25.07.2012

Arven

Ordene vil ikke engang komme ut riktig i et forsøk på å beskrive følelsene mine for Arven-"triologien" (Christopher Paolini laga ei fjerde bok, nemlig!). Det er så mye jeg ville sagt og forklart, men det meste må vel bare oppleves selv. Så dette er ei oppfordring til dere som elsker å lese og som digger fantasy og bøker som Ringenes Herre. Men også til dere som ikke egentlig liker å lese så mye - for dette er gode bøker, lettleste som de er, selv om de er på ganske mange sider!

CIMG9726

Så langt har jeg bare lest Eragon og Den eldste, så det er vel litt juks å si at jeg elsker hele serien. Men jeg er sikker på at uansett hvordan det ender, så skriver Paolini så bra, at jeg kommer til å leve meg inn i det - Det er innlevelsen som er det viktigste. Folk sier at "ei bok er bra når du ikke klarer å legge den fra deg", men ei bok er enda bedre om du i blant rive deg ut av historia for å puste. Dette er sånne bøker som får deg til å gråte av følelser som veller opp. Ikke alltid av elendighet, men av kjærlighet og vennskap også. Stort mer kan jeg ikke si, redd for å avsløre for mye!

CIMG9729

Hva bøkene egentlig handler om, spør dere? Eragon, så klart. Og dragen hans, Safira. Drageriddere, alver, dverger, urgaler og andre skapninger som bor i Alagesia. Og magi, sverdkamper, den onde Galbatorix, motstandsgruppen Varden og drageriddere, bare for å nevne stikkord i hovedpunkter. Leser dere ikke disse, går dere glipp av mange smarte utsagn - lærdom i form av blant annet tålmodighet, livskunnskap og lidenskap. Men dere går også glipp av en heidundrende leseropplevelse!

new
Garmanns tale, Eragon
 
Arven-bøkene er magisk skrevet. Paolini har godt ordforråd og mer til. Bare dét gir bøkene et puff i riktig retning! Også kan jeg leve meg inn i de gode beskrivelsene, som heller ikke er for lange. Og leve meg inn - det gjør jeg. Så mye, at da de to første bøkene var ferdige, gråt jeg. Jeg gråt fordi det ikke var mer å lese på innenfor permens ytterkanter; for at jeg ikke kan leve side om side sammen med Eragon, Roran, Safira og alle de andre; og for at filmen visstnok skal være ganske dårlig. Den skal jeg ikke se, for den skal ikke få ødelegge denne fine verden av en opplevelse!

Siv
xxx

35 kommentarer:

  1. Jeg liker disse bøkene kjempegodt, og for et magisk språk!
    Filmen mener jeg er kjempebra, så tror ikke du vil ødelegge opplevelsen av å se den altså :)

    SvarSlett
  2. Herlig, skal notere det;) hørtes ho bra ut :D

    SvarSlett
  3. Jeg elsker de bøkene og det du har gjort med bloggen din. Kjempefin header:) Du var forresten en av de som vant på min give away. Du kan velge mellom de tre første bøkene i Evermore serien, De to første bøkene i Gone serien, den engelske pasienten, Geim, eller snøblomst og den hemmelige vifte:) Send meg ditt bokvalg og adresse til elin.foshaug@hotmail.com

    SvarSlett
  4. Takk for tips! Høres ut som noe før meg :-P
    Meninger om filmer er så mange at jeg har funnet ut at om jeg vil se en film gjør jeg det uansett hva andre sier...

    SvarSlett
  5. Den serien er kjempe bra Siv! Leste den i fjor, på engelsk da, hehe. Visste du at forfatteren begynte å skrive Eragon da han var bare 15 år?? Det er imponerende asså. Og Filmen er veldig fin den og, så du kan trygt se den :) Men det er jo ikke alt som er med i den, for filmen kom jo ut i 2006 eller noe sånt. og de 2 siste bøkene i serien kom ut etter det. Så bare prøv å tenk på den som en litt egen greie. Og Saphira er kjempe søt!

    SvarSlett
  6. det høres ut som en bok jeg ville likt, med min enorme forkjærlighet for fantasy-bøker.. jeg har hørt folk si det før også, at eragon-bøkene er veldig bra. de får få komme opp på lista mi så jeg kan lese de når jeg er ferdig med å lese alle verdens sanderson-bøker tror jeg! haha :D

    SvarSlett
  7. Skulle jeg ønske bare jeg var uttålmodig nok til å lese bøker.. Jeg vil lese bøker, men klarer det bare ikke..

