04.08.2011

Home is where the heart is

Om det er som de sier, så bort jeg bare halvveis i Norge, for veldig mye av hjertet mitt befinner seg i Storbritannia. Så at jeg har kommet "hjem" kan kanskje ikke sees på som helt rett. Men jeg ser på meg selv som norsk, og Norge som mitt land. Det er bare det at Storbritannia er mitt hjemland nummer 2, med Skottland i spissen.

Home is where the Heart is



Det er godt å være hjemme igjen, men det er en bitter ettersmak av det også. Selvfølgelig var det godt å pakke ut, ha alt på sin faste plass og å få bruke et keyboard med norske bokstaver, men mesteparten av den nærmeste familien bor "utenlands". Jeg har bare to blad søskenbarn, og de bor på på den øya der borte. Der bor også min kjære bestemor, grandonkler og grandtanter, min fars bror og noen kjempesøte tremenninger. Man kan vel ikke glemme pappas søskenbarn, for de er nesten som onkler og tanter for lillesøs og meg. Når jeg nå snakker om denne skotske familien min, må jeg nesten nevne boka mi. Den lille blå som jeg får alle til å skrive i. "The Dreaded Book", som noen så fint kaller den. Kanskje får dere se til den senere... Her hjemme har jeg dessuten allerede falt tilbake til gamle, kjedelige vaner som jeg syntes det var deilig å komme bort fra noen uker; altfor mye data, mye tid inne og litt mye "støv på hjernen".

Home is where the heart is... please take me there

I Storbritannia er også utvalget større på alt. De har mange flere sorter mat og merker, flere busser og tog som går, sengene er bedre, husene ser ryddigere og mer samstemt ut utenpå, og klimaet er annerledes enn her i nord. Her blåser det hele tida, så uansett vær, er og forblir det kaldt. Ja, om man ser bort fra de to dagene med over 20 grader som vi hadde i sommer... Det kan vel bli et annet svar om man sammenligner med Oslo eller andre plasser i Norge enn denne lille øya jeg bor på, men forskjellene er der!

Hva slags plasser føler du deg knyttet til?

Siv
xxx

// Bildene er forresten ikke mine, men dere burde komme inn på rett Flickr-side ved å trykke på dem!

24 kommentarer:

  1. Det høres så fint ut å ha familie i et annet land enn Norge. Tross at avstanden da blir stor.
    Hvor i Nord-Norge er du fra forresten?

    SvarSlett
  2. Jeg er fra Norge, om jeg er litt svensk føler jeg meg norsk. Har noe familie i Sverige, men de som lever igjen er så langt ut i slekta så vi har ikke så mye kontakt. Men det er to steder jeg føler hjertet mitt tilhører i Norge, både her jeg bor nå og i bygda der jeg vokste opp:)

    SvarSlett
  3. Storbritania virker som et fint sted å ha som "hjem nr 2". Likte meg kjempe godt i York når jeg var der for 4 år siden=)

    SV;hehe=) yeah for magehopp =) Det tenkte jeg ikke noe på,at man kan reise fra andre steder! Greit å gjøre det! Du får spare i vei!

    SvarSlett
  4. Maria Isabell4/8/11 4:14 p.m.

    RHODOS! Søsteren bor jo der :)

    SvarSlett
  5. jeg skulle ønske jeg sa london, men jeg har ikke vært der ennå ;p men likevel føler jeg det er plass for meg liksom! :) men filippinene er et plass jeg knytter veldig til, siden jeg er fra der og har en familie der :-)

    sv; MCFLY - forever and always <3333

    SvarSlett
  6. Jeg er vel ganske norsk. Men samtidig elsker jeg alt som har med Storbritannia å gjøre, spesielt England. Så på mange måter er jeg ganske knyttet til England, selv om jeg ikke har noen der som jeg kjenner.

