03.08.2011

Interesseportrett #9

Jeg føler meg veldig priviligert som får ha et interesseportrett med en så kul person som Mette. Hun tar utrolig kreative bilder, og er en kjempehyggelig blogger. Det finnes mange fotoblogger på nettet, men dette må være en av de aller beste! Vær klar til å bli "blown away"!

Navn: Mette Rasmussen
Alder: 17
Bosted: Bergen
Bloggadresse: http://blogg.mettalie.com

Interesse: Foto





















Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Jeg har alltid løpt rundt med et kamera i hånden. Det begynte med engangskamera, og gikk videre til mobil- og digitalkamera. Når jeg kjøpte mitt eget digitalkamera fant jeg ut at foto var noe jeg syns var kjempegøy, og begynte å spare til et speilreflekskamera. Etter konfirmasjonen hadde jeg endelig nok penger, og etter jeg kjøpte mitt kjære speilrefleks, ble jeg for alvor interessert. Jeg fant ut at foto var mer enn en hobby, og noe jeg virkelig ville drive med for fullt. Nå har det vel blitt to år siden jeg ble skikkelig interessert i foto!






















Hva får du ut av det?
Åh, det er så mye. Jeg blir så glad av å fotografere. Det er noe jeg kan holde på med i timesvis i strekk uten å bli lei, og jeg elsker at jeg ved hjelp av kameraet kan fryse øyeblikk og ta vare på de for alltid. Bare ved å se på et bilde kan jeg huske nesten alt som skjedde dagen bildet ble tatt. Kameraet hjelper meg å fange øyeblikk og følelser, og det syns jeg er utrolig fint.

Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet? Jeg er så og si helt selvlært. Jeg har vært på et fotokurs som fulgte med kameraet, og det hjalp meg med å forstå alle de grunnleggende instillingene. Jeg har også bladd i en god del fotobøker og -blader, men hovedsakelig har jeg lært av å prøve og feile. Det er den beste måten å lære på!






















Hvem kan du dele hobbyen din med?
Søsteren min er også veldig glad i å fotografere, så vi er flinke til å være modeller for hverandre. I tillegg har jeg en kjæreste og mange gode venner som etter litt overtalelse stiller opp som modeller, så det er sjeldent jeg er alene når jeg fotograferer. Pappa er veldig (over)ivrig og kjempeflink til å finne motiver. Han kan for eksempel komme løpende kjempesent en lørdags kveld, bare for å fortelle meg at jeg må ut og ta bilder av månen, haha! Så det er mange som engasjerer seg i hobbyen min, og jeg syns fotografering er en veldig sosial hobby. Det er noe alle kan være med på!






















Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Ikke skikkelig kjent, men jeg har blitt kjent med mange fine bloggere gjennom foto. Jeg har ikke møtt noen av de i virkeligheten, så det teller vel egentlig ikke.

Hvor ofte utøver du denne hobbyen? Det varierer veldig! Noen ganger fotograferer jeg hele tiden, hver dag, mens andre ganger kan det gå flere uker mellom hver gang. Det kommer som regel an på været (som er veldig ustabilt i Bergen!) og hvor mye jeg har å gjøre på skolen.





















Hvor mye koster det å holde på med dette?
Det er veldig dyrt. I tillegg til konfirmasjonspengene, har jeg brukt alt av bursdagspenger og andre penger jeg har fått i løpet av de to siste årene, på kamerautstyr. Og det er mye penger! Men nå har jeg alt utstyret jeg føler jeg trenger, og da koster det jo ingen verdens ting. Det er ganske fint!

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen? Jeg henter mye inspirasjon fra mennesker og ting rundt meg. Jeg kan bli inspirert av at noen har en sløyfe i håret, så det finnes ikke grenser! I tillegg inspireres jeg hele tiden av fine blogger og fotografer.






















Eventuelt:
Til alle dere som driver med fotografering, eller hvilken som helst annen hobby: ikke gi opp! Det ordner seg alltid for den som jobber hardt nok. Og takk for meg, hihi!

Hva mener dere om Mettes bilder?

Siv

xxx


Ps. Igjen vil jeg si til dere som har lyst til å være med: send en mail til siiiv95@hotmail.com Legg gjerne igjen en kommentar under også! Dere kan skrive om de samme temaene også om dere vil ;)

// Alle bildene er linket. De to siste bildene valgte jeg selv fordi jeg synes de er fine!

24 kommentarer:

  1. Det ser kjempebra ut, Siv! :D

    SvarSlett
  2. Mange flotte bilder :)

    SvarSlett
  3. utrolig fine bilder!!

    SvarSlett
  4. Digger bloggen hennes, og bildene! ikke minst:) Flottflott;D

    SvarSlett
  5. Aw,fint interesseportrett :) Har vært innom hennes fine blogg før:)
    SV;Har hatt den tattisen over 1 år nå:) Men har ikke vært så mye fin vær i sommeren, så den har ikke fått "Luftet" seg:=) Har lyst en gang i å lese 100 bøker,men det skjer ikke:) har så vidt lest 11 bøker hittil i år. hehe. nå som det er fint vær greier jeg ikke helt å sitte stille å få lest:)

    SvarSlett
  6. synest bildene er superfine :)

    SvarSlett
  7. Utrolig fine bilder! :-)

    SvarSlett
  8. Elsker bloggen til Mette. Fantastiske bilder og herlig blogg <3

    SV: Du har fortsatt muligheten Siv. Greys Anatomy er og blir den beste serien :D

    SvarSlett
  9. wooow, hun tar fine bilder :O

    SvarSlett
  10. Finfint interesseportrett og jeg synes Mette er knall flink bak kameraet og bildene hennes er supre! Herlig blogg har hun også! :)

    SvarSlett
  11. Har ikke vært borti hennes blogg før, men bildene så veldig fine ut :)

    SvarSlett
  12. Så inspirerende å lese!:-)

    SvarSlett
  13. Herregud så nydelige bilder!:)

    SvarSlett
  14. Hun tok veldig mange fine bilder! Syns disse interesse portrettene din er utrolig gode! :)

    SV: Var vel ikke helt meningen at alle skulle forstå det. Jeg måtte få det forklart selv! :)
    Mye crossfit uttrykk som det tar litt tid å lære seg! Men utrolig kjekt. Skal se om jeg ikke får laget en bloggpost med litt forklaringer på ulike øvelser. Skriver jo en del om det....

    SvarSlett
  15. Kjempe stilige bilda! Noen e bare så flink! Synes også at dine interesse portrett e kjempe bra :)

    SvarSlett
  16. Utrolig fine bilder hun tar:)

    SvarSlett
  17. Ho e så flink til å ta bilda! Har fulgt me på bloggen hennes ei stund nu :)

    SvarSlett
  18. Så kult! Jeg slenger meg på :D

    SvarSlett
  19. Elsker bloggen til Mette! Hun tar utrolig fine bilder :D

    SvarSlett
  20. Kjempefint intervju! Mette er kjempeflink, og virker i tillegg veldig hyggelig :)

    Hadde vært gøy å bli intervjuet, ja! Men er jo samme tema da.. x)

    SvarSlett
  21. Det er når jeg leser sånn som dette at jeg angrer litt for at jeg slutta på medielinja.. Men for min del må nok foto bare forbli en hobby!

    Misunner virkelig alle de som setter seg skikkelig inn i det da! :)

    SvarSlett