    Gratulerer som vinneren av konkurransen på bloggen min!! :D Goodiebag fra England blir sendt i posten til deg med en gang du svarer på mailen jeg har sendt deg :)

    SvarSlett
  8. Jeg husker jeg startet på Eragon da filmen kom ut, men av en eller annen grunn klarte jeg ikke komme meg igjennom den. Kanskje fordi jeg hadde sett filmen først :P

    Visste du forresten at når han skrev bøkene, så skrev han det hvordan han så det for seg ville sett ut om det var en film? Liten funfact :)

    SvarSlett
  9. eg leste eragon, syns den va sykt bra, så såg eg filmen og eg bare off. og itte det har eg heilt glømt ut serien ;)

    / hehe, e nok fordi eg e av den eldre garde ;)

    SvarSlett
  10. Gleder meg sånn til å ta fatt på den serien!! Har jo bare hørt bra ting om den, hihi. Jeg så faktisk filmen en gang, og ... for en daff film. Just sayin'

    SvarSlett
  11. Ja, aldri finn på å se den filmen, den er så dårlig at det gjør vondt! Det vet jeg for jeg så den både på kino og så en gang hjemme bare for å være sikker på at jeg husket riktig om hvor ille det var.

    Bøkene er jeg derimot stor fan av, og har alle fire stående i bokhyllen :)

    SvarSlett
  12. Har ikke lest så mye sånne typen bøker før... Men en gang må vel være den første, ikke sant? Kos deg videre i bokserien, i alle fall :)

    SvarSlett
  13. Jeg har bare lest første bok, men gleder meg til å lese de andre ved anledning. Ble kjempeglad da jeg så noen på postrunden min som het Safira til etternavn, hoho.
    Så fint det er blitt her inne, forresten!

    SvarSlett
  14. Har, akkurat som deg, lest kun de to første :) Og jeg er helt enige i at de er utrolig gode :D Har 3. boka liggende hjemme i Nord-Norge, har bare aldri funnet tid til å lese den. Og nå med Game of Thrones-serien som prosjekt, er det nok en stund til jeg finner tid. Er ikke vant til å lese på engelsk, i tillegg til at jeg vet hva som skjer (så serien først). Så det går litt sent:/ Arven er neste bokprosjekt, hele på nytt igjen :D

    SvarSlett
  15. Jeg skulle ønske jeg var flink til å lese bøker. Men det er vel som jogging for meg - jeg må bare begynne!

    Du selger iallefall boken godt!

    SvarSlett
  16. Har ikke vært borti disse bøkene, men vil tro de er fine å lese :-)

    SvarSlett
  17. Husker at jeg leste de to første bøkene og absolutt elsket dem, men den tredje var så langdryg at jeg glemte å lese den ferdig.. Ikke se filmen forresten, den ødela alt! Håper noen gir en filmatisering av bøkene en sjanse igjen og gjør det skikkelig! Tror jeg må begynne på den igjen - men først skal Game of Thrones-bøkene leses!

    SvarSlett
  18. Jeg takler visst ikke å lese slike bøker. Jeg prøvde meg på Ringenes Herre en gang - ga opp etter et par sider. Ingen fan av slikt :-), men det var et godt innlegg! :D

    SvarSlett
  19. SV: Tusen takk for kjempegodt boktips :) Og ikke minst veldig god anbefaling ovenfor! :)

    Åsså elsker jeg jo drager, alver og alt av fantasivesner, dette blir nok neste bokserie jeg begir meg ut på!! :)

    SvarSlett
  20. Sikkert en god bok, men selv er jeg ikke noen fantasy fan.. Her går det mest i romaner..Hehe...

    SvarSlett
  21. Så bra at du er fornøyd Siv, og boken er sikkert knall god:) Men, (hehe) jeg leser generelt altfor lite, og tror ikke denne boken er helt min sjanger...

    SvarSlett
  22. Åh, jeg er supernerd når det kommer til fantasyserier! Jeg har et helt bibliotek hjemme med BARE fantasy, så jeg har lest så å si alt. Hvis ikke jeg husker helt feil så er ikke Arven serien noen trilogi lenger, men 4 bøker ;) Når du er ferdig med den serien kan jeg anbefale The Name of the Wind og The Wise Man's Fear som er bøker i serien "Kingkiller Chronicle" sav Patrick Rothfuss. Det er den beste fantasyserien siden Robert Jordan påbegynte The Wheel of Time! ;D Kos deg med bøkene i allefall!

