28.02.2012

Berg- og dalbanen

Det merkeligste av det merkelige, det fæleste av det fæle og det vidunderligste av det vidunderlige. Vi blir brutalt plassert her og brått tar det slutt. Vi blir glad i folk på reisen, vi får fiender blant smilende munner og falne venner blant fiendens spyd. Kanskje ikke fullt så brutalt i virkeligheten, men i det bankende organet kan det føles litt sånn.




Som i en berg-og-dal-bane opplever vi både høydedrag og dalbunner. Men vi mennesker prøver å holde oss på disse fjelltoppene til alle tider: Vi vil hele tiden føle rusen ved å være på toppen. Hvorfor prøver vi på dette umulige, å å være lykkelige hele tiden? Om vi aldri opplever det som ikke er like flott, vil vi ikke vite å sette pris på de fine øyeblikkene. Om vi aldri er forkjøla, vil vi aldri klare å verdsette hvor heldige vi er som faktisk er friske; Rett og slett fordi vi ikke har opplevd noe annet enn å være frisk og rask. Vi ville hatt vanskelig for å ha medfølelse for de rundt som ikke hadde det like bra. Man kan ikke ha bare medfart i livet. Man lærer noe nytt hele tiden. Det er som de sa da vi var mindre og alt var så vanskelig: Det som ikke kverker deg gjør deg sterkere. For det gjør det.

Siv
xxx

/Bildet er linket

35 kommentarer:

  1. Enda en vakker tekst, Siv :)

    SvarSlett
  2. herlig skrevet Siv, er helt enig i det du skriver, selv om det kan være utrolig tøft når det står på som verst. Livet er jo meninga å ha oppturer og nedturer, skuffelser og lettelser, hvis ikke hadde vi ikke hatt bruk følelsesspekteret mennesket er lagd med. Liker og tro på at det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere, og at jeg selv bare ikke ser det enda. For som jeg bruker å tulle litt med, så burde jeg være steinhard nå.
    Som jeg og er flink til å tenke på, er jeg takknemlig for de harde stundene jeg har vært igjennom, for det har gjort meg mer empatisk, medfølende og omsorgsfull, nettopp fordi jeg vet man kan trenge en klem eller gode ord, når man har det tøft. :-)

    SvarSlett
  3. Så sant som det er sagt! Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  4. Det som ikke kverker deg.... Hihi. Love it!
    Jeg er et lykkelig menneske, et menneske på toppen, men det hadde jeg aldri klart om jeg ikke hadde nådd bunnen av og til. Man må det, Siv du har så rett! :)
    Flott skrevet, som vanlig. <3

    SvarSlett
  5. Utrolig sant!

    SV: Det har du rett i, han vil nok være nesten arrløs :D

    SvarSlett
  6. Bra skrevet, veldig sant :)

    SV: hehe, ja redigerte bort strømgjerdet som var foran hesten på de fleste bildene :p Var ikke så fint med det foran hesten liksom. :) hehe. Så bra du likte bildene :D

    SvarSlett
  7. Åh ja. SÅ sant, og SÅ fint.

    SvarSlett
  8. Jeg tenker man har godt av å ha et liv som føles som en berg-og dalbane, nettopp fordi man lærer mye av sine nedturer og oppturene blir så mye bedre om man har dårlige dager også:)

    SvarSlett
  9. Livet mitt kan være som en berg og dalbane av og til.. Men for tiden er det bare oppturer:D

    SvarSlett
  10. Sant det du skriver!
    Om man er på topp hele tiden vet man ikke hva som er topp, siden men ikke har nedturer hvor oppturene teller mye, om du skjønner hva jeg mener ;p

    SvarSlett
  11. Yuck, hater de dere, ville aldri tatt den på bildet! ÆÆÆÆÆÆ!

    SvarSlett
  12. Jeg ELSKER berg og dalbaner. De er dritskumle og angrer alltid i det den begynner å gå, men elsker livet etterpå! Den sangen er virkelig herlig btw. Glee<3

    SvarSlett
  13. Man kan ikke oppleve lykke hvis man ikke har opplevd noen sorger. Jeg mener at ordtaket "det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere" er oppskrytt og i mange tilfeller ikke sant, men det er en positiv måte å se noe negativt på.

