18.08.2011

Talentprogrammer

Jeg leste ei side i VG som satte noen ord på hva jeg alltid har tenkt om talentprogrammer. Det var ei jente ved navn Frida Amundsen, som blant annet sa at hun ikke tror Idol og Norske Talenter er veien å gå for en solid musikkarriere, fordi de er underholdningsprogrammer og ikke har så mye med musikk å gjøre. Les resten her.
























Da jeg var lita var jeg fast bestemt på at jeg ikke skulle ta noen snarvei i artistkarrieren ved å være med på Idol. Jeg skulle jo tross alt bli popstjerne. Og lita som i 12 år, for som pittelita koste jeg meg på badet med venner, ved å stille opp stoler og leke Idol. Pittelita som i 8, før det hadde jeg ikke hørt om Idol. Her kan dere forresten lese litt om hvordan Idol virker, og hva slags kontrakter deltakerne må skrive under på. Jeg følte at ekte artister jobber for det de vil og driver egen PR. Den lille jenta likte ikke helt talentprogramartister som fikk berømmelsen "gratis". Jeg slutta å tenke sånn, for Idol slutta, X-factor var noe annet, og jeg kunne egentlig tenke meg å være med selv. Det er vanskelig ellers å få noe som helst solgt i lille Norge. Man trenger PR for å få salg på musikken, og uansett er det ikke uendelig mange som faktisk kjøper musikk her til lands.

Hva tenker dere andre om dette temaet?

Siv

xxx

ps. Det er rart hvordan jeg husker fjesene på de fleste idol-deltakerne, men ikke de fra x-faktor...
/Bildet er linket.

27 kommentarer:

  1. har egentlig aldri tenk over det :)

    SvarSlett
  2. Jeg tenker litt sånn.. "Dem om det". Jeg tror ikke det i lengden lønner seg for _de fleste_ av dem uansett. De fleste kommer ingen vei med musikken sin i idol, og gjør de det,så er de idol-*navn*. Knekken. Resten av de som blir i rampelyset er i Se og Hør hver gang de driter seg ut. Ikke en tilværelse JEG ønsker for meg selv vertfall. Kanskje i mindre grad i X-faktor, det har jeg ikke sett selv, vet knapt hva det går ut på :P
    På en annen side så _må man_ for å komme noen vei også, og om man først har prøvd den "ærlige" og "harde" veien uten å lykkes, så er kanskje idol en mulighet likevel? :P

    SvarSlett
  3. Jeg har egentlig aldri tenkt på det, men jeg tror nok det hun jenta sier stemmer;)

    SvarSlett
  4. Begynner ikke Idol opp igjen denne måneden..? Eller tar jeg fryktelig feil nå, hmm.. :-) Jeg synes det er gøy å følge med, og forhåpentligvis dukker det opp noen ordentlige talenter. Jeg var frelst på Kurts stemme en stund. Og Alejandro..Og ja, man MÅ ha god PR som norsk musikkartist. Sånn er det bare. Derfor mener jeg at man må gripe sjansen når det dukker opp slike programmer.

    SvarSlett
  5. Jeg syntes det er gøy og se på, Men trur ikke det lønner seg så veldig. Folk kommer til og huske dem som "h*n som var med på idol/X-faktor" istede for og huske dem som "den med den brae musikken" :P
    Men samtidig så er det jo en måte og få PR på, så er det bare og utvikle seg og komme seg ut av Idol/X-faktor fasen, slik at folk husker en for musikken.

    SvarSlett
  6. Hmm, har faktisk aldri tenkt så mye over det! Har alltid likt å se på slike programmer, for det er veldig underholdene :) Men tror det er veldig sant det du skriver, at det er nok ikke den beste veien å gå for å få en god fremtid innen musikk! :)

    SvarSlett
  7. Jeg tror man kommer lenger som artist hvis man ikke vinner slike konkurranser, men tror ikke det er en bakdel å ha deltatt! :)

    SvarSlett
  8. Jeg tror det at man husker Idol-deltakerene og ikke X-factor er (i hvertfall for min del) at da vi var mindre, så "alle" på Idol fordi det var kult. Nå er folk lei,og gidder ikke se X-factor med mindre noen de kjenner er med.. Hvertfall er jeg drittlei ^^ haha. Jeg har aldri hatt lyst til å bli med på hverken X-factor eller Idol heller da,såeh.. Hehe!

    SV: ja, det blir sånn noen ganger, Cutenews klikker... Men den er helt fin hos meg,og viser alle bokstaver! Rart..

    SvarSlett
  9. Skumleste den artikkelen når den ble publisert. og må si meg enig det den handler om. Har lest litt om hva de idoldeltakerne må undertegne,og de får jo ikke så mye kontroll over sin egen utvikling eller pr.
    De blir jo en del av et "maskineri" som "produserer" talenter. Selvsagt har det kommet mange fine artister ut av disse(nevner Kurt Nilsen).

    SV;:) Er favoritten blant de neglelakken jeg har fått fra ebay,den glitrende :)tihi!

    SvarSlett
  10. Hvis jeg hadde hvert flink til å synge, noe jeg ikke er he he og ville leve av musikken så hadde jeg ikke meldt meg på Idol for å si det sånn. Jeg liker ikke Idol og jeg føler at de fleste artistene som er med der de får jo ofte stempel som idol ett eller annet, som for eksempel Idol Gaute eller Idol Tone. Jeg så på Idol aller første gangen det gikk, men etter det har jeg sett veldig lite på det:)

    SvarSlett
  11. Jeg tenker at idol kan være en fantastisk mulighet til å bli oppdaget, og ja, det er mystisk som du sier, at man husker fjesene på idoldeltakerne (jeg sang faktisk på en sang av idol-sandra med blondt hår her om dagen) men ikke x-faktor menneskene..