    SvarSlett
  23. Kjenner jeg er LITT skeptisk til dragebøker... men altså, jeg falt jo pladask for Harry Potter da den først kom ut, så hvorfor ikke. Lenge siden jeg har lest noe fantasy gitt.. faktisk ikke siden HP, og det var vel da jeg fortsatt gikk på vdg, så leeeenge siden.

    sv: Menneskeskapt ja. De heller bare masse sand utover promenaden langs Seinen. Og vips så er det er strandpromenade. Jeg våkner faktisk når beinet drar på jobb, det vil si i 8-9-tida. Nå som det er sommer og lyst klarer jeg ikke sove mer. Dessuten er det dødsvarmt!

    SvarSlett
  24. Jeg har lest den første boken, og har den andre, må skjerpe meg og lese den faktisk! Har så mye annet på leselisten min :S

    SV: Tusen takk(:

    SvarSlett
  25. er ikke så stor fan av bøker. men leser en serie nå, så holder meg egentlig til den :-p

    SvarSlett
  26. //hehe, 700 krefter hudkreft er litt dyrt ja, særlig siden den inneholder få ml, men den har funket så da hardet blitt sånn;) hehe

    SvarSlett
  27. SV: Tusen takk for fine ord om bildene. Ja, det er litt uvirkelig at disse bildene faktisk er tatt i Norge .. en ekkel følelse faktisk.

    SvarSlett
  28. Det beste med ferier er at man kan lese bøker, takk for tipset! :D
    Og bøkene blir alltid bedre enn filmene.. stort sett, iallefall.

    SvarSlett
  29. åh, det er såå gøy å lese :D jeg er ikke så glad i å lese fantasi osv, men jeg liker godt å lese krim/historie-relatert/kjærlighet/osv osv

    SvarSlett
  30. Kunne virkelig ønske at jeg likte slike bøker, for det virker som om man får mye utbytte av fantasi og uvirkelige ting - i forhold til at det ikke kan kobles eller sammenlignes med virkeligheten :-) Selv leser jeg kun krimbøker.

    SvarSlett
  31. Må si meg enig med Merethe her.. Skulle så gjerne ønske at jeg klarte å leve meg inn i slike ting, men det blir så alt for urealistisk for hjernen min.
    Jeg må alltid klare å kunne tenke at dette faktisk kan skje.
    Ironisk nok så klarer jeg ikke fantasiverden av bøker og film så veldig bra, til tross for at jeg kanskje er den mest paranoide personen der ute som er så latterlig opphengt i alt det overnaturlige ;)

    x

    SvarSlett
  32. Elsker den serien og har den godt plantet i bokhylla mi:) Har også filmen,og den er ikke så veeeeldig bra. Jeg så den igjen når jeg leste de to siste bøkene i serien,og da falt den ikke så god smak som før.

    SvarSlett
  33. Jeg leste ut Arven nå for noen dager siden, faktisk, også ramlet jeg inn på denne bloggen her, for litt real Eragon prat, hehe. Men egentlig er jeg ikke så veldig begeistret for serien som man gjerne skulle trodd, som den fantasyelskeren jeg er. Det ble litt for mye slossing og jeg kunne enkelt se hva som ville skje neste i historien (utenom noen ganger hvor jeg ble fullstendig overrumplet og overrasket!)og jeg må si jeg ble utrolıg skuffet mot slutten, jeg hadde gledet meg ı hele serien på å få lese om litt kjærlighet mellom disse to favorittkarakterene mine! Vel, vel, vi får håpe at Paolini skriver denne femte boken han har lovet oss :)Jeg ble iallefall tom for følelser, men på samme måte overveldet av strømmen i det øyeblikket jeg lukket boken for siste gang!

    SvarSlett
  34. Elsker Arven! Eller de tre første bøkene i alle fall. Jeg har aldri lest noe lignende eller så fengslene som de tre første bøkene. Den siste er jeg mer usikker på, har lest den tre ganger og likevel synes jeg det er noe galt med den. Som om den er skrevet for fort, eller noe er glemt. Uansett Arven bøkene er virkelig bøker jeg anbefaler for ALLE!

    Jeg var inne på en blogg der du og hadde kommentert, og ut i fra hva som var skrevet virket som om det skulle komme en femte bok? Det kan jo umulig stemme, eller??

    SvarSlett
  35. Også bør det jo nevnes at han begynte å skrive første bok når han var 16! Det er talent det

    SvarSlett