21.08.2011

Skygge-gjemsel

... er et annet ord for speil. Dette ordet skal visstnok vært brukt av vikingene. Skygge-gjemsel er en metafor på at det du ser i speilet bare er en skygge av deg selv. Du kan ikke se deg i en helhet, fordi det du ser bare er en vag kopi. Du leker med skyggene av deg selv i speilet.

skygge-gjemsel

Skygge-gjemsel er tittelen på ei bok skrevet av Maria Gripe. Det er ei forholdsvis gammel bok, av den betydning at den ikke ligger på dagens topplister. Boka er satt til Sveriges 1914, men det har ikke mye med samfunnet å gjøre. Boka handler egentlig om meninger om diverse ting. Gripe har skrevet 4 bøker i en uavhengig serie, der denne er den siste. Selv om boka ikke kan anbefales for de som ikke er så glad i å lese, er denne absolutt verdt lesinga. Ikke fordi du ler deg skakk, opplever en kjempeforelskelse eller elsker vampyrer og action. Den anbefales fordi der er så utrolig mange fine vinklinger på all slags temaer. I ei av de tidligere bøkene var veldig mye av boka om fotografer, fotografers personligheter og teorier om fotografier generelt. Noe helt annet enn hvordan ta foto. I denne derimot, har det vært om Carolins tanker.

Jeg kjenner meg igjen i mye av det Carolin tenker. Hun har ei sterk personlighet, og det hun mener er mye av det mener. Jeg har derimot ikke ei splittet personlighet som hun har. Eller, når jeg skulle til å skrive videre måtte jeg nesten ombestemme meg. For hun har ei overlegen, egoistisk side, og den snillere, omtenksomme Saga, som ligger i bakrunnen. Hun tenker mye på forelskelse, tro og kvinnebevegelsen, men aller mest på skuespill. For oss skuespillere er det kjempespennede å se hennes versjon på gode og dårlige scenespillere, men også for utenforstående å se hva en skuespiller tenker. Jeg håper dere med litt leselyst prøver dere på disse, for det setter virkelig tankekverna i gang!!

Hva slags bøker leser folk?

Siv
xxx

Ps. Vær med i konkurransen! Vinnersjansen er stor sånn som det er nå ;)

31 kommentarer:

  1. læs ikkje så masse, men når æ førsta skal så bi det krim åsånt :)

    SvarSlett
  2. Jeg liker å lese mye forskjellig. Jeg liker å lese bøker som omhandler hverdagslige ting, fantasi bøker og jeg liker også historiske bøker. De bøkene som handler om en annen tid enn den jeg har vokst opp i:) Jeg liker historie og gamle dager, spesielt fra Norge:) Så er jeg helt frelst når det kommer til 1800 tallet. jeg har funnet ut at det er da jeg skulle ha levd he he:):P

    SvarSlett
  3. Hm, den hørtes jo litt spennende ut! Jeg er jo litt "filosofisk" av meg av og til, så den kunne vel ha passet meg ganske godt!

    Det er bare så synd at det tar så lang tid før jeg kommer i gang med bøker nå for tiden.. Og at det tar enda lengre tid før jeg avslutter de :')

    SvarSlett
  4. Jeg leser litt forskjellige bøker jeg. ;) En del romaner, spenning og fantasi blant annet. :D

    SvarSlett
  5. Litt av hvert:)
    L.A Candy bøkene leste jeg tideligere i år, og nå leser jeg Glassblåseren fra Murano:)

    SvarSlett
  6. Aldri hørt om den boken før:)
    Jeg har akkurat lest Perks of being a Wallflower, og den er blitt en av mine favoritter. den er såå herlig og søt.
    / tusen takk snille snille Siv!! blir alltid så glad av dine kommentarer, de betyr mye :D

    SvarSlett
  7. Folk leser det de føler seg truffet av eller kjenner seg igjen i, ^_^

    Jeg liker ordet Skygge-gjemsel, <3

    SvarSlett
  8. Denne skal definitivt på lista mi over bøker jeg må lese!
    Jeg liker best bøkene til Kate Morton og Robert Jordan. Anbefales!

    SvarSlett
  9. Jeg var veldig glad i Maria Gripe når jeg var yngre..men husker ikke om jeg har lest denne! Hos meg går det mye i krim og kjærlighetsbøker :)

    SvarSlett
  10. sv; yeaaah :D kjøpte den for mange dager siden, men yeah yeah ;p
    - jeg er veldig glad i å lese forskjellige bøker, men mest grøss og sånne romantiske ting :)

    SvarSlett
  11. jeg virkelig HATER å sette meg ned med en bok, om jeg først skal lese må det være noe fra virkeligheten. en god dokumentarbok, somethingsomething..

