13.07.2011

Interesseportrett #7

Jeg liker Marianne, jeg! Bloggen hennes er ryddig og fin, og jenta virker veldig down-to-earth. Jeg har lest bloggen hennes ei stund, og jeg liker mange av kreasjonene hennes. Om du liker vintage og små ting i hverdagen som man ikke vanligvis tenker på, er dette virkelig bloggen for deg!

Navn:
missM (eller Marianne, som er mitt ordentlige navn)
Alder: 30
Bosted: Asker
Bloggadresse: www.loosethreads.blogg.no, bloggen heter Hverdagseventyr

Interesse: Vintage

lykke2

Hva fikk deg interessert i dette? Og når?
Jeg har alltid skilt meg litt ut på klesfronten. Da jeg gikk på ungdomskolen(1990-tallet) husker jeg vi hadde en butikk i byen som en gammel dame drev. Her hadde hun gamle klær fra 50,-60,-70-tallet som hun solgte nye klær. (Det var gamle klær den gangen også). Jeg elsket å være i denne butikken og se, kjøpe noe av og til også. Men da var det ikke noe som het vintage. Senere forsvant denne klesinteressen litt, for så å komme tilbake 10-15 år senere. Nå de siste 5 årene har jeg kjøpt inn en del vintage som jeg finner på nett. Og de siste 2 årene bruker jeg nesten bare vintage. Eller at jeg har på meg noe av det daglig som jeg kombinerer med "nye og moderne" plagg.

Hva som fikk meg interesert er jeg ikke helt sikker på. Men det er vel noe av dette med å være litt unik. Og at jeg liker veldig godt måten de gikk kledd på før i tiden. Alle var så elegante og vakre. Det var litt ekstra stas å kunne f.eks pynte seg. Dette er også en stil jeg fører hele veien ut, både med klær og interiør. Hjemme hos meg går det mye i 60-70-tallsmøber som teak og lignende. Har også sansen for gammel brukskunst som Alvar Alto, Cathrineholm, Figgjo med mer.

epla1

Hva får du ut av det?
Jeg føler jeg bidrar til miljøet med å kjøpe brukte klær. Man trenger ikke kaste alt. Pluss at jeg får gode kvalitetsplagg. Ting som ble laget før i tiden var ment å vare. Det er ikke slik som på dagens kjedebtutikker, du bruker plagget to ganger så er det slitt.
Jeg får også unike og flotte klær som ikke er maken til noen andre sine.

Hobbyen min har også blitt litt større med at jeg selger vintage på nett. Jeg har butikken missM vintage på Epla. (http://epla.no/shops/missm/) Her finner jeg frem flotte og geniuine vintageplagg som jeg selger videre. Det er mye jobb, men gjør at jeg får mer ut av hobbyen min. Jeg må holde litt ekstra på med klærne. Finne ut om det er hele og fine, ta på dem og se på dem. Finne ut hvilket tiår de kan være fra. Ta bilder av dem på en modell, noe jeg også synes er veldig gøy, siden jeg liker veldig godt å ta bilder. Derfor får jeg kombinert flere hobbyer på en gang!

fint6

Hvor har du lært nye ting innenfor dette emnet?
Jeg lærer hele tiden. Når jeg finner plagg, er jeg nysgjerrig på hvilket tiår dette er fra ( 50,-60,-70 eller 80-tallet?) Jeg ser på gamle bilder, blader, filmer og lignende fra de epokoene for å finne likhetstrekk. Jeg finner ut hvilke type stoff som var inn å bruke, hvordan de kledde seg og sminket seg. Alle var jo så vakre på den tiden.

Hvem kan du dele hobbyen din med?
Jeg kan dele den med hvem som helst. Men det er ikke alle som trives like godt med å gå i slike klær. Vennene mine sier, "åååå, så fin kjole" med en liten pause "på deg altså". Hehe, jeg tar meg ikke nær av det. Jeg trives i de klærne jeg bruker, men skjønner at det ikke er for alle.

Har du blitt kjent med noen nye personer ved å holde på med dette?
Egentlig ikke. Men jeg leser mange fine blogger, med mennesker som liker det samme som meg. På den måten har jeg jo "snakket" litt med andre.

drikk1

Hvor ofte utøver du denne hobbyen?
Hver dag :)

Hvor mye koster det å holde på med dette?
Det kommer jo ann på, noen klær er dyrere en andre. Og leter mann på f.eks E-bay, kan man komme over unike og genuine plagg, disse kan koste litt. Men stort sett er vintage billigere eller på lik linje med "vanlige" klær man kjøper i dagens butikker. Jeg finner også klær på loppemarkeder. En av mine favorittkjoler fant jeg på et loppemarked. Den er fra 50-tallet og gul og fin. Den kostet 50 penger!

Hvor får du inspirasjon fra til å drive med hobbyen?
Åååå, det er fra mange. Jeg elsker å sitte å se på gamle bilder av f.eks Twiggy, Birgitte Bardot, Marilyn Monroe, Nancy Sinatra, Audrey Hepburn, Ann Margret.