    SvarSlett
  14. Så fin tekst :-) Du er veldig reflektert Siv :-))

    SvarSlett
  15. Jeg er litt uenig. Vil heller fremstå som om jeg alltid er på toppen av verden, for jeg takkler ikke å vise mine egne nederlag. Og det er mye som gjør at man bare blir svakere og svakere, for noen ting kan ikke gjøre annet enn å råtne opp innsiden din - uansett hvor hardt du prøver å karre deg på beina.

    SvarSlett
  16. så enig i det du skriver. Opplever man ikke nedturer, så vet tror jeg ikke man helt skjønner hvor bra man har det når ting er på topp :-)

    SvarSlett
  17. Så sant så sant! Ting må være nede for å gå opp :D Fin metafor!

    SvarSlett
  18. Ved min hale, en plekterholder? Det er jo superlurt. Tenker kanskje jeg bør skaffe det til kjæresten min. Og takk så mye for de fine ordene du sender til meg. Hjerte.

    Veldig sant skrevet. For å ha det godt, må man først hatt det litt vondt. Og det er menneskelig.

    SvarSlett
  19. Det er så utrolig sant! Trodde ikke helt på det før, men nå har jeg opplevd at det faktisk stemmer :)

    SvarSlett
  20. Flink du er til å sette ord på ting!:)

    SvarSlett
  21. En vakker tekst, Siv:) Du er flink til å skrive:)

    SvarSlett
  22. Digger det du skreiv med: "Om vi aldri opplever det som ikke er like flott, vil vi ikke vite å sette pris på de fine øyeblikkene." Er kjempeenig, og tror det er viktig at man tenker over nettopp dette! Alt for få tenker over de fine øyeblikkene!

    SvarSlett
  23. Det er jo i grunn sant det du sier... Så på The Bachelor i dag, og der var det en som at hun var glad over å ha opplevd ordentlig hjertesorg, for da vil man skjønne og sette mer pris på når ordentlig kjærlighet dukker opp :)

    Sv; Tja, da kan det hende ikke denne er for deg heller. Men nå likte jo ikke jeg denne, mens jeg elsker Juno. Og det er virkelig en film man enten elsker eller hater. Vet ikke om det blir den samme oppfatning med Young Adult..

    SvarSlett
  24. Søte Siv, takk for hyggelig kommetar:-) koselig å vite at man er savnet, mihi:-p

    Og som alltid, dette var fint skrevet! Du får virkelig satt ord på ting på en nesten irriterende fin(misforstå meg rett) måte, og innleggene dine er alltid så meningsfulle uansett hva du velger å skrive om. Livet er virkelig en berg og dal-bane, det gjelder bare å huske å holde seg fast, hyle når det trengs og ellers nyte turen;-p

    SvarSlett
  25. Så sant så sant. Vi har mye å sette pris på når vi tenker etter. Det er som regel lettere å finne "feil" og mangler enn å se og verdsette alt som er positivt og bra. Livet er jo ikke ment å gå på skinner alltid, og jeg tror at i enhver situasjon, så kan noe positivt komme ut av det. I hvertfall lærdom og erfaring man tar med seg videre. Veldig bra innlegg :)

    SvarSlett
  26. SV: Ja jeg vet ;) Så veldig bra vi fikk lekkasje og fant det ut ;)

    SvarSlett
  27. Så utrolig bra skrevet. Åh, du er så flink og inspirerende Siv! :D

    SvarSlett
  28. så sant så sant siv :)
    setter virkerlig pris på disse reflekterte innleggene dine, du setter tanker i så forståelig prspektiv.

    og jeg elsker den sangen :)

    SvarSlett
  29. åh, fine ord! du er så flink altså, veldig inspirerende :) (og har hatt den sangen på repeat nå i mange dager!! elsk<3)

    SvarSlett
  30. Tenårene er jo en søyle som går opp og ned igjen og igjen. Det er irriterende, men slik er det. Alle prøver å gjøre det beste ut av det, men så rett det du skriver. Alle sier jo at livet er slik, hadde den vært rett fram ville livet vært grusomt kjedelig tror jeg.

    SvarSlett