    /Island var så vakkert, absolutt å anbefale ! Jeg hadde bare vært i Norge, Sverige, Danmark og England fram til et par år siden. De siste to årene har jeg reist masse (liker), har besøkt Marokko, Ungran, Spania og Island, i tillegg til og ha kjørt gjennom Tyskland, Slovenia, Østerriket og stoppet i Amsterdam på flyplassen.

    SvarSlett
  7. Jeg har aldri vært i Storbritannia, men føler meg på en måte knyttet til Storbritannia og drømmer om å bo der en dag.

    sv: Jeg kom inn på Pottermore på mandag : )

    SvarSlett
  8. sv; eniiig!
    jeg har egentlig ingen plasser jeg er knyttet til utenom norge :)

    SvarSlett
  9. Skjønner at du ser på Storbritannia som ditt hjemland nummer 2 når du har så mye familie der og sånt. Kan nok tenke meg det var fint å se dem igjen. ;)

    Synes også det er godt å komme bort på ferie og gjøre noe helt annet enn man gjør hjemme. Det kan lett bli "litt" for mye data og slike ting.

    SvarSlett
  10. Du er heldig som har familie i skottland da! Skulle ønske jeg hadde familie i uk et sted som jeg kunne dra å besøke^^ hehe men må si jeg føler meg litt knytta til england for det. Er en grunn til at jeg drar dit hele tiden :P

    SvarSlett
  11. Jeg er vel mest knyttet til ulike norske steder :)

    SvarSlett
  12. Selv om absolutt hele familien min bortsett fra foreldre og lillebror, en onkel og familien hans, bor i Colombia, så er det Norge som er hjemme. Jeg elsker å reise til Colombia, leve der i en måned eller to, spise den deilige maten og være med familien, så er det alltid godt å komme hjem til Norge <3

    SvarSlett
  13. Er egentlig ganske knyttet til Sverige, fordi jeg bor like ved grensen og er halvt svensk selv. Og hvem liker vel ikke billig godteri? :-)

    SvarSlett
  14. Føler meg knyttet til Hamar i Norge jeeeg:)

    SvarSlett
  15. Føler virkelig med deg. Det er sånn jeg er knyttet til Bergen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvilket land er Bergen?

      Slett
  16. Jeg føler meg egentlig hjemme i både Danmark og på stedet der jeg bor nå.

    SvarSlett
  17. Koselig med besøk fra bloggen din på min. Ble værende inne her en stund for å lese, flotte blogg innlegg. Du virker som en fornuftig 16 åring for å si det sånn :-)

    SvarSlett
  18. Føler meg veldig knytta til Sogn, men like mykje til Bergen av ein eller annan merkeleg grunn. Om det er fordi eg har så mange gode barndomsminner der eller fordi over halve hjartet mitt bur der saman med verdas finaste, det veit eg faktisk ikkje. Men det kjennes litt som eg har to heimar :)

    SvarSlett
  19. Ikke det verste landet å ha som hjem nr 2. Avstanden dit er ikke så avskrekkende :)

    Hjertet mitt ligger i Tyrkia, og det er fint å tenke på at det også er der hjemmet mitt ligger :)

    SvarSlett
  20. Jeg føler meg knyttet til Norge selv om jeg er halvt svensk;)

    SvarSlett
  21. Jeg vil dra til Storbritania, Jeg vet ikke helt hvor jeg føler meg knyttet til, Kanskje USA, men har ikke noen relations there... men har noen i Canada, ^_^

    SvarSlett
  22. Jeg har jo alltid sagt at jeg er mentalt fra England, fysisk fra Mars.. :')

    Men jeg skjønner veldig godt hva du mener! Selv om jeg ikke har så nær slekt i Storbritannia som deg, men allikevel så er det liksom litt "hjemme" det og.
    Til og med foreldrene mine sier at jeg er så engelsk som jeg kan bli xD
    Mitt kallenavn i familien er jo "Englands fanatiker'n" ;)

    SvarSlett