    SvarSlett
  12. Det er jo en god mulighet viss du drømmer om en karriere innen musikk :)

    SvarSlett
  13. Er litt enig altså. Husker så vidt førsteplassene, utenom Kurt da :p

    SvarSlett
  14. jeg tror det er en enkel måte å vise seg frem på, men hvor mange som har deltatt på idol er skikkelig artister idag, da mener jeg sånne som har slått gjennom i verden og ikke bare Norge... det er ingen som jeg vet om, evt bare kurt.. hadde jeg hatt en sangstemme så hadde jeg nok satset litt større enn idol, og da hadde personen sluppet "idol" stempelet også.

    SvarSlett
  15. det fins bare et idol for meg, og det va Kurt Nilsen, det har ennå ikje skjedd no lignanes, og eg syns vel og at idol har tapt seg iløpet av årå. men nå ska det seiast at eg komme te å følga med i år, for ei eg kjenne (som eg har gått i klasse med å Niss) ska værra med, og hu e dritgod te å synga ;)

    / snille søte du, tusen tusen takk, det blir kje sletting på meg allikavel, men eg må ærlig innrømma at eg blir litt motløs avogte ;)

    SvarSlett
  16. Jeg har egentlig ikke tenkt noe over dette. ;)

    SvarSlett
  17. folk blir både kjent ved idol x-faktor og på mange andre måter...,man får bli kjent som man vill mener da jeg ! ;)

    SvarSlett
  18. Man blir kjent, men få som slår igjennom i musikkbransjen. Uansett gleder jeg meg til Idol starter igjen :D

    SV, Ja hun er helt nydelig <3

    SvarSlett
  19. Man blir kjent, men få som slår igjennom i musikkbransjen. Uansett gleder jeg meg til Idol starter igjen :D

    SV, Ja hun er helt nydelig <3

    SvarSlett
  20. Jeg syns Idol var fantastisk heelt i begynnelsen da det kom. Da Kurt Nilsen vant, og Idol nesten var det eneste talentprogrammet. Da elsket jeg det! Men så kom alt det andre; Norske Talenter, Xfactor, la la la.. Klarte ikke holde kontrollen lenger, og Idol ble aldri det samme etter Kurt, Tone og Alejandro. Kvaliteten på det hele sank, spør du meg :-)

    SvarSlett
  21. Og!! For å bli kvitt Idol-stempelet MÅ man kunne bli en ekte stjerne og ha sjarm/personlighet og et virkelig talent. Noe eget. Kurt klarte det for han hadde noe spesielt, men nå er alle så.. mainstream? Eller er det bare jeg som syns det.. Men da ender man hvertfall opp med å bli glemt, for man blir bare en av Idol-folka.

    SvarSlett
  22. Det er litt vanskelig det der. Når man er ung, så virker det veldig "lett" å bare bli med på et slikt program. Noen er pogså heldige, men det er mange som raskt faller i skyggen. Hvor er Kjartan Salvesen liksom?

    xD

    SvarSlett
  23. Elsket å se på sånne programmer før, men mistet litt sansen for det rett og slett... Når man tenker gjennom det så er det jo heller ikke så alt for mange som faktisk har blitt sånn superpopulær popstjerne av Idol eller lignende her i Norge heller... Syntes stemmene der når man tenker på sang er ganske så vanlige, bortsett fra Kurt Nilsen som virkelig har noe helt spesielt.

    SvarSlett
  24. Det er nok både positive og negative sider ved sånne program. På en side er det en unik måte å få vist seg - hvis man virkelig har et talent. Det er ikke alltid så lett å komme seg fram i dette landet. Men de fleste fra Idol og andre sånne program blir fort glemt....

    SvarSlett
  25. Jeg er veldig enig med Frida Amundsen. Hørte dette på radioen for ei stund siden. Aldri hatt troa på verken Idol eller X-factor osv. Jeg tror at PR'en fra TV-sendingene kommer godt med, men etterhvert blir de jo så og si glemt etter et år.

    I og med at jeg er musiker selv så har jeg sterke meninger om de som glir rett inn i bransjen uten å gjøre en ting. Tenker spesielt på de som ikke fortjener det eller ikke eier nok talent til det. Jeg mener at man skal ha jobbet for å komme seg så langt. Tatt til seg konstruktiv kritikk og ikke bare trodd at du kan bli sanger fordi du er modell. Skjønner greia?

    Eneste positive jeg ser med talentkonkurranser- og serier er at de som vanligvis ikke blir sett - BLIR sett! Du kan se ut som et troll, men ingen kan kaste deg av scenen før du har åpnet skjeften og plutselig så ser folk på deg på en helt annen måte. Det synes jeg er fantastisk. Folk som ikke VET hvor flinke de er. :)

    SvarSlett
  26. Fint tema, liker å se andres tallent, selv om jeg missunder dem, ^_^

    SvarSlett
  27. Det er jo et underholdningsprogram, så det blir jo mer.. "showbiz" enn karriere innen musikk tenker jeg.
    Men det er jo mange som kommer langt!
    Aleksander With for eksempel, han vant jo Idol og han er jo ganske stor i Japan og egentlig alle steder :)

    Jeg har mange ganger sett på auditionsøknaden og lest over de mange rare punktene, og da merker jeg at lysten til å melde seg på forsvinner :P

    Men i et så lite land som Norge, så er jo slike programmer forsåvidt en god start på karrieren, man får jo bygd opp navnet sitt og får litt flere kontakter. Det er vel ikke så ofte at man går på open-mic night på en pub her i landet og blir oppdaget ;)

    SvarSlett