    SvarSlett
  12. Jeg elsker Maria Gripe, og Skyggens Barn er min favorittserie. Hun skrev helt fantastisk. Jeg har ikke ord for hvor bra jeg synes hun er!

    Jeg leser alt mulig fra krim til fantasy til biografier. Favorittforfatterne er Maria Gripe og Tore Renberg, men jeg liker godt Agatha Christie, Erlend Loe, Stephenie Meyer, J. K. Rowling, Suzanne Collins, Rick Riordan, Stephen King, og flere andre. I det siste har jeg lest alt for lite, men nå leser jeg tre bøker på en gang, så det begynner å komme seg, hehe.

    SvarSlett
  13. det er ikke såå ofte jeg leser, men har lest the last song og dear john, the outsiders og så holder jeg på med idas dans nå ++ :-)
    sv; ja det er det!

    SvarSlett
  14. Den hørtes veldig spennende ut! Har lest alle Jo Nesbø bøkene i sommer, de om Harry Hola hvertfall:) Er redd det blir mest sykepleie pensum de tre neste årene :p

    SvarSlett
  15. Oi, spennende! Jeg leser vanligvis Fantacy og slikt (Harry Potter), men jeg har den siste tiden begynt å lese flere type bøker. Dypanalytiske bøker er også spennende!

    SvarSlett
  16. SV: Veldig fin bunad ja ;) Og en veldig flott blogg <3

    SvarSlett
  17. Virker som en spennende bok:)
    Leser nå for øyeblikket "Veronika vil dø".
    SV;hehe,han er en søtnos :) Kanskje det er noe nasjonal åpengård greie:) hehe Var folk med "Bonde" tskjorte og nyt norge merke:)

    SvarSlett
  18. Aldri hørt om boka før, men den høres bra ut!:) ser skyggen sin i speilet, scaryyy :o

    SvarSlett
  19. sv: takk! lykke til med skole til deg også :) hva slags skole skal du gå?

    skjønner godt at du bare vil komme over den første dagen, sånn er jeg også. den første skoledagen er alltid litt sånn.. merkelig, heheh :)


    jeg leser dessverre litt for lite. når jeg først leser en bok så kan jeg leve meg veldig i den, men .. jeg gjør det så sjeldent. det er nesten litt flaut. får prøve litt igjen når høsttidene kommer igjen!

    SvarSlett
  20. Det varierer, men akkurat nå leser jeg faktisk The Secret som forteller deg hvordan du kan oppnå akkurat det du vil, ha ha :P

    SvarSlett
  21. Jeg liker en del forskjellig, men vil helst at bøkene skal være lange slik at jeg ikke blir ferdig med dem med en gang. De må jo såklart også være spennende! Litt kjærlighet, men mest spenning.b Veldig bra skrevet! Du er helt klart en av mine yndlingsblogger!

    SvarSlett
  22. Jeg leser mye og forskjellig!!! :D
    Elsker en god bok, men har ingen spesiell favoritt!

    SvarSlett
  23. akkurat nå lese eg bok nummer to i serien a song of ice and fire (altså game of thrones bøkene, eg vil lesa de før eg ser serien) ;)

    / tusen tusen takk ♥

    SvarSlett
  24. jeg elsker krim og da er så klart Jo Nesbø favoritten da :D

    SvarSlett
  25. Kanskje jeg skal skrive den opp på listet min... Akkurat kjøpt meg en ny bok nå; balansekunstene.. skal visst også være ganske bra, så får bruke denne uka på den først og fremst :)

    SvarSlett
  26. den høres lesbar ut:)
    jeg leser gennerelt lite bøker, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg aldri har tid til å sette meg ned, altfor mye som skjer hele tiden..

    SvarSlett
  27. Heihallo, den boka hugsar eg at eg leste når eg var litt yngre enn eg er no! Eg hugsar nesten ingenting frå den, men eg hugsar at eg likte den utrulig godt, haha, no tok du fram eit gløymd minne!

    SvarSlett
  28. har aldri hørt om verken boka eller forfattarn før :p

    Når æ les, så les æ som oftest thriller :) Lika bøkern til Erica Spindler, å har nu fått dem til å ta inn bøker av ho på bokhandelen :D men skada vell ikkje å prøve å lese nån bøker som Maria Gripe også har skrevve da :)

    SvarSlett
  29. Synes egentlig det er veldig gøy å lese, men det er så opp og ned! Noen perioder kan jeg lese mye, mens andre perioder åpner jeg ikke ei bok på flere måneder! Men det er utrolig gøy å lese :) :)

    SvarSlett
  30. Åh, jeg elsker denne serien! Fikk første boken i 6.-klassen for mange år siden, og så gikk det litt slag i slag. Jeg tror jeg har lest dem sikkert 10 ganger. Fine bøkene. <3

    SvarSlett