    Å ha bra selvtillit uten at det blir overlegent er fint og tiltrekkende og ikke minst utrolig bra! :)

    SvarSlett
  20. Veldig bra skrevet :)

    SvarSlett
  21. Jeg er enig med deg!
    Sv: Veldig og :)

    Ha en fin kveld ^^

    SvarSlett
  22. Bra skrevet! Er så enig med deg!:)

    SvarSlett
  23. SV: Hehehehe.. Begynner endelig å bli bedre nå :D HURRA!

    SvarSlett
  24. så fint skrevet siv <3 du er flott, og kjempefint tema å skrive litt egne tanker rundt,inspirerende.

    har faktisk et innlegg om selvtillit selv som jeg jobber med, men tror ikke det dukker opp riktig enda, fordi det er nokså personlig, må ha litt mer driv i blogginga mi først hehe :)og så klart tørre å poste det.

    SvarSlett
  25. Veldig fint innlegg! Selvtillit er så BRAAA!

    SvarSlett
  26. Kunne ikke vært mer enig! Dessverre er det ganske vanskelig det der med selvtillit iløpet av ungdomsårene, så mange tyr kanskje mer til trutmunn og hauger med sminke. Selv var jeg veldig usikker på meg selv i den tiden, og er glad for at selvtilliten kommer krypende mer og mer for hvert år som går!

    Psst, anbud er, som feks i det jeg nevner, at noen selskaper kommer med et tilbud (til staten i dette tilfellet, fordi ruten i utgangspunktet ikke er lønnsom og staten må skyte inn ekstra penger) om at de kan gjøre en jobb for den og den prisen. Widerøe og Danish Air kom begge med anbud om ruten Svolvær-Bodø osv og Danish vant, og begynner derfor å fly ruten fra 1. april. Jeg har selvfølelig klart å kjøpe billetter til 3. april med Widerøe, så det blir kansellert og jeg må bestille med Danish isteden. Hihi, sorry for den lange forklaringen :P

    SvarSlett
  27. Det er så sant, så sant. Og ikke minst viktig. Nok et reflektert og godt innlegg fra deg :)

    SvarSlett
  28. helt enig med deg, om man bare smiler, så smitter det lett! :-) Selv går selvtilliten min litt opp og ned. Det avhenger egentlig helt av hva slags personer som er rundt meg, men ja, man kommer langt med en dose selvtillit! :-)

    SvarSlett
  29. Det er så sant! -men da må man være sikker på forskjellen mellom selvtillit og høy på pæra. Folk med superlav selvtillit (i hvertfall typisk av det motsatte kjønn), blir fort veldig uattrakive:P Min selvtillit kan være under jorda en dag, og helt ok den neste. Svinger veldig:P

    SvarSlett
  30. Helt sant :) Av og til kan det til og med bli for mye selvtillit. Bra bilder:)

    SvarSlett
  31. helt sant! kjempebra skrevet. Selv skulle jeg ønske jeg hadde litt bedre selvtillit. Men jeg er jo fornøyd med meg selv og slikt da, så vet ikke helt hvor det ligger...

    SvarSlett
  32. Jeg er helt enig med deg Siv! Selvtillit gjenspeiles i en persons utstråling, og utstrålingen smitter på omgivelsene og relasjonene rundt oss! =) Selvtillit er utrolig viktig, det er viktig å være trygg på seg selv og akseptere seg selv som den man er :-) Dette innlegget var veldig fint skrevet av deg! :-)

    SvarSlett
  33. Føler jeg har god selvtillitt. Føler meg trygg på meg selv og har selvironi :D

    SvarSlett
  34. SV: Tusen takk for forslagene! skal absolutt benytte meg av dem =D

    For det første drit bra skrevet! & jeg er helt enig med alt =D

    Jeg har fått en god del mer selvtillit gjennom årene altså gjennom ungdomsskolen til vidregånde, føler meg mye mer tryggere på meg selv. Ble mobbet i 6 år på barneskolen hvor både ting tærte på selvtilliten og det selvbildet jeg hadde av meg selv. Alt det negative folk mente om meg begynte jeg å tro på. Med en god del hjelp fra kjempe gode venner har selvtilitten økt og jeg kan stå opp for meg selv samt føle meg trygg på meg selv.

    - Sofia

    - Sofia

    SvarSlett
  35. Fint innlegg :) Er glad foer at selvtillitten min tok seg opp etterhvert som jeg ble eldre! Da velger man hvem man er med selv, må ikke være med masse dumme folk pga skole og sånt, og alle er voksne, på en måte. Så er mye lettere å være seg selv og like det når man blir eldre :) HELDIGVIS!

    SvarSlett
  36. Så sant, så sant. Selvtillit er viktig for at man skal kunne realisere seg selv og ha det så bra som vi fortjener, hver og én. Smil og selvtillit smitter, det mener jeg også! Om vi støtter hverandre og løfter hverandre opp, får alle det bedre!

    SvarSlett
  37. smil og selvtillitt er smittsomt ja! :) men surhet og bitterhet er like smitsomt det. Sååå jeg skulle ønske alle kune smile selvom man har en dårlig dag :D

    SvarSlett
  38. veldig bra skrevet!
    jeg føler jeg har gode og dårlige dager når det kommer til selvtillit, men den er der nok ikke hele tiden nei. Dessverre så sliter jo mange med det .. ;/

    SvarSlett
  39. ny blogz, glemmer jo ikke deg lille!

    SvarSlett
  40. Viktig med selvtillit ja! Er fryktelig slitsomt å bekymre seg for hva alle tenker og mener om en hele tiden ;)

    SvarSlett
  41. Fantastisk innlegg!! Viktig med selvtillitt og viktig å gi andre selvtillitt. Selv har jeg hatt selvtillit på frysepunktet om man tenker skala pga mobbing av vekten min osv. Men merket at når jeg skiftet miljø og begynte å gi litt f*en så kom det seg litt.. Derfor er det viktig å gi andre selvtillitt og respekt også.. for det er som du sier, ikke trutmunn og lettkledd, men bare det at man selv kan akseptere den man er og at man blir glad i seg selv.

    SvarSlett
  42. Nok ett meget bra skrevet innlegg frøken!!
    Selvtillit er meget viktig her i livet, men mange tar det feil dessverre.. :\

    SvarSlett
  43. Så utrolig bra skrevet. Jeg blir helt paff av hvor godt du treffer med ordene dine. Du er så bra Siv! :)

    SvarSlett
  44. Det forklarte en del ting, :D

    SvarSlett
  45. Godt forklart! Jeg er heeelt enig. :)

    SvarSlett
  46. Du må aldri slutte å skrive slike innlegg, du skriver på ein måte som mange kjennar seg igjen :D

    SvarSlett
  47. Det er sant det Siv. Jeg respekterer iallefall folk som klarer å være seg selv og ha sine meninger uansett hva. Men enkelte har også for mye selvtillitt og oppfører seg rett og slett på tryne! Slike folk man blir kvalme og nesten flau over. Selvtillitt og være et godt menneske er fint, men ikke en sånn type mange blir misunnlige på.. Mange varianter av den!

    SvarSlett
  48. Det er så sant så sant, men fortsatt vanskelig å bare skaffe seg (hvis man ikke tar en av disse magiske pillene da) hehe.. Jeg kan innrømme at jeg ikke har spesielt mye selvtillit og har en del dumme/triste tanker, men jeg prøver ihvertfall å gjøre noe med det! Ikke dårlig bare det, hehe.. =) Takk for et fint innlegg.. =)

    SvarSlett
  49. Såå sant! :) du e så flenk å skriv !

    SvarSlett