Hvem andre er interesserte i vintage?

Siv

xxx

// Bildene er alle Marianne sine, men ettersom jeg fikk dem tilsendt på mail, har jeg lasta dem opp via flickrsida mi :)

30 kommentarer:

  1. åh så fiiint =) Jeg liker også hennes blogg vedlig godt!

    SvarSlett
  2. I like it! :D

    Sv. Amina er datteren til venninna mi da, så vi er ikke i familie ;) Men jeg er "tante" for det :D

    SvarSlett
  3. Åå jeg og liker det!! Så fine bilder!! Vintage er nydelig, men jeg er litt for pingle for å bruke slikt til hverdags :-) Men jeg elsker at noen gjør det!

    SvarSlett
  4. Hun har en veldig fin blogg! Fine bilder :) Bra skrevet!

    SvarSlett
  5. Har aldri eid noe vintage, men sier ikke nei takk hvis jeg finner noe jeg liker en gang!!

    Sv; Ja, det skjer jo slike tragiske ting der også, men det ser jo nydelig ut der!

    SvarSlett
  6. Jeg syntes hele konseptet med vintage er utrolig spennende og pent, men jeg har liksom aldri tatt meg tid til å virkelig sette meg inn i det. Synd, men sant :)

    SvarSlett
  7. Høres jo morsomt ut å være så opptatt av vintage, men det er noe jeg aldri har vært opptatt av. Men det er mange fine klær da!
    Sv: hehe jeg vet jeg sov bort noen soltimer..men her jeg bor kommer sola sjelden fram på min veranda før klokka tolv uansett! så det var ikke så gærent :)

    SvarSlett
  8. Elsker å titte innom bloggen til marianne=) den er fin og jeg liker selv å lære om vintage,og se hvilke skatter hun har funnet =)flott interesse portrett=)
    SV;Man får en bedre innsikt når man har lest bøkene,og jeg skal se å starte på nytt å lese de. For det er lenge siden sist,og med filmen så fikk jeg litt sån “aha,jaha det er sånn det funker”.hehe. Gled deg til filmen=)

    SvarSlett
  9. Elsker å titte innom bloggen til marianne=) den er fin og jeg liker selv å lære om vintage,og se hvilke skatter hun har funnet =)flott interesse portrett=)
    SV;Man får en bedre innsikt når man har lest bøkene,og jeg skal se å starte på nytt å lese de. For det er lenge siden sist,og med filmen så fikk jeg litt sån “aha,jaha det er sånn det funker”.hehe. Gled deg til filmen=)

    SvarSlett
  10. Det er fint med vintage da :)

    SvarSlett
  11. Så fine bilder :) Må sjekke ut denne bloggen. Hehe, elsket den gråe tee'en fra Vans, brukte den allerede i går :D

    SvarSlett
  12. Digger Marianne. Stor fan av bloggen hennes :D

    SV: :) Tusen takk Siv..
    Dette er min første Iphone og første mobil det er mulig å komme lett på nett med.. Jeg er avhengig :P

    SvarSlett
  13. herreguuuuud! elsker både bildene og de fluffy kjolene! loveloveLOVE

    SvarSlett
  14. Jeg er interessert i det;) Kjempe fine bilder!

    SvarSlett
  15. Leser også bloggen hennes, elsker stilen!

    SvarSlett
  16. Morsom interesse hun har! Så søte anrekk da! Veldig kreativ og godt variert blogg=)

    SvarSlett
  17. Så fine bilder :-)
    er egentlig ikke så veldig interessert i vintage jeg, det er ikke helt min stil. Men hun her gjorde det jo veldig bra da! :)

    SvarSlett
  18. Nok et fint interesseportrett. ;) Fin lesning!

    SvarSlett
  19. Herlig blogg! Skulle ønske jeg var flinkere til å handle vintage, er mye fint :)

    SvarSlett
  20. liiker :D
    vintage er fint!

    SvarSlett
  21. vintage er noe å interessere seg for ja :) digg kjole!

    SvarSlett
  22. Jeg likte kjolen, og jeg liker vintage!

    SvarSlett
  23. Hun er en kjempeflink dame som blogger om mye interessant! Bra skrevet og fine bilder :)

    SvarSlett
  24. Hurra, vintage er kjempefint, men eg er ganske dårleg til å finne sei rette butikkane å leite i og sånn. Ofte må ein leite alt for lenge før ein finn det rette og, og tilmodigheit er ikkje mi sterkaste side :)

    SvarSlett
  25. Jeg syntes vintage er veldi fint, Og man finner mange skatter innenfor vintage :D men holder ikke på med det selv :p

    SvarSlett
  26. Åh, vintage er så fint! Man finner så mye rart, så mye originalt!
    Og det beste er jo at det er ikke alle som har det! :)

    Selv om vintage kanskje begynner å komme igjen nå.. :P Da gjelder det å lete frem noen skatter! :D

    Og bildene var kjempefine! :D

    SvarSlett